Första utställningen...

IsabelleC

Trådstartare
.. för både mig och valpen!
Vad har jag gett mig in på??

Jag har aldrig ens varit på en hundutställning förut och om en månad ska vi på en. Inofficiell valpklass såklart. men ändå! Jag tror ingen är sån nybörjare som jag inom det. eller?

Ska bli väldigt spännande men oj så nervöst!
Tips? Råd? Hur ser en dag ut för en som ställer ut?

Som ni märker kan jag absolut ingenting om det här, men jag tog steget och anmälde oss ändå. För om jag hade börjat sätta mig in i det så hade jag nog inte anmält oss alls..

En lyckligt ovetande...
10654865_804785676220383_334158199_n.jpg

Det kommer säkert att gå jättebra. Du/ni är inte de enda nybörjarna på en inofficiell utställning. I synnerhet inte om den är enbart för valpar. Det har varit första gången för alla deltagare nån gång bakåt i tiden.

Åk till utställningen i god tid och sätt dig och titta på hur man gör i den ring du ska in. Ring nr och hundens utställningsnr framgår av PM som kommer ca 1 vecka innan utställningen. Det är en fördel om valpen kan gå någorlunda fint i koppel utan att du håller på att rycka i kopplet, så träna på det. Stå stilla några sekunder kan oxå vara bra att kunna, prova att hålla en godbit strax framför nosen. Om du behöver hjälpa till så tänk på att aldrig lyfta hunden under magen, då böjer den ofta upp ryggen och ser kutryggig ut. Lyft i så fall längst bak mellan bakbenen. Men det bästa är att ta något steg framåt, och det kan man göra flera gånger om man vill ifall hunden sätter sig. Kom oxå ihåg att låta glad och uppmuntrande så blir hunden oxå glad. Det är det allra viktigaste = att ha roligt tillsammans med sin hund. Och oavsett vad just den domaren tyckte om hunden så har du alltid samma hund med dig hem igen som du åkte dit med. Och hade ni kul så minns valpen det till nästa gång och så går det bättre då. Domare brukar vara tydliga med vad de vill att utställaren ska göra och var inte rädd för att fråga om du är osäker. Titta på tänderna vill domare oxå göra, så ytterligare en sak att träna på. Både du och andra hundvana personer kan träna detta med hunden, mycket beröm o godbit när du eller nån annan får lyfta på läppen och kolla tänderna.

Du har fått ett jättebra svar, men du kan alltid säga till domaren att de är första gången så kommer hon/han förklara för dig vad du ska göra.

Åh vad roligt! Jag ska också på min allra första utställning med min valp om ganska precis en månad! Precis som du så har jag aldrig varit på en hundutställning och vet inte alls hur det funkar! *nervöst* :nailbiting:
Jag har försökt kolla på olika klipp på YT från utställningar för att få en liten hint om hur det fungerar. Sedan tränar vi massor på att gå i koppel och att stå fint. Även att kolla tänderna. :) Ska bli sååå roligt men ändå undrar jag vad jag har gett oss in på!

Jag var med min svärmor på första utställningen för någon månad sedan, fralla på 6 månader då. Vi var där i god tid så vi kunde sitta och kolla lite mer hur det gick till, så Alice fick vänja sig vid miljön och alla hundarna, hinna varva ner osv. Svärmor hade tränat lite på "stå" då valpis gärna sätter sig ner så fort man ber om något. Annars var huvudsaken bara att det skulle vara kul! Peppning, lek, in i ringen och visa upp sig, stå, bli klämd på och sedan mera bus efteråt :D Men du har redan fått massa bra tips så det kommer nog gå kanon!

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 757
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 427
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag ska då ställa ut min sheltie för första gången både för mig och henne, hon kommer vara ganska exakt 5 månader och det är då en...
Svar
8
· Visningar
1 448
Senast: Paus1234
·
L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
3 048
Senast: NOC14
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka