första tävlingen på g men går inge bra för oss

I

Islandstjej

hej alla islandhäst folk,

Jag och min islandshäst Hekla ska ut på tävlingsbanan i september men det går inge bra för oss,det ända hon har börjat med i tölt är grisepass,det är så tråkigt att sitta och försöka rida henne bra i tölt men det går inte,
hon vägrar att tölta rent,vad ska jag göra? när man väl får till tölt så är den fin och alla gångartet blir rena men är det någon som har ett tips på hur jag ska göra? ska jag säga ifrån eller vad ska man igentligen göra för att få henne att lyssna?

tack på förhand :)kram Emma

Sv: första tävlingen på g men går inge bra för oss

Inget illa menat, men är ni redo att tävla i september om du har såna problem med tölten?
kanske bättre att vänta lite med att tävla?

Hur sitter sadeln?
Har hon ont i ryggen?
munnen kollad?
Har hon gått upp mkt i vikt/blivit 'tung'?
Har hon alltid töltat rent innan?

Fundera igenom hur hennes kropp och utrustning är,
fundera om du själv gör nåt knas? Har du nån spänning i tex rygg?

Hur gör du när du ska tölta?

Annars är väl tipset att försöka få henne mjuk i sidorna, mycket volter och lösgörande arbete och att tex gå runt träd.

Få henne att försöka samla sig utan att bli spänd om hon passar för att hon går på framdelen.

Svårt att säga nåt utan att se er, har du ingen som kan filma lite så du kan lägga ut här och få tips?

rider du för nån tränare?

Hoppas i vilket fall, oavsett om du väljer att tävla eller inte, att du får ordning på tölten :banana:

jag rider båda barbacka o med sadeln med det är samma problem, hon har ju gott upp jättemkt och fått en stor mage,kan ju vara det men hon har inte alltid töltat rent

men tack så jätte mkt för hjälpen!:bow:

fresten dej ser jag väldigt mkt här på buke ;):rofl:

Stor mage och tölt är ingen bra kombination...

Om hon har stor mage så kan det ju hänga ihop, men en sak som fungerar på de flesta hästar är att tölta några steg i nerförsbacke :) Det gjorde jag med en häst några gånger, sen töltade han hyffsat rent iallafall :)

Om hon har stor mage så kan det ju hänga ihop, men en sak som fungerar på de flesta hästar är att tölta några steg i nerförsbacke :) Det gjorde jag med en häst några gånger, sen töltade han hyffsat rent iallafall :)

Jag kan inte fatta :O nästan alla som jag har pratat med tycker att tölt & nedförsbacke är en utmärkt kombination men för mig vill bara hästen sticka iväg i grisepass! vet nån varför? Gör jag nått fel eller kan de va hästen som inte har vad som krävs då han är 5 år & 5 gångare?

Tölt i nerförslut kan vara ett bra sätt att få lite "hjälp på traven" i tölten (oftast effektivare på passaktiga hästar).
Förutsatt att hästen tar halvhalterna! Annars går det bara fortare och mer på bogen.
Springer din häst iväg med dig i grisepass när du rider tölt i nedförslut så bör du träna mera på att få halvhalterna att sitta - varje gång. Skritta långsamt nedför först eller tölta långsamt och bryt av till skritt innan hästen"springer iväg för fort".

Tänk även på att inte kräva för mycket eller för långa sträckor av en femåring! Att tölta rakt fram på en slät väg 50-100 m kan vara nog så jobbigt för en femåring och "piece of cake" för en annan.

/Malin

Fast det är väl ingen ovanlig syn med folk som har problem med tölten på våra tävlingar häruppe?
Det ser man överallt men av förklarliga skäl i lätta klasser & på mindre tävlingar.

Tölt i nerförslut kan vara ett bra sätt att få lite "hjälp på traven" i tölten (oftast effektivare på passaktiga hästar).
Förutsatt att hästen tar halvhalterna! Annars går det bara fortare och mer på bogen.
Springer din häst iväg med dig i grisepass när du rider tölt i nedförslut så bör du träna mera på att få halvhalterna att sitta - varje gång. Skritta långsamt nedför först eller tölta långsamt och bryt av till skritt innan hästen"springer iväg för fort".

Tänk även på att inte kräva för mycket eller för långa sträckor av en femåring! Att tölta rakt fram på en slät väg 50-100 m kan vara nog så jobbigt för en femåring och "piece of cake" för en annan.

/Malin

halvhalterna sitter inte perfekt ännu, kanske är därför :) jag ska testa tipset om tölta nedför & sen skritt..
Det har jag absolut tänkt på men gäller de även på volt? Raksträckor töltar jag inte så långt. Men på volt kan det bli flera varv, är det lika illa?

/Bella

Jag kan inte fatta :O nästan alla som jag har pratat med tycker att tölt & nedförsbacke är en utmärkt kombination men för mig vill bara hästen sticka iväg i grisepass! vet nån varför? Gör jag nått fel eller kan de va hästen som inte har vad som krävs då han är 5 år & 5 gångare?

Jag håller verkligen med. Tölt i nedförsbacke fungerar inte för mig eftersom han bara sticker iväg i grisepass. Jag tycker att lätta uppförsbackar är bättre :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 199
Senast: lizzie
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 149
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 690
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 334
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI