Första gången på ridkurs

V

vill veta mer

Hej!
Är nybörjare och snart ska jag och hästen i väg på en helgkurs för första gången. Är sjukt nervös mest för att jag ska göra bort mig eftersom att det är olika nivåer på både ryttarna och hästarna som ska vara med. Men undrar vad jag ska tänka på allmänt. Kursen är för vuxna och jag tror att det bara är jag som är helt nybörjare. Tror jag kommer att få be om hjälp minst 100 ggr och hoppas att ingen tycker det blir jobbigt..Vad är det värsta man kan göra?Finns det nått som absolut förbjudet att göra tex nån regel som dom som har varit med förr vet om men som inte står skrivet ,ja ni fattar..
Så himla tacksam för lite hjälp :crazy:

Sv: Första gången på ridkurs

Vänta, vad, du är helt nybörjare men har ändå egen häst? Vadan detta?
Du är där för att lära dig, det är lugnt, folk fattar det. Gick på ett ridgymnasium förut där en tjej var så gott som komplett nybörjare, kunde inte ta till sig ridlärarens intruktioner "men hur kortar jag traven då?". Och folk fattar. Det finns dumma frågor, trots uttrycket:p, men ingen blir irriterad. Du har betalt för o vara där.
Det folk blir irriterade på är isf besserwissers som ska rätta andra elever och tillomed läraren. Trust me, dom är jävligt mkt mer påfrestande för humöret än vad nybörjare är.
Vuxna människor har mer hyfs än vad man tror i förväg:grin:

Tänk på att du åker dit för att lära dig, precis som de andra :) Är det något du undrar över ska du fråga, det är kursens ledares uppgift att svara om det är något du inte förstår under träningen. Du har ju betalt som alla andra och har därför lika stor rätt att vara där, även om du kanske inte kommit lika långt i din utbildning. Med ödmjukhet kommer man långt.

Hoppas du får en trevlig helgkurs!

Vad är det för typ av kurs du har anmält dig till?

Det finns ju massor av saker man absolut inte ska göra. Men det kan du inte lära dig genom att jag skriver världens längsta inlägg här på forumet. Mitt tips är att köpa "Hästhållning i praktiken". Där finns allt som rör hästar förutom själva ridningen. Det finns bra böcker om ridning också, men det är något man måste lära sig genom träning, precis som att lära sig cykla. Går inte att läsa sig till även om det finns många tips.

Det värsta du kan göra är väl att improvisera. Fråga hellre, så sätter du ingen annan människa, häst eller dig själv i fara.

Några regler på ridbana: Håll höger. Rider du innanför spåret ska du veja för dem på spåret. Snabbaste gångarten längst ut. Se dig omkring när du rider.

Hej!
Tack för era svar. Det är min dotters häst och det är tänkt att jag ska lära mig o rida så vi båda får nöje med hästen. Det är en allmän kurs jag ska gå med både teori o praktik och jag är ju som sagt där för att lära mig...har aldrig ridit i ridhus förr så det kommer bli spännande. Får väl leta upp allt jag har hört och sett när jag varit med ungarna när dom var små o red på ridskola, finns väl i nån gömma i hjärnan. Men vill ju ogärna skapa kaos i ridhuset när jag rider åt fel håll :o

Men kan inte din dotter följa med och hjälpa dig då?

Jag tror det bästa är att säga till när du kommer dit, att du är osäker och gärna tar emot alla bra tips. Sedan är det viktigt att fråga mycket, hellre 5 gånger för mycket än 1 gång för lite.

Tror det kommer gå jättebra! Oftast är de mycket hjälpsamma och snälla, nervositeten och osökerheten brukar släppa ganska snabbt för en själv också.

Lycka till, och ha det jättekul! :)

Jag som inte är någon nybörjare kan också vara nervös första gången jag åker iväg och tränar för en ny tränare med nya människor. Men jag brukar alltid tänka att jag är där för att lära mig. Ingen kan allt från början och frågar man inte så får man heller aldrig veta så jag ställer alltid mina frågor hur dumma dom än verkar vara för att annars så kommer jag ju aldrig att lära mig.

Visst finns det besserwissrar men jag har faktiskt inte stött på många som inte stöttar och hjälper någon som är nybörjare. Som sagt, ingen är född som världsstjärna och alla har vi en gång stått i nybörjarskorna och varit nervösa.

Lycka till och sug i dig så mycket kunskap som du bara kan :)

Du ska inte alls känna dej dum! Du är ju där för att lära. Bara fråga, fråga och åter fråga.
"Frågar man inget så får man inget veta".
Lycka till! :bow:

Det absolut bästa sättet att göra bort sig på är att låtsas att man "kan mer än man kan". Absolut ingen kommer att störa sig på dig för att du är novis! Det är mer troligt att övriga deltagare tar hänsyn till dig. Föräldrar som börjar rida står f ö högt i kurs (respekt!) jämfört med de föräldrar som knappt suttit på en häst men ändå överöser sina "barn" (oavsett ålder) med tips och goda råd.

Som ZorroLouise skrev, håll till höger i ridhuset!

Ha det KUL!!! :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 736
Senast: SiZo
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Förlåt om dethär blir dåligt skrivet men det är bara tankar som jag vill få ut om vän skap och sånt. Men ja jag blev ju mobbad i skolan...
Svar
16
· Visningar
1 436
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 667
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30