Första mammografi besöket i dag

Själv totalvägrade jag den hantering av mammografi som de hade i centrala stan på en klinik. Där skulle alla klä av sig i små bås och sen gå till undersökningsrummet med en minimal handduk på överkroppen. Då gick man genom ett väntrum där det satt andra personer och väntade på olika typer av läkarbesök. Jag vägrade och klädde av och på mig i undersökningsrummet. Tycker att man är värd lite bättre hantering än löpande band principen, de bokade flera personer på samma tid. Tycker man ska stå upp för sig själv och inte acceptera att bli behandlad hur som helst.

Själv totalvägrade jag den hantering av mammografi som de hade i centrala stan på en klinik. Där skulle alla klä av sig i små bås och sen gå till undersökningsrummet med en minimal handduk på överkroppen. Då gick man genom ett väntrum där det satt andra personer och väntade på olika typer av läkarbesök. Jag vägrade och klädde av och på mig i undersökningsrummet. Tycker att man är värd lite bättre hantering än löpande band principen, de bokade flera personer på samma tid. Tycker man ska stå upp för sig själv och inte acceptera att bli behandlad hur som helst.
Jag hade också vägrat!
Det tar ju max 40 sekunder att ta av sig och under tiden kan sköterskan kolla på id-kortet så det stämmer med uppgifterna i datorn.

Jag har aldrig gått på mammografi, men förra sommaren när jag läste om bröstcancer satt jag och klämde på bröstet och kände en knöl. Fick ont i magen och bokade omedelbart en mammografi och fick tid inom en vecka. Klädde av och på mig i rummet och det kändes i princip inte (nu har jag små bröst) utan det klämde bara lite. Som tur var fanns det en läkare tillgänglig så biopsi gjordes på samma gång. Mycket trevlig ssk som just fått diagnosen diabetes 1 så vi hade ett bra samtal om det.

Läkaren sa ungefär 100 ggr att det med största möjlighet inte var något, vilket gjorde mig lite nervös. Fick svar snabbt och det var en fettknöl. Men nästa gång jag blir kallad så går jag nog dit.

Jag gjorde mitt första besök för två år sedan, har inte heller speciellt mkt bröst och drmessutom ett ärr under ena, så det gjorde lite ont i vissa vinklar, men går ju så fort! Fick frågor om jag känt ngt konstigt och fick fylla i papper innan om jag har bröstcancer i släkten och lite sånt. Fick klä av mig i undersökningsrummet och sköterskorna var väldigt professionella och trevliga med bra handlag.

Jag hade också vägrat!
Det tar ju max 40 sekunder att ta av sig och under tiden kan sköterskan kolla på id-kortet så det stämmer med uppgifterna i datorn.

Ja jag var förvånad över att det var de flesta bara verkade acceptera det utan att ifrågasätta. Funderar på om det hade varit män som skulle undersökas för något hade de behandlat dem på samma sätt? Framförallt hur många män hade accepterat behandlingen?

Minns inga speciella frågor?
Kan väl vara lite obehagligt när de klämmer ihop brösten men det brukar vara snabba och duktiga så absolut inget outhärdligt.
Här finns en film hur det går till, tror kanske frågorna är med där också:

Oj, 15 till 30 min. Ingen av mina har tagit mer än max 5 min och inte patienter innan mig. Det ihop med förre frågor än klippet säger får mig att bli orolig.

Oj, 15 till 30 min. Ingen av mina har tagit mer än max 5 min och inte patienter innan mig. Det ihop med förre frågor än klippet säger får mig att bli orolig.
Vad blir du orolig över? Mina besök har alltid varit supersnabba. Ett par frågor och sedan bilderna. Tror inte att jag har varit inne 10 minuter ens. Det är nog snarare som du säger, ca 5 minuter har besöken tagit.

Jag har inte ålder inne för att bli kallad regelbundet, men har gjort mammografi en gång för flera år sedan då jag upptäckte en knöl. För mig gjorde det väldigt ont, och jag fick dessutom någon sån reaktion så jag nästan svimmade. MEN - jag har i efterhand hört att det ofta gör mer ont när man är yngre. Lärde mig dessutom att det spelar roll hur mycket "körtelvävnad" vs fettvävnad man har i brösten. Jag hade tydligen mkt körtelvävnad (och har små bröst) och då gör det mer ont. En kollega sa att detta är anledningen till att det ofta gör mindre ont med ökad ålder - för att man oftast får en ökad mängd fettvävnad i brösten när man åldras.

Men vill också säga att trots att det gjorde ont så var det ändå hanterbart och jag kommer göra det när jag väl blir kallad. Kommer nog vara lite orolig, men det är ju en viktig grej att genomföra.

Jag uppfattar systemet med att boka fyra personer på samma tid som ett jättesmidigt system att i praktiken ge flextid. Blir väldigt praktiskt för både personal och patienter att ta folk i den ordning de står på tur utan byråkrati när det är så korta besök. Men då informerar man också i utskicken om hur bokningssystemet är tänkt.

Men jag har bara varit i mammografivagn där det brukar vara trevlig stämning i det pluttiga väntrummet. Vet inte om det påverkar hela flödet och patientbemötandet att den är specialbyggd med tanken att få ett fungerande system på liten yta? Eller om det är 'småskalig norrlandsmentalitet' om gör att det fungerar bra att låta patienterna sköta sin interna köordning?

Vad blir du orolig över? Mina besök har alltid varit supersnabba. Ett par frågor och sedan bilderna. Tror inte att jag har varit inne 10 minuter ens. Det är nog snarare som du säger, ca 5 minuter har besöken tagit.
Att jag inte fått dom frågorna som nämns i klippet mer än om jag gjort operation och jag är livrädd för bröstcancer efter mammas 5 gånger och dog vid 53 av just bröstcancer (eller ja snarare dog av metastaser då inga bröst fanns kvar att få bröstcancer i). Är livrädd för att behöva behandlas med cellgifter och ändå få tillbaka skiten och sedan ha så ont sista halvåret i livet att inte ens morfin hjälper.

Att jag inte fått dom frågorna som nämns i klippet mer än om jag gjort operation och jag är livrädd för bröstcancer efter mammas 5 gånger och dog vid 53 av just bröstcancer (eller ja snarare dog av metastaser då inga bröst fanns kvar att få bröstcancer i). Är livrädd för att behöva behandlas med cellgifter och ändå få tillbaka skiten och sedan ha så ont sista halvåret i livet att inte ens morfin hjälper.
Aha, då förstår jag. Men skulle du inte kunna berätta precis det här när du går på mammografi då? Jag kan faktiskt inte minnas att de har frågat mig om det finns bröstcancer i släkten. Kanske? Men jag vet att de har frågat om jag har märkt något konstigt/annorlunda/känt en knöl, och också om jag har blivit opererad. Men inte tar väl besöket upp emot en halvtimme för någon :confused: ? Men jag tycker absolut att du ska berätta om din mammas bröstcancer, i fall du inte får frågan nästa gång!

Aha, då förstår jag. Men skulle du inte kunna berätta precis det här när du går på mammografi då? Jag kan faktiskt inte minnas att de har frågat mig om det finns bröstcancer i släkten. Kanske? Men jag vet att de har frågat om jag har märkt något konstigt/annorlunda/känt en knöl, och också om jag har blivit opererad. Men inte tar väl besöket upp emot en halvtimme för någon :confused: ? Men jag tycker absolut att du ska berätta om din mammas bröstcancer, i fall du inte får frågan nästa gång!
Tänkte säga det förra gången men hans inte med då det verkligen är löpnadebandet här vid undersökning. Har 1,5 år till nästa.

Inga frågor om jag känt något konstigt eller knöl utan bara om operation som ställs samtidigt som jag klär av mig på överdelen. Går det inte tillräckligt fort så stressas det på som tusan så skulle jag nämna så vet jag om det antecknas ens.

Tänkte säga det förra gången men hans inte med då det verkligen är löpnadebandet här vid undersökning. Har 1,5 år till nästa.

Inga frågor om jag känt något konstigt eller knöl utan bara om operation som ställs samtidigt som jag klär av mig på överdelen. Går det inte tillräckligt fort så stressas det på som tusan så skulle jag nämna så vet jag om det antecknas ens.
Du kan inte kontakta mammografienheten då och få det inskrivet i din journal?

Jag uppfattar systemet med att boka fyra personer på samma tid som ett jättesmidigt system att i praktiken ge flextid. Blir väldigt praktiskt för både personal och patienter att ta folk i den ordning de står på tur utan byråkrati när det är så korta besök. Men då informerar man också i utskicken om hur bokningssystemet är tänkt.

Men jag har bara varit i mammografivagn där det brukar vara trevlig stämning i det pluttiga väntrummet. Vet inte om det påverkar hela flödet och patientbemötandet att den är specialbyggd med tanken att få ett fungerande system på liten yta? Eller om det är 'småskalig norrlandsmentalitet' om gör att det fungerar bra att låta patienterna sköta sin interna köordning?

Möjligt att just själva tidsbokningen är ett smidigt system. Men att behöva gå genom ett väntrum med bara en minimal handduk på överkroppen som man skulle hålla uppe bäst man kunde där det satt både kvinnor och män och väntade på andra läkarbesök kändes inte okej. Jag är inte pryd men jag värnar min integritet.

Dessutom jättesmå bås att byta om i som stod på rad där man förväntades stå och vänta på sin tur. Funderade på hur de gjorde om någon rörelsehindrad eller av någon anledning inte kunde stå någon längre tid behandlades . Någon stol fanns det inte plats för.

Möjligt att just själva tidsbokningen är ett smidigt system. Men att behöva gå genom ett väntrum med bara en minimal handduk på överkroppen som man skulle hålla uppe bäst man kunde där det satt både kvinnor och män och väntade på andra läkarbesök kändes inte okej. Jag är inte pryd men jag värnar min integritet.

Dessutom jättesmå bås att byta om i som stod på rad där man förväntades stå och vänta på sin tur. Funderade på hur de gjorde om någon rörelsehindrad eller av någon anledning inte kunde stå någon längre tid behandlades . Någon stol fanns det inte plats för.
Jag tänker att det nog är olika, igår fick jag byta om i undersökningsrummet eftersom det var väldigt lugnt när jag kom. Men tidigare har jag fått instruktioner att ta av mig bh i den lilla hytten och sen ha en tröja på mig tills jag kommer in i undersökningsrummet. Det har känts helt okej och ingen stress att klä på sig efteråt. Hos oss finns det stol i varje "hytt" och den fanns även större hytt vid behov. När jag var där gången innan fanns det även personal vid omklädningen som kunde hjälpa de som ville och behövde hjälp.

Men bra att du sa ifrån, det kanske är någon som har missat att tänka till. :)

Jag har inte ålder inne för att bli kallad regelbundet, men har gjort mammografi en gång för flera år sedan då jag upptäckte en knöl. För mig gjorde det väldigt ont, och jag fick dessutom någon sån reaktion så jag nästan svimmade. MEN - jag har i efterhand hört att det ofta gör mer ont när man är yngre. Lärde mig dessutom att det spelar roll hur mycket "körtelvävnad" vs fettvävnad man har i brösten. Jag hade tydligen mkt körtelvävnad (och har små bröst) och då gör det mer ont. En kollega sa att detta är anledningen till att det ofta gör mindre ont med ökad ålder - för att man oftast får en ökad mängd fettvävnad i brösten när man åldras.

Men vill också säga att trots att det gjorde ont så var det ändå hanterbart och jag kommer göra det när jag väl blir kallad. Kommer nog vara lite orolig, men det är ju en viktig grej att genomföra.
Jag har gjort några mammografier i ung ålder pga knölar/cystor och nu även pga hög ålder. Det är stor skillnad! Jag hade väldigt känsliga bröst som yngre och tyckte det gjorde jätteont. Men efter 40 så var det inte obehagligt alls. Det jobbigaste är att stå stilla i en oskön ställning. Hann iofs få barn mellan så vet inte om det också påverkar känsel och körtlarnas mjukhet. Har vid ett tillfälle hört två kvinnor +60 år diskutera och den ene tyckte fortfarande att det var smärtsamt.

*kl*
I Lund tar man av sig i undersökningsrummet. Har inga problem själv med att klä av mig men tycker att det är otroligt dåligt att man ska behöva klä av sig inför andra. Det lär ju öka risken för att folk undviker den viktiga mammografin pga det.

Ring nästa gång du får en tid och fråga om du kan få en längre bokad tid. Jag hade en arbetskompis med liknande erfarenheter och hon brukade alltid ringa när hon fick dessa tider och då fick hon en separat tid bokad istället. Kanske kan de erbjuda liknande i din region? Förstår verkligen att det är jättetufft för dig. ❤️

Jag tänker att det nog är olika, igår fick jag byta om i undersökningsrummet eftersom det var väldigt lugnt när jag kom. Men tidigare har jag fått instruktioner att ta av mig bh i den lilla hytten och sen ha en tröja på mig tills jag kommer in i undersökningsrummet. Det har känts helt okej och ingen stress att klä på sig efteråt. Hos oss finns det stol i varje "hytt" och den fanns även större hytt vid behov. När jag var där gången innan fanns det även personal vid omklädningen som kunde hjälpa de som ville och behövde hjälp.

Men bra att du sa ifrån, det kanske är någon som har missat att tänka till. :)

Ja den här kliniken jag var på finns inte kvar längre. Bra att det funkat för dig. 🙂 Det låter iallafall bättre organiserat än det var på den kliniken jag var på då.

Nej, det håller jag självklart med om att allt det låter rätt vidrigt.

Om man ska stå avklädd (?) i båset och vänta (?) blir ju väntetiden på sin tur något helt annat också.
Jag upplever stämningen i mammografivagnens pluttiga väntrum som väldigt trevlig pga. det skapas naturlig interaktion och bättre än de flesta andra vårdbesök jag varit på.

Det var sambandet mellan gruppbokning och löpande band som jag reagerade på. Men när man är ensam om både lokaler och personal från man går in och hela processen påbörjas till dess slut blir det ju en annan sak än om man ingår i en kedja där folk processas parallellt. Jag förstod inte att det var så du menade, utan tänkte att det handlade om att inte få ett individualiserat klockslag som 'ens eget'.

Mina har också känts snabba men jag har inte tagit tid.
Jag har ju inte skapat filmen, bara hittade den och tänkte att det gav ts info om frågorna och hur det går till?

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej. För första gången har jag gjort ett personlighetstest digitalt när jag sökt en tjänst. Känner mig såå korkad för jag fattade...
Svar
10
· Visningar
930
Mat Vad är eran go-to rätt när ni inte vet vad ni vill äta och behöver laga något snabbt? (och enkelt..) Har frågat vänner om deras såna... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 190
Senast: EZMK
·
Relationer Hej, Jag vet inte riktigt hur jag ska bete mig i denna situationen och buke brukar ju vara fantastiskt. Ett par gånger om året är vi...
Svar
14
· Visningar
1 194
Senast: Anna-Bella
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
914
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Kastrering av tik - erfarenheter?