Försöker igen då *filmer*

Sv: Försöker igen då *filmer*

Vad mycket lättare (och roligare) det är att lösa problem åt andra... *s*

Ja visst är det :) Det beror nog på att man inte är så fastlåst i sina egna tankeställningar som man är när det gäller ens egen häst och sig själv.
 
Sv: Försöker igen då *filmer*

Fast vet du hur tjockt ett gummipelham är :p

Jo, jag vet, jag bara spånar... *s* Pelhamet är ju bara ett bett, medan kandaret är två, kan vara det i så fall..

Provat att flytta upp/ned bettet? Ligger pelhamet på samma ställe som tränset?

Nu ska jag sluta spruta ur mig diverse kreativa förslag och sova lite tror jag. :)
 
Sv: Försöker igen då *filmer*

Jag tror hon gillar mer raka bett om jag skall tänka till lite för jag brukar hoppa med ett rakt tränsbett, hon går inte alls lika bra på vanligt 2 eller 3 delat bett som hon gör på det raka. Men det är ändå stor skillnad på det raka bettet och pelhamet så vad som ligger närmst till hand är ju att prova ett rakt gummibett och se vad som händer.

Eller varför inte ett ponnyhack när vi ändå håller på bara för att se? hon är ju en känslig dam och den kontakten jag har på kandaret kanske räcker för att förstöra :confused: Med tanke på att Daniel har ju mindre kontakt när han rider än vad jag kan åstadkomma i nuläget då med tanke på hans sitsinverkan.
 
Sv: Försöker igen då *filmer*

Hm, tror nog att hon uppskattar om det som finns i munnen helt sonika ligger still... Raka bett flyttar inte på sig på samma sätt som delade. Kanske ska du testa Pessoabetten, de där som är låsta och inte kan böja sig helt bakåt? Borde man få tävla på också.
 
Sv: Försöker igen då *filmer*

Ja det är ju frågan om man får alltså, men dom är ju fortfarande då inte i gummi som verkar funka bättre :p
 
Sv: Försöker igen då *filmer*

Blir lite nyfiken på varför du har valt just det bettet i hoppningen? Vilken var tanken då?

Kan det finnas andra skäl förutom att det är "snällare"? *grubblar*

Har du hoppat med andra bett, metall, alltså och hur funkade det?


Jag ska testa lite med olika bett också, faktiskt. Har dock inte förr märkt skillnad på grundfrågan, pga bett, så det är en intressant fråga.

Just för att du som ändå är en bra ryttare har så svårt att få upp manken får mej att tänka i banor alternativa orsaker. För det är svårt, kräver mycket mer av ryttaren (men det har ju du!) men borde inte vara såå svårt för hästen, om den är stark nog.

*bara grubblerier*
 
Sv: Försöker igen då *filmer*

* kl *

Jag kan känna igen mycket i problematiken.
Nu vet jag ej hur gammal din häst är men har ett hbl med mycket fullblodinslag, av den ädlare sorten specellt då som unghäst.
Han var 14 cm överbyggd i Breeders klasserna och han har lärt mig mycket.....för det krävs mer av ryttaren och då speciellt att lära hästen i fråga att andvända sin kropp som strider mot naturlagarna:D

Den övning som du visar har jag ej fått prova och den ger jö effekt i ryggningen och då oxå fattningen, alltså har du nu *lärt* hästen hur den ska andvända kroppen i det momentet.

Om man går ett steg vidare.....nu spånar jag fritt :angel: så kanske jag kan få dela med mig av mina erfarenheter.
Då nu fattningen som naturligtvis är viktig för galoppkvaliten så minst lika viktig är jö hur hästen hanterar en samling och övergång.

Jag vill ha en känsla av att hästen växer fram och arbetar in bakdelen i bägge momenten.

En övning jag fick rida för Erik.L med ett mål att min häst skulle lära sig hur vi vill få hans kropp att arbeta då, allså att få bakkärran att mer sätta sig och växa fram.
Övningen var att jag till en början i trav skulle göra halt med en överdriven hand som lyfts rakt upp med målet att hästen oxå skulle ta upp huvudet för att visa vägen för bakkärran, sänka kruppa ( som du andvänder ) och växa uppåt fram och för mig bara med en stadig sits, skänkel.

Han betonade hur viktigt det var att berömma varje gång även fast målet ej var nåd till i en början.
Faktist så behövdes det ej så många halter innan resultetet kom.
Jag kände effekten av dom men har gjort övningen själv efteråt med hjälp från backen för säkerhets skull.
När man får önskad effekt kan man naturligtvis arbeta med galoppen men då oxå driva...in i halten för att bibehålla galoppen.

För mig har denna övning varit väldigt bra och väl andvänd.

Jag red då på en volt men tror faktist själv när jag nu skriver om det att faktist skulle de vara lättare på rakt spår.....kan ej riktigt säga varför nu....hittar ej nån bra motivation egentligen.

Hoppas jag ej har förklarat det för blajigt...ej riktigt van med de skrivna motivationerna...enklare när man har ett ekipage frmför sig ;)
 
Sv: Försöker igen då *filmer*

Jäklar vad hon jobbar på sista filmen!

Just den här övningen gör min tränare på en häst i stallet som faktiskt liknar din exteriört, med ryggning och sen explosivitet ur det. Men det är bara på just den typen av häst. Ingen av oss andra har någonsin gjort det.

Jättekul att se din häst och hur du jobbar henne! Hon ser väldigt ärlig ut. Och du sitter ju som... en miljon.
 
Sv: Försöker igen då *filmer*

Den övningen fick jag göra på den överbyggda hingsten jag red några år, för en tränare, men den fungerade inte på honom. Därför har jag inte använt den. Hästen blev irriterad och körde ut underhalsen om jag inte minns fel, (är några år sen) och spände sej så baken kom aldrig in. Har inte provat efter det, eftersom den ena hade vi redan kommit förbi det på, och den här jag rider nu tror jag inte det skulle fungera på heller. Hon skulle nog reagera likadant.

Men alla råd tas emot tacksamt här med. Jag har inte provat på henne än.

Idag provade jag ett annat bett (gummi) och vet om det var orsaken men kanske, för hästen gick otroligt bra. Bästa passet på länge. Det tog en stund av lite (en del faktiskt) motstånd troligen pga nya bettet men sen bestämde hon sig för att det var ok och växte upp under och framför mej, en sån känsla som man har kvar hela kvällen. Bara sådär.

Det som verkligen fungerade extra bra var skolorna och det var ur dem jag fick fram formen så jag vet inte om jag red dem bättre eller om det var bettet:confused:

Galoppen var lätt att reglera och hon fick in baken även där, jag växade lite tempo och hon svarade väldigt fint med bibehållen form. Mot slutet började hon gnissla lite med bettet vilket är ett tecken på att hon blev trött, hon överträffade sej själv en aning, så det var förståeligt.



Jag ska fortsätta med det bettet ett par gånger för att se om hon tycker om det.

Men jag märkte igen att jag tänker lite "uppåt" med framdelen när jag försöker ange takten för trav och galopp med mitt säte, vet inte hur jag ska förklara det eller ens om det har någon inverkan alls. :confused:
 
Sv: Försöker igen då *filmer*

Blir lite nyfiken på varför du har valt just det bettet i hoppningen? Vilken var tanken då?

Kan det finnas andra skäl förutom att det är "snällare"? *grubblar*

Har du hoppat med andra bett, metall, alltså och hur funkade det?


Jag ska testa lite med olika bett också, faktiskt. Har dock inte förr märkt skillnad på grundfrågan, pga bett, så det är en intressant fråga.

Just för att du som ändå är en bra ryttare har så svårt att få upp manken får mej att tänka i banor alternativa orsaker. För det är svårt, kräver mycket mer av ryttaren (men det har ju du!) men borde inte vara såå svårt för hästen, om den är stark nog.

*bara grubblerier*

Jag hoppar på rakt vanligt metallbett i hoppningen och i terrängen har jag pelhamet, dubbla tyglar har jag för att jag inte alltid behöver stångtygeln jag vill kunna ha det vanliga oxå. I skritt och trav har jag inga problem med att få upp manken men i galoppen är det svårt, alltså det går men det krävs jäkligt mkt och det är svårt att hålla i det om du förstår och blir hon spänd finns det ingen chans. Det är ju i samlingen som problemet uppstår, kan ju ha något att göra med att hon trillade rätt rejält för ett par år sedan men hon är ju kollad många ggr efter det :confused: Fast går det att få upp manken och samla henne på gummipelhamet skall det ju oxå gå med det vanliga, det skall ju inte vara en sådan oerhörd skillnad iallafall :confused:
 
Sv: Försöker igen då *filmer*

Tack för ditt tips, jo exakt det har jag provat när jag ridit för Daniel roligt att höra att Lette förespråkar samma sak. Jag red nämligen för en annan tränare och hennes GP häst var likadan, puttade upp rumpan i galoppen och hon sa att det tog flera år att få ordning på det men hon ville ha henne väldigt djup. Om jag får säga det själv om jag tänker efter så är det nog så att jag gör det nog bara när jag rider för Daniel 1gång om året :o och när jag rider hemma så gör jag det inte för då skall jag hoppa och galoppa i skogen och allt annat och så slarvar jag med dom där sakerna som är SÅ viktiga. Jag är helt enkelt inte disciplinerad nog när det gäller dressyren :crazy:
 
Sv: Försöker igen då *filmer*

Jäklar vad hon jobbar på sista filmen!

Just den här övningen gör min tränare på en häst i stallet som faktiskt liknar din exteriört, med ryggning och sen explosivitet ur det. Men det är bara på just den typen av häst. Ingen av oss andra har någonsin gjort det.

Jättekul att se din häst och hur du jobbar henne! Hon ser väldigt ärlig ut. Och du sitter ju som... en miljon.

Tack :) Nej jag har inte fått göra det på Hille i det syftet som jag gör på henne och han är ju verkligen inte samma typ. Hon är otroligt ärlig och samarbetsvillig och snäll och det är ju tur det med hennes exteriör , hon är ju inte ett dugg stoig och blir nästan bara bättre när hon brunstar.
 
Sv: Försöker igen då *filmer*

Idag provade jag ett annat bett (gummi) och vet om det var orsaken men kanske, för hästen gick otroligt bra. Bästa passet på länge. Det tog en stund av lite (en del faktiskt) motstånd troligen pga nya bettet men sen bestämde hon sig för att det var ok och växte upp under och framför mej, en sån känsla som man har kvar hela kvällen. Bara sådär.

Det som verkligen fungerade extra bra var skolorna och det var ur dem jag fick fram formen så jag vet inte om jag red dem bättre eller om det var bettet:confused:

Galoppen var lätt att reglera och hon fick in baken även där, jag växade lite tempo och hon svarade väldigt fint med bibehållen form. Mot slutet började hon gnissla lite med bettet vilket är ett tecken på att hon blev trött, hon överträffade sej själv en aning, så det var förståeligt.

Ha ha ha ja konstigt va!! Jag red på det vanliga raka gummibettet idag och fick samma känsla , inte liiika riktigt bra som på pelhamet men nära nog, helt annorlunda hon växer upp ur manken på ett annat sätt och blir mkt mer spänstig i gången , får en jäkla trav och mkt mer elastisk och reglerbar, och jag blir bara såhär :confused: för jag tycker inte att jag rider annorlunda :o En stallkompis tittade på för jag ville höra om hon såg någon skillnad, hon tyckte att det nu såg ut som hon blev mkt högre och lättare i framdelen och såg ut som hon var byggd i uppförsbacke istället.

Jag blir inte klok på det här.....:cool:
 
Sv: Försöker igen då *filmer*

Nej jag fattar inte riktigt och var nog inte beredd på någon större skillnad. :confused: Jag blev nog lite förvånad faktiskt.

I o f s kan man kanske räkna ut att är hästen nöjd i ena änden så jobbar den bättre i andra :idea: Men hon har aldrig verkat missnöjd med det 3-delade.

Vet ju inte om det verkligen var bettet, jag måste prova igen, självklart, men jag tror faktiskt att det var det. Det kändes som om hon var mer harmonisk och eftergiven i hela kroppen, liksom. Nöjdare.

I så fall är det ju lite förfärligt :o men får väl tacka den här diskussionen för det.:bow: Om det nu är så enkelt och effekten sitter i.

I skritt och trav har jag inga problem med att få upp manken men i galoppen är det svårt, alltså det går men det krävs jäkligt mkt och det är svårt att hålla i det om du förstår och blir hon spänd finns det ingen chans. Det är ju i samlingen som problemet uppstår,

Så då blir frågan vad som blir annorlunda just i galopp med gummibettet?

Hästen får ju mera kraft och om baken kommer in särskilt, då krävs det mer för att hålla kvar som du skriver och kanske är det just där som det blir lättare/bättre för hästen med gummibettet att jobba mot?

Om det känns mer angenämt så kan den komma ett snäpp till. jag vet inte. Blir osäker på vad skillnaden kan vara mer än att bettet känns snällare. :confused:

Fast går det att få upp manken och samla henne på gummipelhamet skall det ju oxå gå med det vanliga, det skall ju inte vara en sådan oerhörd skillnad iallafall

Nä, men man får väl säga det till hästen:confused: :D

Jag är fortfarande fundersam och ska fortsätta prova. Det blir först söndag för jag har gett oss ledigt imorgon:smirk:

Det intressanta blir då om effekten är kvar över tid också. De andra tidigare har det fungerat att jobba med på vanligt tränsbett/3-delat, men man kan ju då undra om det skulle ha varit annorlunda/snabbare resultat med gummibett? Får väl testa på något av de andra djuren i stallet, i alla fall den som också är lika överbyggd (halvsyster).

Får väl återkomma igen.
 
Sv: Försöker igen då *filmer*

Jag varierar ju bett en hel del beroende på om jag skall hoppa, rida ut eller rida dressyr och jag tycker inte hon är missnöjd på varken det 3 delade bettet eller den raka metall stången eller på kandaret.

Men jag skall rida på det raka gummibettet en hel vecka i sträck nu och se vad som händer, om effekten försvinner eller vad det nu kan handla om. Gummibett är ju rätt mkt tjockare än vanliga bett och det sägs ju i alla möjliga undersökningar att tjocka bett inte alls är snälla utan det rekommenderas ju sytrådssmala bett till höger och vänster.
 
Senast ändrad:
Sv: Försöker igen då *filmer*

Gummibett är ju rätt mkt tjockare än vanliga bett och det sägs ju i alla möjliga undersökningar att tjocka bett inte alls är snälla utan det rekommenderas ju sytrådssmala bett till höger och vänster.

Ja och därför har jag inte använt det (gummibettet), utan ett smalare 3-delat mest. När jag bärjade rida henne hade hon ett tjockare (vanligt tränsbett 2-delat) som hon gapade och tjafsade med så då verkade hon trivas bättre på smalare. Jag har provat lite olika men det som verkade bäst för henne är d-ringar 3-delat.

Men gummibettet tjafsade hon inte med trots tjockt. Tvärtom. Så jag får nog tänka om, om det skulle hålla i sej. Tränar på tisdag, får se vad "fröken" säger om det hela. (Även om "hästfröken" kommer att ha sista ordet...som det ser ut)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Försöker igen då *filmer*

Skall bli intressant att höra hur det utvecklar sig då.
 

Liknande trådar

  • Låst
Ridning Första gången jag lägger ut en film så vi få se om det lyckas, men har filmat lite snuttar från Tv´n så det är inte jättebra kvalite...
2
Svar
37
· Visningar
2 937
Senast: Jegra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp