Första häst

Louica

Trådstartare
Är på väg att köpa mitt livs första häst, eller ja först ska jag ju hitta den...
Vad ska jag tänka på? Har inte helt kommit fram till vad jag tittar efter. Har lite begränsat med pengar om där ska bli pengar till sadel, täcken osv..

Det jag vill ha ut av hästen är att:
Det ska va en häst jag trivs med/ passar ihop med (dvs inte alltför stor och ganska pigg o vaken)
Den ska kunna fatta rätt galopp utan problem.
Det ska va en häst jag kan ha kul med, det ska inte va en häst där är problem med (om det inte är för att den är nervös).

Det bästa hade ju varit en lite äldre häst, som kan sin sak Men hur gammal häst vågar man köpa med, med tanke på förslitningsskador?
Ska jag titta på de där lite yngre (och billigare) hästarn som har bara precis har skritt/trav/galopp? Har sett en del som ser fina ut i en prisnivå där jag faktist skulle ha råd att sätta den i träning 1-3 månader också.

Hur hittade ni er första häst?

Sv: Första häst

Lägg ut en annons och skriv exakt samma sak som här!:idea:
Det är nog det bästa:)

Och titta på många MÅÅÅÅNGA hästar innan du bestämmer dig, även om du tror dig ha hittat den rätta!
Det finns relativt unga hästar som som är kanon som första häst.

Är det western du vill rida?

Finns måånga luugna fina quartrar ute i sverige;)

Min första ponny fick jag av min syster, men efter det när jag blivit lite äldre, sisådär 6-7 år:D så skulle jag leta en ny. Då letade jag helt enkelt upp ponnysidorna i annonstidningen och kollade endast på dom med bild och ringde till dom som var sötast:rofl:

Senast ändrad:

Hej! Vilket roligt stadie du är i nu!

Jag hittade min nuvarande och första häst ( som är en liten D ponny)
på hästnet. Han hade i annonsen allt jag ville ha. Framförallt trafiksäker och snäll och orädd. 7år gammal bara.

Han kostade ungefär 15000 mer än vad jag hade räknat med från början. Men han var inte jätteskolad utan mest en skogsmulle och det var det jag skulle ha honom till. En kompis helt enkelt som inte skiter i brallan för minsta lilla.

Jag fick med träns sadel och massa borstar och grimmor och grejor.
Hon jag köpte honom av var fast besluten att jag skulle ha honom trots att jag inte kunde komma på direkten. Hon hade lite bråttom pga platsbrist men hon väntade på att jag varit där.

Den pållen har varit värd varenda krona trots att han inte kan så mycket. Men jag har börjat lite försiktigt att rida western för en instruktör och han lär sig snabbt även om han inte är någon racerponny fysiskt sett.

Jag har varit livrädd för att rida på honom efter jag flygit av en gång ordentligt men sedan kommit över det. Jag lärde mig att det tar ett tag eller kan i alla fall ta ett tag att lära känna hästen och bli bekväm med den. alla förväntningar man har kan grusas både en och två gånger innan det blir som man tänkt sig.
Bara man är beredd att ge det tid tror jag. Detta gäller ju inte för alla men jag själv var med om det. Och nu är jag såå nöjd!!!

Lycka till jättemycket!!:banana:

kanske känner du någon som kan hjälpa dig att hitta rätt häst. Någon instruktör eller så som känner dig. Lycka till!

*kl* svarar till alla (Låångt!)

Vet att det är western jag vill rida. Har varit medryttare på en häst sista 7 månaderna och hade innan dess praktik i ett westernstall.
Har fortfarande kontakt med tränaren därfrån och åker de 30 milen för att hälsa på ibland. Har pratat med henne, och hon skulle höra av sig när hon fick höra att någon skulle sälja en häst som skulle kunna passa mig. Men männsikor har olika åsikter. Tror att hon tittar efter en häst jag kan lära mig av och utvecklas med.

Har pratat med dem som har stallet min medryttarhäst står i. De tycker jag borde köpa en oinriden unghäst, eftersom jag då får en bättre häst för pengarna, den börjar blir färdigutbildad samtidigt som jag är klar med min utbildning, skulle vi passa ihop kan jag sälja den utan större ekonomiskförlust efter inridning. Jag får dessutom chansen att rida den som jag själv vill från början och behöver inte ha något dåligt samvete om jag inte rider den en dag.
Men de har ju också en väldigt fin 2 åring till salu. Har erbjudit mig att köpa den för det pris den är utannoncerad till (det kommer stiga, är flera på väg för att se den o deras tränare gillar den med.) och låta mig rida en av deras hästa till hon är gammal nog.

Det var så jag hade tänkt från början, att köpa en unghäst medans jag läste eftersom jag ändå inte skulle hinna rida varje dag.
Men så har jag tvekat eftersom jag inte ridit western mer än sen juli 06, och då ridit mycket unga och outbildade hästar. tror inte jag skulle ha problem att klara av en unghäst, men är det inte att börja i fel ända..? Ska ringa o prata med min gamla tränare när jag sovit på saken...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 096
Senast: animalasia
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 951
Senast: Ajda
·
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
475
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 801
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar