Fortsatta kväljningar efter operation av tonsillerna?

bollen__

Trådstartare
Är det någon som fått tonsillerna bortopererade på sin hund, som kan berätta lite hur det var efteråt? Försvann kväljningarna/kräkningarna på en gång eller var dessa kvar ett tag?

Vovves tonsiller opererades bort för ca 6 veckor sedan. Vi skulle på återbesök nu till veckan, men eftersom han fortsatte kväljas/kräkas och knappt ville äta så ringde jag till vet efter ca 1 vecka och fick komma in och kolla honom. De såg då att det var rester kvar och dessa opererades bort den 10 december.
Men han har fortfarande kväljningarna/kräkningarna kvar! Och äter väldigt dåligt.
Jag ringde igen i fredags och vi fick komma in samma dag. Men nu tyckte vet att det såg fint ut(var inte samma vet som opererat) och att vi skulle avvakta till återbesöket i slutet på januari. Hon trodde att vi lider mer än vad vovve gör av det hela. Men jag tycker själv att det måste vara väldigt jobbigt för honom att kväljas/kräkas så ofta?!
Samt att han äter så dåligt..när han har fått börja äta igen efter operationen och fortfarande går på medicin har han ätit jättebra, eller ja rättare sagt han har fått i sig det han ska och ätit när man ställt ner skålen.
Nu tittar han knappt på den, har jag tur så käkar han iaf halva sin ranson en gång om dagen. Men det är knappt det.

Kan det verkligen vara så att det tar tid innan hans kväljningar försvinner efter att tonsillerna är borta?
Det känns liksom jobbigt när han har både det och äter dåligt.. :/

Sv: Fortsatta kväljningar efter operation av tonsillerna?

Finns det ingenannan möjlighet än att det var tonsillit han led av ? "kennelhosta" med hosta o kräk/kväljningar kan dom ju ha i 2-3 månader..hostar hunden något ?

De trodde att det ev kunde vara kennelhosta första gången vi åkte in, innan de bestämde sig för att kika i halsen. Han fick någon medicin då, men han var likadan under tiden han åt den. Jag tycker inte att han hostar, bara kväljs/kräks vitt skum/eller bara kräks i munnen sas. Och äter dåligt. Annars är han "som vanligt".
Tydligen var tonsillerna jättefula, men jag tänker också som du, kan det vara något mer än de?!
Men jag har aldrig träffat en hund med kennelhosta heller så jag vet inte om det är skillnad i hur de uppför sig sas. Det här är vår första hund!

Kom på en sak till. Ibland känns det som att kväljningarna blir värre när han rör på sig?! Fast på ett sätt stämmer det inte. Sambon vaknar på natten av att vovve har det jobbigt och kväljs jättemycket. Och då är han ju stilla. Men om man busar med honom/låter han springa lös under promenaden är det som att han måste stanna och kväljas ibland, innan han kan springa vidare sas. Kanske inte har något med aktiviteten att göra..kanske bara jag som tänker på det mer då.

Har ni kollat om det är magkatarr han har? Då mår de illa, kräks skum osv. Det bränner även av tonsillerna så de blir jättefula. Vi har tagit bort tonsillerna på vår då de var jättefula, men då var det ingen som egentligen funderade över orsaken. Nu har det visat sig att hans foderallergi bland annat även sabbar hans mage ganska mycket och ger magkatarr. Typiskt med kräkningar nattetid när magen blivit supertom.

tack för tips! det ska jag ta upp med veterinären, de har bara pratat om tonsillerna. så det är ju inte kollat vad jag vet iallafall.
Hur behandlas magkatarr? Är det speciell kost o medicin eller vad gör man?
Sambon tycker det är värre på natten, jag sover som en stock så jag hör inget men han vaknar av vovve. Men det händer på dagen också men inte lika ofta verkar det som på sambons beskrivning iallafall!

Hundar brukar få samma typ av mediciner som vi människor vid magkatarr/magsår.

Att han äter så dåligt kan bero på att när han har så mycket uppstötningar så är han kanske alldeles röd/irriterad/sårig i matstrupen. Om du ger torrfoder kan det m a o göra ont att äta och så kommer han in i en ond cirkel med ännu mer uppstötningar för att magen går tom. Prova att ge färskfoder eller burkmat istället ett tag och se om det går lättare. Dela gärna upp det på 3 gånger per dygn så att han äter ett litet mål sent på kvällen.

Tack, ska prova. Nu när du säger det så har han ju fått äta burkmat efter op. och då har det varit bättre än när han börjat äta torrfodret igen! Skall prova :)

Intressant...detta är när buke är som bäst :love:

Ja, blötmat, lättsmält mat, Novalucol (1/2 tablett löst i vatten) morgon och kväll + 1 Losec dagligen i 14 dagar. Ibland behöver man göra om dosen med Losec.

Vi åkte in akut då han inte ville sluta kräkas, rtg(kontrast) visade skrynklig och irriterad magsäck och tarm.

Sen behöver man reda ut vad magkatarren beroro på, i vårt fall som sagt foderallergi.

Tack igen! Jag hade ingen aning om att hundar kunde få magkatarr och inte heller att "vår" losec fungerar på hundar! :)

martha - buke är bäst! :love:

Opererade bort tonsillerna på min hund, men det visade sig att det inte alls var tonsillerna som var problemet. Hon hade parasiter som vandrat upp till lungorna. Snopet! Jag menar- liiite enklare och billigare att göra en avmaskning än tonsillsoperation ;). Numera avmaskar jag hundarna flera ggr per år även om dom inte visar symptom på mask (bor på en hästgård).

Oj då, ja det blev onödigt dyrt och krångligt! Han är avmaskad när han kom till oss, samt att han fick medicin mot noskvalster som egentligen var ett avmaskningsmedel om jag förstod rätt, och det var just i början när vi hade tagit kontakt med dom. Så han borde ju vara maskfri, men kanske bäst att kolla det också för säkerhetsskull!

En liten uppdatering:
Fick tillslut prata med vet. (de ringde upp på en lördag av alla dagar!!) och frågade om det kunde vara magkatarr, samt berättade att han verkade må lite bättre om vi gav honom mat ofta, typ varannan timme. De höll med och tyckte att jag skulle ge Losec en vecka.
Och nu så vet jag inte..det känns inte som det är bättre. Jag tror att det blev litelite bättre med losec, han har inte kväljts/kräkts på dagen, men fortfarande på natten/morgonen. Han får sista målet så sent det bara går precis innan jag går och lägger mig.
Inatt hade han kväljts/kräkts så mycket att husse inte kunde sova. Idag har vi inte hört något på dagen, men vovve har vägrat äta.
Vi skall på återbesök till veckan, de ska kolla om tonsillerna läkt som de ska, vi bokade den tiden redan när operationen gjordes, men jag tänker ta upp det här såklart. Jag blir så ledsen när han inte mår bra och det inte verkar hjälpa med Losec..

Jo just det, om man är ute med honom och låter honom busa lite, så ibland, inte alltid, när han sprungit så måste han stanna och kväljas/kräkas innan han springer vidare..det är inte JÄMT, men det händer nån gång ibland så jag vet inte om det hör ihop med att han springer/busar..

I detta läget så börjar iaf jag att undra om det är något annat fel i halsen. Har tråden man sytt med försvunnit som den ska? Infektion? Inflammation? Sårigt? Något han fått i sig som fastnat och irriterar? Svullnad? Tumör? Eller kan det vara så att magmunnen inte håller tätt så att magsaften åker upp i halsen på hunden? Har man kollat hjärtat? Nästa gång hunden gör så vid motion så försök vara snabb med att kolla färgen på tandkött + tunga. Är de rosa som de ska vara så bör allt vara ok med hjärtat.

Ja de har inte kollat magen vad jag vet iallafall. Halsen kollades ca en vecka innan jag fick ge honom losec, då jag ringde och fick komma in för jag var så orolig. De sa att halsen var jättefin nu och att vi skulle avvakta. Men efter att ha pratat med uppfödaren så ringde jag ju dem igen och då fick han Losec. Det känns lite jobbigt att ha fått åka hem med "ni lider mer än han, tror jag" och ingenting mer.
Jag har inte haft egen hund tidigare, men för mig känns ju något väldigt fel när han hulkar(kväljs)/kräks och inte vill äta. Det verkar bli värre när han inte äter.
Han hade spytt på golvet(ovanligt) härom morgonen. Gult, med lite svart i?! Kan det vara galla?
Ska kolla tandkött+tunga. Fast hans tunga är blå, men jag antar att den är okej om den fortfarande är samma blåfärg som vanligt :)

Det kan ta ett tag innan Losec verkar, sedan beror det ju på vad irritationen i magen beror på. Jag skulle vilja ha en gastroskopi gjord, så kan de titta i magen och se hur slemhinnan ser ut, ta biopsi och även kolla nedre magmunnen.

I vårt fall beror irritationen i magen på foderallergi, han får Losec för att hjälpa magen nu, men det är kortisonet(Prednisolon) som gör att magen läker. Samt såklart att man måste byta kost.

Så det kan vara en kombo, be att få tid hos en vet som är duktig på mage, de kan ju kolla halsen på väg ner också.

Vår gamling är opererad för tonsillit 2 gånger, första gången fick de inte bort allt så det fick bli en 2:a operation. Vovve fortsatte hosta och kväljas och då hittade de trådar som inte försvunnit och fick operera 1 tredje gång. (Trådarna va långa och hängde ner och retade ordentligt så det är inte konstigt att han hade kväljningar.)
Hans kväljningar och hosta fortsatte i några månader efter sista operationen. Men vet hittade inget så vi avvaktade och tillslut slutade han.
Det är 7 år sedan nu.

/LL

Nu har vi varit på återbesöket och de gjorde kontraströntgen av matstrupe och mage, samt tog blodprov. Inga fel där. Han skall få prova en ny medicin och sen ska vi höras om en vecka. Blir gastroskopi om det inte hjälper med medicinen men de gör inte det här så måste åka ganska långt, så därför ville de prova medicinen först. Det finns en liten rest kvar av tonsillerna men den såg fin ut, dock funderar de på att ta bort den också i samband med gastroskopi för att utesluta att det ändå är den som irriterar honom.
Mitt lilla hjärta, jag vill att han ska bli frisk!

Liknande trådar

Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 813
Senast: Viva
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 476
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Jag har en Papillon tik på snart 12 år, hon har haft en del otur och behövt opereras 5ggr. Vi har verkligen gjort allt för henne, hennes...
Svar
17
· Visningar
2 359
Senast: Milosari
·
Hästvård Min lilla olycksfågel har fått en fraktur på griffelbenet VB. Är inte halt. Finns en minimal svullnad vid själva brottet. Vid första...
Svar
0
· Visningar
654
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg