Första hoppningen någonsin

WBanna

Trådstartare
Kommande vecka ska min häst hoppas uppsuttet för första gången någonsin. Jag vill jättegärna ha tips på någon bra "övning".

Sv: Första hoppningen någonsin

Övningar ska ni strunta i nu i början men lite tips kan jag komma med :)

Ha väl infångade hinder så att hästen inte får för sig att man ska springa vid sidan av hinderna.

Ha alltid en markbom. Annars "svävar" hindret i luften och det blir svårt att taxera.

Undvik röd-gröna eller bruna bommar. Ha gärna vit+färg så har hästen lättare att se bommarna.

Hoppa gärna ett litet stigsprång, det är ett lätt hinder för hästarna.

Kryss gör att hästen helt naturligt vill hoppa i mitten. Ha inte för branta kryss.

Trav eller galoppbom framför hindret hjälper till att få rätt avsprångspunkt.

Sluta när det går bra och beröm mycket :)

Ja det var därför jag skrev övning inom ciationstecken. :)

Tack för bra tips, dom ska jag ta med mig till ridhuset!

Kom i trav mot ett väl infångat hinder (stigsprång/kryss, som ovanstående skrev), var noga med att hästen alltid landar i galopp. Spelar mindre roll om det blir 'fel' galopp, huvsaken är att den fortsätter framåt efter hindret. :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Laghoppningen på OS startade på bästa sätt, med felfritt av Henrik von Eckermann och Rolf-Göran Bengtsson. Därefter blev det en rysare...
Svar
0
· Visningar
61
Senast: Gunnar
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 331
Senast: Grazing
·
Trav Jag behöver lite tips och höra era erfarenheter. Jag ska sätta tungband på en häst för första gången. Den drar då snabbt upp tungan i...
2
Svar
34
· Visningar
3 343
Senast: Sel
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter För att få en flexibel häst krävs övningar som både kortar upp och länger hästens steg, enligt A-tränaren Tobias Grönberg. Här tipsar...
Svar
0
· Visningar
103
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama