Försöker igen då *filmer*

Sv: Försöker igen då *filmer*

Du kan det där i kroppen - det vet jag - för jag har sett när du lollar
:)
 
Sv: Försöker igen då *filmer*

Eller så är jag sämre på att fatta än vad du är

Egentligen spelar ju orden ingen roll - bara det funkar
Det tar ju också ett tag att lära sig varandras språk

Men om man tänker uppåt med hela sig, så är det en väligt bra hjälp att hjälpa hästen.
Man blir ju spänstig liksom - kanske är det du gör
Min fröken säger lyft bröstbenet

Ja, det är vad jag försöker, men hur det lyckas är en annan sak.

Apropå det, jag kom att tänka på två saker: (ang att det fungerar bättre när jag rider ute och i hoppsadel)

1. Ute tittar jag dit jag ska (vore problem annars ) På ridbanan måte jag påminna mej att inte titta ner :angel: Det kan ju ha en viss betydelse:angel: Och jag tror det är där mitt tänk har hjälpt mej bla. för det är bättre än förr.

2. När jag köpte mitt första fullblod som kom direkt från ett träningsstall på TÄby fick jag höra att han hade varit en gris med att pulla på banan (på träning, missnöjd med tempot) Jag fick alltså direkt lära mej att sätta hästen för det var så jag förhindrade om han visade tendenser. Fullblod sticker enligt mej aldrig, men de kan ha såna ovanor som att pulla och/eller bocka vid missnöje med farten, men det är alltid myclet lätt att få bort i så fall. MEn det förde med sej ett tänk som var nyttigt.

De pullar inte i ridhus så jag har nog inte förrän NU kopplat ihop saker och ting. :angel: dvs hur jag rider ute och i ridhus.

Den här pullar tydliogen också på banan de gånger hon är där men med mej har hon slutat försöka för länge sen. Jag har inbyggt :confused: något slags parerande som gör att de lägger ner tanken. OCh det handlar om att sätta hästen mer eller mindre. OCh då får man uppförsbacke.

Jag är väldigt förvirrad ang detta just nu för jag har inte satt det i relation till varandra, det ena är som ett inbyggt sätt att rida liksom. Får fundera vidare :confused: Kanske tänker helt galet, men jag skriver ner tanken ändå.



Vad du busar:p
_Bakom_ manken.
Jag skulle ha lyft just i böstkorgen...:crazy:


Men kattungar lyfter man i nackskinnet det gör t o m deras mammor :p Jag som tyckte idén var strålande. Men ok, föstår faktiskt vad du syftar på.

Min son går mediautbildning och ska snart köpa en riktigt fin digitalkamera som han lovat ta med till stallet, om ett par månader när han sparat (fattig student) Så nu får jag träna :o
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Försöker igen då *filmer*

Bara lite återkoppling ang bett. Kortversion:

Allra bäst resultat med smalt tredelat silikon?bett. Kan verkligen samla i galoppen och inte bara emellanåt utan så fort jag kräver det.
Uppförsbacke, bär, svarar på små fina signaler:love: Vet inte varför men kanske sitter i mitt huvud också. :confused:

Gummibettet tog galoppen ett snäpp till men i traven sämre andra gången. Det tredelade silikon(?) (gammlat haft i skåpet länge:o ger bättre resultat i alla gångarter.
 
Sv: Försöker igen då *filmer*

Jag tycker de allra flesta hästar backar undan på kandar - för det är skarpt

Hästen måste ju våga vara kvar där framme.

silikon känns nog inte så kroppsfrämmande antar jag

Du får väl rapportera om den håller i sig.
 
Sv: Försöker igen då *filmer*

Jag har bara ett rakt silikon med ingen stadga alls i , hur ser det tredelade silikonet ut?
 
Sv: Försöker igen då *filmer*

Jag har bara ett rakt silikon med ingen stadga alls i , hur ser det tredelade silikonet ut?

Det är urgammalt sen vi hade ponny (D-ponny med lika stor mun som fullbloden) en liksom wire som har tre delar uppträdda på sig (dålig på att förklara) med en mindre mittdel som vanliga tredelade ser ut, fast då i silikon och lite stadigare på längden liksom (rör sig men inte som ett vanligt tredelat) men mjukare i materialet.

Det närmaste är Globus Softbit, men det är syntet. Men ser ut ungefär så.
Det här är så gammalt att jag inte ens vet om jag vågar använda det, sklulle vilja hitta nytt men har ingte hittat exakt likadant. Tog nu fram det i alla fall och det verkar ju ok, fast lite gnagt i materialet är det ju.

Jag köpte det begagnat dessutom. Ca 8 år sen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Försöker igen då *filmer*

okey, har du testat syntet? Tror inte det ger samma resultat faktiskt.
 
Sv: Försöker igen då *filmer*

Nej troligen inte. Men jag har inte provat det. Gummibettet är lite för tjockt för hennes mun för att vara riktigt perfekt. Även om det fungerade bra just för att få in baken i galoppen så blev det mer stumt ändå pga hon gillar inte för tjockt.

Jag letar nytt likadant, det här är lite gnagt som sagt och jag vet inget om hållbarheten över tid på dom. Får väl prova syntet som är snarlikt och se om inte annat.
 
Sv: Försöker igen då *filmer*

Vad grundar du din kommentar om att de flesta hästar backar undan på kandar, på?
 
Sv: Försöker igen då *filmer*

Om du hittar något så hojta till var du köpt det någonstans, jag har inte sett något sådant aldrig någonstans :(
 
Sv: Försöker igen då *filmer*

Vad grundar du din kommentar om att de flesta hästar backar undan på kandar, på?

För hästar som har normal känslighet i munnen är det väl ganska vanligt att dom gör det eftersom stången är såpass skarp. Hästar som är bulldozrar backar nog inte undan. Ser väldigt få hästar som inte är lite ihopträngda i halsen precis framför manken, alltså det kanske handlar enbart om ett par centrimetrar men det kan ju räcka för hästar som har exteriören emot sig. Mitt sto då som tråden handlar om tex , hon är inte sådan som vevar på benen direkt utan hon måste vara optimalt lösgjord för att komma upp ifrån backen samt att man helst inte får hålla i henne överhuvudtaget vilket i stort sett är helt omöjligt.

För hästar som är mer rörliga och har mer mekanik av naturen tror jag inte ens att det märks på så särskilt mycket, dom kan ju gå ett par cm för korta i halsen och ändå märks det inte även om dom självklart hade gått bättre med dom cm mer hals.
 
Sv: Försöker igen då *filmer*

Du har så rätt i det du skriver, men jag ville veta vad Susan grundar sin åsikt på, vilken erfarenhet i sitt register syftar hon till för att komma till denna slutsats.

I vissa lägen behöver man lite erfarenhet för att kunna yttra sig över hur det "brukar" vara.

Men jag håller fullständigt med dig i ditt resonemang, absolut!
 
Sv: Försöker igen då *filmer*

Inte jag heller nu, men läste på "utrustning" att de håller i materialet länge även de gamla så kanske kan jag ha det.

Jag håller på att leta runt, vet inte ens var det köptes från början eftersom det var begagnat.

Finns några raka i polyuretan men det är ju inte samma heller:cry:
 
Sv: Försöker igen då *filmer*

Det där är Daniel Jugnet. Står i första inlägget.
 
Sv: Försöker igen då *filmer*

Jag har varit med om att wiren i ett sådant tredelat syntet bett har gått av. Under en nybörjarlektion... Snäll lektionshäst som tur var, som stannar när ridläraren säger ptro.
Så ett gammalt sådan tredelat ska man nog tänka sig för innan man rider med. BTW är det väl Happy Mouth som tillverkade dem har jag för mig.
 
Sv: Försöker igen då *filmer*

Fast happy mouth är väl bara i syntet? Men det ser ut ungefär så.
Kanske har de tillverkat i silikon tidigare:confused: Vet ej.
 
Sv: Försöker igen då *filmer*

Denna hästen har inte passage naturligt , det är den andra och en jag inte längre har kvar. Jo visst kan du få se det. Skall bara filma det först :D
 

Liknande trådar

  • Låst
Ridning Första gången jag lägger ut en film så vi få se om det lyckas, men har filmat lite snuttar från Tv´n så det är inte jättebra kvalite...
2
Svar
37
· Visningar
2 937
Senast: Jegra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp