Sv: Försöker igen då *filmer*
* kl *
Jag kan känna igen mycket i problematiken.
Nu vet jag ej hur gammal din häst är men har ett hbl med mycket fullblodinslag, av den ädlare sorten specellt då som unghäst.
Han var 14 cm överbyggd i Breeders klasserna och han har lärt mig mycket.....för det krävs mer av ryttaren och då speciellt att lära hästen i fråga att andvända sin kropp som strider mot naturlagarna
Den övning som du visar har jag ej fått prova och den ger jö effekt i ryggningen och då oxå fattningen, alltså har du nu *lärt* hästen hur den ska andvända kroppen i det momentet.
Om man går ett steg vidare.....nu spånar jag fritt
så kanske jag kan få dela med mig av mina erfarenheter.
Då nu fattningen som naturligtvis är viktig för galoppkvaliten så minst lika viktig är jö hur hästen hanterar en samling och övergång.
Jag vill ha en känsla av att hästen växer fram och arbetar in bakdelen i bägge momenten.
En övning jag fick rida för Erik.L med ett mål att min häst skulle lära sig hur vi vill få hans kropp att arbeta då, allså att få bakkärran att mer sätta sig och växa fram.
Övningen var att jag till en början i trav skulle göra halt med en överdriven hand som lyfts rakt upp med målet att hästen oxå skulle ta upp huvudet för att visa vägen för bakkärran, sänka kruppa ( som du andvänder ) och växa uppåt fram och för mig bara med en stadig sits, skänkel.
Han betonade hur viktigt det var att berömma varje gång även fast målet ej var nåd till i en början.
Faktist så behövdes det ej så många halter innan resultetet kom.
Jag kände effekten av dom men har gjort övningen själv efteråt med hjälp från backen för säkerhets skull.
När man får önskad effekt kan man naturligtvis arbeta med galoppen men då oxå driva...in i halten för att bibehålla galoppen.
För mig har denna övning varit väldigt bra och väl andvänd.
Jag red då på en volt men tror faktist själv när jag nu skriver om det att faktist skulle de vara lättare på rakt spår.....kan ej riktigt säga varför nu....hittar ej nån bra motivation egentligen.
Hoppas jag ej har förklarat det för blajigt...ej riktigt van med de skrivna motivationerna...enklare när man har ett ekipage frmför sig