Förstå begreppen i ridningen

TheRedLightning

Trådstartare
Det finns några få begrepp jag inte blir riktigt klok på vad som egentligen menas.

"Blir för lång på yttersidan"
"Hänger på vänstersidan/tygeln"
"Blir för lång."
Finns fler, men kommer inte på dom just nu.

Har frågat när jag fått det sagt till mig och undrat vad som egentligen menas, men har inte riktigt blivit klok på det ändå. Är det någon som kan på ett pedagogiskt sätt förklara en gång för alla?
Det skulle underlätta att veta vad folk pratar om och menar, så jag inte står som ett frågetecken och låtsas hänga med i diskussionen.

Den första kom jag inte på ens en halvbra pedagogisk förklaring till, men de andra två skall jag i alla fall göra ett försök. Tyvärr blir du nog inte så klokare av förklaringarna jag skriver men, men...:D

2) Hänger i vänstersidan: Hästen känns stum i en tygel.

3) Blir för lång: Känns som om bakbenen är flera mil bakom hästen (det ultimata är ju en häst som trampar under sig).

Försökte förenkla det så mycket som möjligt. Vet inte om det hjälper dig något dock :o

Den första kom jag inte på ens en halvbra pedagogisk förklaring till, men de andra två skall jag i alla fall göra ett försök. Tyvärr blir du nog inte så klokare av förklaringarna jag skriver men, men...:D

2) Hänger i vänstersidan: Hästen känns stum i en tygel.

3) Blir för lång: Känns som om bakbenen är flera mil bakom hästen (det ultimata är ju en häst som trampar under sig).

Försökte förenkla det så mycket som möjligt. Vet inte om det hjälper dig något dock :o
Ah, nu tror jag att jag kom på varför jag inte riktigt förstår begreppen. Har själv aldrig känt det, även om jag rider en häst och instruktören säger det. Kan det vara därför jag inte får ihop begreppen... hmmm? :cautious:

Ah, nu tror jag att jag kom på varför jag inte riktigt förstår begreppen. Har själv aldrig känt det, även om jag rider en häst och instruktören säger det. Kan det vara därför jag inte får ihop begreppen... hmmm? :cautious:
Kan mycket väl vara så för i slutänden är det ju känslor man får när man rider en häst.

Kan mycket väl vara så för i slutänden är det ju känslor man får när man rider en häst.
Just det där med känslor är svårt, har fortfarande inte lärt mig att urskilja när hästen verkligen går i form, eller när man sitter på rätt sittben i lättridningen eller har rätt galopp osv.
Känsla är dessutom svår att lära sig, men jag tror åtminstone jag förstod och kan relatera till nr 2). :up:

Blir för lång på yttersidan: Tänk dig att du går på ett voltspår. Det inre benparet har ju då ett spår som de följer, det yttre benparet följer ett voltspår som ligger lite utanför inre benparets spår. Det gör ju att den yttre sidan blir lite längre och den inre lite kortare. (om du inte är med, rita två cirklar i varandra. rita sedan en "tårtbit" och observera att det inre strecket i tårtbiten är kortare än det yttre). På voltspåret ska alltså yttre sidan vara längre än den inre om hästen spårar. Men det kan bli för mycket eller för lite, och det kan även ske på rakt spår förstås. Hästen liksom "bubblar ut" på ena sidan.

Det finns några få begrepp jag inte blir riktigt klok på vad som egentligen menas.

"Blir för lång på yttersidan"
"Hänger på vänstersidan/tygeln"
"Blir för lång."
Finns fler, men kommer inte på dom just nu.

Har frågat när jag fått det sagt till mig och undrat vad som egentligen menas, men har inte riktigt blivit klok på det ändå. Är det någon som kan på ett pedagogiskt sätt förklara en gång för alla?
Det skulle underlätta att veta vad folk pratar om och menar, så jag inte står som ett frågetecken och låtsas hänga med i diskussionen.

1) Du har inte hästen på ytterhjälperna. På t ex volt är det vanligt att ryttaren svänger med innertygeln och glömmer bort yttertygeln.
2) Hästen vill förmodligen inte ställa/böja åt höger utan blir för rak och "sitter fast" i vänstertygeln.
3) Hästen behöver kortas upp och komma mer ihop och under sig med bakbenen.

Det stör
Just det där med känslor är svårt, har fortfarande inte lärt mig att urskilja när hästen verkligen går i form, eller när man sitter på rätt sittben i lättridningen eller har rätt galopp osv.
Känsla är dessutom svår att lära sig, men jag tror åtminstone jag förstod och kan relatera till nr 2). :up:
Härligt att man kan göra lite nytta :D

1. Häst som antingen är böjd mer än spåret eller troligast häst som inte är korrekt böjd utan viker sig i inner sida.
De andra har du fått bra förklaringar på. :)

Utifrån att du är så vetgirig och verkligen vill lära dig , förstå osv så verkligen se till att hitta en tränare som hjälper dig . De allra flesta tränare förklarar och jobbar verkligen på just denna dialog med eleven så att den den verkligen förstår . Det kräver dock även att eleven verkligen frågar om den inte förstår . Jag tycker de flesta tränare är duktiga på att se och förklara men i ditt fall utifrån det du frågar och känner att du inte vet /förstår osv känns det som endera rider du för en tränare som inte ser/kommenterar tillräckligt eller /och förstår du inte och frågar tillräckligt hur tränaren menar ? Du som elev har ett egenansvar att FRÅGA när du inte förstår . Om du verkligen frågar och tränaren svarar så kan du ju sen utifrån det bedöma om tränarens svar är tillräckliga för dig eller om det känns som du skulle främjas av att prova en annan tränare . Jag tolkar det du skriver i första hand som att det är lite avsaknad av kommunikation med tränaren från din sida som är primära problemet i första hand ?
Om eleven inte frågar /kommunicerar träning /reflekterar över ridningen gentemot tränaren så är det lätt att tränaren inte alltid förstår att eleven vill ngt mer/ undrar /har frågor .

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 401
Senast: Habina
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 733
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 904
Senast: Inte_Ung
·
Träning igår var jag (som åhörare) på clinic med John Ricketts. Jag hade innan hört avsnittet av Ridpodden där han medverkar och tyckte det lät...
2
Svar
31
· Visningar
5 736
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar