Först skitt sedan trav -för unghästen

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Rikkan
  • Startdatum Startdatum
Jag ar inte gnallig, och defenitivt INTE fordomsfull!!Det var nastan krankande, (var det meningen)
Den har traden innehaller varken sandlada eller plommonpaj...
Fick snabbt ett snarstucket svar av dig, att jag bara antar att baybysarna ir less av att ga lange i vagn, och har jag inte last artikeln NI diskuterar,sa ar jag valkommen tillbaka nar jag gjort det. Men varfor lagger du ut en trad pa ett forum, nar du anda bara vill ha nickande medhall?
Jag TYCKER ghastar inte ska behova skritta 1 timme. Jag tycker att 10-20 min jogging ar nog i borjan.
Den har asikten maste du bade acceptera och respektera, att jag har.

Min arbetsgivare, guru, bollplank och mentor har varit flerarig kuskchampion pa flera olika banor, tranat fram en darbyvinnare, vunnit Europeiskt trearingschampionat, har en bra bit over 2000 segrar och 40 ar pa nacken innom travet.
(trots att han inte skrittar sina unghastar)
Jag ska inte pasta, trots hans gedigna kunskap, att vi ar fria fran forslitningsskador och hastar som ar svara att fa frascha. Villken travtranare som har ett hyfsat resultat kan friskriva sig fran det?
halsningar gulan fd.gulla

Vad är du då? :confused:
Det var inte min hänsikt att vara kränkande, du tolkar svaren som det behagar dig.
I detta fall så upplever jag att du kastat dig in i en fråga, där du överhuvudtaget inte är intresserad av att veta vad som igentligen pratas om, där du med entusiasm svarar och sedan inte accepterar dom svar du får. :crazy:
Det handlar inte om "nickande medhåll" -långt ifrån.
Det handlar om att komma till kärnan på den fråga som jag faksikt ställde i början.

Allt annt som då faktiskt inte rör träningsformen "skritt i uppbyggnadsskede av travhästen" har inte med denna tråd att göra, oavsett vad du tycker.

Ifall du tror att hästen uppfattar grundträning som tråkig eller ifall du själv uppfattar träningen som tråkig har lite med hästens faktiska fysiska uppbyggnad att göra.
Det är fint att du delger oss din känsla, men det är blott din känslomässiga åsikt, (som visserligen kan vara intressant), men inte ur detta perspektiv.
Är det klart nog?

*
(Sen så kan man ifrågasätta "stortränarnas" igentliga ansvar eftersom det hela tiden ligger enorm press från ägarna om att hästen ska vara tidig och springa in mycket pengar. Hur mycket tänker dom på lång sikt ifall det funkar med att spruta? (Jag tycker själv att det gått för långt.)
Tyvärr så ifrågasätts inte ifall antalet behandlade magsår och leder skulle förminskats, vilket jag tycker är mer intressant.
Jo, jag vet EN tränare i Sverige, som verkar vara en "försiktig" typ med många år på nacken och goda resultat! )

*
Artikeln ger kunskap baserad på erfarenhet, vilket även kan vara ett steg mot en sundare hästhållnig, vilket jag tycker är super, men det är synd att det skulla spåra ur på detta sätt...

Vad är du då?
Maste jag komma med en personlighetsbeskrivning?
du tolkar svaren som det behagar dig
Hur ska jag annars tolka dom?
I detta fall så upplever jag att du kastat dig in i en fråga, där du överhuvudtaget inte är intresserad av att veta vad som igentligen pratas om, där du med entusiasm svarar och sedan inte accepterar dom svar du får.
Var fragan,- Ar skritten en underskattad traningsform och grundtraning for att starka unghastens fysiksa halsa. Hur manga av Er skrittar Era hastar tillls dom ar starka nog att borja trana i trav??
Har jag missat nagot av kärnan på den fråga som jag faksikt ställde i början ??????
Jag svarade att NEJ jag skrittar inte mina unghastar utan tycker att 10-20 minuter jogging ar nog, och att jag "tippar" ( tror ) att man har en less hast efter ett par veckor. Inte att man HAR en less hast.
I inlaggen ovan fick att jag intrycket av att man tycker att manga tranare underskattar skritten som traningsform och att dom skulle fa helt andra resultat om man var battre pa att grundtrana hastarna battre. Da maste vi ju ochsa forsta att grundtraningen ser olika ut for alla. Jag kanske upfattar din grundtraning som likvardig med hage och du uppfattar min som helt galen. Olika uppfattningar om hur traning ska utforas. Alla tror ju pa sitt, som jag ochsa skrev i ett av mina inlagg.
Allt annt som då faktiskt inte rör träningsformen "skritt i uppbyggnadsskede av travhästen" har inte med denna tråd att göra, oavsett vad du tycker.
Sa ett svar som nej jag tranar ite skritt i uppbyggnadsskedet, men gor det garna med aldre hastar (aven i 1 timme sa jag tycker INTE att det ar trakigt)hade det blivit godkannt da? Jag svarade ju varfor jag inte trodde att 1 timmas skritt var nagot for unghasten, OCH att vagen till lyckat resultat inte behover vara bara ETT alternativ.
Da ar man med i pajkastning,leker i sandlada, och ar gnallig.
Ifall du tror att hästen uppfattar grundträning som tråkig eller ifall du själv uppfattar träningen som tråkig har lite med hästens faktiska fysiska uppbyggnad att göra.
Ok, MEN visst bryr du val om ifall hasten gillar sin traning, och valvilligt gor som du BER (det har ju blivit sa poppis att saga att man ber sin hast utfora vissa saker)om? En hast som inte gillar att jobba....Na det vill inte jag ha, aven om traningsformen ar bast for den. jag far helt enkelt hitta pa natt annat.
Det är fint att du delger oss din känsla, men det är blott din känslomässiga åsikt, (som visserligen kan vara intressant), men inte ur detta perspektiv
Har har vi det igen...lite lagomt spydig, men jag kanske tolkar det fel.....! Sa forresten Var har jag delgett min kansla som var sa fin???
Är det klart nog?
Nej det ar det inte.
(Sen så kan man ifrågasätta "stortränarnas" igentliga ansvar eftersom det hela tiden ligger enorm press från ägarna om att hästen ska vara tidig och springa in mycket pengar.
Jomen eftersom du refererade till en som minsann ar sa ELAK (jag tycker inte han ar elak for han skrittar sina unghastar, det var du som sa) som skrittar och har stora framgangar med sina hastar, sa tyckte jag att jag kunde fa gora likadant. Referera till en som ochsa har framganger med grundtraning i trav 10-20. Och jag tycker att det AR tranarens igentliga ansvar for traningen, skadorna OCh framgangarna. Vems skulle det annars vara ? Skotarnes?
Tyvärr så ifrågasätts inte ifall antalet behandlade magsår och leder skulle förminskats, vilket jag tycker är mer intressant.
Om det skulle forminskas med skritt i inlednigssfasen och vikten av att ha en hast som kan skritta?? Har maste jag nog mege att jag inte forstar din fraga och undran.
Artikeln ger kunskap baserad på erfarenhet, vilket även kan vara ett steg mot en sundare hästhållnig, vilket jag tycker är super, men det är synd att det skulla spåra ur på detta sätt...
Var har det sparat ur? Okej att jag inte ar sa klok att jag inte riktigt forstar vilka svar du vill ha och jag missforstar ditt eller dina inlagg sa enormt att du maste saga att har kastas det pajer och gnalls hit och dit och nu sparar det ur ochsa. Diskuterar man pa ett forum far man ta det......Att man inte far dom svar man tankt sig eller att den sparar ur.
halsningar gulan fd.gulla

Tidningen heter "Travhäst- uppfödare och ägare" och utges av Avelsföreningen för Svenska Varmblodiga travhästen
I nummer 6 dec 2003 finns en artikel

Unghästen behöver skrittas länge
skriven av Anne Adre- Iskasson

Den börjar så här:
Bara 35 % av alla varmblodiga travhästar som föds i landet kommer till start som treåringar. Anledningarna är många -en är skador, varav de flesta orsakats av alltför ansträngande träning av unghästen. Professor Arne Lindholm , veterinär vid Mälardalens Hästklinik i Sigtuna, ger här råd kring vad man bör tänka på för att undvika skador vid inkörning och träning av unghästar.

Det är viktigt at skritta hästen tillräcklingt länge efter inkörning, så att hästen musklar sig och orkar med skritten på ett bra och krafftfullt sätt innan trav påbörjas. -Det fuskas en hel del med skritten och hästar börjar travarbetas innan det är mogna för det, säger Arne Lindholm. Vidare fortstätter han längre fram: Först när hästen är mogen att skritta många kilometer på ett bra och bärigt sätt, utan att bli alltför trött, är den tillräckling mogen att börja trava.
Han fortsäter att belysa vikten av bl.a god kvalitet på foder, tillgång på vatten och salt, styrka och uthållighet, pulsmätare.
Men, påpekar Arne Lindholm, unga hästar bör inte dra tungt eller köras för mycket i backar. Det sliter på kroppen, som ännu inte är mogen för sådant arbete....En överansträngd häst kan få skador för livet...
Så berättar Arne vidare om bl.a betydelsen av regelbundna kontroller av hästen, varannandags träning och problem med för hård träning, vikten av rätt skoning.

Ok. Tack då vet jag... Mina hästar kan skritta, däremot så nej - jag skrittar dem inte en timme i vagn innan de börjar travtränas, jag vill att de ska klara premie och kval i slutet som tvååringar... Det kanske de skulle göra med den träning som innebär skritt också, men det har jag inga erfarnheter av, och har inte råd att chans heller... Om man vänder på det skulle jag aldrig pressa en häst för att få den till start tidigare heller...

Det lustiga är att dom gjort undersökningar som visar att det är en lönsam och skonsam investering. Hästen beräknas lika fullt att komma ut till start som treåring, så tidsfristerna är dom samma, fast i detta fallet så tar man hänsyn till (eller är klar över) hästens fysiologiska utveckling.
Jag har inte varmblod, men tycker att det är oerhört intressant iallafall.

Javisst, men då ska man kunna träna på det sätte, och för att en tränare, oavsett tränare, ska kunna lägga om sin strategi på ett helt annat sätt så går det för det mesta åt några hästar innan han kommit på hur han ska gå till väga... Träning är ju en högt individuell sak, både mellan tränare och hästar, så det är inte bara att lägga om något som man själv och hästägarna vet fungerar... Många av min tränares hästar har gått upp till 4-500.000 kr klassen (antingen hos oss eller om de blivit sålda), gått i V75 o.s.v, om detta fungerar, så väljer man hellre den träningsmetoden än att bygga om från början med en annan som kanske ger bättre resultat, kanske inte... Man vet ju inte förrän man har testat... Och ofta är hästägarna nöjda att ha en häst i 4-500 000 klassen, även om de givetvis skulle vara glada med mer också :D Men man vet ju inte... Jag kommer kanske prova metoden med någon av mina unghästar nästa år, men att göra det på jobbets hästar, det vågar jag inte när jag vet att den andra metoden, d.v.s att trava 15 minuter efter skritt o.s.v, funkar ok...

När jag jobbade inom galoppen (för att helt gå ifrån ämnet :) ) så fanns det även en säkerhetsaspekt att börja trava hästarna så fort vi red utan ledare, och det var att unghästarna fick koncentrera sig mer vad de höll på med, i skritten började de ofta studsa och hoppa, det gjorde de inte i traven, då koncentrerade de sig på att gå framåt... Har ännu inte sett en travare som bara studsar i skritt, de som har den benägningen brukar hoppa i trav också... :crazy:

Har inte själv haft ansvaret för någon unghäst än så länge så jag kan inte svara på din ursprungsfråga, men har ridit/kört många äldre hästar som haft svårt med skritten, sitter man ovanpå så känns det ju ohyggligt tydligt när de inte riktigt har någon koll på bakbenen utan mer paddlar på och gärna taktar istället för att verkligen KLIVA inunder sig och ta för sig i skritten.

Blev glad igår då jag red en häst för första gången på en månad, tidigare har hon bara trippat och vinglat i skritten och inte hittat någon takt och stabilitet.
Jag har jobbat henne mkt. från marken och hon var stel och hade ingen riktig koll på vart bakbenen satt och vad de skulle vara till för.
Så jag har plockat med mig övningar från den klassiska dressyren som jag tror hon skulle få nytta av (fått bra resultat på andra hästar jag använt dem på, ägarna har varit väldigt positiva). Vi har böjt åt båda hållen, jag har lärt henne våga söka sig framåt-nedåt och sträcka ut ryggen och sen har hon fått kliva in med bakbenen (ja ett i taget då ;) ) inunder sin tyngdpunkt och lärt sig bära vikt med dem och ha koll på vart de är. Hon har även fått gå i lite öppna i skritt.

På det viset lär hon sig bära sig själv, och bygger muskler som kommer hjälpa henne att bära mig när jag sitter ovanpå.
igår när jag skrittade henne gick det jämnt och stadigt och i fin form.
Jag stretchar henne också genom att hon får välva sin rygg ordentligt eftersom hon har svårt för den rörelsen.

Intressant är också att diskutera hästen med equiterapeuten som behandlar henne, kul att se hur hon upplever samma sak
när hon behandlar hästen som jag ser när jag markarbetar och kör, och känner när jag rider.

Ex, hästen i fråga har svårt att kliva inunder sig med hb, istället blir det det "påskjutande" bakbenet (nästan alla hästar har ju mer eller mindre ett bakben som skjuter på och ett som bär) medans vänster bakben bär bättre men skjuter på mindre.
När höger bak skjuter på så blir det vänster fram som får "fånga upp" den extra farten för att det ska gå ihop = vänster fram kommer att ta mest stryk.
Detta märktes extremt tydligt när jag markarbetade hästen, då ser man ju lätt vilket bakben som hästen inte är villig att bära sin vikt med, och den får också svårt att gå i öppna i det varvet och sluta i det motsatta varvet.

Sen bad jag att få köra hästen och såg samma sak även då, dessutom hade jag lite mer i ena tömmen under körning.
Jag frågade equiterapeuten vilken framben hon haft problem med och kändes ansträngd i och det var vänster fram.

Så nu jobbar jag med att stärka vänster bak så det ska orka kliva in längre inunder henne och hon blir mer liksidig, på det viset slipper ett framben "bromsa upp" och ta stryk och hästen borde även kunna ta i mer.
Likaså kan man ju tänka på det vid stretching, stretcha höger bak framåt och vänster bak bakåt mer.

När man dressyrrider så jobbar man ju för att få en liksidigt stark häst och detta har ju även alla travhästar nytta av. För mig som inte är så skicklig på att köra så är detta enklast att påverka genom markarbete eller ridning.

Ska jag ge något tips så är det nog mitt bästa, att ha en helhetssyn på hästens träning. Jag har hört många konstatera att "den är lite sliten i höger fram" eller hört en del ridmänniskor säga "den går på bogarna jämt" och sen nöjt sig med det.
Jag är övertygad om att man måste fundera vidare över det, VARFÖR är den sliten där eller har svårt för något och är det symptom på något annat & vad kan man göra åt det?
Markarbete där jag har hästen bredvid mig är GULD värt.
På min egen häst upptäckte jag en gaffelbansömhet i mkt tidigt skede eftersom jag gick bredvid henne och är van att se henne. När hennes vb klev in 1dm kortare än normalt mot tyngdpunkten så anade jag direkt att något var fel, och när hon sen var ovillig att gå i öppna i vänster varv och sluta i höger så var det bara att inse att vb inte ville hänga med.

Enklast är det ju att ha koll om man gör allting själv :) annars får man fråga ut kusken och ryttaren och skötaren "verkade allt bra idag, hur verkade hästen" osv osv och sen försöka lägga ihop 2 & 2...

Hoppas allt jag skrivit blev rätt nu, är lite trött, dags att sova tror jag...

Visst är det så, att många äldre också har svårt för skritt.
Delar din uppfattning om markarbete, suveränt. :)

Tyvärr så har travsporten utvecklats i en riktning som jag personligen tycker har lite med hästkänsla och harmoni att göra.

Hej!

Vet nån var jag kan få tag på tidningen "Travhästen"? Bor i Göteborg men kan inte hitta den nån stans... Skulle vilja prenumerera. Finns det någon hemsida kanske?

Lånar lilla knappen här....

Att skritta långsamt är något vi även låter våra vältränade kapplöpningshundar göra. Dels för att de inte ska börja "tokspringa" så fort man kommer ut (och bli smått ohanterbara) och dels för att denna långsamma skritt är väldigt bra träning. Både fysiskt och psykiskt.
Alla tider inom travet har dessutom präglats av "nya" träningsideér. Mer eller mindre lyckade. Dessutom måste man ju se till individen.
I ungdomens dagar jobbade jag hos en känd tränare på solvalla som ville att hästarna skulle ridtränas, även i galopp och viss dressyr. Från början fick han höra att han var nog inte klok, men andra märkte hur bra detta var och tog efter. Likadant när simträningen med hästar som varit skadade kom till sverige. I dag ridtränas ju väldigt många av våra hästar och vem, som tränar hästarna själv, önskar inte att man hade en bassäng (både för egen del såväl som för hästarnas).

Om man ser på oss människor så kan man lätt få överansträngning om musklerna utsätts för större ansträngning än vad ens kondition tillåter. Är man inte mycket vältränad bör man nog inte sprina maraton utan kanske just gå långa bitar istället....

Ja, detta är inte ett nytt påfund, eller en ny trend, utan teorin erkändes och testades för länge sedan. Nu har det genom tidningen blivit samtalsämne på nytt.

Ja, detta är inte ett nytt påfund, eller en ny trend, utan teorin erkändes och testades för länge sedan. Nu har det genom tidningen blivit samtalsämne på nytt.

Jag har alltid undrat hur en kapplöpningshund tränas...

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
641
Senast: MiniLi
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
Svar
11
· Visningar
639
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 794
Senast: Nepenthe
·
Ridning Behöver bara skriva av mig lite. För några månader sen köpte vi ett litet C-ponny sto på 10 år. Hon kom nyligen från Irland. Hon har...
Svar
10
· Visningar
1 407
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka