Forts. på "Rullat fast i hage" - 'Behandling av ET?' och 'Trolig senskada?'

J

joneya

Förra ägaren till min häst råkar vara ET, och hans dotter är min kompis + var hästvakt när min häst fastnat, så hon tyckte att det var lämpligt att fråga sin pappa om han inte kan kolla på min häst eftersom han "gått omkull" och allt (vi vet inte om han halkat och ramlat in mot staketet, eller om han rullat och fastnat.) Jag sa åt henne att "inte inom en vecka från skadetillfället". Så har hon nu talat med honom och han ska komma förbi på fredag, vilket är ganska exakt en vecka efter skadetillfället. Men nu känner jag mig aningens skeptisk.

Behöver veta vad jag strängt ska säga nej till, för jag kan inte helt utesluta senskada eftersom han fortfarande är svullen 5 dagar senare. Vad kan han göra som skadar min häst i nuläget? Eller bör jag rentav säga ifrån helt, så att han inte ens rör min häst? Lite massage, ultraljudsbehandling eller liknande lär väl bara göra honom gott och inte påverka eventuell senskada?

Stretching eller manipulering genom att lyfta hovarna, är det verkligen ok om man är rädd att det eventuellt finns en senskada?

För tillfället fösöker jag att undvika onödiga utgifter, så därför har jag valt att avvakta innan jag kontaktar veterinär. Han fastnade i fredags i trästaketet, hade inga yttre sår, men har fått en hel del svullnader på benen efteråt. Ingen överdriven hälta heller. Tänkte att svullnaden kanske går ner om ett tag av sig självt; och att det inte behöver vara så allvarligt eftersom han rör sig ganska obekymrat. Men hur länge ger man det?

Vi har för säkerhets skull behandlat det som senskada, med stödbandage, vila från all ridning och korta promenader på hårt underlag (5-10 minuter). Han står ute i hage om dagarna, men han brukar vara ganska stillsam, än mera nu när han är lite "mör", så det tror jag inte är negativt jämfört med boxvila som jag läst ofta ordineras (han står mest stilla och tuggar på sin hösilagebal.)

Dessutom vill jag åka direkt till en klinik om inte svullnaden på framsenan försvinner, så att man kan ultraljuda där på en gång om det är så; onödigt att ta ut en veterinär som säger åt mig att åka till en klinik, för då får jag dubbla kostnader.

Men åter till frågan - hur gör jag med ET som vill komma ut och behandla på fredag? (känns lite knepigt när man skriver det - men han VILL verkligen behandla hästen; kanske är det för att han känner hästen, för att han känner ansvar gentemot mig eftersom hans dotter prackat på mig hästen till att börja med - men skjutsar han ut sin dotter till stallet så är det väldigt svårt för honom att inte vilja klämma lite på min häst, och nu när något har "hänt" så ger det väl honom än mera anledning att komma förbi.)

(Och angående svar i stil med "Man ska inte ha häst om man inte har råd" så är jag helt med på vad ni säger; Jag hade precis accepterat detta och hittat en fodervärd nu när han fastnade i staketet... Jag vill inte släppa iväg honom utan att veta hur läget är med honom (+ just dessa ville kunna rida honom och det kan jag inte garantera att de kan = inte längre aktuell som fodervärd.))

Vad går ultraljud på? (Är det dyrt? Eftersom veterinären mer eller mindre vägrade göra det på min "billiga häst" sist jag var nere på kliniken av annan anledning.)

Men jag är inte orolig över veterinär eller kostnader, det löser jag om det behövs. Vill veta att det behövs däremot, vill inte vara hönsmamman som åker in för ingenting igen (som varit fallet de två gånger jag åkt till kliniken tidigare.)

Sv: Forts. på "Rullat fast i hage" - 'Behandling av ET?' och 'Trolig senskada?'

Ursäkta, jag säger så här: Du skall ju lämna hästen till fodervärd, och dom vill ju kunna rida på hästen, eller hur? Då är det väl schyst av dej att göra en undersökning på klinik, så du vet att du lämnar ifrån dej en "hel och frisk" häst. Dessutom tycker jag att det är mest rättvist mot hästen. Personligen skulle jag aldrig ta emot en häst på foder eller leasing om den inte var kollad på klinik. Det kan ju bli så tråkiga kosekvenser. Om du som är ägare till hästen verkligen bryr dej om honom så ringer du och bokar tid för undersökning snarast, eller hur. ET kan kolla hästen vid ett senare tillfälle, om så behövs.

Min equiatriker vägrade ta ens med tång i min herre direkt efter senskadan (det var 2½ vecka efter skadan som equiatrikern skulle ha kommit). Han ville det skulle ha gått iaf en månad, vill inte behandla häst med akut skada.

Ultraljud gav jag 800 kr för på klinik i oktober, plus klinikavgift då (vi gjorde dock stor hältutredning inkl böjprov, longering och en hel massa röntgenplåtar samt då ultraljud).

I övrigt så fördelen med att ET kollar nu är att han - likt min - kan ha slagit sig sned vid fastrullandet, och det är ju bra att rätta i så fort som möjligt. Men rent spontant, jag är dock amatör och går på egen känsla samt hur min equiatriker resonerat i liknande fall - så allt 'över knäna' borde vara okej.

När mina råkar ut för trauma så tycker jag att det är viktigt att så fort som möjligt korrigera dem med hjälp av ET. Helst redan samma dag om möjligt.
Jag gillar inte att de står i spänning länge, då blir den permanent.

Men å andra sidan så om jag misstänker senskada så åker jag och ultraljudar direkt.
Ser oxå till att hästen får gå ute dygnet runt, samt skrittar den från dag 1 på asfalt.Mkt rörelse i tidigt skede gör senor gott.

Vilken otur du och din häst har haft, men det varju tur att det inte blev ändå värre... Om det är en vettig ET är det nog ingen fara... För att senan ska bli hållbar är det ju bra med mycket rörelse på fast underlag. Fast tyvärr måste du nog förbereda dig på en långsam återgång till ridbart skick. Hoppas allt går bra!

En stallkompis häst fick en rejäl senskada. Han blev helt bra och fick gå ute i en lugn flock och skrittades mycket under lång tid...

Jag skulle ju ha åkt till vetklinik direkt men om du nu inte tänker göra det och du vet att denne ET verkligen har gått hos Helmut så kan du ta ut honom.
Jag skulle lita på ET (om ovanstående stämmer) men samtidigt måste du ju fråga och förstå vad ET gör med hästen och vilka effekter h*n väntar sig av det.

Som du skriver är inte något dragande i benet bra om det nu är en senskada.

Däremot ska laser hjälpa (har ingen personlig erfarenhet men många på skolan tyckte det hade hjälpt)
Enkelt förklarat så ökar man ämnesomsättningen i cellen och hjälper till ett kvalitativt läkande.
Det man bör tänka på efter laser är att hästen kan se "bättre" ut direkt.
Har man tur kan svullnaden dämpas. Tänk på att man får en smärtlindrande effekt - så att man inte låter hästen vara på ett ställe där den kan bralla loss.

Vill påpeka än en gång att min rekomendation är i ordningen; först vet och sen ET.

Hoppas nu pålle blir bra!

Till Bulwark: Tror du misstolkade. Det är precis som du säger så att jag INTE vill lämna iväg honom till fodervärd, mest för hästens skull om någon. Självklart skulle jag inte skicka honom till någon som vill använda honom, om han inte är användbar! Det är just därför jag inte kan he ut honom på foder för tillfället, innan jag vet exakt hur läget är efter att han fastnade i staketet. Skulle det vara något så tycker jag även då att det justaste mot hästen är att han får stå kvar i nuvarande stall under rehabiliteringen, eftersom jag vet att jag inte kommer att ha bråttom eller pusha "träningen" för mycket; vilket jag tror många gärna skulle göra. Det är "lätt" för mig som älskar min häst att skrapa ihop pengar för en obrukbar häst som jag bara har merarbete på och på sin höjd kan pyssla med; jag väntar mig inte att någon annan skulle känna för detta. För mig är han värd alla pengar i världen, så jag försöker göra det bästa möjliga för honom.

Typiskt att stallägaren lyckats misstolka mig och lovat bort min stallplats, men måste ta en diskussion om det idag (jag sa "jag vill inte säga upp stallplatsen utan betalar hellre en extra månad (uppsägningstid) än att råka stå utan stallplats om något händer", vilket hon av någon anledning tolkade som att "Han KOMMER att åka = jag är bussig och tackar ja till tjejen som ville ha sin häst här efter nyår så slipper Joneya betala en extra hyra" O.o )

Är svullnad mitt på framsenan ett typiskt tecken på senskada? Han är svullen på baksidan av frambenet, och så har han nog även lyckats slå i framsidan av benet i ungefär samma höjd för att där har han lite "överben" för tillfället. När jag promenerar honom rör han sig lite mört, inte tydlig hälta (kan bero på att han har slagit i mer än ett ben och alltså har ont i fler än ett ben = det är svårare att urskilja), men tycker även att han andas som att han är bekymrad (inte jättetydligt, men jag som är uppmärksam märker det.) Stannar till på hemvägen av våra promenader och låtsas vara intresserad av saker, ungefär som att han tänker "Jag behöver vila benen, men ingen får ju tro att jag är skadad eller klen, så jag låtsas som att jag hade en anledning att stanna."

Måste tala med ET om klinikbesök, för att det är en av få människor jag känner att jag skulle kunna få hjälp dit av (känner inte många med körkort, släpvana och en hjälpsam attityd.) *funderar lite högt* Undrar om jag bör åka in till ATG kliniken denna gång istället för PH, om jag får tag på dem (sist jag skulle till klinik fick jag inte tag på ATG, så jag lämnade meddelande på telefonsvararen och ändå hörde de inte av sig -_-)

800:- är ingen kostnad tycker jag, undrar varför förra veterinären tyckte att jag skulle låta bli då de den gången tyckte att det fanns vissa symptom som gjorde att de kanske hade velat ultraljuda senorna "om det vore en dyrare häst". I och för sig var vi lite sena och jag fick känslan av att han bara ville få ut oss snarast attans (fastän de tagit en annan häst i förväg eftersom vi var sena och därmed borde ha haft tiden (jag bad om en tid som skulle ge utrymme för hältundersökning innan jag åkte dit.))

ET ska inte ersätta veterinär, det råkar som sagt bara vara en bekant som erbjudit sig att åka ut och ta en titt på honom. Sen att ET ibland tror att veterinärer inte kan något, är något som jag inte tar på något större allvar.

Senskada = mycket rörelse? *fundersam* Brukar inte de flesta ordineras ca. 10-20 minuter skritt/dag som högst de första veckorna? Eller beror det helt på hur allvarlig skadan är? Kan en häst som inte står på boxvila gå längre (eftersom circulationen fungerar bättre på en sådan häst) eller blir det tvärtom, att det blir större risk för överansträngning om de står ute så att de kan röra sig hur mycket de vill när man inte ser dem?

Tack för alla tips, svar och en god ton.

Senskada = mycket rörelse? *fundersam* Brukar inte de flesta ordineras ca. 10-20 minuter skritt/dag som högst de första veckorna? Eller beror det helt på hur allvarlig skadan är? Kan en häst som inte står på boxvila gå längre (eftersom circulationen fungerar bättre på en sådan häst) eller blir det tvärtom, att det blir större risk för överansträngning om de står ute så att de kan röra sig hur mycket de vill när man inte ser dem?

Tack för alla tips, svar och en god ton.

En senskadehäst ska absolut inte springa och skutta på benet. De flesta brukar första veckorna rek boxvila/boxhage och mellan 0 - 15 min skritt vid hand/dag beroende på skadan. När den akuta fasen är över och uppbyggnadsfasen börjar (det innebär inte att hästen är frisk, men det gäller att ge senan lagom belastning under läkningen, om den senare ska klara belastning igen) så brukar det som rek omd et går vara liten sjukhage och utökade promenader.

Min valack skulle stå 6 v på box med 10 min skritt/dag först, utökat med 5 min varannan vecka så han vid ÅB efter 6 v var uppe i 20 min skritt/dag. Sen blev rek sjukhage och succesivt ökande upp till 60 min skritt/dag. Han klarade dock inte att sköta sig i sjukhage så då blev det box. Men om de är lugna i sjukhage så brukar lugn skritt 'på egen hand' vara bara bra, och så promenaderna som extra belastning (det är ju skillnad på att strosa och att promenera mer aktivt).

Hältan från enbart en senskada ska vara hyfsat snabbt övergående. Min herre var ju halt 4 veckor efter vilket bekymrade veterinärerna, som började söka vidare, och visst fanns det mer skador än på senan tyvärr.

Men, är de lugna i hagen och INTE Brallar/springer så är det oftast det bästa. Dock räcker eg EN brall för att slå upp skadan igen, vilket man får ta med i beräkningen.. (Säger hon som slängt ut sin senskadeherre i hagen efter 3½ månad på box, med kompisarna, och ja han brallar.. Men han mådde mentalt pest av boxvilan, och eftersom jag vet att han inte kan hålla sig lugn i hage var alternativet att ha honom på box minst 6 mån till.. Vilket jag inte anser var humant)

Har träffat MÅNGA senor och är inte senan av så får man gigantisk bättre läkning om man har ute dygnet runt och skrittar på asfalt varje dag.
Boxvila är rena döden och det är trist att det finns veterinärer som rekomenderar det fortfarande.

Har träffat MÅNGA senor och är inte senan av så får man gigantisk bättre läkning om man har ute dygnet runt och skrittar på asfalt varje dag.
Boxvila är rena döden och det är trist att det finns veterinärer som rekomenderar det fortfarande.

Nu är du oense med samlad expertis igen. Allt handlar ju om att hålla belastningen under vad som förhindrar/försämrar läkning, och för vissa är det fö mycket att från början ha 'fri skritt i hage'. Största 'faran' med fri hage brukar dock vara de där stegen som de tar som inte är i skritt.

Däremot är asfalt prima, ju slätare, fastare underlag dessto bättre.

Och de där stegen som inte är skritt blir väldigt få när pållen är ute dygnet runt......De brukar komma när man släpper ut dem liksom....

Och de där stegen som inte är skritt blir väldigt få när pållen är ute dygnet runt......De brukar komma när man släpper ut dem liksom....

Njae, beror nog allt på häst det. Mina 'tokar' har inte begripit varför man INTE ska busa och röja i hagen. Trots dygnet runt vistelse. De drar sina repor per dag ändå.

Däremot ponnyerna eller kblstoet, eller för den delen t ex Keles mamma - de hade det fungerat på.

Men det är både fördelen och nackdelen med t ex min valack. Han må bli 12 'strax', men han blir aldrig äldre än två vad gäller hagbus. Himla bra när man har unghästar också, perfekt kombo av lekkompis och uppfostrare, men det är en ren mardröm vad gäller t ex just senskador. (De andra två röjer ju med, men de kan ju än i alla fall skylla på åldern, de blir fyra efter årsskiftet).

Han är ju dock tack och lov lugn på boxvila, så det finns ju alltid ett alt (vilket det inte gör med K t ex, där är det bara låta henne gå i hage och dra sina repor - inget annat fungerar)

Om de får röra sig tar läkningen kanske längre tid med senan blir hållbar och hästen kan ofta användas fullt ut t.ex travlopp. (För galoppörer är dock senskador allvarligare )

För en normal ridhäst bör det inte bli några problem om man bara låter det ta den tid det tar. Nu förutsätter jag att hästen går i en harmonisk flock där den inte blir jagad, det är slagsmål osv... Är man osäker kan man ju ultraljuda innan man sätter igång hästen för fullt igen...

Okej, efter stallbesöket igår uppkom lite flera funderingar.

Eftersom (antagande) han varit lindad så var gallorna nästan omärkbara; kan inte ens svära på att han var gallig på just den sena som bekymrat mig lite. Så igår valde jag att INTE bandagera, för att idag se om vätskeansamlingarna kommer tillbaka utan stödbandage.

Equiterapeuten kommer troligen ut ikväll, så jag kände att det vore bäst att eventuella problem är synliga och inte dolda tack vare bandagering; om svullnaden kvarstår. Om han inte är svullen idag fastän han stått utan bandage, är det troligt att det inte är en senskada i sådana fall? I och för sig betyder väl en vätskeansamling att någon grad av skada har funnits i området, eller? Så att även om den försvinner så har han troligen fått en mindre "senskada", eller vad skulle annars ge gallor ovanför just senan?

Blir galen på mig själv; eftersom jag är den löjliga hönsmamman som åker in med hästen en gång för mycket; är det onödigt att åka in om svullnaden är borta idag? (det är då ganska exakt en vecka sedan.) Om man ser det som så har han små svullnader lite varstans på alla fyra ben, på olika ställen, från när han fastnade i staketet; så det verkar som att han tar tid på sig att "läka", och då kanske inte svullnaden runt senan behöver vara allvarlig och att det snarare kanske är så att han har dålig blodcirkulation, dåligt läkkött eller något i den stilen.

Svullnaden vid en senskada kan lägga sig rätt snabbt, och omd et är en senskada lägger det sig alla gånger långt innan senan är kurant igen.

Min herre var svullen i två - tre dagar, då var han dock toksvullen bägge bak, mycket förvirrande. Sen helt ren. Dock satt hans senskada på djupa böjsenan bak. Dvs mindre palperbart.

När han hade gaffelbandsskadan la sig svullnaden över gaffelbandet på 3 - 4 dagar, det tog sex månader innan gaffelbandet var okej igen..

Kompisens som fick en svååår senskada på ytliga böjsenan på ett framben kom in med jordens mest typiska banansvullnad. En vecka senare var han i det närmaste helt torr och ren i benet men ultraljudet var så illa att det var tveksamt om han skulle palla det. Och nu när jag kikad epå galoppörer från banan så kikade jag på två som haft mycket lindriga senskador, både var förtjockade i senan. Så det tycks vara väldans olika hur det är med kvarstående svullnad.

JAG vågar iaf inte lita på att svullnad som lägger sig är okej. (Och för sakens skulls å har både valacken och arabstoet kommit in med 'banansvullnad' över ytliga böjsenan fram, svullnaden lagt sig på ett par dagar och UL har visat fullständigt frisk och fin sena utan minsta skador eller ens någon 'varning'. Så det kan naturligtvis vara så att svullnad som lägegr sig fort innebär att det är ingen fara också. Men jag törs som sagt inte utgå från det).

Fullblodet kom ju in med supertjockt framknä, efter en vecka hade svullnaden lagt sig nästan helt men kvar var en galla i övre carpalleden. Inte halt någon gång. UL visade en akut inflammation i carpalsenskidan. Så den 'värsta' svullnaden jag sett på mina var de facto för det 'minst allvarliga' vad gäller senor/ligament.

Okej, åter tillbaka från stallet. Svullnaden var lite tydligare än igår, men inte mycket. Nästintill borta och det är så att jag, som är otränad, undrar om det är hjärnspöken (så pass lite skiljer det sig från den andra senan; men eftersom en annan var med kunde hon bekräfta att han fortfarande var svullen.)

ET säger att han "sträckt sig" och därav svullnaden runt senan. Kvinnan som läser till veterinär palperade och sa att hon inte tror att det är någon senskada (fast hennes palpering gällde först och främst griffelbenen som jag förstod det; jag fick själv påpeka senorna innan hon nämde något om dem och hon gjorde ingen andra palpering.) Hur som helst så ansåg veterinär-studenten att en senskada skulle kännas som små knölar eller något, och eftersom hon inte noterat något sådant torde det vara en så liten skada att det inte påverkar nämnvärt sålänge jag inte rider för hårt.

Båda tyckte det vore onödigt att åka till klinik för att "om det var en senskada skulle det inte göra något på den nivå du rider" och att "han pallar att skrittas men undvik trav och galopp ett tag framöver". Så EGENTLIGEN tycker de inte att han är helt ok, men som vanligt så undviker de veterinärbesök i onödan.

Så nu står man här och undrar vad man ska tycka och tro. De tycker att jag ska linda honom med stödbandage, skritta honom, eventuellt börja linda med BoT om en vecka eller två, och ändå tycker de inte att jag ska ultraljuda.

Någon vänlig västernorrlänning som har tid, bil och hjärta att hjälpa oss till kliniken? Känns fortfarande som att jag bör kolla upp det - visst är det en merkostnad, men jag har möjlighet att placera ut honom hos en fodervärd om han inte visar några skador på senorna; och åt andra hållet, om han har skador, så vet jag läget och kan alltså känna mig trygg med vad jag gör (då VET jag att jag behöver ta det lugnt och hur pass lång läkningstid det troligen rör sig om såvida allt går bra.) Jag må vara fattig, men om alternativen är
1. Behålla honom, betala stallhyror och gå i ovisshet om jag sätter igång honom för snabbt eller inte,
eller
2. Kolla upp honom, få svart på vitt hur det ligger till, och med lite tur kanske ha möjlighet att placera ut honom på foder; eller ha kvar honom och åtminstone veta läget,
så låter ju alternativ 2 absolut bäst. Klinikavgiften + UL torde väl inte gå på mycket mer än 2000-3000:- (+milersättning&släphyra), eller?

Jag kan inte lämna iväg honom till en fodervärd som det är nu. Jag känner på mig att de som var intresserade nu kommer vilja trava och galoppera, och även om de lovar att ta det lugnt tror jag inte de förstår exakt vad "ta det lugnt" innebär i detta fallet. Alla är inte uppmärksamma på signaler från sin häst, och detta "känns" som ett sådant ställe (fast det uppföll självklart mina högsta krav innan han skadade sig: fri tillgång på grovfoder, sällskap och lagom med motion (inte för mycket, inte för lite.))

Var det en duktig ET? Med i Svenska Equiterapeut Förbundet?

Våran ET skickar iväg direkt till vet om det behövs men han jobbar oxå på en större klinik 1 dag i veckan.

Jag vet att han har hjälpt en hel del hästar och han föreläser ibland för eleverna på Axelssons tror jag det är (i hästmassage då.)

Jag tvekar inte på att han är skicklig på anatomi och kan sin sak; även om han har några år på nacken och därmed inte har den fräschaste, längre utbildningen till ET. Då har han istället massor med år av erfarenhet i bagaget. Däremot så tycker jag väl att han har en lite knepig attityd till just veterinärer - det mesta tycker han att han kan göra lika bra eller bättre.

Jag tycker du gör helt rätt som väljer att kolla upp honom, tycker det lät lite väl vagt och luddigt med de 'råd' du fått nu..

Tyvärr bor jag alldeles för långt från Västernorrland, annars hade jag gärna ställt upp och hjälpt dig köra! (vet hur det är att inte ha körkort, bil & släp!)

Visst är det jobbigt om någon hela tiden klankar ner på det andra yrket. Har träffat veterinärer som har varit lika mot kiropraktorer, ET mm. Självklart vill man ha hästen kollad av vet om det händer något. Sedan ta hjälp av duktig ET. Håller med Alexandra_W att det lät lite luddigt och osäkert.

Våran säger bara att han är bättre på en sak än många veterinärer (säger inte alla) och det är när det gäller ryggar. På http://www.svef.se/ kan man se vilka som är med i förbundet. Tyvärr lite svårt att se på hemsidan vad det står.

Det är skönt att det finns något ställe där man kan använda komptensen av varandra. Tror det jobbar 6-7 veterinärer, hovslagare, hästtandläkare och ET på Mälarkliniken.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 982
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 473
Senast: Robina
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 864
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024