Första fölet

E

Ewe89

Hejsan! Jag köpte för några månader sen min första häst. Hon är underbar, och mina tankar har redan börjat gå åt att hon ska få ett litet föl.

Vilken är bästa åldern att de får första fölet?
Hon är född 98-06-01

Är hon för ung/gammal för att få föl. När bör jag som senast skaffa det första fölet utan risk för hennes hälsa?

När på året är bäst att betäcka?

Vad kostar det att få hästen betäckt och hur går det till?

Vart vänder man sig?
Hon är ett varmblod!

Vart hittar man hinstar?

Är det nått mer jag behöver tänka på?

Tusen tack för alla svar (som jag hoppas att jag får)!

/Evelina

PS. Gå in på ATG.se och sök på Autrietia så ser ni hennes stamtavla m.m. :p

Sv: Första fölet

Normalt betäcker man stona vid tidigast tre års ålder och det är inte ovanligt att de får föl vid 20+, din häst är alltså varken för ung eller gammal.

Det är bäst att betäcka på våren/sommaren så fölen föds i april-juni (tycker jag) då det är varmt och de kan vara utomhus så mycket som möjligt.

Vill du betäcka med ett varmblod? Vad ska du ha avkomman till? Det är sånt som bara du kan svara på. Priset på betäckning beror ju på hingsten. :)

Sv: Första fölet

Vad det kostar beror helt på hingsten :smirk: har hon bra gångarter och ridbarhet som hon kan föra över till sitt föl? Annars är det ingen bra idé att avla ridhäst på varmblod (för jag antar att det är en varmblodig travare du menar?) men det finns varmblod med bra gång också (har själv ett!)

Skulle nog välja en halvblodshingst, kan pm:a dig en hemsida med alla godkända hingstar i Sverige om du inte redan har den :) Välj en högrest hingst som kompletterar ditt sto. Satsa inte på något dyrt. Ingen idé att betäcka med en hingst för 8-10 000 + om man inte har ett halvblodssto med bra stam som man vet är i samma eller nästan samma klass som hingsten (enl mig).
Annars finns arabhingst som alternativ, men de korsningar vbl-travare/arab JAG har sett har varit ganska små och klena, dock finns det undantag... och arab är billigare än halvblod.

Annars tycker jag att en varmblodshingst är bra, för då får du ett renrasigt föl som även kan tränas för trav. Högre andrahandsvärde kan jag tro.

Lycka till :D

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
827
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 389
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 633
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 447
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård