Förstoppning/gaser efter snabbjobb.

S

somi

Skriver inte kolik eftersom min häst inte visat de klassiska koliksymptomen utan helt enkelt lätt blir förstoppad. I samband med hårdare jobb/lopp där hon förlorar mycket vätska (blir nervös/lös i magen och svettas) har det hänt vid ett par tillfällen att hon efteråt blivit väldigt spänd och uppdragen i buken och har lätta symptom (härja i transporten o.s.v) Det släpper dock ganska snabbt i vanliga fall. Är noga med att vätska upp henne innan och efter med salt, betfor och vatten. Hon får minst 60 g salt per dag och nära det dubbla vid ovannämnda jobb. Observera att det inte händer varje gång men ändå. Märkte även under tillvänjningen av hö efter betet att magen kunde bli spänd så jag var extra noga med att det skulle bli en långsam övergång.

Idag blev det däremot mer akut, hon stod i hög feber och var jättehängig när jag kom ut i stallet men fortfarande inga koliksymptom. Funderade inte ens på kolik först men när veterinären kom hördes INGA tarmljud. Gick med henne hela dan och fortfarande inga tarmljud. Veterinären gav då kramplösande och då lättade trycket till slut. Han gjorde även en rektalundersökning utan att finna något anmärkningsvärt. (Hon hade inte gått fort igår.)

Så varför är hon så känslig? Finns det någon annan med samma bekymmer? Kan tillägga att hennes foderstat består ca 10 kg hö, gräs i hagen, 2 kg havre 0.5 kg betfor+olja och 1kg lusern uppblött. Samt mineraler/vitaminer och salt. Har tänkt kolla tänderna igen (gjordes för 6 mån sen). Hur gör ni för att upprätthålla vätskebalansen? Hur fodrar ni era hårt tränande hästar för att undvika mag/tarmstörningar?

Snälla, spåna lite åt mig. Jag har säkert glömt massor men om ni frågar ska jag försöka svara.

Mvh/Somi

Sv: Förstoppning/gaser efter snabbjobb.

Jag tror jag har haft en sån häst....knepiga "koliker" som inte eg var klolik....men han kunde få det närsomhelst, ibland 1 gång i veckan , iblan 1 gång i månaden...blev aldrig klok på det. Sen gick han in i träning tillbaka men jag tror inte att han uträttade nåt spec efter det (hade han 2004 ) Cisco L.B. hette han
Krims här på buke var i behandlade honom under ett av hans anfall...släppte inte på 2-3 dagar.

Ingen tröst för dig .....

Tack ändå för svaret, skönt att höra att det finns fler.
MvH/Somi

Kanske kan du ge paraffinolja i förebyggande syfte efter lopp/hårda pass? Normaln ger man ju det vid kolik men här kasnke det kan undrlätta för tarmarna vid en ev vätskebrist? Löser ju inte problemet men kanske kan motverka värre problem till du har en bättre lösning...

Finns det inte något som heter Svettersättning? Som är till för hästar som svettas mkt/förlorar mkt vätska? Säkert finns det någon här på buke som vet mer.

Hej igen...en ide ploppade upp nu...sandkolik?? Kan det finnas anledning till att misstänka det?
I vilket fall som helst kan du ju ge hästen loppfrön...Dom gör ju iallafall ingen skada och om det skulle vara sk så får du ju hjälp med det

Pröva att ta bort all blöt och söt mat. De är alltid magbandit nummer 1.
Dvs i ditt fall, betfor, olja och lucernen om du ger den blöt (byt tex mot lucernhack som man slipper blöta.
Byta om möjligt hösilage om du ger det mot hö, MKT nyttigare för magen på känsliga hästar.

Sen ger du magbakterier regelbundet under en längre tid, några månader. Jag ger Protexin och brukar börja med att ge 10 dagar i rad och sen en gång i veckan under resten av hästens träningskarriär.

Se oxå över saltet, 60 gram om dagen är MASSOR av salt som belastar njurar och organ. Jag vet att det är poppis att ge mkt salt nuförtiden men det är inte helt nyttigt.

Jag har inga vetenskapliga bevis för varför men logiskt tankesätt för mig är att om man ger massor av salt och hästen pga det dricker massor så blir det en rejäl genomström i hästen och då borde det vara extermt svårt att hålla ordning på övrig mineralkoncentration, har hört att till exempel kaliumnivån påverkas negativt.Mineralbalansen bör påverka hela systemet.

Se till att hästen dricker ordentligt (inte pga. att den får i sig överskott av salt), effektivt som attan är att ge skalet, (endast det gula) av en halv citron dagligen i maten. Det sätter igång drickreflexen hos "otörstiga" hästar.

Jag har inte alltid gett 60 g salt om dagen men började med det när jag märkte hur hon reagerade på höt jämfört med betesgräset (gått på bete i nära 5 månader och tränat samtidigt.) Och märkte också att "tjorvandet" i magen gav med sig när hon fick uppblött betfor. Det är helt klart när hon fått i sig för LITE vätska som detta händer. De gånger hon bråkat i transporten har jag helt enkelt inte fått i henne tillräckligt med vatten och salt. När hon kvalade (och gick sin hittills snabbaste tid) fick hon betfor med salt efter värmning och lopp och mådde prima så jag tror inte riktigt att det är boven i dramat. Ska änså göra en grundlig blodprovsanalys då jag kanske kan finna någon brist där (I hope...) och även träckprov.
Citronskal var en rätt udda ingrediens i en hästfoderstat, hur kom du fram till det? (Nyfiken..)
En annan sak jag är nyfiken på är varför blöt mat är dåligt för tarmen, betfor vet jag att det finns skilda åsikter om. Likaså hösilage men blöt lusern?
Tack för svar! Mvh/Somi

Tror inte att det är just sandkolik hon har men ska ändå testa en loppfrökur, det kan ju inte skada.
Mvh/Somi

Betfor kan ge störningar i mage/tarmar - sockret stör mikroorganismerna m.m. Tänk på att ge salt före snabbjobbet också - för ett jämnare osmotiskt tryck (så att inte för mycket vatten sugs upp från tarmen). Alger innehåller alla grundämnen samt rensar ut giftiga slaggpridukter, och verkar balanserande - innehåller också mycket jod, som sätter fart på ämnesomsättningen. Lycka till!

det Diestro menar är nog att alger innehåller de mineraler o spårämnen som kroppen behöver. t.ex. koppar - ett giftigt ämne ... :cool: ... livsnödvändigt i rätt koncentration.

allt är giftigt i fel koncentration :smirk:

frågan är dock hur ämnet är bundet. i algerna är ämnena bundet organiskt vilket gör att kroppen inte automatiskt tar upp alla ämnen, utan endast det som kroppen har brist på.

själv har jag ingen erfarenhet av vilken effekt alger skulle ha i just det här fallet. jag vet dock att algerna, precis som Diestro påpekar, är utrensande. dessutom har framförallt carrageen (rödalg) inflammationsdämpande egenskaper.

hoppas att du kommer på vad det är för något. (håller tummarna):bump:

*knapplån*
Nu har hon varit pigg och glad och riktigt taggad när jag kört. Tror att det är "proppsjukan" som slagit till, hehe! :crazy: Skulle ha startat i Måndags och nu vet jag inte om jag törs öppna dessa propositioner igen.

Alger och dess innehåll av jod är jag tveksam till. Överallt står ju att hästar ska ha salt UTAN jod. Min häst dricker inte överdrivet mycket (har hink) så att mineralerna "spätts" ut köper jag inte heller riktigt. Har däremot köpt loppfrön så jag ska testa en sån kur. Men som sagt är hon nu precis som vanligt.

Det jag däremot funderar kring är om jag ska dra ner på blöt/söt-maten men fick inga fler svar på varför det inte skulle vara bra. Som sagt betfor och hösilage vet jag ju att det finns delade åsikter om men att blöt lusern skulle vara dåligt för tarmen? Har dragit ner lite på havren och lagt till lite linfrökaka och foderjäst. Tycker att min häst står på en relativt magvänlig foderstat jämfört med många andra starthästar, men ibland är inte allt som man tror... Och framförallt är det intressant att höra hur andra resonerar. Det var ju därför jag startade tråden!:idea:
Mvh/Somi

det Diestro menar är nog att alger innehåller de mineraler o spårämnen som kroppen behöver. t.ex. koppar - ett giftigt ämne ... :cool: ... livsnödvändigt i rätt koncentration.

allt är giftigt i fel koncentration :smirk:

Ja, jag vet inte vad h*n menade, men jag vet att alger inte innehåller alla grundämnen. Det finns en del rätt otrevliga grundämnen.

frågan är dock hur ämnet är bundet. i algerna är ämnena bundet organiskt vilket gör att kroppen inte automatiskt tar upp alla ämnen, utan endast det som kroppen har brist på.

jag vet dock att algerna, precis som Diestro påpekar, är utrensande. dessutom har framförallt carrageen (rödalg) inflammationsdämpande egenskaper.

Finns det vetenskapliga undersökningar som visar på dessa resultat?

Källa?

En enkel sak som jag tänkte på, skrittar du av tillräckligt? Så att hästen hinner lugna ner sig och slappna av? Trava på ''lös'' töm och skritta minst 20 minuter. Har ni skrittmaskin?

Vet inte alls om det är vettigt tänkt, det bara slog mig.

*knapplån*

Det jag däremot funderar kring är om jag ska dra ner på blöt/söt-maten men fick inga fler svar på varför det inte skulle vara bra. Som sagt betfor och hösilage vet jag ju att det finns delade åsikter om men att blöt lusern skulle vara dåligt för tarmen? Har dragit ner lite på havren och lagt till lite linfrökaka och foderjäst.

Tänkte just föreslå dej att använda linfrökaka. Jag har ett sto som jag slutade tävla med pga liknande symptom. Jag tror jag har provat "alla på marknaden förekommande foder" och idag utfodrar jag med Krafft Groov 125 och mald linfrökaka. Och givetvis med analyserat hö. Min mentor Svenne Lindblom i Sala menar att det egentligen inte är någon hit att ge havre till travare pga fettinnehållet. Jamen, säger dom flesta nu, man har ju alltid fodrat med havre! Ja,ja tider förändras och kunskaper förbättras, eller hur. I mina öron låter det som din pålle får lite för mycket av proteinet. Har du analyserat höet? Jag håller fullständigt med om åsikterna i tråden angående saltet. Pass upp! För mycket salt slaggar igen reningscentralen njurarna. Detsamma gäller sötsakerna. Betfor är ju en sockerprodukt. Socker är inte nyttigt för hästar. Du skriver att du ändrar och provar än det ena än det andra. Jag hoppas du tar det lungt vid foderbyten, även det kan ge dessa problem du beskriver. Foderbyten bör ske över två-tre veckor för att mage/tarmar skall hinna anpassa sig efter den nya foderstaten. Förlåt om jag låter som en besserwisser, det är inte meningen. Jag försöker bara ge dej några råd. Hur mår pållen idag?

*mest till bulwark* :)
I samband med hårdare jobb/lopp där hon förlorar mycket vätska (blir nervös/lös i magen och svettas) har det hänt vid ett par tillfällen att hon efteråt blivit väldigt spänd och uppdragen i buken och har lätta symptom (härja i transporten o.s.v) Det släpper dock ganska snabbt i vanliga fall. Är noga med att vätska upp henne innan och efter med salt, betfor och vatten. Hon får minst 60 g salt per dag och nära det dubbla vid ovannämnda jobb.

Hon går hårt nu med täta snabbjobb, och däremellan provlopp och (förhoppningsvis) snart start. 60 g är inte mycket om de svettas rikligt. De gånger hon fått 100g är efter riktiga ansträngningar där hon fått ta ut sig. Inte vanligt snabbjobb hemma på rakbanan. Självklart anpassar jag saltgivan efter prestationen. Jag matar inte i 60 g om hon bara joggar en vecka. Skrev även att jag ökat saltdosen då jag sett tecken på att hon tappade mycket vätska (självklart även i tarmen då) efter dessa HÅRDARE jobb. Det är ju inte bara vätska de förlorar utan även salt. Jag har läst en del intressanta rapporter om vätskebalans hos häst. Bl.a här och
här t.ex. Här står även att överskott på salt går ut med urin och träck. Själv är jag dock ingen expert på ämnet.

Betfor vet jag som sagt att vissa skyr som pesten men det är lättare att få i en häst vätska och salt (mer naturligt utspätt, liknande koksaltlösning). Faktum. Sen att det innehåller socker, det är sant men det gör även bete och hö samt kraftfoder. Gräs innehåller 116-156 g socker/kg ts. Källa. Jag varken försvarar eller förkastar. Ger det inte av näringsmässiga skäl då jag tycker att det ur näringssynpunkt är för dålig energitäthet. En halvliter betfor väger ca 200 g kanske. Vill inte ge mer än så, det ger ca 2 Mj. På sommaren fanns inga dietiska problem trots att foderstaten bestod av höga mängder protein, socker och vatten. (bete). Problemen kom som sagt vid invänjning av hö i foderstaten i samband med provlopp.

Ja, hästen står på uträknad foderstat. Ja, jag vet att mikroorganismerna i tarmen måste vänjas vid nytt foder. Ja, jag skrittar av min häst. Kommenterar inte havren, undrar bara vad du tror att kraftfoder innehåller egentligen? Vilka spannmål tycker du är att föredra framför havren då? Övriga spannmål har ännu högre stärkelsehalt så därför kan jag tycka att havre är minst dåligt.

Jag menar absolut inte att förkasta era råd. Och jag tycker inte att du är en besserwisser, vi tycker och tänker bara lite olika;) Hästen mår bra och förhoppningsvis fortsätter det så. Kanske har hon helt enkelt haft svårt med övergången till hö och att dricka tillräckligt jämfört att få i sig 85% vatten i varje kg gräs hon tuggat i sig. Då är det ju naturligt mycket vatten i tarmen så att säga. Förhoppningsvis kan jag gå ner lite grann igen med saltgivan om hon kommer i balans igen.

Mvh/Somi

Senast ändrad av en moderator:

By the way, hur kommer det sig att du har så många utah bulwark-avkommor? Trodde inte de var så vanliga. *nyfiken* Bor granne med tidigare ägaren. Han har också haft en hel drös avkommor (såklart:)) och nu äntligen lyckats få en fin häst med Utah som morfar.

Såg att jag skrivit fel i originalinlägget 0.5 liter betfor ska det vara. Inte kg (väger ju luft).

Liknande trådar

Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 604
Foder & Strö Min häst hade en kraftigare släng av kolik i måndags, men läget verkar nu stabilt PEPPAR PEPPAR... Ska väll inte säga för mycket...
Svar
5
· Visningar
8 221
Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 244
Senast: cactuspower
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 422
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar