Först markarbete, sen tömkörning, sen löslongering, sen skritt i vagn varvat med skritt i skogen, lös eller under sadel. Inga problem efter det att få hästen att lyssna.
Sen trav i kortare bitar, bygger på lite för varje pass -när underlaget är bra nog. Har extremt kuperad terräng och är försiktig med att inte trava uppför det första halvåret/året...travar väldigt lite uppför sedan också -för den delen. Varvar med turer i skogen, till en början korta sen framåt hösten längre. Gärna med alla tre samtidigt.
Efter det så försöker jag att få ett lagom tempo under en längre sträcka.
Passen är ganska lika för båda två i dagsläget:
Skritt 2 km + lunk 2-3 km + lite voltning åt båda håll för att sträcka/slappna av ryggen +
intervaller på kuperad väg: skritt upp - trav ner eller på plattmark (lite beroende på underlag och kapacitet)
rundar av med nedvarvning (trav) 2 km och avslutar alltid med skritt 2 km.
Detta kör jag just nu varannan, var tredje dag. Ibland så lägger jag in rena skritt pass för att få mer pigghet vid nästa träningstillfälle.
Kommer senare att bygga på med mer renodlade intervaller på "rakbana". Tycker det är lite motivations hämmande med intervaller på samma sträcka, märker att det är tråkig träning...
Före jag selar på vagnen så brukar jag tömköra på volt på stallplan för att mjuka upp ryggen och humöret!
Kolla så att dom inte är stel på ngt sätt ifall jag märker tendenser vid påselning. Stretchar eferåt för det mesta.
Har ibland kört rena styrke pass med korta intervaller i lugntrav i uppförsbacke (under en mycket begränsad period.) Inget att rekomendera på grund av en enorm försiktighet för att undvika slitage på bakknän.