Försöker hitta en ny identitet.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, det blir ju lite problematiskt att mena att östrogen skulle sänka sexdriften hos en människa - skulle kvinnor ha låg eller ingen sexdrift? Det är nog annat som spelar in här, tänker jag. Annars halkar vi snabbt in i ett mindre lyckat tänk kring kvinnor, som gråtmilda och handlingsförlamade och utan sexdrift.
Jag tycker inte alls att det är problematisk. Det är ganska skönt än så länge på något sätt.
och sen kan man inte jämföra mitt östrogen behandling med vad någon som är född som kvinna har naturligt då den saknar progesteron, Vilket jag kommer att få tillgång till om ett tag om jag så önskar.
 
Ja, jag vet, men sen byggdes det på lite i efterföljande kommentarer. Och jag vill verkligen understryka att detta inte har med transfrågan att göra utan enbart en reaktion på hur man menar (?) att det kvinnliga östrogenet skulle medföra vissa egenskaper hos en människa, som är ganska stereotypa, medan det manliga testosteronet skulle medföra andra, också stereotypa, men mer positiva, egenskaper. Det är ju ett tänk som man, inte minst här på Buke, tagit upp ibland och argumenterat mot.

(Men detta är ts tråd och den diskussionen hör inte hemma här, riktigt, så jag avslutar här.)
Men det är inte "hur man menar" att hormonerna fungerar, det ÄR hur de fungerar. Sedan finns det ju såklart flera hormoner än två, det är lite olika hur olika individer reagerar på hormonerna, de förekommer i i olika mängd (även kvinnor har testosteronproduktion till exempel), men ja, väldigt grovt uttryckt så främjar östrogen stereotypt kvinnliga egenskaper och testosteron stereotypt manliga. Jag ser inget problematiskt med det, det är bara biologi.
 
En sak jag har blivit "känslig för" eller vad man ska kalla det.
Jag orkar inte se bilder på mig innan jag började med transitonen.
Hur jag upptäckte det? Min mamma sickar bilder på mig från min ungdom och tiden då jag träffade min ex fru.
Det gör ganska ont,
 
Jag har den här konstiga diskussionen med en vän,
och det är,
är jag en fröken eller fru?
För deadname var gift och Jessica har inte varit på en seriös dejt ännu.
enormt viktigt eller hur!
Efter att ha funderat på frågan så har jag landat i att du måste vara Fru.
Du är ju fortfarande du med de erfarenheter av livet som du har med dig.
Du har barn, en utbildning och du har varit gift.
Det försvinner ju inte helt plötsligt.
Du är ju inte pånyttfödd som bebis utan du är fortfarande en vuxen människa.
 
En sak jag har blivit "känslig för" eller vad man ska kalla det.
Jag orkar inte se bilder på mig innan jag började med transitonen.
Hur jag upptäckte det? Min mamma sickar bilder på mig från min ungdom och tiden då jag träffade min ex fru.
Det gör ganska ont,
Kan du få hjälp av tex psykolog att integrera din livshistoria? Som det sägs ovan är du ju inte en nyfödd bebis utan historia, utan du är den du är, med de erfarenheter du har.

Det blir ju ohanterligt i längden att inte kunna ha en någorlunda avspänd relation till sitt liv och sig själv fram till för - hittills - några månader sedan.
 
Kan du få hjälp av tex psykolog att integrera din livshistoria? Som det sägs ovan är du ju inte en nyfödd bebis utan historia, utan du är den du är, med de erfarenheter du har.

Det blir ju ohanterligt i längden att inte kunna ha en någorlunda avspänd relation till sitt liv och sig själv fram till för - hittills - några månader sedan.
Jag har enda sen mellanstadiet undvikit bilder på mig själv även om det blev bättre när jag blev äldre.
och när jag pratar med dem som har gått längre än vad jag har gjort nu så säger de att det är naturligt att hantera bilder av sig själv före transitionen. sen efter ett tag blir det avdramatiserat och det blir som att se en bild på sin kusin eller likande.
Jag hoppas att det är så.
 
Jag har enda sen mellanstadiet undvikit bilder på mig själv även om det blev bättre när jag blev äldre.
och när jag pratar med dem som har gått längre än vad jag har gjort nu så säger de att det är naturligt att hantera bilder av sig själv före transitionen. sen efter ett tag blir det avdramatiserat och det blir som att se en bild på sin kusin eller likande.
Jag hoppas att det är så.
Jag skulle gissa det samma.
 
Citat från @Roheryn : men ja, väldigt grovt uttryckt så främjar östrogen stereotypt kvinnliga egenskaper och testosteron stereotypt manliga. Jag ser inget problematiskt med det, det är bara biologi.
[/QUOTE]


Där lämnar jag tråden, då den inte främjar ts som bör få ha sin viktiga tråd ifred, menar jag. Men att ta upp ”biologi” som försvar helt plötsligt, är ju….. oj….. Här vänds kappan hejvilt efter vinden.

Men - jag önskar verkligen ts all lycka i livet och hoppas allt går som ts hoppas!
 
Citat från @Roheryn : men ja, väldigt grovt uttryckt så främjar östrogen stereotypt kvinnliga egenskaper och testosteron stereotypt manliga. Jag ser inget problematiskt med det, det är bara biologi.

Men - jag önskar verkligen ts all lycka i livet och hoppas allt går som ts hoppas!
[/QUOTE]
Tack, hittills går allt bättre än jag har kunnat drömma om.
 
Jag tyckte den här var så fin. Jag tänker att det kanske är lättare för andra att förstå hur sårbar man blir och hur känsligt det är när en ser från det här perspektivet.
Kanske inte så mycket i arbetslivet och liknande, men bland vänner och bland familj.
1696790523224.png
 
Jag tyckte den här var så fin. Jag tänker att det kanske är lättare för andra att förstå hur sårbar man blir och hur känsligt det är när en ser från det här perspektivet.
Kanske inte så mycket i arbetslivet och liknande, men bland vänner och bland familj.
Visa bifogad fil 129662
Det är på arbetet som jag känner mig som mest sårbar, eftersom chefen tycker att det är fel att jag är trans, men det har jag nog pratat tillräckligt om.
Men jag gillar verkligen illustrationen!
 
Det är på arbetet som jag känner mig som mest sårbar, eftersom chefen tycker att det är fel att jag är trans, men det har jag nog pratat tillräckligt om.
Men jag gillar verkligen illustrationen!
Jag tänkte mer att i vissa situationer kan man behöva kliva Ut från garderoben även inför personer man egentligen inte vill släppa in, men den där öppna dörren tycker jag symboliserade mycket hur det känns ändå. I stort. <3
 
Där lämnar jag tråden, då den inte främjar ts som bör få ha sin viktiga tråd ifred, menar jag. Men att ta upp ”biologi” som försvar helt plötsligt, är ju….. oj….. Här vänds kappan hejvilt efter vinden.
Jag förstår inte riktigt vad du menar? Vad är det du tror att jag försvarar? Hur hormoner fungerar i kroppen ÄR biologi, och självklart har östrogen och testosteron olika påverkan på både kropp och känsloliv, vilket inte minst @Tranan själv, och @Migo vittnar om. I deras fall är förhoppningsvis också effekterna av östrogen respektive testosteron högst önskade!
 
Jag tänkte mer att i vissa situationer kan man behöva kliva Ut från garderoben även inför personer man egentligen inte vill släppa in, men den där öppna dörren tycker jag symboliserade mycket hur det känns ändå. I stort. :heart
När jag började koma ut var jag fruktansvärt känslig. Men det kändes så bra.
sen när jag upptäckte att vänner verkligen stöttade mig.
det var så fin tid, senaste året har varit fantastisk.
Vist jag har varit lite här och där med känslor och tankar men det är inte helt enkelt det här.
Men detranstionera kan jag inte göra och gå in i garderoben kommer inte att ske.
 
Jag förstår inte riktigt vad du menar? Vad är det du tror att jag försvarar? Hur hormoner fungerar i kroppen ÄR biologi, och självklart har östrogen och testosteron olika påverkan på både kropp och känsloliv, vilket inte minst @Tranan själv, och @Migo vittnar om. I deras fall är förhoppningsvis också effekterna av östrogen respektive testosteron högst önskade!
Sista inlägget här, då: jag menade att ta upp ”biologi” som argument i denna av alla trådar är lite … märkligt. Så därför lämnar jag den och önskar ts lycka till.
 
Ja, jag vet, men sen byggdes det på lite i efterföljande kommentarer. Och jag vill verkligen understryka att detta inte har med transfrågan att göra utan enbart en reaktion på hur man menar (?) att det kvinnliga östrogenet skulle medföra vissa egenskaper hos en människa, som är ganska stereotypa, medan det manliga testosteronet skulle medföra andra, också stereotypa, men mer positiva, egenskaper. Det är ju ett tänk som man, inte minst här på Buke, tagit upp ibland och argumenterat mot.

(Men detta är ts tråd och den diskussionen hör inte hemma här, riktigt, så jag avslutar här.)
Jag känner en cisman som fick testesteron i vuxen ålder pga brist. Han beskrev det som att genomgå en ny pubertet med en riktigt jobbigt påtaglig sexualitet. Jag tror det lugnade ned sig med tiden, men det var tydligen påfrestande att vara akut tonårskåt som vuxen.
 
Men det är inte "hur man menar" att hormonerna fungerar, det ÄR hur de fungerar. Sedan finns det ju såklart flera hormoner än två, det är lite olika hur olika individer reagerar på hormonerna, de förekommer i i olika mängd (även kvinnor har testosteronproduktion till exempel), men ja, väldigt grovt uttryckt så främjar östrogen stereotypt kvinnliga egenskaper och testosteron stereotypt manliga. Jag ser inget problematiskt med det, det är bara biologi.
Just det förklarar ju uruselt vad trans är, eller hur trans funkar.

Att sen just östrogen resp testosteron bidrar till respektive könskaraktäristika kroppsligt, är väl en NÅGOT annan sak.

De svar jag själv har fått av konträra könshormoner har enbart handlat om fett-/muskelfördelning, blodkärl och sånt. Inte om att jag blev en mer steretoyp person av "motsatt" kön, enligt min kulturs stereotyper. Jag har inte fått lära mig att andra könade egenskaper är biologiskt betingade, som vilka kläder man gillar. Vilket dock är något jag hör särskilt transkvinnor prata om.

Det är ju inte heller så att alla (eller ens de flesta) kvinnor gråter ideligen, tex.
 
Just det förklarar ju uruselt vad trans är, eller hur trans funkar.

Att sen just östrogen resp testosteron bidrar till respektive könskaraktäristika kroppsligt, är väl en NÅGOT annan sak.

De svar jag själv har fått av konträra könshormoner har enbart handlat om fett-/muskelfördelning, blodkärl och sånt. Inte om att jag blev en mer steretoyp person av "motsatt" kön, enligt min kulturs stereotyper. Jag har inte fått lära mig att andra könade egenskaper är biologiskt betingade, som vilka kläder man gillar. Vilket dock är något jag hör särskilt transkvinnor prata om.

Det är ju inte heller så att alla (eller ens de flesta) kvinnor gråter ideligen, tex.
Det var inte något som helst försök att förklara vad trans är, utan bara ett konstaterande att olika hormoner ger olika effekt, inte bara kroppsligt utan även mentalt/känslomässigt. Och då menar jag självklart inte vilka kläder man gillar, utan saker som att många på östrogen får "närmare" till sina känslor på olika vis och att testosteron kan ge mer ilska/aggresivitet. Som exempel. Utan att nödvändigtvis gälla alla hela tiden. Som jag skrev i något tidigare inlägg så är ju inte östrogen och testosteron de enda hormoner som finns, utan de samverkar med andra hormoner (och varandra, även biologiska kvinnor har en viss testosteronproduktion till exempel).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 072
Senast: MML
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 961
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 989
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
646
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp