Första tävlingen?

Sv: Första tävlingen?

Min första tävling var på en ridskoleponny och det var LC1. Blev dessvärre uteslutna eftersom hon hoppade över dressyr staketet :D

Jag skulle rida LC:1 på ridskolans snällaste ponny Toscana. Hon kunde programmet utantill. Jag var elva år. Det hela gick väl rätt bra tills vi kom till mellangaloppen på diagonalen. Toscana hade för vana att dra ner huvudet och dra tyglarna ur sin ryttares händer. Hon gjorde således detta under galoppen varpå jag tappar både tyglar och stigbyglar. Vid hörnet svänger hon, men inte jag. Toscana fortsätter programmet utan att riktigt märka att jag inte längre satt kvar :confused:, men när det var dags för den andra galoppfattningen och volten och hon märkte att det inte var någon som fattade galopp eller svängde, så stannade upp. Hon såg sig om och ryckte förvånat upp huvudet när hon såg att jag satt i andra änden av ridbanan. Sen satt jag upp och fortsatte programmet. Fick 138 poäng.

Jag kom 3:a på en inbjudningstävling med min dåvarande sköthäst, för ca 2 år sedan.
Vi fick runt ca 65 %, allt flöt på bra tyckte jag. Men han är en riktig gentleman med!
Och han är utb. och tävlar på MSV-nivå. I höstas så fick han placeringar i alla starter upp t.o.m LA:5.

Nästa söndag debuterar jag på lokalnivå! LC:2 blir det då med bara. Har endast ridit hästen vid ett tillfälle nu (tidigare så kanske det var ca 3-4 månader sedan.) Och jag hinner rida honom 3 gånger innan tävlingen är. Det är en ridskolehäst.

Haha, ja, min första dressyrtävling var på min egen häst. Han längtade ut till kompisen väldigt mycket, gnäggade och stod i och gick inte ETT ENDA steg i form. Ville inte alls vara med på det jag ville. :angel: Försökte hoppa över dressyrstaketet ett antal gånger, fattade fel galopp, bröt inte av vid förhållningar och bockade i galopp en gång. ;) Vi slutade på 53 % ändå, för det var en snäll domare!
Som kommentar fick vi "Bra kämpat på valpig häst! Lydanden och precisionen bör förbättras." :rofl:

Det var en liten tävling som undomsektionen anordnade. Det var nåt Lc programm har jag för mig men utan galopp, var kanske 14 år (började på ridskola sent) Vad jag fick för poäng vet jag inte men det gick inte alls bra. Red en stor travarnordis som jag inte alls tyckte om att rida. Kommer ihåg att när vi skulle rida snett igenom gick han som en orm och sitta ner i traven var bara att glömma :crazy:

Zenith skrev:
Vid hörnet svänger hon, men inte jag. Toscana fortsätter programmet utan att riktigt märka att jag inte längre satt kvar :confused:, men när det var dags för den andra galoppfattningen och volten och hon märkte att det inte var någon som fattade galopp eller svängde, så stannade upp. Hon såg sig om och ryckte förvånat upp huvudet när hon såg att jag satt i andra änden av ridbanan. Sen satt jag upp och fortsatte programmet. Fick 138 poäng.

Haha, smart häst ;)
Elin

Ska väl berätta om min första tävling då :p
Det var på ett ridläger och jag hade ett Gotlandsruss på foder, Njord hette han. Vi skulle rida Ryttarmärke 1 och allt gick jättebra ända tills volten vid domaren. Självklart stannade han och bajsade. Tillslut fick jag honom i skritt och sedan i trav. Vi kom på delad 1:a plats, men ni kan tro att jag var arg för att han hade bajsat, annars hade vi ju vunnit "själva" ;) Nu hade jag varit jättenöjd med placeringen, haha.
Elin

Haha, så där gjorde min häst på årets första tävling. Mitt framför domaren. Vad ska man göra? Sitta och le och se ut som ingenting medan man förtvivlat försöker få fram hästen? :p

Det var en lokal Lc:1 och en Lc:2
I första klassen kom vi 3:a efter att ha ridit fel engån ;P
i andra klassen kom i 1:a efter att ha gjort en förjävlig ritt enligt mig ^^
o så kom vi 2:a med laget vilket va kul, red ju såklart på älsklingen NFB King C.O

Har bara tävlat dressyr en gång och det var på ett ridläger. Specialprogram för det ridlägret. Någon blandning mellan LD,LC och LB. Detta var 1999, alltså för 6 år sedan. Då var jag 15 år gammal.
När jag kom in på banan försvann minnet totalt...jag säger bara det Tur att alla program börjar med rätt upp o hälsning :bow: Sen när jag hade hälsat kom minnet tillbaka som tur var :bow:
Programmet gick hyfsat men råkade rida volt tillbaka istället för en volt för jag brukade rida mycket volt tillbaka på ridskolan och då gick det bara av farten. Fick annars ganska bra poäng men vet ingen placering då de bara berättade vem som vann tyvärr :(

Senast ändrad:

Första dressyrtävlingen var i år och jagvirrade till inridningen till den milda grad att jag blev utesluten, glömde lämna banan innan jag red upp på medellinjen.
Fick rida programmet i alla fall, men pinsamt var det och minnesvärt... :o

Apo

Jag tror att det var en klubbtävling och att programmet var LD eller LC. Både jag och min syster tävlade på vår B-ponny. Han var tävlad en del i dressyr innan och gick jättefint, jag tror att vi vann eller iaf var placerade. Han var väldigt söt men hade dagen till ära världens hemskaste knoppar med vit tejp :eek: Om jag inte minns fel skulle man hoppa ett litet hinder efter programmet. Här är en bild från den tävlingen: http://us.f3.yahoofs.com/users/41b7b45ez6fa7de77/5f0d/__sr_/1c4d.jpg?ph6fOXCB5lCKxxlJ Är han inte sötast :love:

apocalypsen skrev:
Första dressyrtävlingen var i år och jagvirrade till inridningen till den milda grad att jag blev utesluten, glömde lämna banan innan jag red upp på medellinjen.
Fick rida programmet i alla fall, men pinsamt var det och minnesvärt... :o

Apo

Men är det inte borttaget att man måste lämna banan? I TR 2005 står att:
Vid tävling, där utrymme att rida runt banan inte finns, får hela banan utnyttjas före startsignal. Efter startsignal påbörjas uppvisningen inifrån banan. (Mom 205)

Min första dressyr tävling var när jag var 8 år gammal och tävlade på ridskolan där man kunde tävla i märke två på ridskoleponny. Min ponny gick jätte bra tills han stannade och kissade mitt i programmet. Följande ritter gick dock bättre!

break_a_leg skrev:
Men är det inte borttaget att man måste lämna banan? I TR 2005 står att:
Vid tävling, där utrymme att rida runt banan inte finns, får hela banan utnyttjas före startsignal. Efter startsignal påbörjas uppvisningen inifrån banan. (Mom 205)

På en del klubbtävlingar och lokala så har de tillåtit ekipagen att rida inne på banan innan startsignal trots att det funnits plats att rida runt om, men då har det krävt att ekipaget ska lämna banan innan de börjar rida upp för att markera att de påbörjat programet. Det här var kanske en sådan tävling...?

Det fanns utrymme runt banan dommen var hård men rättvis, vi fick rida inpå banan bara för att dessa fjantiga unghästar skulle få vänja sig innan start, sedan blev jag osäker och som den gamla hoppryttare jag är valde jag att stanna på banan :angel:

Apo som inte kommer glömma att lämna banan fler gånger :bump:

hehehe !
Min första tävling, minns det som igår! Va kan de ha varit.. 6 år sedan ? :D
haha..
Det var en hopptävling.. hade min favorityhäst på ridskolan, jag hade typ hoppat en hel bana en gång!
Vi skulle hoppa 60cm clearround och jag stannade ut mig på första hindet !

Jag var troligen så nervös att jag glömde bort att driva ! :S
Sen kom min jätte snälla ridskolelärare och smackade bakopm, så att jag åtminstona fick hoppa ett hinder:D.

haha.. Där slutade alltså min hoppkarriär, jag kanske har fått klarhet i varför jag, tillskilldnad från alla kompisar, satsar på dressyr :D

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
363
Senast: Lavinia
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 566
Senast: Amha
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
43 44 45
Svar
885
· Visningar
27 600
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 082
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka