Förståelsen hemma !!

T

todde

Hur får ni era respektive att förstå det ni håller på med som tex. ridning !! Ridning tar tid o kostar om man vill tävla o vara med på saker. Är engarerad i klubb o.s.v det tar ju tid. När jag tävlar så drar jag iväg själv ingen där hemma är intresserad det enda man hör att mina hästar kostar pengar o tar all tid, så hördes det inte när dottern red !!! Är det tvunget att man ska ha en respektive som är hästintresserad ????????????? Okey nu är det inte så vanligt att män tävlar kanske men kanske någon gör det här! Hur upplever ni kvinnor det är det bara förståelse o samtycke eller gnisslas det också hos er ? Eller har jag bara ett onormalt äktenskap?
Som tur är kan jag glädjas själv när jag har framgång o smälta själv när det går tillbaks !!! Men det är tröttsamt :confused:

Sv: Förståelsen hemma !!

Det gnisslas väldigt mycket här.
"Varför lägger du inte energin på mig/oss istället?" Jag vill också vara på första plats.

Jag håller med min karl, hästarna har första prio. Jag MÅSTE bli bättre och prioritera honom också. Det är en underbar karl, men ordnar vi inte det nu så kommer vi att separera.

Jag måste ha en väldigt förstående man. Han uppmuntrar mig på allt jag vill göra.
Han tycker bara det är kul om jag åker iväg och får göra roliga saker.
Sen kanske det iofs beror på att jag flyttade hit och lämnade familj och vänner i min hemstad. Så han tycker nog att jag avstod från mycket för få bo och leva med honom.
Så tvekar jag ibland, så säger han ofta att jag ska så klart åka mm. Han försöker också sätta sig in i mitt intresse, och han blir bara mer och mer intresserad av hund och hästeriet.
Ja han är så himla snäll och förstående min man :love:

Min sambo är otroligt bra när det gäller min häst (och hund och katter och min unge). :love: Men han har själv tidsödande och/eller dyra intressen så han har förståelse pga det.

Jag måste ha en väldigt förstående man. Han uppmuntrar mig på allt jag vill göra.

Låter som min älskade det :love:

Håller med om att det blir lättare när ens sambo har egna dyra, tidskrävande intressen.
Se till att gnällisen börjar flyga eller spela golf eller nåt!:idea:

*kl*
Jag är hellre utan karl än med en som inte förstår/uppmuntrar/delar mitt hästintresse!

/Migo

Jag gjorde klart från början att jag hade häst och var aktiv. Dessutom har jag hund som jag tränar med och det visste han också.
Nu har ju inte jag några barn, och det gör kanske det hela lättare, men jag har attityden att antingen tar man mej som jag är eller så går man vidare i livet.
Aldrig att jag hade tagit någon skit om att jag spenderar för mycket tid i stallet. Det var liksom med i beräkningarna från början.

Men jag hade å andra sidan aldrig klagat på att han har intressen heller. Min sambo följer gärna med på saker och ting också om jag vill det, precis som jag följer med honom på saker som är viktiga för honom.
Dessutom är han starkare än mej vilket är bra när man slår stolp ;)

Min förra sambo är hästintresserad och tävlar själv. Men jag vet inte om det var så mycket bättre. Då var det för mycket stall och för mycket hästar istället. Man kom aldrig ifrån det!!

Hur får ni era respektive att förstå det ni håller på med som tex. ridning !! Ridning tar tid o kostar om man vill tävla o vara med på saker. Är engarerad i klubb o.s.v det tar ju tid. När jag tävlar så drar jag iväg själv ingen där hemma är intresserad det enda man hör att mina hästar kostar pengar o tar all tid, så hördes det inte när dottern red !!! Är det tvunget att man ska ha en respektive som är hästintresserad ????????????? Okey nu är det inte så vanligt att män tävlar kanske men kanske någon gör det här! Hur upplever ni kvinnor det är det bara förståelse o samtycke eller gnisslas det också hos er ? Eller har jag bara ett onormalt äktenskap?
Som tur är kan jag glädjas själv när jag har framgång o smälta själv när det går tillbaks !!! Men det är tröttsamt :confused:

Så hade jag det också. Till slut så tröttnade jag på tjatet och bytte sambo. Den jag har nu är lika häst och hund tokig som jag. Det är faktiskt hans hundar och hästar :D.

Som råd till dig: En medryttare någon/några dagar i veckan kanske?

Mvh

Tora

Jag har aldrig upplevt några problem med att jag haft häst. Sambon har aldrig gnällt eller klagat över den saken. Fast jag har ju sett till att mitt hästägande är rätt "bekvämt" mot hur många andra har det. Har haft islänning som står på lösdrift och det enda jag behövt göra är att rida och se till henne fysiskt. Stallägaren har fixat mat och allt annat. Så det har inneburit att jag varit ute kanske 3-6 dagar per vecka och att då borsta, rida och pyssla tar mig kanske totalt 2, max 3 timmar varje gång. Jag vet att det finns många som lägger mycket mer tid på stallet...

Jag prioriterar min sambo före alla hästar i världen! Men inte så att ett "förbud" från hans sida skulle accepteras.

Nu är jag hästlös och vi ska ha barn i november. Jag planerar köpa ny häst när jag känner att jag orkar/vill och hinner trots barn igen. . Om det blir om 1 år, 3 år eller 10 år (så länge tror jag inte det tar..) får vi se.

själv så har jag inga problem med sambons hästintresse då hon praktisk taget bor i stallet....jag löser det hela så att jag är med i stallet å hjälper till så att vi umgås där :)

Ja, jag säger som Grana, min sambo är nog oxå av den mer förstående sorten. Han tycker det är underbart att jag har ett intresse, vi uppmuntrar båda varandra till olika saker, och otroligt nog (eftersom han gjorde helt klart från början att han inte är intresserad av stall o hästar) så är det nu han som ber om att få följa med till stallet!
Han älskar atmosfären o lugnet och har t.o.m kommit så långt att han pysslar med min kuse medan jag mockar (otroligt hästrädd i början). Ibland hjälper han oxå till att leda hästar till o från hagen. Men jag frågar alltid o tar inget för givet, jag tycker det är mysigt att han bara är med. Det var väl det han trodde från början, att han skulle bli tvingad till saker om han följde med men sån är jag inte. Hittills har han dock alltid svarat nej på frågan om han vill kratsa hovarna eller rida, dom två sakerna är läskiga :D

th_SUC52973.jpg
sambon o kusen på promenad.. :love:

Jag följer med honom på grejer oxå, ibland prioriterar jag ned tiden i stallet för att stötta min sambo i nåt som han vill ha med mej på. Nu är jag ingen tävlingsmänniska o är ute o åker på det viset men är ju ändå engagerad på olika sätt i hästeriet som tar tid.

Har aldrig upplevt detta med någon annan förut, vi diskuterade det häromdan att t.o.m när vi är oense o tycker olika saker så är vi ändå överens i slutändan, det är ingen av oss som känner sej överkörd av den andre. Det är skönt att kunna diskutera och komma fram till en lösning utan att bli osams.

Sen kanske det iofs beror på att jag flyttade hit och lämnade familj och vänner i min hemstad. Så han tycker nog att jag avstod från mycket för få bo och leva med honom.
Så tvekar jag ibland, så säger han ofta att jag ska så klart åka mm. Han försöker också sätta sig in i mitt intresse, och han blir bara mer och mer intresserad av hund och hästeriet.
Ja han är så himla snäll och förstående min man :love:

Vad F-N...lever min karl ett dubbel liv??? :rofl: :rofl: :rofl: Det hade lika väl kunnat vara en beskrivning på honom :love:

Inga problem alls. Hundarna hjälps vi åt med eftersom vi skaffade de tillsammans, och min man försöka hjälpa till med in häst när han har tid och vågar eftersom han är väldigt väldigt hästrädd, men han vill lära sig och tycker det är roligt. Men vi är båda självständiga som personer och han tycker det bara är skönt att vara utan mig en stund så han kan odla sina intressen. Det hade ju inte funkat så bra om inte vi båda var lika självständiga, jag skulle inte kunna ha en relation till en man som inte var det.

Jag stod ut med mycket gnäll under lång tid. Hur jag än försökte planera min ridning så var det aldrig bra. Tillslut fick jag nog och satte ner foten:mad: :D Han vände på en 5 öring och nu är det väldig. väldigt sällan han säger nått.
Han har väl äntligen fattat att mitt hästintresse inte "går över":D

Jag har haft en sån kille, problemet var att han inte hade någon egen hobby. Han sliv gick ut på att vara med mig och det fungerade liksom inte.

Min nuvarande sambo har fattat att antingen är han med mig när jag håller på med hästarna eller så får han sysselsätta sig med annat de timmarna det tar. Oftast hjälper han faktiskt till.
Jag försöker också skicka iväg honom med jämna mellanrum till bekanta så han verkligen har något att göra medans jag sysslar med hästarna, annars blir det lätt att han sitter hemma i morgonrocken och dricker kaffe och surfar på nätet.

/M

Jag har en underbar sambo som aldrig gnäller över alla timmar som jag spenderar i stallet. Han red till och med på ridskola några år när vi träffades, det var inte hans grej men det gav honom ändå ett hum om vad jag pratar om. Jag tror att min sambo uppskattar att jag har ett eget liv med egna intressen!

hm... nä, min man är mkt förstående, men å andra sidan tar jag mycket stor ansvar i hemmet, (typ allt) med båda barnen, tar även min del i vårt AB och när jag åker med hästarna är jag oxå oftast själv, vilket jag inte alls har ont av. Det är skönt att komma ifrån lite.

Min man är dock mkt involverad i mina hästar, han är ingen hästmänniska, men extrem djurmänniska, vilket gör att han många gånger hanterar krångel med hästarna mycket bättre än mig. Han rider oxå ibland, även om det är mkt sällan... Intresset finns för djur och han suger åt sig av allt man går och pratar om, så han är teoretiskt lika "utbildad" som jag är...!

Dock måste man ju prioritera,, om min man gnällde och gnisslade, skulle jag göra en utvärdering av mitt "hästande"...
Håller jag på för mycket? Kan jag varva ner lite?
När man har familj och barn måste man prioritera annorlunda ibland, och kanske inte bara tänka på sig själv... för mig är hästarna ett måste, men jag vet att jag har dem, de springer ingenstans, och när barna är större kan jag ägna mer tid åt det hela... barnen är bara små en gång. (hästarna oxå kanske, har bara unghästar just nu, och det kräver ju sitt, men man måste inte överdriva...)

Upplever inte att min man gnisslar, det är mer att jag måste ta av tid som vi INTE har, vi ses mycket lite pga vårt företag, så ibland försöker jag fixa så att jag rider mycket sent på kvällarna eller när han ändå måste sitta INNE och jobba, för en gång skull...
Det funkar,, det måste det göra!

:p

Kul att höra att många har så förstående sambos/pojkvänner!

Min kille visste också redan från början vad som gällde. Jag berättade exakt hur min vardag ser ut, påpekade att jag då aldrig skulle vilja vara ihop med en sån som jag, och lät honom välja.

Han spelar fotboll, och sålänge jag uppmuntrar hans hobby och följer med på nån match nån gång, så stöttar han mig. Han gillar mina hästar, men tycker att det tar för mycket tid. Så jag tror inte att han kommer ge sig in i hästeriet mer än såhär. Dessutom är det skönt att ha en plats helt för sig själv, tror inte jag skulle vilja att han var med mig i stallet.

Jag tycker att man msåte respektera att den andra har en hobby som kräver mycket tid och pengar, även om man såklart måste prioritera sambon ibland också..:angel:

Det är lite si och så med förståelsen hemma hos mig. Å ena sidan tycker sambon att det är jättebra att jag har en "hobby" och han har planerat att testa ridning (på ridskola) till hösten, eftersom att jag lärde mig att spela golf förra sommaren (han spelar sen tidigare). Men å andra sidan så spelar man ju bara golf på sommaren, så resten av året är inte förståelsen lika stor. Det kan bero på att han städar och lagar mat mycket oftare än vad jag hinner med, men jag gör så gott jag kan och hinner med. :cool:
Och jag är ingen tävlingsmänniska, även om det blir några små tävlingar per år, men det tar ju sina timmar varje dag att "bara ha" häst. Trots medryttare 2 dagar/vecka.

Så ja, en större portion förståelse hemifrån skulle uppskattas!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 165
Senast: cirkus
·
Hästvård Först och främst; vi har kliniktid, inte förräns om 14 dagar tyvärr så jag ska ringa och höra om jag kan få en tidigare på annan klinik...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 098
Senast: Terja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4
  • Säng