Första körningen på flera månader *bilder*

_moa_

Trådstartare
Idag var jag ute och tränade Moa för första gången på flera månader med vagn. Så roligt! Men som alltid har jag massa frågor nu. Vagnen är helt ny eftersom den förra är kaput. Jag vet inte hur allt ska sitta och hur det ska se ut när den är väl avvägd och så vidare. Är väldigt tacksam för hjälp från er här på körforumet!

När jag skulle spänna fast draglinorna kände jag mig så här:eek:Hur sjutton ska dom sitta? Jag spände dom i alla fall såhär, hur fel är det?
moavagn2.jpg

Närmare bild.
moavagn1.jpg

Såhär ser alla remmar och allt ut.
moavagn.jpg

Sen blev det ju lite körning också.
Så glada var vi båda två när vi drog ett rejs på vägen.
moavagn5.jpg

Sen blev vi mycket tråkigare och övergick till dressyr i paddocken. Men med tanke på hur olydigt det kan bli när vi kör är det lika bra att börja med hårdhanskarna med en gång.
Skrittar
moavagn3.jpg

Jätte glad för svar. Vill lära mig så mycket som möjligt och vill såklart att det ska bli så bra som möjligt för Moa!

Sv: Första körningen på flera månader *bilder*

Även jag har spänt mina draglinor så, rekommenderar dig dock att ändra det snarast för det har hänt att mina trillat av. I nuläget har jag ordnat två hakar i svängeln som jag hakar på draglinorna på.
Bakselen bör du höja cirka två hål.
Har haft både samma sele och vagn som dig. Hör gärna av dig för mer råd/tips. Jag var nöjd med båda!

Ser ut som att ni hade jättekul. Lycka till i framtiden.

Jag skulle rekommendera dig att ta hjälp av någon kunnig kusk i närheten att passa in selen och visa dig hur allt ska sitta, det är jätte svårt att förklara såhär över nätet, det måste visas IRL. Väldigt gulligt ekipage :)

Ska försöka komma på någon annordning då så dom sitter kvar :) Inte så roligt om dom lossnar nä..
Jag ska prova att höja bakselen men den känns så korvig och konstig när jag gör det, ligger inte alls där jag vill ha den då.

Kul att du har varit nöjd med både vagn och sele. Selen har jag varit jätte nöjd med också och hoppas mycket på vagnen nu!

Tack.

Jag har sökt körfolk här omkring utan resultat. Vet nog inte vart man ska leta eller så finns det inte så många här omkring :(

Då kan du inte ha letat särskilt noga, Borås har en jätte fin maratonbana uppe vid ridskolan som används flitigt av duktiga kuskar, det är bara gå dit och kolla. Jag bor 3,5 mil från Borås och jag vet massor runt här som är jätte duktiga. Du har ju även Naturbruksgymnasiet i Svenljunga, där har dom två av dom duktigaste "körgubbarna" jag känner till. Ett tips är att ta kontakt med din rasförening, där brukar det finnas många gamla (och nya) ess.

Vad fint!
Ska säga att jag har precis en ilkadan sele och vagn! Nyinköpt och bara provat någon gång. Vet inte heller hur jag ska göra med draglinorna:crazy: Tycker inte det såg så tokigt ut som du hade dem..
Undrar också hur du har fäst bakselen?
Ska om jag kommer till ta några bilder och lägga in, så kan vi jämföra. Eller om någon annan med liknande svängel och linor kan visa hur ni har fäst dessa?

Är selen en piffif standard ? Tycker jag känner igen däcklet :D!
Samt är det en globus rockard ?

Är lite nyfiken :p

Mvh
Eran Emma

Jag kan svara på det.
Ja, det är en Pfiff standard och ja, vagnen är av samma modell som Globus rockard.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 912
Senast: Johanna1988
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa... 2
Svar
30
· Visningar
6 052
Senast: Cattis_E
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 845
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit... 2
Svar
22
· Visningar
4 407
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Köpa eller hyra?
  • Skoning