Försöker igen då *filmer*

Sv: Försöker igen då *filmer*

hm kan nu se.

Nu skriver jag det här får se om du sällar dig till hatklubben sedan:o

smileys för lättläst...

Tack vare ett visst ettrigt litet chokladkex så har jag börjat tänka en del del på stångens inverkan.

När man tar i stången så vill ju hästen för att få eftergift rotera sitt huvud kring själva stången = den övre delen av s - kurvan förstärks.:idea:

På de allra flesta hästar så sker det lätt - alltför lätt - varvid det uppstår sk. fulkrok. = hästen överböjer vid 3 nackkotan.:eek:

Då är det för mycket stånginverkan i relation till vad man får upp ryggen - precis som du säger du får inte upp manken/bröstrygg

Vi har ju rätt olika hästar - om man säger så.:cool:

Jag har inte problem med att få halsen lång = räta ut nedre delen av s - kurvan och få hästen suga tag i bettet - snarare att böja halsen öht i den övre delen.
Om man tittar på hur han är musklad på halsen överlinje så slutar musklerna ngra dm före öronen:o

En dag när jag kände mig särkilt uppmuntrad av lilla go och glad kexchoklad så så var jag elak med stången:devil:

Till saken hör att vi kan göra jättebra övergångar nedåt ( om man bortser från galoppen då )
men uppåt är det samma skit jämt( om man bortser från galoppen då - för den går bra)

Vad göra...

En vild häst förskjuter vikten bakåt genom att höja huvudet.
Den har en hållningsmusklel på ovansidan halsen som förmodligen går på på ren reflex.

Så vill min häst röra sig i all gångarter - med huvudet i himlen "poking his nose" och särkilt extra då i övergångar uppåt = bröstryggen trillar nedåt pladask - allt är skit

Låter man hästen använda dennamuskel - flytta vikten bakåt på detta sätt under ryttare så bryter man ju pilbågen - hästen sänker ryggen - trycker undan manken.
( jag undrar så varför många inte ser det :confused: )



Hm....... jag är ju den brutale kandarryttaren och eftersom jag är extra elak då så håller jag stången nedanför bridongen:o

Just denna dag så _vred_ jag då handen - lillfinger mot magen= extra stång
tryckte snoppen mot hästens öron = vinkla om mitt bäcken
+ höll i moroten utanför anus :o ( = den tyska drivande sitsen som håller hästen framför shjälperna )
= spände pilbågen lite extra

och voila....

Jag hindrade alltså kuse att höja huvudet istället istället fick korta underlinjen både böja övre s-kurvan - räta ut den undre, och så fick vinkla om bäckenet lit eextra- och upp kom manken

djävlar i min lila låda vad en lite nordis kunde jobba om han var tvungen.

Flera veckor sedan - jag har inte hämtat mig från chocken än :rofl:


Nu har ju vi helt olika hästar
om man tittar på din häst på filmen så blir hon ju lite stressad av stången, böjer extra på övre delen av halsen och rätar ut den nedre delen av halsen lite för lite (kankse därför hon funkar bättre på gummi??? - hon törs sträcka halsen framåt nedåt - vilket hon måste göra för att manken skall kunna komma upp.

kotorna i hals och rygg sitter ju ihop med ligament - när nacken tänker bakåt så trycks manke/bröstkorg ned.
Nacken och hals måste tänka framåt - lite nedåt .....så manke /bröstkorg kan komma upp
 
Senast ändrad:
Sv: Försöker igen då *filmer*

:love: Jag älskar dig ibland SUS (men bara ibland så bli inte mallig nu):angel:

Japp det stämmer rätt bra att HON (för det första), inte har så mkt muskler precis bakom nacken... Tänk att du kunde se det med den taskiga filmkvaliten :bow:

Så om jag fattar det rätt så vill du jag skall ha stångtygeln nedanför bridongen och där vinkla om bäckenet när jag rider på kandar ?

Sen moroten utanför anus :rofl: Det får du förklara för det har jag aldrig hört. :o

Så jäkla svårt när man inte ser sig själv och ser vad som händer
 
Sv: Försöker igen då *filmer*

Det var min häst som inte hade muskler där - så så bra såg jag inte :D

Jag tro din häst snarare behöver tänka mer framåt, men prova dig fram - det är ju så man lär sig :)


ang. ju du vet...

Tyska drivande sitsen är ju inte; att luta sig bakåt och skyffla hästen framför sig utan att "stänga baksidan och öppna framsidan"
vilket alls itne syns utanpå :crazy:

jättesubtilt - har tagit ett halvår för mig att greppa.

Men nu har jag lyckats hitta muskeln som är effektiv och kan därför förkalra det lätt och dråpligt....:angel:

Beskrivningarna kommer dock till stor del från jackos tränare - men jag tror hon säger lypsyl mellan skinkorna - men det är lite viktigt var man sätter det man nu sätter :o

Musklnl längst ned på denna länk
http://www.becomehealthynow.com/body/muscles/atlas2/quadfemoris.shtml

Detta är den verkliga "juckmuskeln" :D
som du stoppar in den med sas :angel:

Müseler försöker beskriva användningen av denna muskel genom att skjuta in en bok som ligger på en bordskant eller tippa en högre palll som du sitter på kanten av

Mary Wanless kallar det "the pinch"

Om du tänker att du har två jättelånga järnstänger i låren (vem har inte det) i längdaxeln som sticker ut fram och bak

När du har knäslut i hoppningen så kommer dess superlånga stänger korsa varandra framför kroppen ( och du putar lite med rumpan efetrsom du står i fältsits)

Tänk nu tvärtom de skall korsa varandra bakom kroppen.
Vid knäslut så roterar du låret en liten aning innåt, men här skall du för det första sitta ned, och sedan rotera lite utåt (det är ett sånt tänk, men det skall inte synas utanpå)

Det som händer är att den här lila skitmusklen i huvudsak öppnar din höftled och får intill översänkeln ordentligt

detgör susen för att få hsäten framför sig och få upp manken.

Jacko kan säker fylla i om den lilla knölen (trochantern) på lårbenet och dess funktion i ridningen
 
Senast ändrad:
Sv: Försöker igen då *filmer*

Obs rekomenderas läsning endast om du fyllt arton år....

du får bäst resultat om du sätter den imaginära moroten mellan anus och muffen *orkar inte ens bli generad*

gå så - och du går som en balettdansare - med tårna utåt
 
Sv: Försöker igen då *filmer*

Jo det där händer att jag kommer till vid mina bra stunder när jag är riktigt avslappnad så nu fattar jag vad du menar iallafall , hur blev det med den andra frågan ;)

Vad gör jag mer för fel? Gärna i beståndsdelar tack!! Det är ju aldrig någon som ser mig annars, Jag var hos kiropraktorn någon vecka efter filmen och rätade upp mig lite , jag var en del sne , trillade åt höger.
 
Senast ändrad:
Sv: Försöker igen då *filmer*

Det var min häst som inte hade muskler där - så så bra såg jag inte :D


:rofl: :rofl: Ja man vet fan aldrig med dig :D Jag tänkte herregud hur sjutton ser hon det i den dåliga kvaliten och så tänkte jag att du säkert ser det på något annat ställe på hästen :cool:
 
Sv: Försöker igen då *filmer*

kotorna i hals och rygg sitter ju ihop med ligament - när nacken tänker bakåt så trycks manke/bröstkorg ned.

Ja, och bogarna körs liksom fram-ner och underhalsen trycks ut, som jag skrev, eller fattar jag dej fel då:confused: Som i våra övergångar galopp-skritt, tex där det gärna blir pladask.:crazy: .

I mitt exempel ute satte jag en mer bestämd ram än annars och det fungerade bra som jag beskrev, den gången, (fast jag har svårt egentligen att sätta ramen så stramt). Jag fick balansera där, när det blev för mycket ta fram handen för att "runda till" formen, när hon inte orkade. Sen ta tillbaka lite igen. Men då fanns uppförsbacken där:idea: Naturligtvis inte hela tiden, men det kan jag inte kräva heller.

Inne i ridhuset skulle det inte gå, som jag skrev. I jämnvikt går hon men att påtagligt skjuta bakåt vikten och vinkla om bäckenet så att man känner uppförsbacken har bara lyckts ett par enstaka gånger korta bitar i galopp inne ridhuset.

Men det gick med gummibettet:) :eek: Hästen bara växte upp och lossnade och liksom tog plats inom ramen och verkade trivas utmärkt. Det var magiskt :eek:

Alltså då för att det helt enkelt är bättre för henne att jobba på än metallen, blir min slutsats?
När jag måste kräva lite mer trivs hon bättre med gummibettet.
Jag ska i alla fall fortsätta med det som sagt och se vad som händer. Kanske ligger det mer still och känns därför bättre att arbete mot helt enkelt. Det är min teori just nu.


Ang dina utmärkta förklaringar av alla små muskler så om jag fattar alls (efter att ha tänkt några varv) så öppna framsidan har jag koll på tror jag, men med varierande resultat, det är ju mycket annat som ska till också:angel: Det är i det jag säger att jag tänker framåt uppåt samtidigt med sätet, eller hur jag ska förklara det. Jag gör ingen rörelse men i öppna upp fram så tänker jag upp också med sätet. Men det kanske är svårt att fatta hur jag menar.

Det där baktill vete sjutton om det är rätt muskel jag använder.:o Och knölar på lårben:confused:
 
Sv: Försöker igen då *filmer*

Jag tror om jag fattat saken rätt att det är den där muskeln i ljumsken någonstans som iallafall jag som i stort sett alltid sitter i hoppsadeln måste stretcha ut för den är rätt kort på mig. I hoppsadeln sitter man ju knappast på samma sätt :crazy:

Vad sjutton har du inga knölar på lårbenen :angel: ;)
 
Sv: Försöker igen då *filmer*

Jag tror om jag fattat saken rätt att det är den där muskeln i ljumsken någonstans som iallafall jag som i stort sett alltid sitter i hoppsadeln måste stretcha ut för den är rätt kort på mig. I hoppsadeln sitter man ju knappast på samma sätt :crazy:

Vad sjutton har du inga knölar på lårbenen :angel: ;)

Nä, "trochanter" på lårbenen, nya bekantskaper i så fall :o

Och hur stretchar du den andra då?

(frågar en som lever i tron att hon rider i dressyrsadeln 3 ggr/veckan men oftast slingrar sig undan :angel: och sitter i den varje gång tränaren kommer i alla fall, numera:o dvs 1 gång per vecka. Blir bättre nu när mörkret kommer på kvällarna:angel: )
 
Sv: Försöker igen då *filmer*

Tänk på att bilden är bakifrån.

jag skall rita lite linjer vad jag menar om halsar osv
 
Sv: Försöker igen då *filmer*

hm angående underhalsar osv...

Det som putar ut framåt och som _vi ser_ är ju en/flera muskler.
första missförståndet är att detta är halsens muskler
andra misförstådent är att de börjar bukta ut för att de spänns.

Frågan är varför vi ser det?
Det som egentligen händer är att halsens hållning ändras

Vi börjar här
naturlig hållning. blått är ju bäcken, gränt länd och bröstrygg. och lila halskotpelaren
fio1.jpg





Börja spänna pilbågen i lång och låg. = muskerna på undersidan blir kortare vilket vinklar om bäckenet - välver länd och bröstkorg- rätar ut nedre delen av halsen och sträcker den framåt samt böjer den övre delen.
Jag har gjort här två varianter för att visa att det i detta läge inte såpelar så stor roll om nacken inte är högsta punkt
(Jag har tyvärr gjort en keffig övergång mellan ländrygg och bröstrygg, men det jag vill visa är att det blir påverkan på båda en aning )
fio2.jpg





Ökad samling handlar om att sätta sig mera - vinklaombäckent mera och lyfta bakifrån, men eftersom farmdelen skall just lyftas - så måste den också stabiliseras mera, och därför måste underlinjen jobba ännu mera
fio3.jpg





För att vikten skall kunna förkjutas båkåt så måste pilbågen hela tiden vara obruten.
Börjar man försöka lyfta framdelen med händerna så sabbar man alltihop
Varje gång hästen tänker bakåt med nacken så påverkas den nedre kurvaturen OCH bröstryggen
fio4.jpg


jämför den första och den andra piafffilmen.......
 
Senast ändrad:
Sv: Försöker igen då *filmer*

Jo där har du ju på sista bilden våra sämsta avbrott galopp-skritt eller galoppökning- trav :crazy: Men det är inte jag som lyfter halsen bakåt utan hästen :cool: Min insats är att tappa:crazy:
Jag vet när det händer men lyckas ändå inte hindra det, mer än undantagsvis. Vet vad som krävs men lyckas inte ändå, liksom, om jag inte kan samla tillräckligt precis innan avbrottet och få avbrottet bakifrån. Får sätta henne så kraftigt och jag är dålig på det.


Jag tänker inte lyfta med handen för att få upp framdelen, men
i att öppna framåt tänker jag en aning riktning uppåt med sätet som att ta med ryggen. FÖrmodligen har det ingen effekt alls har jag tänkt, mer psykologisk kanske. Tror du att det blir fel då?

Kanske ska lägga ner det?
 
Sv: Försöker igen då *filmer*

Och nu till det jag inten vågade skriva första gången :angel:

Jag är väldigt skeptisk till alla instruktioner till att göra nåt med handen - för det brukar alltid resultera i den sista bilden.

Den som en gång uppfann dessa instruktioner gjorde säkerligen en massa mer som h*n inte visste om.

Det ser man när Daniel själv rider också han lyfter mer _hela sig_ än handen - men även han - trillar dit.

Givetvis händer det när hästen inte orkar, men också när man inverkar för mycket med handen. Och det rålkar man ju lite då och då :angel:
det handlar ju alltid om att reglera sin hjälpgivning så den blri perfekt :angel: :D

:cool:
Ur tysk synpunkt så är ju den första piafffilmen bäst då den är den enda som går genom ryggen


Om vi tänker den andra diskusisonen. Det är ju först när man fått till pilbågen och halsen tänker framåt som man kan förstärka pilbågen, med stången.
Det jag giller med min kandarfattning är ju att stången bara inverkar om hästen kommer över tygeln, eller om jag då vill inverka extra med den när hästen redan har en bra grundform.

men jag gör väldigt lite med tygeln
Din ställning tummen ut, och använda stången för att samla lite extra...
på min häst är det nästan som att be om att han skall tappa bröstryggen.
 
Sv: Försöker igen då *filmer*

Jo där har du ju på sista bilden våra sämsta avbrott galopp-skritt eller galoppökning- trav :crazy: Men det är inte jag som lyfter halsen bakåt utan hästen :cool: Min insats är att tappa:crazy:
Jag vet när det händer men lyckas ändå inte hindra det, mer än undantagsvis. Vet vad som krävs men lyckas inte ändå, liksom, om jag inte kan samla tillräckligt precis innan avbrottet och få avbrottet bakifrån. Får sätta henne så kraftigt och jag är dålig på det.

Det är precis det jag måste göra i alla övergångar nedåt

Hästen måste vara framför hjälperna
sen trycker jag kisseriet mot öronen - släpper upp/in ryggen extra.
"håller ihop mig"
ökar buktrycktet och vrider knäna inåttänk = stanna med knäna


Det stora problemt är ju att man försöker sakta av när det redan är för sent:angel:

om du tänker dig hästen som en en elipsformad boll, ju mer framtung häst ju mer elipsformad.
Ditt jobb är att göra en rund boll.

Om/när du får till skjutkraft över ryggen så kommer hästens egen energi forma boleln bakifrån - detta är ju pilbågen.
Tänk att du sitter mitt på bollen - för att få till pilbågen så måste du klämma fram bollen liten aning farmför dig
( med musklen på bilden - jag tror att det är detta som Jackos tränare kallar klämma tandkrämstub)
Men de skall inte klämma ur massor ur en tub, utan bara en till så bolllen hamnar en aning farmför dig.
Skulle du ta i för mycket så skulle du skjuta iväg bollen - och du ramal bakåt - det vill du ju inte:o
utan bara precis så där så du ändå orkar hålla dig kvar.

detta öppnar upp bäckenet en aning - är det det du menar????

sedan vi som har hästar med icke idealisk exteriör....
måst ju jobba rät hårt med elipsfomen framifrån och när då hästen tippar fram bröstkorgen åker ned så får man trycka ihop bollen lite framifrån med ett "rotera innåt tänk" i låret.

Hm ridning som att forma och hålla sig i balans ovanpå bollen:)

Jag tänker inte lyfta med handen för att få upp framdelen, men
i att öppna framåt tänker jag en aning riktning uppåt med sätet som att ta med ryggen. FÖrmodligen har det ingen effekt alls har jag tänkt, mer psykologisk kanske. Tror du att det blir fel då?

Kanske ska lägga ner det?
jag är itne riktigt säker på att jag hajjar..

Detta man gör med överskänkeln lyfter ju faktiskt bröstryggen på hästen om man lyckas med timingen :angel: ( om hundra år.... :D: )

tänk dig hästen som en katt - var skulle du lyfta om du ville ha upp det precis bakom manken?
 
Senast ändrad:
Sv: Försöker igen då *filmer*

Jo där har du ju på sista bilden våra sämsta avbrott galopp-skritt eller galoppökning- trav :crazy: Men det är inte jag som lyfter halsen bakåt utan hästen :cool:

glömde..

detta är ju det naturliga för hästen - att föra vikt bakåt på detta sätt.
Men vi Dressyrryttare vill ju att den skall göra på ett annat sätt :D

Det är därför som jag inverkar med kandaret alldeles innan för att hindra hästen att tänka bakåt MEN
för att det inte skall bli pankaka måste jag ju OCKSÅ vinkla om bäckenet på hästen dvs samla - och SEN sakta av.
 
Sv: Försöker igen då *filmer*

Jag säger att jag är dålig på att få fram hur jag menar. :cool: :o


Tänk att du sitter mitt på bollen - för att få till pilbågen så måste du klämma fram bollen liten aning farmför dig
( med musklen på bilden - jag tror att det är detta som Jackos tränare kallar klämma tandkrämstub)
Men de skall inte klämma ur massor ur en tub, utan bara en till så bolllen hamnar en aning farmför dig.
Skulle du ta i för mycket så skulle du skjuta iväg bollen - och du ramal bakåt - det vill du ju inte:o
utan bara precis så där så du ändå orkar hålla dig kvar.

detta öppnar upp bäckenet en aning - är det det du menar????


Ja, precis, det är det jag menar. Och detta:

sedan vi som har hästar med icke idealisk exteriör....
måst ju jobba rät hårt med elipsfomen framifrån och när då hästen tippar fram bröstkorgen åker ned så får man trycka ihop bollen lite framifrån med ett "rotera innåt tänk" i låret.

Hm ridning som att forma och hålla sig i balans ovanpå bollen

jag är itne riktigt säker på att jag hajjar..

Jo, i det tänker jag lite uppåt i huvudet , som att liksom "ta med" framdelen samtidigt, men bara i tänket. Egentligen gör jag nog inget men man vet ju aldrig hur även tanken påverkar, :angel:


Detta man gör med överskänkeln lyfter ju faktiskt bröstryggen på hästen om man lyckas med timingen :angel: ( om hundra år.... :D: )

Ja, det är väl det jag är ute efter att göra med att även "tänka" det.

Går det att fatta nu då? Jag säger inte att det har n ågon som helst betydelse men jag tror det hjälper mej att tänka rätt men kanske blir det mer fel istället:confused:

tänk dig hästen som en katt - var skulle du lyfta om du ville ha upp det precis bakom manken?

I nacken, alltså ska jag lyfta hsäten i manen?:p :idea: Det jar jag inte provat.:D
 
Sv: Försöker igen då *filmer*

Det är därför som jag inverkar med kandaret alldeles innan för att hindra hästen att tänka bakåt MEN
för att det inte skall bli pankaka måste jag ju OCKSÅ vinkla om bäckenet på hästen dvs samla - och SEN sakta av.

Precis, jag slarvar med det, rent ut sagt. Är ite tillräckligt noga med att känna att hon är där inna jag bryter av.

Det dumma är att tidigare lyckades det riktigt bra, särskilt i höger varv som ändå är det svåra, men efter att ha slarvt öht med dressyren i sommar och mest ridit ut (värmen mm mm) så fungerar det sämre igen.

Nu ska jag försöka vara mer disciplinerad framöver. :o
 
Sv: Försöker igen då *filmer*

Du vet du vad jag kom på nu efter alla invecklade linjer och förklaringar?

Att det är fan så mkt enklare att hoppa, tror jag enbart skall ägna mig åt det i fortsättningen :idea:

Där är det bara att stå upp och galoppera i, styra mot hindren och komma över felfritt som gäller:D

Å inte bryr sig hästen om att man råkar ta i munnen lite för mycket heller.

Tänk vad enkelt livet kommer blir som hoppryttare :banana:

Tack för hjälpen iallafall :bow: :bow: Jag måste läsa igenom det ett par gånger och studera linjerna lite mer ingående :D

Skall återkomma med en film där jag rider henne som jag brukar göra hemma så får vi se vad du säger.
 
Sv: Försöker igen då *filmer*

Jag säger att jag är dålig på att få fram hur jag menar.

Eller så är jag sämre på att fatta än vad du är :D

Egentligen spelar ju orden ingen roll - bara det funkar:)
Det tar ju också ett tag att lära sig varandras språk

Jo, i det tänker jag lite uppåt i huvudet , som att liksom "ta med" framdelen samtidigt, men bara i tänket. Egentligen gör jag nog inget men man vet ju aldrig hur även tanken påverkar, :angel:

Men om man tänker uppåt med hela sig, så är det en väligt bra hjälp att hjälpa hästen.
Man blir ju spänstig liksom - kanske är det du gör:idea:
Min fröken säger lyft bröstbenet:)


I nacken, alltså ska jag lyfta hsäten i manen? Det jar jag inte provat.

Vad du busar:p
_Bakom_ manken.
Jag skulle ha lyft just i böstkorgen...:crazy:

(var tvungen att sudda dina smileysar för att få plats med egna)
 

Liknande trådar

  • Låst
Ridning Första gången jag lägger ut en film så vi få se om det lyckas, men har filmat lite snuttar från Tv´n så det är inte jättebra kvalite...
2
Svar
37
· Visningar
2 937
Senast: Jegra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp