Förstort täcke

Zevzan

Trådstartare
Hej. nu när det börjar vara snötider hade det varit bra att ha ett täcke som passar min häst.
Vi har ett regntäcke som är förstort fram i bogen så det glider bak och sätter sig konstigt och blir tight i bogen.

Går det sy till på något sätt?
Vad rekommenderar ni för märke till en häst som inte är så stor framtill?

Han har 135 och visar lite av skinkorna.
Tycker så synd om honom som ska stå ute utan täcke i -2 med snö då han förmodligen vill stå ute och äta :/ just nu är det väl inte hela världen men snart blir ett kallare och ännumer nederbörd så:)

Halvhalstäcken brukar sitta bättre i halsen.
Sen gillar inte jag ofodrade täcken i kallt väder, 100 grams foder eller liknande är bättre.

Har inte märkt något problem med ofodrat. haft på 2 gånger nu och det är nästan så att han svettas där in under:)

Hej. nu när det börjar vara snötider hade det varit bra att ha ett täcke som passar min häst.
Vi har ett regntäcke som är förstort fram i bogen så det glider bak och sätter sig konstigt och blir tight i bogen.

Går det sy till på något sätt?
Vad rekommenderar ni för märke till en häst som inte är så stor framtill?

Han har 135 och visar lite av skinkorna.
Tycker så synd om honom som ska stå ute utan täcke i -2 med snö då han förmodligen vill stå ute och äta :/ just nu är det väl inte hela världen men snart blir ett kallare och ännumer nederbörd så:)
Vad är det för material på insidan? Bomullsfoder eller fleece griper tag i pälsen och drar täcket bakåt. Jag köpte ett blankt liner-täcke från Horseware och hade under och då låg täcket still och gled inte bak.
Så, ibland är det inte felet i passformen i fram :)

Om det är för stort i bogen passar nog inte modellen hästen.
Jag har en likadan häst och får välja bort många täcken som glider bak sådär.
Har sytt om några men det blir inte bra ändå.

Vissa börjestäcken passar honom, horsewares täcken passar bäst. Halvhalstäcken passar också bättre än orginalskärning.

Svettas hästen så behöver han antingen inte täcke alls eller så andas täcket extremt dåligt. Fryser hästen? Annars finns det ingen anledning att ha täcke på. Ett helt ofodrat täcke kyler hästen eftersom hästen då inte kan ställa pälsen upp när hen fryser.

Man kan sy in täcken i halsen men det kräver en rejäl symaskin. Man nyper då ihop sidorna av täcket i halslinningen på två-tre ställen jämt på vardera sidan, lägger alltså linningen i veck och syr flera gånger rakt över vecken på linningen. Sätt på täcket och mät var och hur stora veck du behöver göra. Hellre flera små än få stora men se till så att du inte får något veck upp mot manken för det kan ge skav. Jag har aldrig gjort det på utetäcken men på ulltäcken. Risken finns att täcket läcker där du har sytt men det kan avhjälpas med hjälp av rejält med impregnering över stygnen.

Om jag tolkar problemet rätt så är halshålet för stort. Om det är problemet så är det enkelt åtgärdat. Man tar bara tag i kantbandet på täcket och viker två veck. Ett på vardera sidan av manken (för mig har ca 10-15 cm från manken varit lagom). När man vet hur stort vecket behöver vara så syr man med stark tråd (fingerborg är ett måste). Se bara till att lägga vecket åt rätt håll så du inte får en ficka där det samlas vatten.

Det är blankt på insidan av täcket och man ser verkligen det är halöshåret som är förstort.
Han klarar en hel del men när det är -10 och massa snö vill jag inte han ska stå otäckt när han gärna står och äter istället för att ta skydd.

Han står på lösdrift och nej han fryser ej men när jag var dit när han stått otäckt var han nästan blöt genom pälsen och det är onödigt att han ska bli blöt och frysa till is å dö.

Beställt efter ett 100g fyllning nu och hoppas det ska passa bättre.

1, hur ett täcke passar är väldigt individuellt, och man får helt enkelt hitta de märken som passar ens hästs kroppsform.

2, har man köpt ett som inte riktigt passar kan man modifiera dem, tex med kilar så som blivit beskrivet, eller genom att flytta/ändra spännen osv.

3, du behöver inte vara orolig för att skinkorna tittar fram lite, det är inte en kroppsdel som hästarna vanligtvis fryser om.

4, om din häst är oklippt och står och äter, då fyser den inte (även om det regnar/snöar). Att äta är ett av de sätt som hästen kan använda för att hålla värmen, mycket mer effektivt än att stå i lä/ta skydd.

5, om din häst är oklippt och obadad krävs ENORMT mycket för att den skall bli blöt in på skinnet. Som du redan noterat, hästen blir blöt en bit in i pälsen, men inte hela vägen. Hästpälsar är bra på sitt jobb.

6, Om det är -10 och snöar kan man se hur snön lägger sig som ett täcke över ryggen på hästarna. Så bra isloerar deras pälsar.

7. Nej. Din häst kommer inte frysa till is och dö så länge den har mat och vindskydd.*

8. Ett täcke kan dock hindra pälsen hos en häst att fungera optimalt (den kan inte ställa sig upp under ett täcke som tynger ner det) vilket man behöver tänka på när man täckar.

9. http://www.hippson.se/blogs/Gastbloggen/gastblogg-svettig-hast-bor-slappas-ut.htm här kan du läsa mer om hur päls, varmhållning och svettning fungerar.

*är frisk, har tillgång till vatten osv osv, också, naturligtvis.

Liknande trådar

Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 210
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 526
Senast: Shixle
·
Utrustning Hej! Har en unghäst på 3år hemma. Våran första vinter närmar sig, hon är sedan innan van vid att alltid ha täcke på sig efter sept...
2
Svar
21
· Visningar
3 544
Senast: Blyger
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 080

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat