Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är väl avsikten bakom och vilken effekt uttalandet kan få som är det centrala för om det är förtal. Alltså att det som sägs är menat att leda till missaktning från andra mot personen.Måste en person som omnämns görandes något olagligt vara namngiven eller bara identifierbar om det ska räknas som förtal?
Är det när personen tar skada av det som sagts det blir förtal? Oavsett om det är sant eller ej?
Hoppas jag skriver begripligt.
Jepp, i Sverige. Så om det sägs i uppsåt att någon ska bli missaktad så räcker det med att jag som åhörare förstår vem som åsyftas, genom uteslutningsmetod till exempel, för att personen ska kunna anmäla förtalaren?Det är väl avsikten bakom och vilken effekt uttalandet kan få som är det centrala för om det är förtal. Alltså att det som sägs är menat att leda till missaktning från andra mot personen.
Då är det inte avgörande om det sagda är sant eller inte, och inte om identifieringen sker genom namngivning eller på annat sätt. Om det är Sverige vi är i,
Jag kan inte detaljer om hur grovt det ska vara för att vara förtal osv. Men principiellt, ja.Jepp, i Sverige. Så om det sägs i uppsåt att någon ska bli missaktad så räcker det med att jag som åhörare förstår vem som åsyftas, genom uteslutningsmetod till exempel, för att personen ska kunna anmäla förtalaren?
Jag tycker istället att det mest logiska är att utgå från avsikten, oavsett hur stor grad av sanning mellan 0 och 100 procent som det innehåller.Jag vet inte men jag tycker att Sveriges förtalslag är intressant. Den säger ju att det kan vara förtal även om det som sagts är sant.
I t.ex. USA kan det bara vara förtal om det som sagts inte är sant. Spontant tycker jag att det känns mest logiskt.
Obehagligt nog att någon säger saker om någon i syfte att förstöra. Frågan är när det går över gränsen och blir förtal?Jag tycker istället att det mest logiska är att utgå från avsikten, oavsett hur stor grad av sanning mellan 0 och 100 procent som det innehåller.
Det är läskigt om förtalsmål bara blir en prövning av huruvida det som sades var sant, dvs en prövning som mest handlar om det potentiella brottsoffret.
(Men lätt är det inte.)
Jag tycker det är väldigt obehagligt att allt som är nån form av kritik kan räknas som förtal. Plus att det inte verkar spela nån roll hur mycket man maskar vem det gäller så om någon kan fatta så räcker det för att det ska bli förtal. Även om det som någon gjort är sant.Obehagligt nog att någon säger saker om någon i syfte att förstöra. Frågan är när det går över gränsen och blir förtal?
Avsikten och (den potentiella) konsekvensen.Jag tycker istället att det mest logiska är att utgå från avsikten, oavsett hur stor grad av sanning mellan 0 och 100 procent som det innehåller.
Det är läskigt om förtalsmål bara blir en prövning av huruvida det som sades var sant, dvs en prövning som mest handlar om det potentiella brottsoffret.
(Men lätt är det inte.)
Fast tröskeln för när något blir förtal ligger högre än så. Det innefattar inte "allt som är nån form av kritik".Jag tycker det är väldigt obehagligt att allt som är nån form av kritik kan räknas som förtal. Plus att det inte verkar spela nån roll hur mycket man maskar vem det gäller så om någon kan fatta så räcker det för att det ska bli förtal. Även om det som någon gjort är sant.
Det är väl därflr som tystnadskulturen är så väl utbredd både när det gäller övergrepp och annat inom tex hästsporten. Vem vågar anmäla när man istället får ett förtalsmål på sig
Obehagligt nog att någon säger saker om någon i syfte att förstöra. Frågan är när det går över gränsen och blir förtal?
Fast tröskeln för när något blir förtal ligger högre än så. Det innefattar inte "allt som är nån form av kritik".
Där det råder tystnadskulturer så drivs de väl mestadels av en massa andra faktorer. Såsom hur den psykosociala miljön i en organisation fungerar, vilka maktrelationer som råder och vad olika personer förfogar över i forma av prestige, maktmedel etc.
Att folk hävdar förtal, och att folk blir dömda för förtal är väl rätt stor skillnad på? Hur många har faktiskt blivit dömda för det? Att hota med förtal har ju inget med hur det faktiskt ses på i domstol menar jag.Jag tycker att trösklen är väldigt låg faktiskt.
Det räcker väl med att kolla varenda manlig ryttare som begått övergrepp och någon berättar om det så hotas det med förtal. Eller när nån lägger ut bildr och filmer på hästar som far illa - vips är det förtal. Jag tycker tröskeln är låg när det gäller ffa kvinnor som berättar om mäns övergrepp och allmänna röverier.
Hoten räcker för att folk ska bli tysta.Att folk hävdar förtal, och att folk blir dömda för förtal är väl rätt stor skillnad på? Hur många har faktiskt blivit dömda för det? Att hota med förtal har ju inget med hur det faktiskt ses på i domstol menar jag.
Ja? Men det skulle ju inte ändras även om lagen såg annorlunda ut?Hoten räcker för att folk ska bli tysta.
En hel del faktiskt, de flesta verkar bli dömda vad jag sett mendet handlar mycket om vilka resurser den som driver förtalsmålet har, advokater och jurister är inte precis gratis att anlita och sen risken att få betala motpartens om man förlorar.Att folk hävdar förtal, och att folk blir dömda för förtal är väl rätt stor skillnad på? Hur många har faktiskt blivit dömda för det? Att hota med förtal har ju inget med hur det faktiskt ses på i domstol menar jag.
Jo, det skulle det nog? Om man VET att det man säger är sant och det går att bevisa, och förtalslagen kräver att något skall vara osant för att räknas som förtal, så vet man ju också att man inte kan bli dömd för förtal om man outar någon. Väldig skillnad mot hur det är nu!Ja? Men det skulle ju inte ändras även om lagen såg annorlunda ut?
Jo, det skulle det nog? Om man VET att det man säger är sant och det går att bevisa, och förtalslagen kräver att något skall vara osant för att räknas som förtal, så vet man ju också att man inte kan bli dömd för förtal om man outar någon. Väldig skillnad mot hur det är nu!