Försöker igen då *filmer*

Sv: Försöker igen då *filmer*

Om du hittar något så hojta till var du köpt det någonstans, jag har inte sett något sådant aldrig någonstans :(

Efter att "närmaste hästsportaffär" gjort research har jag fått veta att de inte tillverkas längre och inte gjort på ett bra tag eftersom det blev problem med hållbarheten, vilket jag ser i materialet, slängde det nu för att inte frestas att använda det igen, :crazy:
Söker livärdigt hittills utan resultat.
 
Sv: Försöker igen då *filmer*

Har provat delat gummibett nu och det funkar oxå bra,
 
Sv: Försöker igen då *filmer*

Har precis samma problem med stora hästen, men för min del måste jag först och fämst fixa sadeln eftersom damen inte är skapad för att ha sadel :p så jag håller på att spara pengar till antiglidschabrak och gud vet vad:angel:

Har följt tråden och ska nu försöka hoppa upp barbacka för att se om jag förstod saken rätt

Susan o Fio: Ni är helt underbara människor, precis vad jag behövde just nu :bow: :love:
 
Sv: Försöker igen då *filmer*

Gummibetten är för tjocka för min. MEn jag red idag på gummipelham (som är smalare) o dubbla tyglar, men använde inte stången eftersom hon aldrig haft det.
Det gick strålande:) . Hon trivdes. Sen är det ju alltid en effekt när man byter. Testade stången lite i skritt coh det undrade hon väl en del över. Men det blev ett par helt ok övergångar galopp-halt.:)

Jag letar fortfarande smalt mjukt :crazy:
 
Sv: Försöker igen då *filmer*

Intressant, undrar om det är det att hon inte tycker om hårdheten i metallen? För att få en fungerande kandarbetsling kanske det går att linda med en bettejp? Fast får man tävla på det? *funderar*
 
Sv: Försöker igen då *filmer*

Nä men jag har skickat iväg en fråga till dressyrkommiten om man får använda sig av gummibett som bridong, men inte fått något svar. Verkar inte vara någon som vet. Gummibett (delat) är ju numera tillåtet på tävling och då borde det vara tillåtet som bridong kan man ju tycka.

Iallafall var Barcelona hos kiropraktorn i går , och han konstaterade (nu vet jag inte om jag får allt rätt här) Dom 2 sista ländkotorna satt fast, en muskelbristning på halsens vänstra sida stelopererad allan där, halskotpelaren på vänster sida eller vad det höger var det något med. Bäckenglidning eller nått på vänster sida, hon hade ett rätt otäckt våldsamt fall för 4 år sedan där hon föll ner på v- sidan, det där med halsen vet jag fanns innan jag köpte henne.

Han sa innan mig att hur går det egentligen att galoppera?


Nu är hon iallafall justerad och skall skrittas så vi får se hur galoppen blir efter det här.
 
Sv: Försöker igen då *filmer*

Men det var ju en förklaring, även om det är trist. Jag skrev ju innan att det verkar så konstigt att ni skulle behöva ha så pass problem eftersom du är en så erfaren ryttare och så svårt tycker jag inte dessa överbyggda brukar ha även om det kräver mer än en häst i uppförsbacke.

Jag tänkte väl att jag är "hemmablind" efter alla år, men är å andra sidan ingen vidare skicklig ryttare, så...

Hoppas att allt går bra! Tack vare din tråd här har jag ju hamnat i "bettdjungeln" :crazy: :bow: och Det tackar hästen för. Har inte hittat det perfekta men ialla fall flera som gjort flera snäpp uppåt i vårt arbete och som hon trivs bättre med än det van liga tredelade jag hade.

Märker man inte problem med bettet eller i munnen så byter man ju inte, så om inte tråden varit så .....:bow:

Hoppas att du märker skillnad nu.
 
Sv: Försöker igen då *filmer*

Idag fick jag rida i alla gångarter för första gången oooooojaa det var skillnad :) Nu red jag bara i arbetsgånggarter och inget samlande än men märkte i galoppen direkt att hon inte puttade upp rumpan och var mycket mer flexibel och elastisk där bak i övergången länden-korsbenet. Hon kommer mer som ett n direkt nu när man gör halvhalterna istället för att först bli som ett - :D

Har inte heller gillat innan när dom manipulerar hästens kotor och sånt med hammare och klubba och så men jag har ju haft ute ET och andra och aldrig fått det här resultatet även om deras arbete givetvis gjort sitt till.
 
Sv: Försöker igen då *filmer*

Varje alternativare tar ju vad den hittar - kan faktiskt vara bra att ta ut flera alternativ :D
Vet flera som anlitat vad de tyckte var bra, och så har nån annan tjomme hittat fler grejjer



Jaha :D enligt din beskrivning hade hon alltså då låsning i SL leden då (mellan länd och bäcken) :angel:
då blir det svårt att göra annat än studsa bak

Har erfarenhet själv - dock som människsa - av hur dåligt det blir och svårt det är om man inte har full rörlighet där.

Har i själva verket varit mer eller mindre självmordsbenägen efter ridpass - innan jag lärde mig hur jag skall ta bort den och andra låsningar på mig själv - INNAN jag rider.

Synd att jag är så glömsk bara :angel:
 
Sv: Försöker igen då *filmer*

Det låter ju fantastiskt! Då kommer nog rumpan in under henne lättare också fast den är hög :D

Var det inte galoppökningarna som du inte var nöjd med? De kommer nog att fungera bättre nu, när du får till halvhalterna mycket bättre.
Hon kan komma tillbaka bättre.

Man undrar ju vilka låsningar man inte vet om bara:crazy:
 
Sv: Försöker igen då *filmer*

Du gör nog klokt i att massera o linimenta henne på rumpen, eftersom musklrna måste anpassas efter det nya läget.
O hålla tanten varm om stjärten:p

Min erfarenhet är att de bör få röra sig ganska fritt för att få tillbaka den rörlighet som de inte har haft på länge.
 
Sv: Försöker igen då *filmer*

Hjälp, jag har bettejp på hela min stång, just för att min häst inte gillar metallen...har tävlat på det i ett år nu:o
Får man inte det, alltså???/Malin
 
Sv: Försöker igen då *filmer*

Du gör nog klokt i att massera o linimenta henne på rumpen, eftersom musklrna måste anpassas efter det nya läget.
O hålla tanten varm om stjärten:p

Min erfarenhet är att de bör få röra sig ganska fritt för att få tillbaka den rörlighet som de inte har haft på länge.

Jag skulle massera henne varje dag i 2 veckor, (sedan 3ggr i veckan)varav 2 ggr i veckan med något specialliniment som jag fick på 3 st ställen, rumpan då givetvis under svansen på vänster sida , vänster sida på halsen och höger sida på på bogen och undre delen av halsen, som han sa någonstans måste hon ju lägga vikten och den har ju hamnat på höger bog sedan har jag ju Back on Track täcket på henne i stort sett dygnet runt.
Ja jag rider ju bara framåt och rätt löst, nästa vecka skall vi börja hoppa lite så smått så får vi se hur det känns.
 
Sv: Försöker igen då *filmer*

Jaha :D enligt din beskrivning hade hon alltså då låsning i SL leden då (mellan länd och bäcken) :angel:
då blir det svårt att göra annat än studsa bak

Ja det verkar ju som om det var den leden ja :D
 
Sv: Försöker igen då *filmer*

Det låter ju fantastiskt! Då kommer nog rumpan in under henne lättare också fast den är hög :D

Var det inte galoppökningarna som du inte var nöjd med? De kommer nog att fungera bättre nu, när du får till halvhalterna mycket bättre.
Hon kan komma tillbaka bättre.

Man undrar ju vilka låsningar man inte vet om bara:crazy:

Jo jag tror att det kommer fungera, det känns ju inte alls som om rumpan är hög överhuvudtaget nu :banana:

Frågan är ju bara hur länge just den här låsningen i SL leden har varit där, hon har ju puttat upp och fram mig så länge jag överhuvudtaget kan minnas i galoppen . :o
 
Sv: Försöker igen då *filmer*

Var det ngt Aloe verapreparat med MSM? Heatlotion?

Nej det var inte den, den har jag själv faktiskt du jag hade blivit ruinerad av att använda den på henne, hennes rumpa är ju lika stor som en normal häst :D Den heter Dr. Schaettes Balsam liniment innehåller mkt johannesört för trötta och stela muskler, den är inte lika stark tycker jag när jag har den på mig själv men den verkar tydligen bra och så är den inte alls så dyr. Kostar lika mycket som heatlotionen fast denna är säkert 3ggr så stor
 
Sv: Försöker igen då *filmer*

Nej det var inte den, den har jag själv faktiskt du jag hade blivit ruinerad av att använda den på henne, hennes rumpa är ju lika stor som en normal häst :D Den heter Dr. Schaettes Balsam liniment innehåller mkt johannesört för trötta och stela muskler, den är inte lika stark tycker jag när jag har den på mig själv men den verkar tydligen bra och så är den inte alls så dyr. Kostar lika mycket som heatlotionen fast denna är säkert 3ggr så stor

Ja den är bra! Har den med! Var ju den jag sa var bra, axel!:D Där ser du:p

Masserat efter varje löp o efter klättring o efter hårdare dressyrpass, bla.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

  • Låst
Ridning Första gången jag lägger ut en film så vi få se om det lyckas, men har filmat lite snuttar från Tv´n så det är inte jättebra kvalite...
2
Svar
37
· Visningar
2 937
Senast: Jegra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp