Tramp mm *film*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tramp mm *film*

Aha, så gamle Windwurf är den skyldige. Kul! Då är du ju nästan akademisk själv! ;)

Det är ju en avvägning mellan vad man vill med hästen och hur man vill utvecklas själv. För din egen del så tycker jag att du ska leka med det för att själv vidareutveckla din ridning. Jämför med att hoppa, att aldrig någonsin hoppa om man inte är 100% säker på att anridningen är perfekt? Hur många hinder kommer du då hoppa i ditt liv?

Men med tanke på vilken nivå du rider på till vardags så vet inte jag om jag är rätt person att ge dig rekommendationer. *ler*

Hur menar du, mina anridningar är alltid perfekta :angel: :D Nä det är sant iof , jag har inte som mål att någonsin visa upp en piaff på tävlingsbanan i allafall (kanske om 15 år eller nått) så det spelar ju mindre roll egentligen, äsch du har väl gett mig rekommendationer förr , jag är tacksam för all hjälp och tips jag kan få. :p
 
Sv: Tramp mm *film*

Hehe, du ska se mina anridningar nu när Herr Spanjor får lära sig hoppa... Tack och lov att han är ärlig och hoppar trots klantig morsa...

Se det inte som "träna piaff för uppvisning", se det som "träna piaff/tramp för bättre galopp = bättre hoppning" ;)

Det är sant, råd kan man alltid ge, sen är det ju upp till var och en om man väljer att följa dem.
 
Sv: Tramp mm *film*

Nu såg jag att det fanns fler filmer också. :)

På sista filmen ser man att hon börjar sänka bak, det syns att det är jobbigt för henne. Ser fram emot att se fortsättningen!
 
Sv: Tramp mm *film*

forts då.... Här petar han på någon nått (?) för att hon skall välva sig mer och sänka sig i ryggningen fattar jag det som ? Så jäkla trist att man inte kan franska och kommunicera direkt , man får liksom inte alltid allt klart för sig så man förstår pga det :(

http://media.putfile.com/8-36-26


Sedan visar han här hur jag skall använda skänkeln oxå

http://media.putfile.com/9-84-49


Och jag blev lite för stark i hjälperna såklart men hon vinklar mer nu och börjar svikta i lederna



http://media.putfile.com/10-17-24



Så fram i galopp igen...

http://media.putfile.com/11-98


NUUU blev ryggningen jättefin tycker jag, här ser man verkligen skillnad .. Det innebar oxå att jag blev lite överrumplad på den kraften hon fick i galoppen så det blev inte så snyggt avslutat :crazy:

http://media.putfile.com/12-66-9



Det ser man tydligare här , för här skulle det bli en övergång till skritt :D

http://media.putfile.com/13-87



Sedan satt han själv upp för att visa mig hjälpgivningarna så jag skulle förstå lite mer, så här överdriver han sina hjälper bara för att jag skulle se något så därför blir hon väl lite väl nervig kan jag tro.

http://media.putfile.com/23-33




Det här arbetade vi på under 2 dagar alltså det jag visar sker under 2 lektioner om det är någon som undrar.
 
Sv: Tramp mm *film*

kan tyvärr inte se filmerna...:(

men måste bara fråga om övningen.. verkar VÄLDIGT konstigt att träna rygga-frami tramp då hästen inte befäst övningen, känns som att det lätt blir bakåttänk i trampet istället för maximalt framåt som man vill ha....:smirk:
 
Sv: Tramp mm *film*

Å andra sidan.. om man rygger korrekt sätter sig ju hästen på bakdelen? Jag brukar rygga in i tex. samlad galopp osv. på kallblodet. Halvblodet har inte kommit lika långt i sin utbildning så där vågar jag inte göra så och riskera att han börja tänka bakåt..

Nirak
 
Sv: Tramp mm *film*

Jag är så imponerad av piafferna att jag inte ens kommenterar mer än att där har du ju rumpan på plats så ....

Hon ser väldigt fin ut, men oj vad jag känner igen problemet med den bakdelen:crazy:

Galopp på överbyggda känns som mitt specialområde :angel: , även om jag nog inte har så många råd du inte har provat. bara att jag rider omkring på såna år efter år (mer eller mindre överbyggda)utan att ge upp säger väl allt som mej som dressyrryttare.:crazy:

Det innebar oxå att jag blev lite överrumplad på den kraften hon fick i galoppen så det blev inte så snyggt avslutat

Ja, det var det jag menade i en annan tråd att få ökningen är inte problemet när du väl hittat detta, men att med den kraften fånga upp och få tillbaka tycker jag är svårt (för mej).

Nu är din häst välutbildad men jag kan ju skriva det här ändå för andra kanske. Jag bruakr tjata om att hästen ska få gå fram i så stor galopp som den har även om det går fort för ryttaren, gå fram och hitta sin balans. Då blir den också rund i formen och jag försöker låta den gå kvar där länge. Så att den blir stark i den grundformen. Då har man, på det stadiet intt samma problem av att rumnpan är högre. Den går i jämnvikt lättare.

Sen när man ska samla kommer problemen med att framdelen är så låg och tung och bakdelen har en tendens att bara bli högre. Det blir helt fel i gungbrädan. Så det har jag tagit sakta sakta, lite lite i taget. FÖr att inte hamna där jag gjorde med den första, dvs framvikt innan jag lärde mej.

Ute är det aldrig problem, då lyfter de mer naturligt fram, man kan använda backar och gå i långsam, samlad, nästan häva-sig-upp galopp för att stärka. (Jag gör det alltså, andra kan tycka det är galet.)


Jag har också använt övergångar och mkt rygga-galopp(Inte på unghästen självklart utan tidigare) men inget trampande, som sagt.
Vet inte hur jag ska förklara men jag tänker också "ta med" framdelen upp i språnget som man kan tänka i trav (bollen:D ) Inte för att den ska lyfta fram utan för att den ska kunna få in bakbenen och inte bara stoppa det ena innanför.

Halvhalter använder jag också mycket i den här delen, sitter till, rejält, krama ytter och lyfter lite eller kanske t om bara tänker lyfter och sen försöka hålla kvar baken på plats där den hamnar i halvhalten. Väldigt aktivt, om man säger så. Den ska självklart sätta sej bak och därigenom blil högre fram men jag känner i alla fall att det kan behövas lite hjälp på traven

Lyckades i somras med den här hästen att få fram några steg (också överbyggd, självklart, fast ser mer ut än det är faktiskt) i mer samlad galopp med rumpan lägre och spänst, och sen fram. Bara några steg. Det var en sån underbar känsla. de galoppen som det blir då, var alldeles salilg. FÅr hopp om att nå dit igen, den galoppen går att göra allt med. Bara man hittar dit.

Annars är hon fortfarande på galoppera framåt rund, kliva på, sen tar jag upp lite. Vi ska börja nu i höst att ta upp mer. Det är då jag får jobba.

Så tänker jag också, växla mellan den stora runda, tillbaka, fram igen, halt rygga, öka några steg, tillbaka, osv.

Kanske blev rörigt, men vad jag just nu tänkte om galoppen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tramp mm *film*

kan tyvärr inte se filmerna...:(

men måste bara fråga om övningen.. verkar VÄLDIGT konstigt att träna rygga-frami tramp då hästen inte befäst övningen, känns som att det lätt blir bakåttänk i trampet istället för maximalt framåt som man vill ha....:smirk:

Du jag vet inte faktiskt men kanske för att ryggningen är en rörelse som egentligen kräver väldigt mkt framåtbjudning för att ridas korrekt.?
 
Sv: Tramp mm *film*

ha ha jo jag vet , vi har ju diskuterat detta innan och som du säger det är inga problem ute eller i hoppningen eller i terrängen för där så har hon så mkt luft under frambenen så det är inte klokt..:love: Och absolut inga problem att få tillbaka den 7 meters galoppen hon har i terrängen till 3 meters för att hoppa någon trång studs. Hon har hur enkelt som helst för sig att korta upp sig i hoppningen.

Tack för tipsen iallafall, alltid nyttigt att utbyta erfarenheter med sådana här hästar, man lär sig iallafall väldigt mkt på sådana hästar som inte har så lätt för sig, sin egen balans och kroppskontroll om inte annat :D
 
Sv: Tramp mm *film*

Hehe, du ska se mina anridningar nu när Herr Spanjor får lära sig hoppa... Tack och lov att han är ärlig och hoppar trots klantig morsa...

Se det inte som "träna piaff för uppvisning", se det som "träna piaff/tramp för bättre galopp = bättre hoppning" ;)

Det är sant, råd kan man alltid ge, sen är det ju upp till var och en om man väljer att följa dem.

Jo jag förstår hur du menar. Men på mina över byggda är det sällan problem i anridning eller i terräng öht. (OCh inte med kvalitén på galoppen heller.) Då reser de naturligt upp fram och sätter sig bak (och får en rejäl "fjäder"i baken i avsprånget.)

Därför kan man (glömde jag skriva i förra inlägget) tänka lite anridning i galoppen faktiskt även på ridbanan,:idea: . Utan överdrfiter då :p
 
Sv: Tramp mm *film*

Och absolut inga problem att få tillbaka den 7 meters galoppen hon har i terrängen till 3 meters för att hoppa någon trång studs. Hon har hur enkelt som helst för sig att korta upp sig i hoppningen.


Ja då är det knappast tungt fram kan jag tänka mej:p

Jag vet, känner igen det med, det gäller att få med det in på ridbanan, den där flexibiliteten elasticiteten, och förmågan att variera sin galopp i det oändliga. OCh få kontroll över det där med. :angel:
 
Sv: Tramp mm *film*

Jo det är ju just det med kontrollen då, det går ändå rätt hyfsat hemma och så men när vi kommer till tävling så kan hon bli spänd som en stålbjälke och då blir det helt omöjligt att få henne att runda upp och sätta sig efter en ökning och därför så gör jag inte dom längre mer än pyttelite , faktum är att jag får bättre poäng om jag bara länger lite grann och tar tillbaka för då går det än att jag satsar och dundrar fram igenom ridhusväggen och ut på andra sidan :p
 
Sv: Tramp mm *film*

Snor den här bilden från halvhalts tråden för den kan passa så bra här oxå :p

HoleInWall_s_5843.jpg
 
Sv: Tramp mm *film*

Det som slår mig när jag ser den sista filmen, där Daniel själv rider är att även om hon är lite väl på tårna så får han fram en bättre linje på henne framtill, hon spänner inte upp underhalsen på samma sätt. Kanske ska du sträva efter lite mer av den explosivitet hon visar med honom i sadeln för att genom bakbenen få henne rundare framtill. Men som alltid, lagom är bäst, man vill ju inte att hon ska explodera. :)

En sak till jag tänkte på är att egentligen är det otaktiskt att bara träna tramp en gång/år. Ska hon bli starkare och sitta ihop mer (jag förstår vad Daniel menar), behöver hon arbetas ordentligt, och jag tror då att det är lite dumt att inte använda trampet. Hon behöver komma upp över ländryggen ordentligt, för att orka sätta sig och för att orka bära upp sig framtill, och hennes fysik är emot henne, så du behöver stärka upp det extra. Ryggningsövningen är en del av det, men trampet är en vidareutveckling som snabbar upp processen, om du kan implementera det.

Sen förstår jag att du är försiktig, och det är ju en god egenskap i grund och botten. :)
 
Sv: Tramp mm *film*

Det som slår mig när jag ser den sista filmen, där Daniel själv rider är att även om hon är lite väl på tårna så får han fram en bättre linje på henne framtill, hon spänner inte upp underhalsen på samma sätt. Kanske ska du sträva efter lite mer av den explosivitet hon visar med honom i sadeln för att genom bakbenen få henne rundare framtill. Men som alltid, lagom är bäst, man vill ju inte att hon ska explodera. :)

:rofl: Ja undrar om man kan köpa till hans sitsinverkan :D Jag kan inte inverka så med sitsen , vad tror du om mig egentligen :o

Angående trampet så har du alldeles rätt , skall bli lite modigare :)
 
Sv: Tramp mm *film*

Jo det är ju just det med kontrollen då, det går ändå rätt hyfsat hemma och så men när vi kommer till tävling så kan hon bli spänd som en stålbjälke och då blir det helt omöjligt att få henne att runda upp och sätta sig efter en ökning och därför så gör jag inte dom längre mer än pyttelite , faktum är att jag får bättre poäng om jag bara länger lite grann och tar tillbaka för då går det än att jag satsar och dundrar fram igenom ridhusväggen och ut på andra sidan :p

Ja exakt det jag menar :crazy: , det är inte i of s problem att få stopp eller kontroll men att få det snyggt, :crazy: Det räcker inte mitt säte till för, och har väl mycket sällan gjort heller, även om det varit bättre.

Det blir så lätt för lite plats kvar att få tillbaka kontorllerat, om man säger så......Jag lärde mej att: öka men att nästan på en gång börja sitta tillbaka, för annars blir det bara n er på bogarna eller skruvande i sidled när kraften måste ta vägen nånstans.

Jag rider inte så än på den här, men annars sitter man till rejält inför avsaktningen, kanske inte ser snyggt ut men ok då, bara bakbenen kommer på plats.

Just nu är jag mer på att från den runda stora galoppen ta tillbaka och sen öka lite, tillbaka igen, variera några steg i taget helt enkelt, och bara jobba på att få behålla formen. Känner redan nu att magen behäver gå ner till gymmet:o Som om jag inte visste det.

Vi har fortfarande ingen användbar ridvolt coh mobilkameran fungerar inte i ridhuset. Men digitalkamera är ev på gång så vi får se om det kommer att gå att åstadkomma några bilder framöver.
 
Sv: Tramp mm *film*

Tänkte lägga till en sak som jag tänkte på men det var för sent att ändra. Bara en tanke, utifrån det här jag skrev om energi:

När "min" är lite explosiv och laddad fungerar det också så att hon sätter under sig bättre omman lyckas kanalisera det rätt så känner man den där fjädern i bakdelen, men problemet är att man då balanserar på gränsen och det kan lika väl spåra ur och bara bli spänt...vilket sker i 2 fall av 3 sådär.

Men jag funderar på om du skulle försöka sätta mera tryck i galoppen även i det här arbetet för att få mer lyft i sprången och ryggen?
 
Sv: Tramp mm *film*

Vad jag tror om dig? Att du är ofelbar så klart! ;) Seså, rid bättre nu bara, det ska väl inte vara så svårt? *s*
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning med ett nytt "filmhotell" som verkar funka bättre än det andra så moderatorn kan ju låsa eller ta bort den andra tråden. Första...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
9 148
Senast: Susan
·
Ridning Som ni kanske läst i en annan tråd här på forumet, Från "smygskritt" och "mockasintrav" till piaff, har jag kommit en bit längre i...
Svar
10
· Visningar
1 405
Senast: emindy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp