första tävlingen, hjälp!

Fjording

Trådstartare
Hej! Isabell heter jag :)
jag har en 21 år gammal super pigg fjording! jag har precis kört in henne men jag har kört mycket när jag var yngre och alltid älskat det så tänkte ta upp det igen. MEN... jag har lite funderingar. när man läser om att tävla låter alla regler väldigt flumigt, jag har en svart syntetsele sålänge och en hyffsat ny fin svart rockard som är lite högre än en vanlig.

Ju mer jag läser desto mer förvirrad blir jag!
Om man är med i en Lätt klass, måste man vara 2 i vagnen?
Får man tävla med syntetsele?
vad ska man tänka på?
måste jag ha ett speciellt träns?
osv!

snälla mata på med så mycket info som möjligt! tack :)

Sv: första tävlingen, hjälp!

Kul att du ska börja tävla!

Syntetsele funkar fint! Enda kraven är att det ska vara en sele med draglinor och svängel på vagnen.

Huvudlag kan vara med eller utan skygglappar. Ett vanligt träns går bra! Men det måste finnas en nosgrimma och man får inte köra bettlöst.

Den klass du börjar att tävla i är LB (debutant). I alla klasser och grenar så måste man ha med sig en groom på vagnen.

men i början kommer groomen bara åka med? eller?
sen undrade jag om det här med reflexerna på vagen oxå! hur funkar det? :o

Kan svara på groomens uppgift (har ingen aning om reflexerna :p)

I dressyren så ska h*n sitta o se söt ut, inte prata elr ge tydliga signaler på vart ni ska =)

I presicionen så ska h*n göra samma som i dressyren

I maraton börjar de roliga= groomens uppgift e o göra så vagnen inte välter i kurvorna, luta sej mot de hållet ni styr mot (har för mej de iaf, sitter naturligt hos min groom, så behöver inte tänka på de) så i högersväng lutar sej groomen åt höger o tvärtom i vänsterkurvorna =)

Va kul att du gillar körningen =D

Reflexer är som på en cykel. Vita fram, röda bak och orange på sidorna.

Groomens uppgift beskrevs bra i förra inlägget. Tillägger att i funktionskontrollen som man gör innan start så ska groomen kliva av och stå framför hästen medan ekipaget inspekteras.

I maraton brukar groomen få hjälpa till med tidtagning också och i den grenen får man prata med varann hur mkt man vill.

Liknande trådar

Tjatter Innan vi smälter bort så är det dags för årets stora glasstest. Vilken av GB glassarna är egentligen godast? Vi har samlat de tolv...
26 27 28
Svar
546
· Visningar
21 736
Senast: Niyama
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 480
Senast: Intejag
·
Körning Ja ännu är det en bit kvar men tiden går fort. Planen är att jag ska tävla min fjording i körning för första gången på körtävlingarna i...
Svar
13
· Visningar
1 992
Senast: Efwa
·
Körning För ca 4 årsen körde jag in min sadelbräda. (american saddlebred.) Målet då,,, KANSKE någon tävling NÅGON GÅNG. Idag är han 8 år...
Svar
9
· Visningar
1 959

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka