Första mötet med nuvarande hunden

Askur

Trådstartare
Ja, nu börjar ju tankarna snurra. Hur har ni fler-hunds-ägare gjort med nuvarande hunden när ni hämtat hem hund nummer 2? Introducerat valpen (eftersom att det är en valp som vi ska hämta hem så pratar jag utifrån en valp) för nuvarande hunden med en gång eller kanske vänta tills dagen efter? Eller är det något man får känna efter då?

Ja, nu börjar ju tankarna snurra. Hur har ni fler-hunds-ägare gjort med nuvarande hunden när ni hämtat hem hund nummer 2? Introducerat valpen (eftersom att det är en valp som vi ska hämta hem så pratar jag utifrån en valp) för nuvarande hunden med en gång eller kanske vänta tills dagen efter? Eller är det något man får känna efter då?
Det beror på hur den nuvarande hunde reagerar tycker jag och vad valpen är van vid. Jag hade nog personligen introducerat dem på en gång vid ankomst, då ser valpen direkt från första stund hur läget är och det blir naturligt redan direkt. Sen får man ju såklart sära på dem om det blir problem, men så länge valpen inte är som ett sönderstressat vrak av att vara i en ny miljö så hade jag kört på.

Skulle låta dem träffas på neutral mark och sedan gått hem med båda. Beror ju på vad det är för hund också. Min Aysu tex skulle jag kunna ta ut på gatan utanför bara, hon älskar(!) valpar och hade väl tänkt att det var världens bästa dag om jag dessutom tog med en hem :p Med min Wahidah hade jag gjort likadant, men hållit dem lite åtskilda inomhus med kompostgaller först för att hon skulle få titta lite på den vilda valpen.

Jag har tagit med valpen in i huset, låtit den bekanta sig med stället några timmar utan dom andra hundarna och sedan låtit hela flocken träffa valpen ute i trädgården första gången, introducerades en och en och började med den lugnaste. "Den här ska bo här, nu är ni snälla!" När flatten var valp fick han hänga med dom vuxna direkt och det var aldrig några problem, han var tuff från början och fick en del skäll och ett jack i nosen för att han var närgången tex när dom åt men lärde sig fort... :) Cockern var tvärt om lite mer försiktig mot dom så jag hade ett kompostgaller i dörröppningen och lät valpen vara med mig inomhus dom första dagarna. Utomhus lösa ihop som vanligt.

Nuvarande hunden är lite sådär äckligt-valpkär och kan vara ganska klumpig. Nu är ju inte valpen ett porslinsglas men betydligt mycket mindre än stora herren.

Mina är jättevana vid att det kommer hit främmande, så jag tar bara in hunden. Med en liten valp så tar jag in den först och släpper in de andra en i taget. När alla har hälsat ensamma så får de umgås i grupp.

Brukar inte vara några problem alls, men då är ju mina vana vid både flock och besökare.

Jag gör som migo,här dräller det hundar ut o in hela tiden.
Jag anser att en vettig vuxen hund inte ger sig på en valp om inte valpen är ett kräk med en oansvarig ny ägare som inte stoppar den när näsor börjar skrynklas eller det börjar mullra i korgen/under bordet etc.

Jag lät de träffas utanför. Var helt 100 på att det skulle gå bra så det handlade mest om att se till att vuxna hunden inte blev för närgången innan valpen var okej med det.

Mina skiljer det 13 månader mellan och är från samma uppfödare. Billy fick vara med och hälsa på Ivan några gånger redan hos uppfödarna. När han följde med hem var det inga konstigheter alls, de har varit bröder, bästisar och flock sedan första timmen hemma hos oss.

Min hund var cirka 1,5 år när jag fick min andra. Hon följde helt enkelt med till Arlanda där vi hämtade den lilla som då var 4 månader gammal. Efter att vi hälsat på valpen så gick vi helt enkelt mot bilen med båda hundar i koppel så de kunde bekanta sig lite "i rörelse". Gick hur bra som helst, trots att den stora inte alls gillar valpar egentligen och kan vara ganska dum.

De har varit kompisar och systrar sedan dess!

Min plan var att de skulle få träffas på neutral mark eftersom den äldre hunden kan vara så osäker på andra hundar men pga miss i kommunikationen så råkade husse släppa ut honom så att han stod vid grinden och väntade. Jag hade varit borta ett par dagar när jag hämtade valpen så han var jätteivrig dessutom. Men det gick hur bra som helst, han blev jätteglad över sin "lillebrorsa".

Min vuxna fick åka med i bilen när vi hämtade hem valpen, på vägen hem stannade vi till hos mina morföräldrar och lät hundarna hälsa på varandra där.
Väl hemma hade vi bara kompostgaller för köket där hundarnas mat finns då den vuxna kan få för sig att vakta, efter någon vecka tog vi bort det och det har fungerat ua mellan dem sedan dag ett.

De satt i burar bredvid varandra på bilresan hem, gick en kort promenad när vi kom hem och sedan då det var natt så lade vi oss alla och sov (dvs lösa i samma rum)

Nu hämtade jag hem en unghund och inte en valp och den vuxna hunden var många gånger mindre än unghunden.

Jag har alltid haft hund nr 1 med i bilen när jag hämtat hund nr 2, så de inte är helt obekanta med varandra. De har haft var sin bur.
När vi kommit hem har hund nr 2 fått komma in i huset först så att den kan gå runt och undersöka i lugn och ro. När det är avklarat har hund nr 1 fått komma in. Har alltid fungerat.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 786
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 274
Senast: fixi
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 970
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 094
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Retrievertråden