Försöker igen då *filmer*

fio

Trådstartare
med ett nytt "filmhotell" som verkar funka bättre än det andra så moderatorn kan ju låsa eller ta bort den andra tråden.

Första gången jag lägger ut en film så vi få se om det lyckas, men har filmat lite snuttar från Tv´n så det är inte jättebra kvalite. Men det är från träningen för Daniel Jugnet i somras.

Bakgrund: Barcelona som är 6 cm överbyggd har jag liiite problem med i galoppen då hon kastar upp kruppan och kommer i framvikt, särskilt i övergångarna neråt till framförallt skritt och halt och för att få henne att galoppa mer i jämvikt har vi tränat mkt på olika övergångar som får henne att sänka sig bak och sätta sig mer så man kan utnyttja det i galoppen. Så mkt galopp-halt-galopp och galopp-halt-rygga-galopp. rygga-fram i tramp så jag tänkte lägga ut filmsnuttar på hela övningen här (om det lyckas) kommer nog ta ett par dagar att få laddat över snuttarna , dom är bara 15 sekunder var eftersom det är allt min kamera lyckas med Men jag börjar med en film som försök.

Nu är ju Barcelona i första hand hopp och ft - häst och lite dressyrhäst ibland så jag är inte ute efter att sträva efter någon tävlingspiaff om nu någon trodde det :p galoppfilm blev det oxå. Galopp i början av ridpasset.

http://www.zippyvideos.com/5425646726047396/18/

http://www.zippyvideos.com/8950339966047146/15/

http://www.zippyvideos.com/9676815486047506/3/
 
Sv: Försöker igen då *filmer*

Här kommer då själva övningen galopp-rygga-galopp först 3 filmer sedan efter dom hjälper Daniel mig med att få henne att sänka sig mer i ryggningen genom att peta henne under magen i ryggningen och visa mig hur jag skall använda sittbenen och skänkeln till det eftersom han fortfarande tyckte att hon ryggade med för hög kruppa. Dom 3 filmerna kommer lite senare.... Men först

http://www.zippyvideos.com/8045105726047526/5/

http://www.zippyvideos.com/5552252486047656/6/

http://www.zippyvideos.com/4452986456047676/7/
 
Sv: Försöker igen då *filmer*

forts då.... Här petar han på någon nått (?) för att hon skall välva sig mer och sänka sig i ryggningen fattar jag det som ? Så jäkla trist att man inte kan franska och kommunicera direkt , man får liksom inte alltid allt klart för sig så man förstår pga det :(

http://www.zippyvideos.com/4683290306047716/8/


Sedan visar han här hur jag skall använda skänkeln oxå

http://www.zippyvideos.com/2140084146047736/9/






Och jag blev lite för stark i hjälperna såklart men hon vinklar mer nu och börjar svikta i lederna

http://www.zippyvideos.com/4634390456047746/10/

Så fram i galopp igen...

http://www.zippyvideos.com/2329588776047756/11/


NUUU blev ryggningen jättefin tycker jag, här ser man verkligen skillnad .. Det innebar oxå att jag blev lite överrumplad på den kraften hon fick i galoppen så det blev inte så snyggt avslutat :crazy:

http://www.zippyvideos.com/5347237936047766/12/

Det ser man tydligare här , för här skulle det bli en övergång till skritt :D

http://www.zippyvideos.com/9573520876047776/13/


Sedan satt han själv upp för att visa mig hjälpgivningarna så jag skulle förstå lite mer, så här överdriver han sina hjälper bara för att jag skulle se något så därför blir hon väl lite väl nervig kan jag tro.

http://www.zippyvideos.com/5685822276047796/23/


Det här arbetade vi på under 2 dagar alltså det jag visar sker under 2 lektioner om det är någon som undrar.
 
Sv: Försöker igen då *filmer*

Härligt det ser ut, verkar vara en häst med mycket nerv!

Provade f.ö. den här övningen på min egen överbyggda skrålle och jisses vilket tryck det blev i bakkärran! När sen en liten pippifågel flög upp ur diket och skrämde honom visade han prov på världens terre á terre...

Bara en liten fråga, rider du med två tyglar i varje hand eller 3-1?
 
Sv: Försöker igen då *filmer*

Jag igen då:angel:
Jag antar att du helst vill ha svar från barockarna och det är ju inte jag, jag är nog mest Lisa i skogen:p i det här sammanhanget.

Men jag tycker tråden var bra eftersom jag just nu jobbar mot samma "krafter" även om hästen är mycket yngre och bara i början.
Så kan inte låta bli att titta en gång till och blir mer övertygad om att jag skulle ha tagit "hjälp" av lite mer tryck (som jag skrev mot slutet i den stängda tråden). Annars får du lätt det jag också känner igen så väl, köra fram bogarna och ut med underhalsen i avsaktningen. (som jag kämpar med i övergångarna, ja)

Det jag menade ang ökning och att direkt nästan förbereda avsaktningen är för att undvika just det, vet inte riktigt hur jag ska förklara bara:confused:

Med mera energi/tryck får man upp ryggen mer, och mer lyft o spänst i galoppsteget. Sen skulle jag finslipa från det istället för att var alltför försiktig och tappa aktion. Vet inte om det blir begripligt. :confused:

Idag red jag på travarnas sandbana i skogen och jobbade enbart med galoppen och lite mer krav, eftersom det blir en så bra positiv energi framåt där ute. Jag höll henne mera fast mellan hand och skänkel än vad jag gör annars och satte riktigt tryck i galoppen innan jag gjorde som jag beksrev i andra tråden, och rog upp ytter, sitter till, sätter hästen helt enkelt och tänker lyfta framdelen/göra plats, när jag släpper fram henne. Mest tänker, gör egentligen inte så mycekt (tror jag. :confused: ) Och släpper lite framåt för att få lite mer rundning men fortfarande inom en ganska stram ram.

Nu pressade jag henne mer än tidigare och när jag kände att hon inte orkade släppte jag lite framåt i halsen för att inte få fram underhalsen och tappa i ryggen. Då kunde hon behålla och gå rak och med en fin uppförsbacke:love: , Jag lät henne gå så och tog tillbaka lite eller släppte fram och insåg att hon är starkare än jag tror.


Jag fattar inte ur ryggning utan halt eller skritt, för att hon inte ska tänka bakåt, men det räcker fn för att få det där trycket som jag vill ha som utgångsläge.

Men det här har jag inte hittills gjort inne i ridhuset och skulle nog inte lyckas heller. Tyvärr är jag fortfarande själv mer välbalanserad i hoppsadeln än dressyrsadeln, av en massa skäl:crazy:

Risken med att sätta mer tryck är att energin söker sig ut åt sidorna när man inte själv har magen i trim, bla (eller nåt annat heller)
så jag fick hålla henne mer bestämt än jag brukar inom en ram. Det är det som händer om man ökar också, när man ska tillbaka. OCh i fattningarna. Rumpan glider ut i sidled.

Faran med den bestämda ramen är att får man inte med baken blir det motsatt effekt, ryggen trycks ner istället. Då släpper jag hellre fram för att få upp ryggen, sen tillbaka igen.


Hur tycker du att det låter? Jag är osäker själv nu är jag har en ung häst att jobba med. Finns det bättre sätt? Vore väldigt bra med synpunkter för mej också, av både dej och andra.:bow:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Försöker igen då *filmer*

Hej igen då i denna tråden :D Nej jag vill gärna ha svar och tips från alla oberoende inriktning, jag la tråden här på barock eftersom Daniel går under den benämningen

Jag tycker det låter bra det du säger för det är precis så, rumpan hamnar lite utanför i ökningarna och för mig särskilt i höger varv inte i vänster varv faktiskt. Problemet jag har med denna hästen är ju att jag inte lyckas få upp manken ! ibland går det då blir allt annorlunda så tips om det tas tacksamt emot och därför blir hon ju inte rund framför manken och upp över hela överlinjen utan väljer att putta ut underhalsen och bära upp sig med den istället för att bära upp sig med bröstkorgen. Sedan att den djupaste punkten på hennes rygg ligger 2cm bakom manken gör det fasen inte enklare heller för sedan är det värsta skidbacken upp till rumpan. Visserligen rider jag ju henne med lägre hals till vardags och inte så här hög och det beror ju på att jag inte lyckas få det trycket bakifrån till vardags utan hon blir ju mer lång bakom sadeln = mindre samlad = lägre fram :crazy:

Sedan något helt hemskt :angel: När jag hoppar henne har jag ibland gummipelham med dubbla tyglar och när jag rider fram voila så kommer manken upp direkt :confused: har även provat att rida på det med dressyrsadeln och det blir helt annorlunda , inga problem att få upp manken och då kan jag göra övergångar hur lätt som helst från ökad trav till passage, det kan man ju bara drömma om på träns eller kandaret:crazy: Va sjutton kan det bero på förutom piloten då :confused: Jag menar det skulle väl kunna gå på kandaret likaväl om det är hävstången hon reagerar på.
 
Senast ändrad:
Sv: Försöker igen då *filmer*

Härligt det ser ut, verkar vara en häst med mycket nerv!

Provade f.ö. den här övningen på min egen överbyggda skrålle och jisses vilket tryck det blev i bakkärran! När sen en liten pippifågel flög upp ur diket och skrämde honom visade han prov på världens terre á terre...

Bara en liten fråga, rider du med två tyglar i varje hand eller 3-1?

Jodå där finns nerv så det räcker :D Nej jag rider med vanlig fattning dvs 2 tyglar i varje hand.
 
Sv: Försöker igen då *filmer*

Tackar även framförallt Jegra för hennes tips i den andra tråden :)
 
Sv: Försöker igen då *filmer*

Hej igen då i denna tråden :D Nej jag vill gärna ha svar och tips från alla oberoende inriktning, jag la tråden här på barock eftersom Daniel går under den benämningen

Jag tycker det låter bra det du säger för det är precis så, rumpan hamnar lite utanför i ökningarna och för mig särskilt i höger varv inte i vänster varv faktiskt. Problemet jag har med denna hästen är ju att jag inte lyckas få upp manken ! ibland går det då blir allt annorlunda så tips om det tas tacksamt emot och därför blir hon ju inte rund framför manken och upp över hela överlinjen utan väljer att putta ut underhalsen och bära upp sig med den istället för att bära upp sig med bröstkorgen. Sedan att den djupaste punkten på hennes rygg ligger 2cm bakom manken gör det fasen inte enklare heller för sedan är det värsta skidbacken upp till rumpan. Visserligen rider jag ju henne med lägre hals till vardags och inte så här hög och det beror ju på att jag inte lyckas få det trycket bakifrån till vardags utan hon blir ju mer lång bakom sadeln = mindre samlad = lägre fram :crazy:

Sedan något helt hemskt :angel: När jag hoppar henne har jag ibland gummipelham med dubbla tyglar och när jag rider fram voila så kommer manken upp direkt :confused: har även provat att rida på det med dressyrsadeln och det blir helt annorlunda , inga problem att få upp manken och då kan jag göra övergångar hur lätt som helst från ökad trav till passage, det kan man ju bara drömma om på träns eller kandaret:crazy: Va sjutton kan det bero på förutom piloten då :confused: Jag menar det skulle väl kunna gå på kandaret likaväl om det är hävstången hon reagerar på.

Nu är jag trött o ska sova så tänker nog inte så bra.:angel:
Men jag tänker att egentligen är det inte så svårt för hästen att få in baken för det går ju i vissa lägen att få upp framdelen och vinkla in baken. (nu tänker jag på mina egna erf)
Men det är inte naturligt för en häst som är byggd så.

Så det går inte av sig sjävl, precis. Så vilka förutsättningar behövs?
Då tänker jag med bettet att något gör att den får lättare att göra det som inte är naturligt (men långt ifrån omöjligt) med ett annat bett. Villigare att arbeta, om man så vill. Vad händer? Uppenbarligen accepterar hon bettet på ett annat sätt och blir kvar i ramen och kan spänna pilbågen bättre.

Just nu orkar jag inte tänka längre, men det blir för mje lite samma sak som att min kan samla ikhop sej rätt ok ute medan jag inte kommer att få till det i ridhuset än, vad är skillnaden egentligen?

Mer motivation för hästen att göra det extra besvär det innebär att stoppa in sin överdimensionerade bak :o :cool:

Vad gör skillnaden?

Ungefär så. Får se om jag kommer längre med funderingarna imorgon efter dressyrpasset.
 
Sv: Försöker igen då *filmer*

*ler* Jag fortsätter i den här...

Ang. detta med betten... Ett bett är inte identiskt med ett annat bara för att det är hävstång.

Testa ett pelham utan gummi, får du samma effekt? Hon kanske tycker metallen i kandarstången blir för skarp? Ligger betten bra i munnen på henne? Kanske vill hon ha en annan bridong? Är kinnkedjan likadan på pelhamen som på kandaret?

Filma när du rider, först på pelham sen på kandar, rider du likadant?

Det är nog inte BARA pilotfel, i alla fall inte ridmässigt. ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Försöker igen då *filmer*

Nej jag skrev att jag har provat även med dressyrsadeln och får samma effekt, däremot skrev jag att om det skulle bero på hävstången så skulle det ju gå lika bra med kandaret vilket det inte gör.
 
Sv: Försöker igen då *filmer*

Fan också... *skrattar* Nå, läs nya inlägget också får vi se vad du säger då då... *fniss*
 
Sv: Försöker igen då *filmer*

*ler* Jag fortsätter i den här...

Ang. detta med betten... Ett bett är inte identiskt med ett annat bara för att det är hävstång.

Testa ett pelham utan gummi, får du samma effekt? Hon kanske tycker metallen i kandarstången blir för skarp? Ligger betten bra i munnen på henne? Kanske vill hon ha en annan bridong? Är kinnkedjan likadan på pelhamen som på kandaret?

Filma när du rider, först på pelham sen på kandar, rider du likadant?

Det är nog inte BARA pilotfel, i alla fall inte ridmässigt. ;)


Det kan ju vara ide´att filma , det enda jag kan svara på nu är att på pelhamet hänger kedjan i stort sett helt lös men skillnaden där är ju att båda tyglarna sitter i samma bett och jag använder ju istort sett bara den översta (bridongtygeln om man skall jämföra) På kandarstången kan man ju inte ha kedjan hängandes helt lös för då faller ju stången igenom helt, har provat det iof men det funkade inte.

Jag har varierat bridongen mellan 2 och 3 delat och nä ingen skillnad.

Skall se om jag kan få tag i ett pelham utan gummi, det är ju inte så vanligt.

Sedan har jag bytt stång faktiskt innan den sista tävlingen precis i helgen, innan hade jag en lite tjockare stång med korta skänklar och inte så mkt tungfrihet, nu har jag en smalare med kortare skänklar och lite högre tungfrihet. Kanske den senare nu är bättre för henne för hon har väldigt lite mun trots att hon är 174 i manken och 180 i rumpan och låååång rygg :D Sedan gick hon mkt mer avspänt inne på banan men det kan oxå bero på att tävlingen gick i hennes hemma ridhus det vet jag inte än, det får vi se på nästa tävling i mitten av oktober.


på filmerna har hon den tjockare varianten av stång
 
Sv: Försöker igen då *filmer*

*humhum* Tror att smalare bett är en bra idé, hon kanske tycker illa om att ha mycket "skrot" i munnen. Har du testat en stång med rörliga skänklar? Då ligger mundelen mer still, kanske tycker hon illa om det.

Att filma ger dig möjlighet att ha känslan av ridningen i minnet och sedan se hur det ser ut. Och att sedan kunna jämföra. Försök rida två liknande pass på de två olika betslingarna.

Vad mycket lättare (och roligare) det är att lösa problem åt andra... *s*
 
Sv: Försöker igen då *filmer*

En annan sak du kan testa är att linda stången med något som gör den "mjukare", kan vara det hon behöver. Tvivlar väl på att du får tävla med det dock...
 
Sv: Försöker igen då *filmer*

Men då får jag ju linda bridongen oxå isåfall för på träns blir det inte samma effekt som på gummipelhamet. Skall testa och rida med ett vanligt rakt gummibett oxå och se vad det ger. Man får ju ha delat gummibett iallafall i dressyren nuförtiden och det borde ju även gälla bridongen :confused: Fast det kommer ju bli ett vanligt tränsbett som bridong då isåfall för jag har aldrig sett några bridongbett med gummi på.
 

Liknande trådar

  • Låst
Ridning Första gången jag lägger ut en film så vi få se om det lyckas, men har filmat lite snuttar från Tv´n så det är inte jättebra kvalite...
2
Svar
37
· Visningar
2 937
Senast: Jegra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp