Förstärkning!

Sv: Förstärkning!

Det är nog psykiskt hon hästen!
Hade ett halvblod en sommar som var rena drömmen barbacka utan alla grejor, skydd och hjälpmedel.
Lyhörd till tusen. Och med allt på som ordinerat av "chefen" stängde han av och slutade försöka. Helt avtrubbad. Det var ett extremfall, men litegrann så kanske det är med din. Grejor på: kraven på, och då är det inte lika otvunget att lyda.

Jag tror ffa att det beror på att hjälperna blir bättre för att jag sitter bättre och får direktkommunikation. Kraven är samma när jag rider barbacka som när grejorna är på. Håller dock med om att små "mirakel" oftare händer när jag luffar i skogen än när jag rider dressyr i ridhuset.. :smirk:

På min nuvarande häst förstärker jag med skänkeln ifall hon inte lyssnar, men då en rejäl hjälp en gång och sedan upprepning av övningen. Jag tappar då tyvärr balansen just då, men det fungerar bättre än med spöet. Det beror på att hon inte tar spöförstärkning på rätt sätt, reagerar inte nog för det och ser inte sambandet bra nog tycker jag. En fördel med att korrigera för skänkeln är att jag inte behöver rida med spö.

Det beror på vilken häst man sitter på tycker jag - det är ju när man upprepar övningen för små hjälper som man får veta om korrigeringen fungerade. Reaktionen just när man korrigerar är inte lika viktig för mig, bara man får någon slags reaktion.

Om hästen inte lyssnar så ger jag först en liten hjälp, svarar han inte direkt så lägger jag på stor hjälp. så tex medskänkeln så sparkar jag till... ungefär så... Jag lägger till stor hjälp på den hjälpen dom inte lyssnar på....tex inte spö på skänkelhjälp.

Liknande trådar

Ridning En familj i mitt stall har köpt en ny liten C-ponny, barnet är 8 år (har ridit sen hon var 4/5 år) och har haft världens snällaste...
Svar
9
· Visningar
1 829
Senast: Nordx
·
Träning Jag har tänkt ta itu med skotträning av hästarna men är lite fundersam om tillvägagångssätt. Jag har själv luftgevär och grannar som...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: Nope
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Träning Jag har ett sto som jag har haft i knappt ett år. Hon är högst i rang i hagen, bestämd och vill gärna ta över om man säger så. Man får...
2
Svar
27
· Visningar
3 707
Senast: traceys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar