Sv: Tramp mm *film*
Jag är så imponerad av piafferna att jag inte ens kommenterar mer än att där har du ju rumpan på plats så ....
Hon ser väldigt fin ut, men oj vad jag känner igen problemet med den bakdelen
Galopp på överbyggda känns som mitt specialområde

, även om jag nog inte har så många råd du inte har provat. bara att jag rider omkring på såna år efter år (mer eller mindre överbyggda)utan att ge upp säger väl allt som mej som dressyrryttare.
Det innebar oxå att jag blev lite överrumplad på den kraften hon fick i galoppen så det blev inte så snyggt avslutat
Ja, det var det jag menade i en annan tråd att få ökningen är inte problemet när du väl hittat detta, men att med den kraften fånga upp och få tillbaka tycker jag är svårt (för mej).
Nu är din häst välutbildad men jag kan ju skriva det här ändå för andra kanske. Jag bruakr tjata om att hästen ska få gå fram i så stor galopp som den har även om det går fort för ryttaren, gå fram och hitta sin balans. Då blir den också rund i formen och jag försöker låta den gå kvar där länge. Så att den blir stark i den grundformen. Då har man, på det stadiet intt samma problem av att rumnpan är högre. Den går i jämnvikt lättare.
Sen när man ska samla kommer problemen med att framdelen är så låg och tung och bakdelen har en tendens att bara bli högre. Det blir helt fel i gungbrädan. Så det har jag tagit sakta sakta, lite lite i taget. FÖr att inte hamna där jag gjorde med den första, dvs framvikt innan jag lärde mej.
Ute är det aldrig problem, då lyfter de mer naturligt fram, man kan använda backar och gå i långsam, samlad, nästan häva-sig-upp galopp för att stärka. (Jag gör det alltså, andra kan tycka det är galet.)
Jag har också använt övergångar och mkt rygga-galopp(Inte på unghästen självklart utan tidigare) men inget trampande, som sagt.
Vet inte hur jag ska förklara men jag tänker också "ta med" framdelen upp i språnget som man kan tänka i trav (bollen

) Inte för att den ska lyfta fram utan för att den ska kunna få in bakbenen och inte bara stoppa det ena innanför.
Halvhalter använder jag också mycket i den här delen, sitter till, rejält, krama ytter och lyfter lite eller kanske t om bara tänker lyfter och sen försöka hålla kvar baken på plats där den hamnar i halvhalten. Väldigt aktivt, om man säger så. Den ska självklart sätta sej bak och därigenom blil högre fram men jag känner i alla fall att det kan behövas lite hjälp på traven
Lyckades i somras med den här hästen att få fram några steg (också överbyggd, självklart, fast ser mer ut än det är faktiskt) i mer samlad galopp med rumpan lägre och spänst, och sen fram. Bara några steg. Det var en sån underbar känsla. de galoppen som det blir då, var alldeles salilg. FÅr hopp om att nå dit igen, den galoppen går att göra allt med. Bara man hittar dit.
Annars är hon fortfarande på galoppera framåt rund, kliva på, sen tar jag upp lite. Vi ska börja nu i höst att ta upp mer. Det är då jag får jobba.
Så tänker jag också, växla mellan den stora runda, tillbaka, fram igen, halt rygga, öka några steg, tillbaka, osv.
Kanske blev rörigt, men vad jag just nu tänkte om galoppen.