försöksdjur

Jamen,det jag vill ha fram,var att de likväl som andra djur i utbildningsyfte,räknas numera som "försöksdjur" enl djurskyddslagen,om jag läst rätt.

Ja, som jag skrev tidigare. Djur som används i utbildningssyfte räknas till försöksdjur, till exempel djur på naturbruksgymnasier. Och de blir inte misskötta direkt! Tvärtom, de fungerar som i vilket jordbruk som helst (eller häst i stall, smådjur osv.)

Ok, det är då inte den synen jag har på försöksdjur.

Om vi säger så här. Ett rätt känt företag för smådjursfoder ringer mig och frågar om jag vill ha med mina råttor på en undersökning av deras foder. Undersökningen ska i stor sett beskriva vad råttorna tycker om fodret. Inget skadligt på något sätt.
Räknas då mina råttor som försöksdjur av djurskyddslagen? :confused:

Låter knäppt tycker jag. men vad är inte det.. :p

Ja, alltså, djurskyddslagen innehåller en speciell paragraf, nämligen § 19, dvs. försöksdjur.
Men ja, säg att du jobbar med försöksdjur så kan de vara försöksdjur för ett nytt foder, till exempel. För att man ska hitta rätt näringsinnehåll osv. Men är det hundfoder är det nog försökshundar (inte råttor)....
Alla försöksdjur är noggrant registrerade och speciellt uppfödda för att vara försöksdjur.

Och vad kan man göra för att djuren INTE ska gå till labben som försöksdjur?

- Jo!
SKÄNK aldrig bort ett djur, never!
Det är bättre att ta ett litet högre pris då.
För då vet man att den som köper djuret, tar emot det för att han/hon vill behålla och älska djuret.
Inte ge det konstgjord fetma eller prova smink på det!!!

Försöksavdelningar tar inte emot vilka djur som helst!!!! Djur du säljer blir inte försöksdjur för nån forskning. De djuren är speciellt uppfödda.
Visst ska man se till att djuren får det bra när man säljer dem, men de blir inte försöksdjur.
För att försök ska få vara godkända krävs att man har tillstånd, att djuren är speciellt uppfödda för ändamålet osv. Annars gills inte försöken och gör ingen nytta.

Jo hejja så glorifierat djurförsök kan te sig då...Plågsamma djurförsök får inte göras i Sverige, MEN då skickar dom dessa försök utomlands...så då har ju ändock Sverige plågsamma försök..fast ett annat land får kolla upp saken. Så sa en djurvårdare till mig när jag städade på IBM (djurförsöksavdelningen) på Sahlgrenska. Han sa att: Visst...det är dubbelmoral uti fingerspetsarna. Klart man kan klara sig UTAn djurförsök...finns ju andra metoder: Cellodlingar, försök på aborterade foster, döda människor osv.....men kommer det på tal om aborterade bebisar eller DÖDA människor...ja då går ju svenska folkets moralpredikningar högt i taket...trots att dom är döda, samt att ett aborterat foster ville ju ingen ändå ha...annars skulle det knappast aborterats. Ibland upphör man inte att förvånas över människors dumheter...

Som jag sagt så många gånger annars: jag tycker inte om djurförsök men jag ser det som ett nödvändigt ont!
Beteende studier, tex. är inte direkt plågsamma djurförsök och kan inte göras på döda människor.
Och blodplattor som man odlar bakterier på vid bakt.prov kommer från försökshästar. Man låter dem helt enkelt lämna blod, inte värre än för en människa som lämnar blod. Men de räknas ändå som försöksdjur.
De hästarna går i flockar tillsammans ute, står i stall vid dåligt väder, borstas och sköts om varje dag. Betydligt bättre än vissa andra djur.
Och jag upprepar vad jag skrev först: jag tycker inte heller om djurförsök!

Om du inte tycker om djurförsök; varför har du då arbetat med det?
Vad gick dessa försök ut på? Hur arbetade du?
Och jag tycker det är fånigt att dra upp alla djur som används till försök så som du gör. Klart det finns försöksdjur som har det bra, men du verkar glömma de plågsamma, onödiga djurförsöken.

F.ö håller jag med gul_zebra om det hon sade om jordens överbefolkning..

Nån måste ju se till att djuren har det bra, eller hur?
Att de får rena burar, mår bra och trivs.
Det var ett jobb jag fick chansen till genom min utbildning och jag tycker det var intressant.
Det är mest städning av burar, men även hjälpa forskare genom att ta blodprov tex. Och såklart, se till att djuren inte lider!
De plågsamma och onödiga försöken (tex. smink) håller jag med om att de verkligen är onödiga. Men majoriteten om alla djurförsök anser jag är nödvändiga.
Och att jag skriver upp vilka försök som görs så är det för att ni ska se att forskare inte är människor som sitter och plågar djur hela dagarna, vilket en del verkar tro.

:cry: det är så hemskt! det värsta jag hört talats om var när dom sydde ihop ögonen på kattungar bara för att se vad som skulle hända. det är det värsta i hela världen tycker jag! göra så mot oskyldiga djur.. :cry: man borde göra det på dom som bestämmer att man ska göra det istället!

Fast det med ögonen var inte godkänt. Var någon forskare som fick avslag i tyskland eller holland, eller om det var både och... Han försökte här men det tilläts som sagt inte.

Vad jag inte kan förstå är hur sjutton de kunde tillåta att testa på råttor om homosexualitet är en sjukdom och om den går att bota :crazy: Helt sjukt.

Men folk är så trångsynta så de kör hellre på gamla metoder än börjar på något nytt.

Nu talar vi om forskare, hela deras yrke handlar väl om att upptäcka nya saker? Det finns nog helt enkelt försök där de nya metoderna inte fungerar.

Finns bara ett sorts test som måste inkludera djur. (Stiftelsen forskning utan djurförsök ;))
Dvs går de flesta tester att göra utan djur som dessutom ger bättre resultat. Antar att det kostar att byta helt och hållet, men iom att det är billigare i drift borde det kunna göras - går inte det tror jag nog inte att vi skulle ha möjlighet att byta till euro heller. Men som politikerna sa, det är en engångskostnad... Vilket det även är i det här fallet.

Nä, beteende-forskning skadar ingen...men är det sunt och riktigt att pumpa råtthannar fulla med hormoner BARA för att kolla upp hur homosexuella män beter sig ?? Ska det forskar om ALLT ? Måste människan veta hur hela Universum fungerar...Kan inte saker och ting bara vara...man måste inte veta allt.

Liknande trådar

Övr. Djur Jag har blivit lite småsugen på ett husdjur. Dock vet jag inte vilket djur (det är under alla omständigheter inte aktuellt just nu)...
2
Svar
24
· Visningar
2 386
Senast: gosebus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar