Första kullen

Sv: Första kullen

Beror på ras. Små hundar mognar fortare än stora. Stora hundar (typ brukshundar) brukar ha krav på meriter för att få regga valpar och tex schäfrar har som lägsta ålder inskrivet i paragraferna 2 år vid parning. Själv tycker jag det är lite tidigt för en så pass stor hund, som mognar lite senare. Inte tusan brukar de flesta heller ha hunnit meritera sina hundar vid 2 års ålder!

I SKKs stadgar har jag för mig att det står att man får/rekommenderas para tidigast på andra löpet eller vid en lägsta ålder som jag inte minns på rak arm. Rätta mig gärna om jag har fel någon! Små hundar är det väl vanligt att man parar vid 18 mån ålder första gången?

gubben skrev:
Hur gammal bör tiken minst vara när den får sin första kull?

För cocker är det tidigast 16 mån vid parning eller andra löpet. Jag tycker dock att tikens mognad är av största vikt och väntar till hon är minst 2 år, gärna äldre, innan första parning.

Uppfödaren till min Cavalier sa "aldrig tidigare än 2 år" och det tycker jag låter vettigt. Men som Lupin sa, det beror på rasen och tikens mognadsgrad.

Små raser: Minst 1½ år
Mellanraser: Minst 2 år
Stora raser: Minst 3 år

Dock så avgör ju tikens mognad (både kroppsligt och psykiskt) när det är lämpligt att ta första kullen.

Mellan två och tre år tycker jag iaf på större raser. Som alla sagt här också på mognaden på hunden. Men som yngst två år!!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hur stor blev er tik? Hur många valpar blev det? Vi har en labradortik som är i dygn 47 idag, jag känner fosterrörelser när man håller...
Svar
10
· Visningar
1 772
Senast: tanten
·
Övr. Hund Japp. Det är praktiskt med en enfärgad kull, då kan alla valpköpare få välja namn och trots det spara urvalet till veterinärbesiktningen :)
5 6 7
Svar
126
· Visningar
2 235
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
771
Senast: animalasia
·
Hundavel & Ras Finns det någon anledning till att man tar så många kullar på en gång? Vill man inte utvärdera först?
2
Svar
23
· Visningar
443
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar