Försvarsmaktens hundar - P1

De får vara noggrannare i valet av fodervärdar då, för inga hundar bor ju på stationen :idea:

De flesta fodervärdar vill ju dessutom inte ens ha tillbaka hunden. Bara det är konstigt! Det borde finnas en rätt bra anledning till det.
En bekant till oss föder upp ledarhundar (Labbe) och de har aldrig problem med att fodervärdarna inte vill få chansen att ta tillbaka en ratad hund.

De flesta fodervärdar vill ju dessutom inte ens ha tillbaka hunden. Bara det är konstigt! Det borde finnas en rätt bra anledning till det.
En bekant till oss föder upp ledarhundar (Labbe) och de har aldrig problem med att fodervärdarna inte vill få chansen att ta tillbaka en ratad hund.
Har träffat några från FM som haft endel stress, så förstår att man inte vill ha tillbaka hunden.

och lagt på massor eller ?

Vem vet. Men det pratades ju om bulvaner i första programmet och i detta nömndes det att "han" har tjänat mycket pengar."

Enligt sambon är detta ingen nyhet för en del i Schäferaveln. Kapten ska ha dragit in en hel del. Även en fd klubbkamrat som också tävlar på VM-nivå i IPO och som jobbat på FM med de här gubbarna har berättat storrys om det här.

Men det var större än jag och sambon trodde.

Och nu har det läckt ut på div Schäferforum att många av de här hundarna kommer från kaptens egen avel och kennlar kring den :turd::rage::wtf::mad:

Fy f*n så korrupt!!!!!
Detta hade ju förhindrats om upphandlingen följt LOU. Jag hörde bara en kort stund av programmet igår. Men reagerade bl a på att man hävdade att man inte kunde följa LOU för att det inte finns en kennel som kan leverera så många hundar :banghead:.
FM hade kunnat gå ut med en upphandling om att teckna avtal med ett antal kennlar (10, 20 eller så många som behövs) för inköp av ett visst antal hundar med viss kvalitet/ålder/utbildning under de kommande åren. På så sätt hade man fått koll inte bara på hundarna utan också på uppfödarna. Betalar de sin skatt etc och man hade kunnat hålla koll på ev intressekonflikter.
Jag förstår inte riktigt varför man inte kan följa LOU om man köper djur? Eller finns det något i den som gör det olämpligt som jag inte känner till?

Detta hade ju förhindrats om upphandlingen följt LOU. Jag hörde bara en kort stund av programmet igår. Men reagerade bl a på att man hävdade att man inte kunde följa LOU för att det inte finns en kennel som kan leverera så många hundar :banghead:.
FM hade kunnat gå ut med en upphandling om att teckna avtal med ett antal kennlar (10, 20 eller så många som behövs) för inköp av ett visst antal hundar med viss kvalitet/ålder/utbildning under de kommande åren. På så sätt hade man fått koll inte bara på hundarna utan också på uppfödarna. Betalar de sin skatt etc och man hade kunnat hålla koll på ev intressekonflikter.
Jag förstår inte riktigt varför man inte kan följa LOU om man köper djur? Eller finns det något i den som gör det olämpligt som jag inte känner till?

Fattar inte varför alla hundar måste komma från samma kennel :confused:
När staten och privata företag behöver tjänstehundar så handplockar de intressanta ämnen från kennlar.
Begriper inte varför FM inte kan göra det samma med avelsdjur? Dessutom vill man väl ha bredd på linjerna så de går att använda med varandra sen. Handlar man allt på samma ställe så blir man ju ganska begränsad.

Fattar inte varför alla hundar måste komma från samma kennel :confused:
När staten och privata företag behöver tjänstehundar så handplockar de intressanta ämnen från kennlar.
Begriper inte varför FM inte kan göra det samma med avelsdjur? Dessutom vill man väl ha bredd på linjerna så de går att använda med varandra sen. Handlar man allt på samma ställe så blir man ju ganska begränsad.
Håller med. Men det var motivet enligt radioprogrammet (om jag hörde rätt). Gör man en upphandling enligt LOU så kan de välja hur många (och vilka) de vill handla av.

Sitter och tittar i avelsdata på en av deras hanar som de tagit 6 kullar på.
43 valpar. 37 är röntgade. Av dessa har 9 st HD C, 6 st HD D och en E.
13 st har ED1, en har en 2:a och en en 3:a.
Dessutom har en Pannus.

210 000:- hunden motiverades bla med att dessa hundar skulle bli friskare :grin:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka