Första mammografi besöket i dag

Jo men jag beskrev min mottagning som jag upplever är bra. Det är bara bröstmottagning, först ett vanligt väntrum, man blir uppropad och få gå in i ett rum bredvid undersökningsrummet där det finns typ fyra bås, varje med stol, möjlighet att hänga av sig ytterkläder osv, blir ombedd att ta av sig bh och vänta på sin tur. Man blir hämtad av en sköterska som följer med till undersökningsrummet, som längst tre meter. De enda som ser en är de som är på väg in eller ut från sitt bås samt personalen.
Du skrev ”man sitter”, det betyder inte att det var en specifik mottagning det gällde. Du får känna som du känner och jag får känna som jag känner, för mig skulle inte det där upplägget kännas ok heller.
Punkt.

Var på mammografi idag. Här checkar man in själv, ombeds sätta sig i väntrummet. En sköterska ropar upp och man tar av tröja och behå inne på undersökningsrummet. Sen tog hon bilderna snabbt och effektivt, väldigt positivt och proffsigt bemötande.

Nu börjar jag fundera över en sak, kring detta med löpande band.
Jag skulle säga att jag upplever rationellt och effektivt flöde. Men absolut inte något löpande band.

Vad är det mer exakt som gör skillnaden mellan det?
Praktiska detaljer, personalens bemötande, skillnaden mellan tre eller fyra minuter totaltid för besöket, bristen på flexibilitet för särskilda behov, storskalighet?
Jag tycker löpande bandet i mitt inlägg var väldig positiv upplevelse. Snabbt, professionellt och effektivt.

Själv totalvägrade jag den hantering av mammografi som de hade i centrala stan på en klinik. Där skulle alla klä av sig i små bås och sen gå till undersökningsrummet med en minimal handduk på överkroppen. Då gick man genom ett väntrum där det satt andra personer och väntade på olika typer av läkarbesök. Jag vägrade och klädde av och på mig i undersökningsrummet. Tycker att man är värd lite bättre hantering än löpande band principen, de bokade flera personer på samma tid. Tycker man ska stå upp för sig själv och inte acceptera att bli behandlad hur som helst.

Helt galet! Jag har gjort det både i Falun och Borlänge och på båda ställena är det en dedikerad mammografiavdelning, dvs inga andra patienter. En får ta av sig i ett bås och får en sådan där sexig bomullsrock på vägen till undersökningsrummet :D

Det nationella screeningprogrammet för bröstcancer utvecklades i Falun av dr Laszlo Tabar. Han har räddat många kvinnor här i länet och hans bild är uppsatt i väntrummet på båda de här mottagningarna :heart

Jag tycker löpande bandet i mitt inlägg var väldig positiv upplevelse. Snabbt, professionellt och effektivt.
Aha, det förstod jag inte.
I min värld så kommer det begreppet oundvikligen med en negativ laddning när det används i överförd betydelse på en människohanterande verksamhet. FÖR rationaliserat och likformigt, så att det passerat gränsen för vad som kan vara bra sett ur ett större perspektiv.

Du skrev ”man sitter”, det betyder inte att det var en specifik mottagning det gällde. Du får känna som du känner och jag får känna som jag känner, för mig skulle inte det där upplägget kännas ok heller.
Punkt.
Ja för att förklara, alltså du får tycka och känna precis hur du vill, men jag måste väl få rätta till sånt som någon har missförstått? Det är ju en väldig skillnad på att gå igenom ett allmänt väntrum och gå runt hörnet från sitt omklädningsrum där det bara finns personal och andra som gör samma undersökning.

Jag har fått kallelse flera gånger från runt 20 nånting års åldern. Kan det vara att de sett att jag är i riskgrupp?
Har dock aldrig gått på någon men tänkte kan vara bra gå nästa gång.

Jag har fått kallelse flera gånger från runt 20 nånting års åldern. Kan det vara att de sett att jag är i riskgrupp?
Har dock aldrig gått på någon men tänkte kan vara bra gå nästa gång.
Du blandar inte ihop det med cellprov? Det brukar man göra från 20 års åldern men mammografi är från 40 år om du själv inte söker.

Oavsett så är det bra att göra undersökningarna, det räddar liv.

Jo men jag beskrev min mottagning som jag upplever är bra. Det är bara bröstmottagning, först ett vanligt väntrum, man blir uppropad och få gå in i ett rum bredvid undersökningsrummet där det finns typ fyra bås, varje med stol, möjlighet att hänga av sig ytterkläder osv, blir ombedd att ta av sig bh och vänta på sin tur. Man blir hämtad av en sköterska som följer med till undersökningsrummet, som längst tre meter. De enda som ser en är de som är på väg in eller ut från sitt bås samt personalen.
I min region är det likadant, fast sköterskan ser till att valla patienterna till och från båsen så att de aldrig möts. Jag har hunnit med några undersökningar och är trygg med att jag slipper träffa nån annan än sköterskan när jag har bar överkropp.

Jag har hittills bara fått samma två frågor vid undersökningen, om jag har några implantat och om jag känt något konstigt i brösten.

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej. För första gången har jag gjort ett personlighetstest digitalt när jag sökt en tjänst. Känner mig såå korkad för jag fattade...
Svar
10
· Visningar
927
Mat Vad är eran go-to rätt när ni inte vet vad ni vill äta och behöver laga något snabbt? (och enkelt..) Har frågat vänner om deras såna... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 190
Senast: EZMK
·
Relationer Hej, Jag vet inte riktigt hur jag ska bete mig i denna situationen och buke brukar ju vara fantastiskt. Ett par gånger om året är vi...
Svar
14
· Visningar
1 192
Senast: Anna-Bella
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
914
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka