Första ponny

Sv: Första ponny

En fråga Svea: Hur hade du gått vidare/gjort om du varit i mina skor och köpt den säkrare mindre utbildade ponnyn?
Skulle hemskt gärna vilja höra dina åsikter iom att jag själv snurrar ganska rejält just nu.

Två familjer i vårt stall som är i samma situation har löst problemet genom att anlita en duktig liten vuxen tjej som medryttare. Dessutom tränar barnen minst en gång i veckan för instruktör. Jag tror att det är smart att göra så om man inte själv kan utbilda ponnyn. Barnet behöver ju ändå ett par hästlediga dagar i veckan.

Min son fick en egen ponny när han var 9. Hade haft foderponny ett år innan.
Vi skulle ha en äldre, välutbildad b-ponny och kom hem med en 4-åring.
Vi blev helt sålda när vi såg henne och var och provred flera gånger. Vi fick även vara med och lasta henne och köra till ridhus och träna.
Vi har aldrig ångrat oss.
Min son gillar fart och fläkt och att hoppa. Vi hade henne i 4 år och min son tävlade upp tom LA hoppning.
Det är den säkraste ponny/häst vi haft och hon var gudasnäll med glimten i ögat. Kommer alltid att sakna henne, men har kontakt med nuvarande ägare och hällsar på henne ibland.

Jag som alltid har hållt förmaningstal till alla som ska köpa första ponny "att det ska vara en äldre läromästare" har fått äta upp det många gånger:angel:.

Jag tycker ålder och utbildning inte är lika viktigt som hur hästen ÄR.
Det står en Bponny i mitt stall som varit den perfekta ponnyn redan från dag 1 iprincip.
Så vitt jag vet har det aldrig varit några problem med inridning.

För en kille i den åldern behövs nog en som är väldigt snäll och ställer upp på allt, men gärna en som kan sätta lite gränser så det inte blir "för mycket".
En som inte blir nervös för annorlunda hinder, men som ändå tänder till lite när det är roliga saker.

Frågan är vad din son vill ha? Vill han ha en piggare ponny, eller en som behöver lite driv?
Vill han tävla eller rida i skogen?

Tänk även på att äldre tävlingsponnyer mycket väl kan vara hetsiga och ta över kommandot. Många är vana vid rutinerade ryttare så ibland händer det ju att det blir alldeles fel om det kommer en nybörjare på den.
Jag skulle hellre välja en lugn yngre häst till en nybörjare än en galen gammal häst.

Tack till Svea,Novalisa och Vita för era svar! :banana: Era svar hjälper mig att tänka till, helt klart.
Svarar flera stycken lite svävande här....

Ja att jag inte tänkt på medryttare?! :eek::o Det är ju en smart sak.
Att jag rider till själv är inget som fungerar här.

Jag känner att en yngre mer orutinerad ponny kräver en hel del av oss föräldrar och det är inte några problem. Jag har redan lite planer om så blir fallet. :idea:

Och prata om att slå huvudet på spiken!
Jag har också tänkt på det där med fd tävlingshästar eller nuvarande tävlingshästar....
De måste ju ha en helt annan "skalle"? Är det "mesproppar" skulle de väl knappast gå att ha som tävlingshästar? Eller? :confused:

Jag kan inte idag säga om det blir tävling eller skog? Vi får se vart vindarna bär....

Fortsätt gärna att skriva om era erfarenheter och tankar! :bow::bow::bow: Jag är evigt tacksam för det.

Liknande trådar

Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
3 508
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 033
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
889
Senast: Andromedae
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama