Förstörs sitsen?

S

smyg

Hej,

har lite funderingar jag skulle behöva svar på..

Jag har två stycken medryttarhästar. Den ena går allt jättefint med i dressyr och hoppning. Där rider jag i dressyrsadel & hoppsadel.

Den andra hästen går det lite sämre att rida. Jag får en FRUKTANSVÄRT dålig sits när jag rider henne. På den andra hästen sitter jag i lodrät sits, har bra skänkel, hand etc. Men på henne så flyger jag framåt, tappar skänkeln, ja allt går åt skogen. Hon har bara en hoppsadel som jag då rider dressyr i. Finns ingen annan sadel.

Nu till frågan, kan min sits förstöras när jag rider dressyr i hoppsadel? Vet att det kanske är olika från person till person men min sits blir verkligen en katastrof i den sadeln. Ser ut som det är första gången jag rider en häst, studsar runt som en boll, flyger framåt hela tiden.. har testat länga och korta stigläder men inget hjälper. Är det riskabelt att fortsätta rida den hästen om min sits blir så hemsk? Verkar inte som ägaren ska köpa en annan sadel. Kan man förstöra sitsen helt om man rider så dåligt hälften av tiden?

Behöver hjälp :confused:

Sv: Förstörs sitsen?

Du kan sitta sämre i en hoppsadel, en dressyrsadel är gjord för att du ska sitta i så bra lodrät sits som möjligt. En hoppsadel däremot är till för att hoppa så den jobbar emot dig istället för med som en dressyrsadel.
Om du känner dig säker på hästen så skulle jag föreslå att du rider barbacka istället eftersom att hoppsadeln inte verkar fungera att rida i.

nej du kommer nog inte förstöra sittsen! Tror ärligt om du hade dressyr sadel på den "svåra hästen" att det skulle bli ännu värre att rida!
Om man ska välja mellan hopp/dressyr sadel anser jag hopp om man ska komma in i hästens steg!
Tycker att du ska först å främst ska försöka hålla takten med hästen sen tänka på sittsen!
sen har du den andra hästen du kan öva sits på å så småningom tror jag att du kan komma in i den svåra hästen steg oxå.
Du har ju bra sitts på den ena hästen så du kommer inte förstöra den! Det handlar om att du inte har muskler som e formade efter den andra hästen.

nej du kommer nog inte förstöra sittsen! Tror ärligt om du hade dressyr sadel på den "svåra hästen" att det skulle bli ännu värre att rida!
Om man ska välja mellan hopp/dressyr sadel anser jag hopp om man ska komma in i hästens steg!
Tycker att du ska först å främst ska försöka hålla takten med hästen sen tänka på sittsen!
sen har du den andra hästen du kan öva sits på å så småningom tror jag att du kan komma in i den svåra hästen steg oxå.
Du har ju bra sitts på den ena hästen så du kommer inte förstöra den! Det handlar om att du inte har muskler som e formade efter den andra hästen.

Vad man föredrar när det handlar om hopp eller dressyrsadlar är ju helt olika men inte kan du väl mena att du tror att det kan vara bättre för sitsen att sitta i hoppsadel?

Till ts.
Jag känner igen mig. Själv sitter jag ganska ok i min dressyrsadel, inte perfekt men ändå ok.
Rider jag i hoppsadel försvinner sitsen direkt, sitter verkligen hemskt!
Nu har jag hittat en hoppsadel som jag tycker är ok att rida i, men jag sitter fortfarande mycket bättre i dressyrsadel.
Dressyrsadlar är gjorda för att du ska sitta lodrätt, du får hjälp av sadeln.
En hoppsadel är gjord för att du ska stå i lätt sits typ, får ingen hjälp alls.

Till TS
I en välbalanserad sadel kan man sitta och rida dressyr även om det är en hoppsadel. Har den klossar kan det vara svårare att ha riktigt långa läder, men även i en hoppsadel eller allroundsadel ska man kunna sitta i lodrät sits. Jag tycker att det låter som att sadeln till häst nummer två inte passar dig eller hästen. Hur dyr och fin och dressyrinriktad sadeln än är så är det omöjligt att sitta rätt om den inte ligger balanserat på hästen. Och om den passar hästen, men inte dig, så är det omöjligt för dig att bocka till dig så att du sitter bra. Har du möjlighet att prova med en annan sadel?

Om sadeln inte passar hästen eller inte ligger korrekt tycker jag att jag får sämre sits. Märkte det för bara ett par månader sedan då jag dels fick ont i ryggen av ridning dels inte kunde rida lätt ordentligt. Orsak den 20 år gamla sadeln hade förändrat sig lite i formen och blivit baksutten. Knappt så man såg det för ögat men det kändes väldigt konstigt.

Nej sitsen förstörs inte hoppryttare rider väldigt sällan i något annat. Men om sadeln inte ligger rätt den kan kanske tippa farm pyttelite det gör jätte mycket prova lägg något mjukt under framvalvet. Så känner du skillnad blev det bättre kan det vara ide att titta över sadeln den kanske bara behöver stoppas om. Uppdatera gärna

Vad man föredrar när det handlar om hopp eller dressyrsadlar är ju helt olika men inte kan du väl mena att du tror att det kan vara bättre för sitsen att sitta i hoppsadel?

Till ts.
Jag känner igen mig. Själv sitter jag ganska ok i min dressyrsadel, inte perfekt men ändå ok.
Rider jag i hoppsadel försvinner sitsen direkt, sitter verkligen hemskt!
Nu har jag hittat en hoppsadel som jag tycker är ok att rida i, men jag sitter fortfarande mycket bättre i dressyrsadel.
Dressyrsadlar är gjorda för att du ska sitta lodrätt, du får hjälp av sadeln.
En hoppsadel är gjord för att du ska stå i lätt sits typ, får ingen hjälp alls.

Inte för sittsen är det säkert inte bättre med hoppsadel! MEN PÅSTÅR att det är om man ska LÄRA SIG att hänga med hästen i början e det bättre med hopp eller allround...
Dressyr sadlar e inte de bästa.-du får fel muskler-det är bättre med annan sadel så du kan lära dig själv å känna istället för at bli inramad!!!!!TYCKER jag:P det va mitt tips som sagt...de går å testa! sen e ju smaken som baken!

Jag har pratat med ägaren och hon ska eventuellt köpa en dressyrsadel. Hoppsadeln ligger jättebra på hästen, en sadelutprovare har varit ut och den ligger verkligen superbra. Jag håller tummarna nu för att det blir en annan sadel.

Skönt iaf att höra att min sits inte kommer förstöras.. Det är bara så FRUSTRERANDE att rida skitbra på den ena hästen, och så fort jag sätter mig på den andra hästen så rider jag som jag som sagt nyligen satt mig på en häst. Barbacka går inte just nu då denna häst är väldigt tittig och slänger sig rätt ofta.. med min balans skulle det bli många fall till marken haha..

Jag försökte länga stiglädren ganska mycket men då flög istället min skänkel omkring och jag hamnade i stolsits eller va det heter. Usch så frustrerande problem, jag vill inte sluta på den ena hästen men som det är nu studsar jag bara runt. Är det bäst att ha långa eller korta läder i hoppsadel när man rider dressyr?

Jag skulle haft korta läder fast jag rider dressyr. En hoppsadels stöd är utformade för att man ska ha kortare läder. Länger du dem blir din ben helt utan stöd.

Hade samma problem men min förra häst i henne hoppsadel satt jag hemskt. Underlättade att rida lätt och stå i fält sits, och ja man kan dressyra så med.;)

ps. Efter 2 "hemska" månader blev en hoppsadlen bytt mot mattes röv:devil:

det kommer en vacker dag ska du se:P då kommer det klicka.

Till TS
I en välbalanserad sadel kan man sitta och rida dressyr även om det är en hoppsadel. Har den klossar kan det vara svårare att ha riktigt långa läder, men även i en hoppsadel eller allroundsadel ska man kunna sitta i lodrät sits. Jag tycker att det låter som att sadeln till häst nummer två inte passar dig eller hästen. Hur dyr och fin och dressyrinriktad sadeln än är så är det omöjligt att sitta rätt om den inte ligger balanserat på hästen. Och om den passar hästen, men inte dig, så är det omöjligt för dig att bocka till dig så att du sitter bra. Har du möjlighet att prova med en annan sadel?

Precis! :bow: Jag behöver inte lägga till något mer... :)

Du ska ju ha den längden så benet ligger bra mot sadeln dvs knäet mot knäputan inte så kort att knäet landar utanför.

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
8 901
Senast: Ponsa
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 557
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 112
Senast: Brynja
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
861
Senast: Esmeralda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama