Första mammografi besöket i dag

Barbabelle

Trådstartare
Och jag är ganska nervös. Vet ju inte alls hur det brukar gå till eller om det kan göra ont eller hur det känns.
Vad är det för frågor de frågar?

Och jag är ganska nervös. Vet ju inte alls hur det brukar gå till eller om det kan göra ont eller hur det känns.
Jag tycker inte alls att det gör ont. De klämmer ihop brösten så de blir platta och det kan väl i och för sig kännas lite märkligt. De brukar fråga om man har själv har känt någon knöl, men mer än så tror jag inte de brukar fråga. Det går snabbt och jag har alltid haft väldigt trevlig och vänlig personal.

Gjorde mitt första i somras.

Lite antiklimax? Gick jättefort, frågorna handlade mest om jag märkt något ovanligt med mina bröst. Själva undersökningen var obehaglig men inte smärtfylld (förutom sista bilden, då måste hon ha klämt något som inte borde bli klämt, men det vara bara i några sekunder).

Dock var själva positioneringen svår då jag har ryggrad och inte kan vrida mig hur som helst.

Minns inte att dom frågade mig nått 🤔 jag va bara 31, men hade en bråkig talgkörtel under ena bröstet, och då blev det automatiskt mammografi (yay, jag ville få en gjord).

Min mamma har sagt att det inte tar direkt ont, men inte bekvämt.
Jag tyckte att det nästan va lite halvskönt 😅🙈 nått annat som höll upp bröstet utan att det hänge i nacken 😅

Beror kanske lite på hur stora bröst man har oxå, mina är ganska stora så är ju mer massa där så nyper ju inte på samma sätt. Klart det blir ett tryck, men för mig så gör det så sjukt mycke mer ont när jag råkar armbåga mig själv i bröstvårtan i sängen...

Jag blev inropad, bytte några ord, av med tröja å bh och hon satte nått klistermärke på såret som skulle kollas extra på. Sen vare bara att följa hennes instruktioner i hur man skulle hålla armen å så för bästa bilder. Tyckte det gick fort.
Tror att hon flyttade runt brösten lite dit dom skulle, men då har jag aldrig haft problem med men delen (tänk handla bh, är ju personalen som har mest koll).

All in all, skulle lätt kunna göra dedär en gång i veckan 😅🙈 men är väl lite olika från person till person 🙃

Jag var sjukt rädd för att det skulle göra ont och bokade nog om min första tio gånger - och så gjorde det inte alls ont!

De ställer inga särskilda frågor här vad jag minns.

På mig som har väldigt små bröst gör det ont, inte olidligt, men det är ont mer än obekvämt. Sjuksköterskan måste dessutom klämma och fixa rätt mycket manuellt för att få in tillräckligt med bröst mellan plastskivorna. Det drar nåt oerhört i skinnet när de spänner maskinen. Men som sagt, jag tror att det mest härrör till min avsaknad av nåt att ta av så att säga 😅 Det är ju över väldigt fort så det är inga problem att stå ut de sekunderna.

Gjorde en igår, de frågor jag fick var om jag hade upplevt något konstigt med brösten och om jag åt några hormoner, preventivmedel.

Det är inte den skönaste upplevelsen men ont skulle jag inte säga att det gör. Två bilder på varje bröst, jag fick ta en extra igår eftersom hon inte var helt nöjd med kvaliteten.

Viktigt att göra och de som jobbar där är proffsiga.

Här brukar de fråga om man tar hormoner och om någon i släkten haft bröstcancer.
Jag som haft svullna bröst i samband med mens har ibland tyckt att det kan göra ont. Inte vansinnigt ont men lite mer än bara obekvämt.

Brukar vara smidigt och enkelt. Man ska mest stå på rätt sätt vid maskinen och följa instruktionerna för att bilderna ska bli bra.
Mitt bestående intryck från första gången var att det var så professionell personal som gjorde att det inte ens kändes skumt att de tog på brösten. (vilket var det som jag hade tänkt mycket på innan)
Den senaste gången var första tillfället som jag upplevt att det gjort lite ont. Men det är mer som tillfälligt obehag än plågsam smärta.

De har också velat titta på brösten efter man tagit av sig. Bara enkelt rakt framifrån för att se hur de ser ut. Jag har mörka födelsemärken som är så stora att de kommer synas på bilderna och då ska de rita in i dokumentationen var de sitter.

Jag har gjort alla mina mammografier på samma klinik, och de är otroligt professionella. Lätt det vårdbesök jag skulle vilja byta ut alla andra till om man kunde göra så. :idea:

Ett par frågor om man är opererad, om man vet om det finns bröstcancer i släkten, och om man märkt några förändringar. Sen är det bara att följa instruktionerna om hur man ska stå och vrida sig för att bilderna ska bli bra. Går på mindre än en minut.

Tycker att det är ganska enkelt. Minns inte vad de ev frågar, jo om man har implantat. Man tar av sig och de fotar och så drar man :), det gör inte så ont på mig och känns inte genant direkt eller så.

Senast ändrad:
På mig gör det ont, men absolut inte så att jag inte står ut. Om jag kommer ihåg tar jag en ipren innan jag åker hemifrån, det hjälper. Själva grejen är snabbt avklarat och det känns väldigt bra att göra.

Mig brukar de bara fråga om jag känt nån knöl. Allt brukar vara klart inom 5-10 minuter. Gjorde ont en gång när ett revben trycks mot maskinen men i brösten brukar det inte göra ont. Det känns inte alls konstigt heller, att en främmande människa grejar med dem.
Ibland om man kommer för tidigt och nån innan inte kommit så får man komma in tidigare. En gång var jag klar ca 15 min innan min bokade tid.

Har bara varit där en gång.
Var nervös pga känt en knöl (men visade inget. )

Frågor handlade om ifall man hade ömhet eller känt något ovanligt eller liknande.
För mej gjorde det ont, men inte värre än att man biter ihop så är det snabbt klart.

Det går snabbt och de är väldigt proffsiga och snälla.

Här är det löpandebandet. Trodde jag skulle få frågor om det finns bröstcancer i släkten (mamma överlevde fyra gånger dog av den femte bröstcancern) så tog reda på när hon fick första. Så blev lite besviken när det bara blev fråga om jag opererat brösten och sedan var frågorna slut. Ingen fråga om preventivmedel.

Tycker inte det gör ont i brösten men från ena vinkeln tycker jag maskinen gör känns i armhålan och hon vill att jag ska hålla armen på ett sätt som är fysiskt omöjligt. Båda gångerna trött tant som tycks vara trött på sina arbetsuppgifter, avskyr att åka dit.

Jag fick avboka mitt första besök pga förkylning. Så nu måste jag ringa och boka en ny tid och det sitter väldigt långt inne. 🙄

Dels pga undersökningen men även om de skulle hitta något. Vill inte veta. 🫣

Plus att det känns som något man gör när man är gammal och det är jag verkligen inte. :angel: 😂

Jag fick avboka mitt första besök pga förkylning. Så nu måste jag ringa och boka en ny tid och det sitter väldigt långt inne. 🙄

Dels pga undersökningen men även om de skulle hitta något. Vill inte veta. 🫣

Plus att det känns som något man gör när man är gammal och det är jag verkligen inte. :angel: 😂
Jag brukar boka om (via onlinebokning) FLERA gånger. Jag tycker inte att undersökningen är bekymmersam (förutom att det är några mil att åka), men att vänta på resultatet är alltid jobbigt.

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej. För första gången har jag gjort ett personlighetstest digitalt när jag sökt en tjänst. Känner mig såå korkad för jag fattade...
Svar
10
· Visningar
930
Mat Vad är eran go-to rätt när ni inte vet vad ni vill äta och behöver laga något snabbt? (och enkelt..) Har frågat vänner om deras såna... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 190
Senast: EZMK
·
Relationer Hej, Jag vet inte riktigt hur jag ska bete mig i denna situationen och buke brukar ju vara fantastiskt. Ett par gånger om året är vi...
Svar
14
· Visningar
1 194
Senast: Anna-Bella
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
914
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Kastrering av tik - erfarenheter?