Första mammografi besöket i dag

Nej, det håller jag självklart med om att allt det låter rätt vidrigt.

Om man ska stå avklädd (?) i båset och vänta (?) blir ju väntetiden på sin tur något helt annat också.
Jag upplever stämningen i mammografivagnens pluttiga väntrum som väldigt trevlig pga. det skapas naturlig interaktion och bättre än de flesta andra vårdbesök jag varit på.

Det var sambandet mellan gruppbokning och löpande band som jag reagerade på. Men när man är ensam om både lokaler och personal från man går in och hela processen påbörjas till dess slut blir det ju en annan sak än om man ingår i en kedja där folk processas parallellt. Jag förstod inte att det var så du menade, utan tänkte att det handlade om att inte få ett individualiserat klockslag som 'ens eget'.

Ja optimalt var att man stod och höll i handduken runt överkroppen och väntade i sitt bås så att det inte blev någon spilltid enligt personalen. Det var den informationen som gavs till alla som kom dit när jag var där. Hela bemötandet var väldigt undermåligt. Tror inte det gjorde att fler blev positivt inställda till mammografi precis. Det var tio små bås på rad ungefär som provrum fast med minimalt utrymme.

Mig var de jätteirriterade på för jag vägrade att ställa mig i ett bås .

Jag tänker att det nog är olika, igår fick jag byta om i undersökningsrummet eftersom det var väldigt lugnt när jag kom. Men tidigare har jag fått instruktioner att ta av mig bh i den lilla hytten och sen ha en tröja på mig tills jag kommer in i undersökningsrummet. Det har känts helt okej och ingen stress att klä på sig efteråt. Hos oss finns det stol i varje "hytt" och den fanns även större hytt vid behov. När jag var där gången innan fanns det även personal vid omklädningen som kunde hjälpa de som ville och behövde hjälp.

Men bra att du sa ifrån, det kanske är någon som har missat att tänka till. :)
Det skulle inte kännas ok för mig, känner mig naken utan bh även om jag har ett plagg över, speciellt när andra människor ser.

Ja optimalt var att man stod och höll i handduken runt överkroppen och väntade i sitt bås så att det inte blev någon spilltid enligt personalen. Det var den informationen som gavs till alla som kom dit när jag var där. Hela bemötandet var väldigt undermåligt. Tror inte det gjorde att fler blev positivt inställda till mammografi precis. Det var tio små bås på rad ungefär som provrum fast med minimalt utrymme.

Mig var de jätteirriterade på för jag vägrade att ställa mig i ett bås .
Det går ju jättesnabbt ändå, jag upplever också att det är löpande band, besöket tar ju typ 3 min men det tar ju inte många sekunder att ta av sig en tröja? Tidsvinsten känns rätt försumbar?

Det går ju jättesnabbt ändå, jag upplever också att det är löpande band, besöket tar ju typ 3 min men det tar ju inte många sekunder att ta av sig en tröja? Tidsvinsten känns rätt försumbar?
Ja precis, och det är alltid nån eller några som uteblir (här behöver man inte avboka), så då finns det plötsligt extra tid.
Mottagningen där jag går är delad i två korridorer med varsitt väntrum och det finns väl kanske 8-10 röntgenrum i varje korridor. Så det går snabbt. Speciellt när några patienter uteblir.

Nu börjar jag fundera över en sak, kring detta med löpande band.
Jag skulle säga att jag upplever rationellt och effektivt flöde. Men absolut inte något löpande band.

Vad är det mer exakt som gör skillnaden mellan det?
Praktiska detaljer, personalens bemötande, skillnaden mellan tre eller fyra minuter totaltid för besöket, bristen på flexibilitet för särskilda behov, storskalighet?

Jag skulle säga att jag upplever rationellt och effektivt flöde. Men absolut inte något löpande band.

Praktiska detaljer, personalens bemötande, skillnaden mellan tre eller fyra minuter totaltid för besöket, bristen på flexibilitet för särskilda behov, storskalighet?
Kommunikation är ungefär liknade den som jag hade med lastbilarna när jag var montörer på volvo. Stort är det inte, är bara ett väntrum där en dator för incheckning, 2 toaletter och undersökningsrummet, personal 1 för allt. Jag fick hjälpa en med incheckning sist då hennes svenska var sådär och hon som jobbade snäste om att hon inte har tid för sånt.

Är bara mammografi som görs där även om företaget även gör annan röntgen.

• Ledsen
Reactions: Sel

Där jag går är det absolut inte löpande band. Man sitter ner i ett litet väntrum och blir sedan hämtad till ett undersökningsrum. Som mest har jag delat väntrum med en person. Jag har aldrig heller känt att personalen har varit stressad. Jag tror inte att de kallar mer än en person till samma tid.

Här i stan görs mammografin uteslutande i "lastbil" tror jag. De kommer någon gång då och då och står på stora parkeringen. Jag har aldrig varit dit själv så jag vet inte hur utrymmet ser ut men föreställer mig att det måste vara ganska "effektiviserat" där också.

Det skulle inte kännas ok för mig, känner mig naken utan bh även om jag har ett plagg över, speciellt när andra människor ser.

Samma här, inte en chans att jag hade suttit i ett offentligt väntrum utan bh. Nej, nej.
Alltså man sitter i sitt omklädningsrum som är precis utanför rummet där undersökningen sker, man går som längst 3 meter. Men jag är i och för sig rätt oblyg. På vandrarhem och liknande har jag inga problem att gå till toaletten i pyjamas. :)

Och jag är ganska nervös. Vet ju inte alls hur det brukar gå till eller om det kan göra ont eller hur det känns.
Vad är det för frågor de frågar?
Det brukar gå snabbt och de är väldigt duktiga där jag har varit.
Om jag är någonstans i cykeln/hormonobalans där jag har ömma och svullna bröst gör det förjävla ont och kan hålla i sig även lång tid efteråt så jag bokar om tills jag är säker på att vara i rätt del av cykeln, då går det bra och är mer obekvämt än obehagligt och ont.

• Gilla
Reactions: Sel

Håller med kliniken finns som sagt var inte kvar längre. Var något privat företag som hade avtal med regionen. Förmodligen till ett lågt pris är min gissning. Var nog 10-15 år sen. Är det absolut sämsta bemötandet jag fått i vården.

Jag har inte ålder inne för att bli kallad regelbundet, men har gjort mammografi en gång för flera år sedan då jag upptäckte en knöl. För mig gjorde det väldigt ont, och jag fick dessutom någon sån reaktion så jag nästan svimmade. MEN - jag har i efterhand hört att det ofta gör mer ont när man är yngre. Lärde mig dessutom att det spelar roll hur mycket "körtelvävnad" vs fettvävnad man har i brösten. Jag hade tydligen mkt körtelvävnad (och har små bröst) och då gör det mer ont. En kollega sa att detta är anledningen till att det ofta gör mindre ont med ökad ålder - för att man oftast får en ökad mängd fettvävnad i brösten när man åldras.

Men vill också säga att trots att det gjorde ont så var det ändå hanterbart och jag kommer göra det när jag väl blir kallad. Kommer nog vara lite orolig, men det är ju en viktig grej att genomföra.
Jag har väldigt knöliga och fasta bröst och på mig gör det rejält ont. Men själva processen är grymt smidig löpande bands princip

Alltså man sitter i sitt omklädningsrum som är precis utanför rummet där undersökningen sker, man går som längst 3 meter. Men jag är i och för sig rätt oblyg. På vandrarhem och liknande har jag inga problem att gå till toaletten i pyjamas. :)
Var det inte nån som skrev att (på dennes mottagning) gick man igenom hela väntrummet där folk som skulle till andra undersökningar också väntade, både män och kvinnor?
3 meter är för mycket för mig.

Var det inte nån som skrev att (på dennes mottagning) gick man igenom hela väntrummet där folk som skulle till andra undersökningar också väntade, både män och kvinnor?
3 meter är för mycket för mig.
Jo men jag beskrev min mottagning som jag upplever är bra. Det är bara bröstmottagning, först ett vanligt väntrum, man blir uppropad och få gå in i ett rum bredvid undersökningsrummet där det finns typ fyra bås, varje med stol, möjlighet att hänga av sig ytterkläder osv, blir ombedd att ta av sig bh och vänta på sin tur. Man blir hämtad av en sköterska som följer med till undersökningsrummet, som längst tre meter. De enda som ser en är de som är på väg in eller ut från sitt bås samt personalen.

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej. För första gången har jag gjort ett personlighetstest digitalt när jag sökt en tjänst. Känner mig såå korkad för jag fattade...
Svar
10
· Visningar
930
Mat Vad är eran go-to rätt när ni inte vet vad ni vill äta och behöver laga något snabbt? (och enkelt..) Har frågat vänner om deras såna... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 190
Senast: EZMK
·
Relationer Hej, Jag vet inte riktigt hur jag ska bete mig i denna situationen och buke brukar ju vara fantastiskt. Ett par gånger om året är vi...
Svar
14
· Visningar
1 194
Senast: Anna-Bella
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
914
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Kastrering av tik - erfarenheter?