Först skitt sedan trav -för unghästen

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Rikkan
  • Startdatum Startdatum
R

Rikkan

Läste i tidninen "Travhäst"(eller var det "Travhästen"?) om unghästträning. Intressant.

Hur många av er skrittar hästarna, tills dom har en stak och effektiv skritt, före ni sätter igång och med travträningen?

Är träningen i skritt underskattad? :confused:

Jag börjar trava när det "känns" bra..en del får skritta länge, andra börjar jag trava med tidigare, det har lite med individen att göra tycker jag , en harmonisk häst har ju iofs en bättre skritt då den är avslappnad, medans en lite mer osäker individ gärna vill skritta "fort".....
Sen brukar jag låta dom bestämma själv när dom skall trava, det faller sig ofta naturligt :)

Ja, du ja... :p *hehe* (Du har ju feeling )

Men hur gör alla andra?

Jag vill gärna att vi fördjupar oss i träningsstrategi. ;)

Kan era hästar skritta 1 timme i bra form före ni travar?

Jag vet fler hästar som inte kan skritta på ett normalt, taktfast och balanserat sätt bara för att dom aldrig fått lära sig.

Kan en häst verkligen utveckla sig på ett sunt sätt utan att först lära sig gå?

Du har en mycket bra point där. Har ofta funderat på varför man inte lär hästarna skritta innan man börjar trava. Kommer ju från ridsidan så det här med fram- och avskrittning sitter i ryggmärgen.

Har ett nioårigt sto som jag haft i två år. När hon kom så gick det nästan inte att få henne att skritta rent i vagnen. Hon försökte ideligen börja trava och fick hon inte det så taktade hon. Hade man börjat trava så ville hon inte alls skritta mitt i allt. Och hemåt ska vi inte tala om.

Nu skrittar hon rent till jag säger till om trav. Och om jag inte alls vill trava så funkar det oxå. Men hon kan fortfarande försöka börja trava utan signal från mig, men det är oftast på sådana ställen där vi vanligtvis brukar börja trava. Och hemåt kan hon takta ibland, men hon brukar ge med sig efter en liten bit.

Att trava korta stunder och skritta emellan blir hon stressad av så det undviker jag. Som nu när det är fruset men yttepyttelite snö så att det eg bara går att trava vissa sträckor. Då väljer jag oftast att bara skritta hela passet.

Det har tagit massor med tid att få henne såpass lugn att hon kan skritta lugnt (fast är nån med och rider ponnyn så får de trava bakefter :D) och avslappnat. Det som har hjälpt är massor med promenader i grimma och grimskaft. Då är det lättare att ta in på volt om de drar iväg. Samt envishet när man kört. Har jag sagt skritt är det det som gäller.

Jag tror att man kan undvika mycket problem med att lära dem skritta på ett bra sätt. Det måste ju vara otroligt stressande för hästen att veta att när vagnen selas fast så är det full syra som gäller. För att inte tala om alla skador. Handen på hjärtat, hur många är det som skrittar hästen vid hand före och efter körpass? Då är det ju enklare att skritta i vagnen.

Hur gör du själv då? :smirk:

Min dam kan skritta... :bump: och det är det enda vi gör 1-2 timmar/ 3-4 ggr vecka...

men jag läste oxå den artikeln, intressant måste jag säga... men hur skulled et funka i praktiken hos en stor tränare? :confused:

Re: Först skritt sedan trav -för unghästen

Det är kanske en av dom stora anlednigarna till att det faktiskt inte funkar så bra för många? :crazy: Vissa har funnit nyckeln men det är få förunnat, verkar det som.

Blir lite olycklig av att se att allt för många har så bråttom med att få hästen att trava. Innom andra grenar så brukar inskolning och uppbyggnad vara enormt viktigt.
Varför inte innom travet?

Först markarbete, sen tömkörning, sen löslongering, sen skritt i vagn varvat med skritt i skogen, lös eller under sadel. Inga problem efter det att få hästen att lyssna. :)

Sen trav i kortare bitar, bygger på lite för varje pass -när underlaget är bra nog. Har extremt kuperad terräng och är försiktig med att inte trava uppför det första halvåret/året...travar väldigt lite uppför sedan också -för den delen. Varvar med turer i skogen, till en början korta sen framåt hösten längre. Gärna med alla tre samtidigt.

Efter det så försöker jag att få ett lagom tempo under en längre sträcka.

Passen är ganska lika för båda två i dagsläget:

Skritt 2 km + lunk 2-3 km + lite voltning åt båda håll för att sträcka/slappna av ryggen +
intervaller på kuperad väg: skritt upp - trav ner eller på plattmark (lite beroende på underlag och kapacitet)
rundar av med nedvarvning (trav) 2 km och avslutar alltid med skritt 2 km.

Detta kör jag just nu varannan, var tredje dag. Ibland så lägger jag in rena skritt pass för att få mer pigghet vid nästa träningstillfälle.
Kommer senare att bygga på med mer renodlade intervaller på "rakbana". Tycker det är lite motivations hämmande med intervaller på samma sträcka, märker att det är tråkig träning...

Före jag selar på vagnen så brukar jag tömköra på volt på stallplan för att mjuka upp ryggen och humöret!
Kolla så att dom inte är stel på ngt sätt ifall jag märker tendenser vid påselning. Stretchar eferåt för det mesta.

Har ibland kört rena styrke pass med korta intervaller i lugntrav i uppförsbacke (under en mycket begränsad period.) Inget att rekomendera på grund av en enorm försiktighet för att undvika slitage på bakknän.

håller med du, vi fick hem våran 1 1/2 åring nu från ´tränare på travbanan,
hästen kunde inte skritta. Vi har 1 km grusväg till en sk. sandbana,
vi måste kunna skritta förbi eventuella bilar. Vilket inte hästen kunde förstå.
Han brukar ju trava 5 meter från dörren och skritta de sista 5 tillbaka. Skrämmande,
vi har fått börja om lite smått från början , han lär sig fort men tråkigt ändå.
Nu kommer han att få skritta tills
han accepterat att stanna när vi vill stanna...
och vi
behöver inte ha dåligt samvete för det...

framför allt varför många hästar inte håller ihop :crazy: Men jag tror det oxå beror mycket på att många tror det är lättare för hästen att trava än att skritta...

det är jättejobbigt för an häst att skritta ordentligt, jag har roat mig med att göra "skrittintervaller" ibland, och hästarna blir rent ut sagt förbannade för det är så jobbigt :crazy:...ökad skritt och avslappnad skritt om vartannat...en sak som man också märker på är när man skritta i en uppförsbacke, då vill dom gärna ta till traven , för det är enklare...... :crazy:

Precis vad jag menar.. och den allmäna uppfattningen är antagligen då att det är snällare mot hästen att börja med att låta den trava... :angel:

Läste också artikeln och tyckte det lät helt rätt.
Ska köra in min första egna unghäst nästa år och kommer att börja med mycket skritt. Tror hästarna blir stabilare mentalt och mindre lättstressade om man går sakta fram med dom.

Min dam som jag leasar kommer från ett proffsträningsstall och det var full rulle ut ur stallet första gångerna man skulle köra henne hemma så man hängde nästan och släpade i tömmarna. Och trippade fram istället för att skritta. Så där fick man börja med skritträning. Nu går hon lugnt och fint. Även fast hon är het i traven så är hon otroligt lugn i skritten.
När man saktar ned till skritt vill jag att det ska vara ett tecken till hästen; att nu är det vila eller att nu tar vi det lugnt ett tag. Då är väl förutsättningarna att dom kan skritta också...

MVH Eem

Vet många som tycker att det är för tråkigt att skritta hästen, att det tar för lång tid....sånna skulle hålla på med nåt annat istället, tycker jag.

Sen har jag hört att en av landets stortränare menat att det bara är mentaltslitage* och tiskrävande* att skritta. Hos honom är det endast intervaller och hage som gäller -fast mest box, men då har han många hästar med magsår och ledinflamationer oxå.
*Men jag undrar om det inte är för personalens del han menar ??? :D

Jag är en så´n som tycker det är skittråkigt att skritta :o . men jag vill inte hålla på med annat ändå :crazy: . Om det är träningsdag, alltså då vi kör fort, då skrittar vi i princip aldrig. Ja, ut och in i stallet kan man säga. Andra dagar om vi kör motion så kanske det bara blir skritt antingen framför vagn eller under sadel.

Men tillägger att de hästarna som jag kört in själv skrittar ledigt och avslappnat på långa, eller korta, tömmar däremot tvåårshingsten somjag lämnade bort för inkörning kan inte skritta. Han vet inte hur man går avslappnat utan sätter gärna, och ofta, iväg i trav och det är ett hjul i svängarna redan då man kör ut från stallet.Då man skrittat, nåja, taktat ett par kilometer brukar han förstå att han ska skritta. Om det beror på den som har kört in honom eller på individen kan jag inte svara på. Kanske en kombination av bägge? Nyförvärvet skrittar inte heller gärna avslappnat utan vill gärna spänna sig eller lunka iväg. Han är, i princip, född på jägersros stallbacke och har varit i träning hela sitt liv och förmodligen aldrig fått skritta. Tränaren sa ju själv att de bara hade kört honom två dagar i veckan och det på rakbanan så jag tror inte att de har skrittat de dagarna :crazy: :D .
mvh jesse

Tränaren sa ju själv att de bara hade kört honom två dagar i veckan och det på rakbanan så jag tror inte att de har skrittat de dagarna

knappast..... :crazy:

Pssst.
Jag har hört om fler från Jägers som inte kan skritta...men så är det många som anser att det är Sveriges sämsta tränare som håller till där oxå...(givetvis finns det kanske nått undantag) ;)

"men så är det många som anser att det är Sveriges sämsta tränare som håller till där". Nu blev jag glad och blir än mer säker på trashanken som kom därifrån. har inte haft möjlighet att testa honom ordentligt än pga underlaget men han känns jättefin i låga farter. Tränaren sa också att han var jättelätt född och klarade sig på 1 kg havre om dagen :crazy: . Kan tillägga att hästen är 165cm hög och tanig som en åring.Inte en muskel så långt ögat nå, han ser ordagrant ut som en strömming :crazy: .Pratade med ägaren härom dagen och pasade på att fråga varför han felat bort sig nästan varje gång och han sa att han hade dåligt självförtroende och oftat felat i sista sväng...Undrar om de har hört talas om trött och mjölksyra där nere :confused: .
mvh jesse

Fast våran ponny är precis tvärt om, där varmblodet vill trava för att det är enklare saktar hon in till skritt och segar sig upp för backen :D Vet inte varför det borde ju vara lättare att trava uppför. Men sen så består hon ju av 90% muskler och 10% stenhård vilja :)

Tycker du verkar ha ett bra upplägg. Om jag körde in en unghäst så skulle det nog bli nåt liknande.

På nåt vis tror jag att de som har sk perfekta förhållanden med rak- och rundbana runt knuten slarvar mer med skritten. Av ren bekvämlighet, det är ju så nära till banan.

Vi som har sk sämre förhållanden måste kanske skritta första kilometrarna pga underlag el hård trafik. Då kommer ju skritten automatiskt.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
641
Senast: MiniLi
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
Svar
11
· Visningar
639
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 794
Senast: Nepenthe
·
Ridning Behöver bara skriva av mig lite. För några månader sen köpte vi ett litet C-ponny sto på 10 år. Hon kom nyligen från Irland. Hon har...
Svar
10
· Visningar
1 407
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka