Försvunnet hästpass!

Mysaan

Trådstartare
Vet inte om tråden ligger rätt så flytta den gärna.

Förra ägaren till min tjejja hittar inte passet. Så vad händer om hon inte hittar det? Vi får skaffa en kopia fattar jag ju men vem bör/ska stå för det? Det är ju ganska dyrt förstår jag och jag vet inte om jag har lust att betala det också. Så visst borde hon stå för det i så fall eller vad tycker ni?

Sv: Försvunnet hästpass!

Juridiskt sett är det ägaren till hästen som får betala. För det ä ju den personen som är ansvarig för att hästen har ett pass. Om ni sedan kan göra upp om betalningen mellan er är upp till er själva.
Jag råkade köpa en häst som inte hade gilltligt pass nu i vår. Så även om hästen i verkligeheten bytt ägare med det ogiltliga passa två gånger för att tidigare ägare inte förstått bättre. Så får jag vacket själv se till att skaffa fram ett pass till henne. Jag får också betala och sedan försöka göra upp med de tidigare ägarna om vem som har skulden till det.

Eftersom det inte är tillåtet att sälja en häst utan pass är det rimligtvis säljaren som skall betala, ffa om denne sagt att hästen har pass.
PL

Så om hon inte hittar passet så kan jag åtminstone kräva antingen att hon fixar en dubblett elelr att hon drar av den summan från köpesumman och jag fixar dubbletten själv?

Den som slarvat bort papprena ska också betala för kopior.

När jag köpte min häst för fem år sen hade säljaren slarvat bort hennes papper så vi skrev in i kontraktet att han skulle stå för kostnaden för kopia av passet. 2004 tog ASVH 3 000:- för det.

Shit vad dyrt! Hon kommer förlora mycket på denna affären om hon inte hittar passet. :crazy:

Så kan det gå när man inte håller reda på sina papper...

Jag tror att det är billigare med andra raser än halvblod.

Har för mig att det är en vbl travare du köpt, om inte så får du rätta mig. Dubblet på hästpassen hos stc kostar 1750kr om jag uppfattade det rätt på deras hemsida

Har för mig att det är en vbl travare du köpt, om inte så får du rätta mig. Dubblet på hästpassen hos stc kostar 1750kr om jag uppfattade det rätt på deras hemsida

Alldeles riktigt. Kollade också på deras sida och uppfattade också som du. Men även om det inte kostar mer så går inte säljaren med så mycket plus på denna häst.

Har man inte ordning på papprena får man skylla sig själv, anser jag. Det är bara för säljaren att ordna fram nytt pass (om det nu funnits nått från början:crazy:)
Har du kollat upp så säljaren står som ägare på hästen hos STC?

Har man inte ordning på papprena får man skylla sig själv, anser jag. Det är bara för säljaren att ordna fram nytt pass (om det nu funnits nått från början:crazy:)
Har du kollat upp så säljaren står som ägare på hästen hos STC?

Ja jag har kollat upp det och hon står som ägare till hästen. Om det nu är den hästen som det sägs. Det kan amn aldrig veta.

Att det funnits pass vet jag eftersom alla travare född -00 och snenare får sitt pass samtidigt som de reggas och frysmärks.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 537
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 552
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 075
Senast: Lavinia
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 497

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Sytråden del 4
  • Kallbad

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat