Sv: Första kontakt med uppfödare - vad fråga?
Grattis till ett utmärkt rasval
I första hand skulle jag, om jag var du, kolla upp den tilltänkta kennelns hundar i SKK hunddata. Där kan du se HD och AD statistik och även utställnings/lydnads/spår- samt MH-resultat. Jag skulle först och främst börja med det och då inte bara föräldradjuren utan även syskon till dem, tidigare avkommors resultat etc.
Det jag skulle kolla specifikt är ju då hur statistiken ser ut för HD och AD och MH. Hur ser tillgängligheten och avreaktionerna ut. Skotträdsla? Utställningsresultat - finns det många 2

r eller 3

r eller t o m 0

r, varför?
När du sedan kommer till uppfödaren så är det viktigt att du tänker på hur deras hundar bemöter dig. Det är vanligt att bli utskälld och att hundarna är något reserverade till en början men efter en stund (när de "lärt känna dig") så ska de vara tillgängliga och vänliga mot er. De ska inte vara skygga eller rädda.
Fråga hur det ser ut med allergier i den uppfödarens linjer eftersom det kommer mer och mer sådant tyvärr. Jag skulle kräva att få ett ordentligt svar och inte bara att det viftas bort eller kringgås. Finns det allergier hos syskon, föräldrar eller dyl.? (syns ju tyvärr inte på hunddata).
Fråga hur uppfödaren ser på mentaliteten hos rasen och vad utmärker dennes hundar. Vad är viktigast i dennes uppfödning (här skulle jag vilja ha svaret att mentaliteten och hälsan är viktigast, utseende är sekundärt).
Överhuvudtaget ska man kunna fråga om allt, uppfödaren ska inte bli besvärad över några frågor tycker jag. Känns det som att du inte får ärliga svar, eller svar alls så skulle jag iallafall leta vidare i sådana fall. Man måste känna att det går att lita på uppfödaren - ärlighet är mkt viktigt.
Om allt känns bra så skulle jag i sista hand ringa upp några tidigare valpköpare och fråga om de är nöjda med sina hundar, uppfödaren osv. Välj inte ut valpköpare genom att fråga uppfödaren om vilka du kan ringa utan välj ut några slumpmässigt via hunddata, många har namn och tel.nr med där.
Vad gäller priset så har jag hört priset från 13.000 ända upp till 18.000 i år.

Helt sjukt tycker jag. Jag själv skulle inte betala 18.000 om inte föräldrarna var mkt meriterade eller det är importer eller dyl. men det är ju jag det. Priset ska man också kunna fråga om även om jag inte skulle ställa det som första fråga
Har du fler frågor så är det bara att fråga på