Första tävlingen?

B

Beauty_Boss

Halloj! Kan ni inte skriva och berätta om eran första dressyrtävling? Sånt är alltid kul att höra, sedan spelar det ingen roll om det gick åt skogen eller om det gick bra. Skriv på bara och skicka gärna bilder! :D
Elin

Sv: Första tävlingen?

oj oj oj... jag var 9 år och red på en envis ridskole-ponny :devil: .
det var dressyr och hon gick jätte fint men inte längre än X och inte ut i hörnet vid K. så vi red på en mycket förkortad bana :rofl:

men det var en mycket förstående domare så jag fick ett spö :D och vips så hade jag värdens duktigaste ponny som gick hela programet prick fritt, hade kommit 3 om jag inte hade haft spö :smirk: :angel:

innan jag skulle in på banan var jag så nervös att jag sluta andas :crazy: tur att mamma var med och påminde mig :rofl:

men jag gav mig inte, vi var ute på flera tävlingar och var duktiga, i både hopp och dressyr!

ca 15 år senare tävlar jag msv dressyr,120 cm hopp och lätt fältävlan. hade jag aldrig gjort utan denna :devil: ponny :love:
senaste 13 åren på stor häst, men ponnyn vid namn ronja kommer alltid finnas i mitt hjärt :love:

Det var på en ridskoleponny som jag hyrde därför att han bockade av alla på lektionerna när de galopperade. (Han bockade av mig också men jag gillade honom iaf...)

Det gick inte speciellt bra, han var super spänd jag gjorde framdelsvändningarna åt fel håll och jag var övertygad om att han skulle börja bocka i galoppen och var helt nervös hela travprogrammet :p

Men han bockade inte en enda gång och jag var överlycklig när jag kom ut. Det hade ju inte varit så kul att trilla av på en dressyrtävling :rofl:

Oj, och du minns det fortfarande? Vi hade också en ponny på våran ridskola örut, hon var Helt underbar :D
Elin

Okej :p Hehe, jag trillade faktiskt av min ponny när jag fick startsignal en gång ;)
Elin

Min första tävling var inte särskilt länge sedan. LC:1 på en tjurig ridskoleponny. Vid första galoppen tvärstannade hon och vägrade gå framåt :smirk: ,.. snett igenom bröt hon av och bytte galopp, och det mesta gick inte särskilt bra .. men vi kom iaf femma :bow: .
Tack och lov att jag tävlar en dressyrponny nu för tiden :rofl:

de va allsvenskan div 2 förra året. varken min häst el jag hade startat dressyr nån gång. programmet var LA:4. rider in i galopp som man ska gör en halt som känns riktigt bra. sen flyter det på utan större missar.

jag rider nöjd ut från ridhuset. då kommer min tränare ut och fnittrar lite smått hysteriskt...
jag satt där som ett frågetecken och fattade ingenting.
då förklarar hon att första halten höll på att bli jättebra,
men att min häst i sista sekund ändrat sej och ställt sej med bakbenen brett isär och frambenen i kors.......:o

Hemskt... :crazy:
På min första HOPP tävling tappade min häst en sko... men underlaget var så mjukt så det gick bra att hoppa i alla fall...
Fick en rosett...
Här e en bild... jag ser ganska "knasig" ut... :D
[URL]http://i2.photobucket.com/albums/y1/pollyplutt/bilder2004154.jpg[/URL]
På min DRESSYR tävling råkade vi rida fram i ca :90 MIN!!!!.... :D
Vi tode att de gick lika fort som i hoppningen...
Min ponny var ju helt slutkörd å jag var helt dyblöt av svett... :smirk:
Vi fick 48%...
Men de gick bättre nästa gång... då kom jag 3:a... man lär sig av sina mistag... :D
Ha d!

Haha, okej :p Har du fått mitt brev förresten Chokladmonster?
Elin

min förstadressytävling vann jag! haha! det var på en skötarcup och jag red på lilla russet amanda. vi red ryttarmärke 2 och hon gick ju som på radar genom helaprogrammet, jag behövde ju bara sitta fint i sadeln! vi var tre tjejer som red ryttarmärke 2 och de lite "större" tjejerna red L:C1.
men min andra dressyr tävling kom jag sist i.. jag red på en av ridskolans d-ponnyer som inte direkt var känd för att ha mkt spring i benen.. det var L:C1 och jag fick henne inte galopp..
men nu har jag en egen liten ponny och vi klarar oss bra dressyrbanan!! :)

Jag red en LB:1 på min första tävling. Red en STOR och STARK hopphäst (kan tillägga att vi inte fick välja hästar själva på ridskolan)

I serpentinbågarna i galopp så gick han knappt att svänga (blev vågiga serpentiner hehe) och han tryckte nästan in mig i manegeväggen efter en vänd snett igenom (han ville inte svänga efter).

Jag kom i otakt och han var svår att sitta på (går som en gunghäst)

Det gick hemskt :crazy:

men men... :bump:

Lonely skrev:
Jag red en LB:1 på min första tävling. Red en STOR och STARK hopphäst (kan tillägga att vi inte fick välja hästar själva på ridskolan)

I serpentinbågarna i galopp så gick han knappt att svänga (blev vågiga serpentiner hehe)

I LB är serpentinbågarna i trav... ;)

första tävlingen på riktigt var på klubben med min nuvarande ponny.Vi red LC:1.
Programmet blev väl inte det bästa,men klarade det med 161 poäng,med en snäll domare :angel:

HAHA! Jag flög av!! det var en envis ridskolehäst som inte vill gå framåt eller ngntng... Hon vände å bocka iväg ifrån banan... Kavar låg jag och hade ont...

jag tävlade första gången 28/4 1996 (jag började rida hösten 1995)

Jag red en lektionshäst och såhär ser protokollet ut:

Märke 1 (http://web.telia.com/~u85907774/dressyr/program/marke1.html)

punkt 1: betyg 1 (vingligt, snurrar runt, skyggar, tryck ut honom till spåret)
punkt 2: betyg 0 (blev ingen trav)
punkt 3: betyg 1 (fortfarande ingen trav. volten ska vara 20m)
punkt 4: betyg 0 (fortfarande ingen trav)
punkt 5: betyg 2 (började bra, sen stannade han)
punkt 6: betyg 3 (synd att han stannade men det började bra)
punkt 7: betyg 5 (lite vid sidan av medellinjen)
punkt 8: betyg 6 (ganska bra halt men vid sidan av medellinjen)
sen fick jag 4 på punkterna där nere..
hästen var inte direkt villig om man säger så... och livrädd för domaren..

Numera rider jag det programmet med bara 6or och 7or (och nån 8a ibland) fast inte på samma häst

Senast ändrad:

jag hade haft min ponny i ca 3 månader, han var så jäkla fet o otränad så det fanns inte :p
det var bara en LB:1 o vi skrapade nog ihop 58% tror jag =) fick en vit rosett o plakett iaf, klubbtävling då.

Red en klubbtävling, LC:2. Ponnyn var spänd och rädd för allt, tror vi fick 56%... men vi vann ändå!! :p Jag var galet glad att kunna åka hem med den blågula, snacka om smakstart :D

:rofl: min första tävling i dressyr var väldigt länge sedan ,, när jag tänker efter var det vääääldigt länge sedan och det var på en lektionshäst och det gick ju jäätte dåligt. Jag var jätte dålig på att få en rund volt och galoppen blev ju bara rakt över volten...fniss ..undefined

ja red på min då sega fjording... Hon stog på ridskolan då å var väl ointe känd för att va så superpigg direkt.. :p
Minns inte vilken klass lr så, men det gick väl hyfsat, förutom galoppen som hon inte ville va me på..
En annan tjej red henne efter mej på samma häst o fick bara henne i trav en gång å de va när ja rååååkade peta till henne ltie med ett spö.. :angel:

Min första tävling ute var väl på en fjordtävling tror ja med samma häst, fast då ägde ja henne.... det gick rätt bra faktiskt.. :)
Kom näääästan runt med 50% ;)
va jättenöjd med den ritten då, eftersom hon inte direkt gick på tygeln :p

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
363
Senast: Lavinia
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 566
Senast: Amha
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
43 44 45
Svar
885
· Visningar
27 592
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 082
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka