Första rallylydnadstävlingen...

igbest

Trådstartare
Jag har anmält mig och Qarusell till våran allra första rallylydnadstävling :nailbiting:, jag vet ju egentligen inte alls hur det går till på såna tävlingar så nu vill jag ha tips på hur man gör när man kommer till tävlingen. Hur gör jag när jag ska in på banan? Jag tävlar agility också, är det liknande med mätning och hur man anmäler att man är där på platsen?

När du kommer till tävlingsplatsen så letar du reda på sekretariatet, där vill de kolla vaccination och medlemskort och i samband med det kryssar de i att du är på plats.

Innan klassen startar så är det banvandring, då går alla runt banan först med domaren och sedan på egen hand och tränar så att man vet vad som kommer. Banritningen sitter också uppe på anslagstavla eller delas ut till alla deltagare.

En funktionär ropar upp vilka som ska in på banan, men du får själv hålla lite koll också för att veta när du vill värma upp osv. Ibland har de även startlistan vid tävlingsplanen så att du väldigt lätt kan hålla koll själv.

Mäter hunden gör de aldrig i nybörjarklass, det behövs ju inte eftersom de ändå inte hoppar något hinder :)

Jag har anmält mig och Qarusell till våran allra första rallylydnadstävling :nailbiting:, jag vet ju egentligen inte alls hur det går till på såna tävlingar så nu vill jag ha tips på hur man gör när man kommer till tävlingen. Hur gör jag när jag ska in på banan? Jag tävlar agility också, är det liknande med mätning och hur man anmäler att man är där på platsen?

Tidigare svarade bra. Överlag så är det alltid massvis med info från domaren på tävlingsplatsen, banan gås igenom mycket noggrant där domaren visar precis hur det ska se ut, vad man ska tänka på och ger tips. Överlag väldigt nybörjarvänligt och man förväntas inte veta någonting egentligen eftersom allt blir förklarat för en :p Stor skillnad mot andra hundtävlingar där man förväntas ha koll själv.

Jag har aldrig varit med om att dom mätt trots att det funnits hinder, de har bara tittar på hunden och satt upp plankorna efter hur de bedömt storleken via ögonmått så att säga.

Lyssna på vad domaren säger på banvandringen, fråga om något är oklart. Glöm inte "halvhalterna", att sätta ihop fötterna och stå still vid alla stopp. Om det inte går så bra, se det som ett bra sätt att se vad man behöver träna mer på. :D

Jag med! :) Vad roligt!

Tror jag såg dig om det är din hund på din avatar! Hoppas du är nöjd och har haft trevligt :-) Vi fick en drömstart och fick åka hem med en fin rosett som nu tikskrället har bitit sönder.. men nu är hon också anmäld och ska få fixa sina egna rosetter i fortsättningen.

Tror jag såg dig om det är din hund på din avatar! Hoppas du är nöjd och har haft trevligt :-) Vi fick en drömstart och fick åka hem med en fin rosett som nu tikskrället har bitit sönder.. men nu är hon också anmäld och ska få fixa sina egna rosetter i fortsättningen.
Ja det är min vovve på avataren :)
Tyvärr inte alls nöjd, hon var helt off, fick ingen kontakt alls. Var inte sig själv öht så vi åkte hem nästan direkt efter vi varit inne på planen. Sen sov hon till kvällen :eek: och har sovit nästan hela dagen idag med. Ingen feber iaf, så vi får väl avvakta och se vad det är som är vajsing.
Grattis till drömstarten :laugh:

Liknande trådar

Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
460
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 385
Senast: fixi
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
1 012
Senast: Nova123
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
937
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka