Förstföderskor?

Nej.

Jag har hört att de bör betäckas för första gången senast när de är 15 år, men det finns många exempel på ston som varit äldre än så när de fått sitt första föl.

13-14 år inte äldre om de betäcks för första gången, men ingen regel utan undantag....

Ett bra exempel på gammal förstföderska är halvblodsstoet Boniana som fick sitt första föl vid 17 års ålder. Hon blev sedan mamma till hingstarna Falstaff, Bordeaux och Bonaparte, och två avelsston.

Mitt eget sto är 14 år och har i år blivit betäckt för första gången. Hon är dock inte ultraljudad ännu så jag vet inte hur det gått. Det enda negativa jag fått höra är att man inte ska använda fryst sperma till ett så pass gammalt sto som betäcks för första gången.

En erfaren gamal uppfödare sa till mig på samma fråga "så länge de tar sig är de inte förgamla.." :cool:

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 036
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 452
Senast: ildiko
·
Avel Hej! Har jag några PRE-folk här på buke som sysslar med avel? Jag har nämligen en hingst köpt från Spanien vars föräldrar har samma...
Svar
9
· Visningar
1 268
Senast: Willys
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka