Först skitt sedan trav -för unghästen

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Rikkan
  • Startdatum Startdatum
Re: Testa gärna

Ska testa efter jul. Så får vi se vad som händer.

Jag brukar träna dem varannan dag så det gör jag nog nu oxå. Hon blir trevligare att ha och göra med om hon går varannan dag. Då tycker hon det är roligt att jobba, tränar man varje dag så blir hon lätt grinig och ännu latare.

Hon drar vargen på rätt sätt och går i en bra form. Men det stora problemet är hastigheten, det går innerligt sakta :). Jag försöker jobba på det genom att försöka vara konsekvent och driva fram henne. Hemåt skrittar hon på bättre. och när man rider, men det är för att det då är lättare att driva på henne. Man har ju fler "medel" att tillgå som säte och skänklar.

Det jag är lite rädd för med det här programmet är att hon ska tycka att det är tråkigt. Hon "somnar" lätt och kopplar bort omgivningen. El så hittar hon på nåt för att pigga upp turen. Som att inte vilja gå framåt utan bakåt istället, el vägra gå förbi en postlåda el tom försöka vända hem.

Mnn det orsakas till viss del av mig. Eftersom hon går och sover så blir det lätta så att jag sitter och drömmer och det är ju hon inte sen att utnyttja :). Så eg skulle jag behöva hålla till på en körplan och ha en massa koner att köra mellan osv el rakt ut i skogen.

Det som är knepigt med henne är att hon kan skrifta i humör rätt mycket. Ena dan går allt i snigelfart och nästa är det full rulle. Men det är ju iofs charmen med henne :love:. Men det märks mest när man rider, körningen är för det mesta vääääldigt lugn och sansad. Men så ibland bor det monster i buskarna :).

Men tänk så här, en ridhäst börjar man inte galoppera tredje gången man kör bara för att hästen ska tycka att det är roligt. Ridning/körning är ju så nytt för den så hur ska den veta vad som är kul el inte?

Att skritta och befästa alla kommandon innan man börjar trava är ju tillräckligt mycket för hästan att tänka på i början.

Re: Testa gärna

Testa att lägga in halter och tempoväxlingar i skritt.
Då håller du dig vaken, hästen oxå---- :)

Att skritta en unghast i ca 1 timme som foreslogs, skulle jag tippa pa att den ar javligt less att ga i vagn efter nagra veckor.
Du tippar men du vet inte, för du har aldrig provat. :crazy:

Jag påstår att det är du som fuskar, med din teori. Att skritta hästen stark är minsann inte fusk eftersom det tar tid och kräver tålamod.

Du har kanske inte ens läst artikeln som vi andra refererar till?

Hästen är sällan mer less än kusken, oavsett vad man gör så handlar det om häsla och motivation.
Att fuska med grundträningen på unghästar är nog mer vanligt än vad vi kan ana. Annars så skulle vi inte ha så många hästar som saknar gångarten skritt... ;)

4 viktiga faktorer: Hästens fysik, människans påverkan och människans häskkännedom och förmåga till självransakan.

Bra poäng

Visst är det märkligt att det av många innom travet forfarande anses som onödigt att låta en häst stärka sina naturliga gångarter som bidrar till en mångsidig uppträning och balanserad muskelsättning? Och motiverar detta med att hästen tycker att det är tråkigt.

Kan det vara så att många glömmer att travaren faktiskt är en häst med samma behov som andra hästar och inte en travmaskin?

Re: Bra poäng

Antagligen. Det finns nog ingen annan förklaring. Jag tror att det bästa vore om man kombinerade trav- och ridprinciper. Då borde man komma nära den optimala träningen. Helt enkelt borde det bli ganska svenskt, lagom av allt.

Tycker man det är trist att skritta travare så är man välkommen att följa med mig och ponnyn på skrittur :D. När jag kör varmblodet så ha jag mycket mer att tänka på och håller mig vaken och alert utan problem. Hon är uppmärksam på allt som händer runt omkring och reagerar snabbt.

Egentligen tycker jag att det är rätt ofattbart att man inom travet i 9 fall av 10 inte skrittar sina hästar. Jag har sen jag började rida lärt mig att man ALLTID skrittar fram och av. Och ändå så är båda hästsporter.

Ok, att jag enligt DIG, fuskar med grund och upptraning av unghastarna genom att inte skritta dom i 1 timme, jag vet inte hur lang period du och artikelforfattaren rekomenderade
(nej har inte last. Sorry)
Sjalv anser jag inte att jag fuskar.
Latt ar det att skriva bocker,artiklar, och uttala sig om hur dumma travtranare ar, som gor ditten men inte datten, Och varfor gor dom inte si, eller sa. Svarare ar det att framgangsrikt utfora skriften i praktiken.......
I slutandan ar det kanslan som ar avgorande!! Pastar JAG.
halsningar gulan fd.gulla

Jag vet inte riktigt vem jag ska hålla med här :confused: . jag hör ju till skaran som inte skrittar värst mycket och absolut inte då vi "tränar" . Att skritta är bra för välbefinnandet hos hästen men att göra det för vagn :confused: . jag blir lite kluven där, för för mycket körning tråkar faktiskt ut hästen. Lagom är bäst faktiskt men jag tror aldrig att jag skrittat längre än 5-10minuter ifall det är träningsdag-sammanlagt :crazy: . Däremot om det är motionsdag kan jag skritta, inte nödvändigtvis i vagn men under sadel eller för hand, alltså en promenad och det kan bli allt från 30 minuter upp till 2h.

Skritt ger ingenting träningsmässigt kan jag säga med 100% säkerhet, att det däremot kan ge något psyksikt är självklart. En bantrött häst tycker det nog är underbart att komma ut och promenera ett par timmar i skogen och, som jag brukar säga-en glad häst är en bra häst!

Jag skrittar med hästarna då jag kör in dem under, allt från några veckor upp till ett par månader. Det beror helt på individen. Sedan läggar jag in trav också blandat med skritten. Då unghästarna börjat trava ordentligt skrittar vi, i princip, inte mera!!?? En unghäst är så fräsch i alla sina muskler och organ att de tar åt sig träningen så förfärligt lätt. Det är nästan så man blir chockad varje gång?! Det ska varken bli för mycket eller för lite samtidigt anser jag att det är väldigt viktigt att förbereda dem på vad som komma skall och det är då inte i skritt de ska färdas runt på banan! Det ska veta att det är hårt arbete som gäller och de ska bli tuffa och härdade redan från början. Som med allt annat är det också en avvägning man får göra som tränare med varje individ och avgöra var gränsen går, hur mycket man kan pressa dem osv. Precis som gulla säger har det mycket med känsla att göra. Oavsett hur många "skolböcker" och "regler" man läser så måste man ha känslan för att få fram det man eftersträvar och jag säger åter igen som Stig H Johansson(min favorit, alla kategorier):"gränsen mellan framgång och fiasko är hårfin..."
mvh jesse

Skritt ger ingenting träningsmässigt kan jag säga med 100% säkerhet,

Har du överhuvudtaget läst artikeln? :confused:

Jag kan inte förstå hur ni båda, du och gulan, kan vara så imot skritt, när ni inte ens använder er av den gångarten under träning? :confused:
Hur kan ni då veta vilken skillnad det innebär?

Jag ser era inlägg som förga trovärdiga, eftersom ni inte verkar ha grundlag för vad ni pratar om. Det krävs erfarenhet från båda synviknlar för att kunna döma, och likväl är domen individuell.

Detta liknar fablernas värld...

Känslan har inget med denna diskussion att göra, just nu. Är det så svårt att hålla sig till ämnet?

Har du inte läst artikeln så föreslår jag att du gör det ifall du vill delta i just denna tråden. Och så får du gärna vänta med kritisera, före du vet vad du pratar om.

Den dagen du tränat med "din" metod och "skritt medtoden" som stod i artikeln så är jag mycket intresserad av dina synpunkter.

Rena spekulationer är jag less på.

Tack.

Nu blir jag mörkrädd. Hur kan du påstå att skritt inte ger något träningsmässigt?

Enligt min erfarenhet är skritt den absoluta basen för att resten ska funka. Funkar en övning inte i skritt så funkar det inte i trav el galopp heller. Om hästen inte kan slappna av i skritten så borde man inte bli förvånad över att den pullar och är svår att hålla i rätt tempo i traven.

Skritt är bästa gångarten att bygga muskler i. Skritta barbacka en månad och hästen får jättefina ryggmuskler.

Känslan har inget med denna diskussion att göra, just nu.
Vad har det med att gora da. Ar inte all traning kansla, inkorning, grundtraning och snabbjobb, tavling...
Har du inte läst artikeln så föreslår jag att du gör det ifall du vill delta i just denna tråden.
Var far jag tag i artikeln da
Och så får du gärna vänta med kritisera, före du vet vad du pratar om.
Men du, du far komma och saga att man fuskar, och att man ar knapp om man inte ransakar sig, och inte tar till sig artikelinformation (vem har skrivit den). Kritik...ar du den anda som far framfora det .

Den dagen du tränat med "din" metod och "skritt medtoden" som stod i artikeln så är jag mycket intresserad av dina synpunkter.
Ok och jag kontrar med..... Den dagen DU tranat fram en (fast garna flera, for en kan ju vara lycktraff) storvinnare med skrittmetoden sa ar jag idel ora.
Rena spekulationer är jag less på.
Mmmmm, man du, du spekulerar inge alls!!!! Du VET verkligen vad du talar om. Du har losningen.
Jag tror anda att det inte finns nagot som ar helt ratt och helt fel nar det galler traning av djur.
Du sager ochsa att jag ar emot skritt och jag jag inte alls skrittar mina hastar. Det ar fel. jag skrittar garna och mycke, och anser att rejal skritt med ett ordentligt overtramp ar viktigt och mycke bra for en trafhast. Men jag skrittar inte unghastar 1 en timme under grundtraning.

Nej, skritt ger inget träningsmässigt. Om man vet hur hästen är uppbyggd och hur dess organ fungerar osv så vet man att det inte ger något träningsmässigt. Men allt är relativt! Vad är träning för er? I min utbildning inom träninslära fick vi lära oss att träning är då hästen har sin puls på minst 170 slag/min. Vi fick bl.a räkna ut hur många minuter/år hästen egentligen tränade för så värst många är det inte..

Skritt är bra för hälsan psykiskt samtidigt är det ett ypperligt sätt att göra sig av med tex slaggprodukter och lymfa som bildats efter gårdagens träningspass men tyvärr kan man inte träna hästens kondition, styrka eller mjölksyratröskel med att skritta, eller nja, om du bromsar hästen i tryckvagn så höjer du ju pulsen men då är vi åter igen inne på träning..

Man kan väl säga, kort och gott, att skritt underhåller en god fysik och håller kroppen i form, håller den ren från slaggprodukter osv men rent träningsmässigt så nej..

Och nej, jag är inte emot skritt, men jag gör det inte själv så mycket längre för att jag anser att det rent träningsmässigt inte ger något. Jag har skrittat otroligt mycket förut, tro mig. Men då är vi ju inne på det här igen om vad som är träning och jag tror det är där vi skiljer oss rätt så mycket. Träning för mig är då hästen tränar kring sin maxpuls och lite därunder, allt annat klassas som motion, underhåll eller psykisk stimulans..
mvh jesse

"Ok och jag kontrar med..... Den dagen DU tranat fram en (fast garna flera, for en kan ju vara lycktraff) storvinnare med skrittmetoden sa ar jag idel ora."

Jag med, jag med. Mycket intresserad av att se resultatet av bara skritträning.
mvh jesse

Vad tråden skulle handla om var ifall skritt är en underskattad träningsform, och det har ni BEVISLIGEN svarat på med era fördomsfulla och egensinniga inlägg... :D

Att ni överhuvudtage bryr er om att fortsätta gnälla, när ni inte ens läst artikeln och inte vet vad som stod? Tidningen delas ut till uppfödare och hästägare, tror jag. Den kommer automatiskt i brevlådan.
Det rörde sig om betydelsen av att skritta i den inledande fasen i unghästträningen för att minska bl a förslitnings skador -en lönsam investering.
Kanske nåt ni inte bryr er om? Tydligen nåt ni inte intresserar er av att diskutera iaf.

Inte ens jag påstår att skritt skulle vara den enda träningen för travhästen.

Det finns inget rätt eller fel. Korkad vora jag ifall jag trodde annat. :crazy: Men det finns studier som visar att vissa saker är smartare ur hästhälsoperspektiv.

Min kompis har tränat fram både svenska rekordhållare och kriterievinnare och han är en plågsam anhängare av just skritt träning. Nästa så att man börjar undra om det verkligen kan vara bra. :confused: Tydligen är det djävligt bra eftersom hans resultat inte ljuger. Dom människor som jag respekterar för sitt kunnande är alla försiktiga med sina unghästar. Nu är detta gamla hästkarlar som i mångas ögon är omoderna, men bra starthästar har dom fått fram i alla år. Detta genom att skritta unghästen i inledningsfasen. Det rör sig om ett femtiotal hästar som alla varit framgångsrika, lite för många för att man ska kunna skylla på ren tur.

Jag förstår att ni försvarar er filosofi, erat sätt att träna, trots att det inte blir nån slags dialog, eftersom det uppenbarligen uppstår försvar och pajkastning istället.

Som jag sagt förut, så har jag inget imot er personligen.

Å, gulan menar att jag talar om fusk, det var endast en god fortsättning på hennes svar, där hon själv använde sig av ordet fusk, fast hon är tydligen inte klar över det... ;)

Vad lär man sig på att försvara det man redan vet?
God Jul på er! :bump:

Du behöver inte kontra, eftersom "skrittmetoden" redan är ett projekt som vetenskapligt bevisat hästarnas hållbarhet.
:rofl:
Du gör dig själv till åtlöje. :banana:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
641
Senast: MiniLi
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
Svar
11
· Visningar
639
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 794
Senast: Nepenthe
·
Ridning Behöver bara skriva av mig lite. För några månader sen köpte vi ett litet C-ponny sto på 10 år. Hon kom nyligen från Irland. Hon har...
Svar
10
· Visningar
1 407
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka