Försöka motivera eller "ge upp"?

Hundbloggerskan

Trådstartare
De flesta vet nog vid detta laget vad jag har för hund osv. Men hon är iallafall en 3årig Schäferkorsning.
Nu är det så att hon går på kortison p.g allergi (medicin ska fixas men det lär ta ett tag p.g blodprov osv.).
Hon har alltid varit en väldigt lugn hund, rättså enkel när det gäller motionen. Tidigare har jag tyckt det var bra, men nu när jag går gymnasie med henne och tränar dagligen så blir det lite tråkigt i längden.
Hon tycker det är jättekul att träna men jag vet inte riktigt om det är konditionen och musklerna som gör att hon inte orkar eller om hon helt enkelt inte orkar. Jag vet att hon blir lite piggare när hon inte går på kortison, men inte mycket... Långrundor kan hon gå hela dagarna sålänge det inte är jättesnabbt.
Men när det är mer mentalt såsom agility, freestyle, lydnad eller liknande så orkar hon i kanske 30min och sen är hon helt slut. Hon springer om man t.ex kastar bollen, men hon springer inte sitt fortaste utan mer galopperar lugnt haha :)
I början är hon väldigt explosiv och framåt, alltså inte alls seg eller lugn på något sätt. Men efter bara några minuter så går hon ner i varv jättemycket och orkar knappt något. Hon tycker fortfarande att träningen är kul men hon orkar inte och hon vill direkt gå hem (ställer sig vid dörren och väntar typ haha).
Vi kollade hennes värde för ett tag sen (någon månad) och då var alla normala så det borde inte vara någon sjukdom eller så eftersom hon faktiskt varit såhär i stortsett hela livet. När vi bara tränar varannan dag orkar hon lite längre.

Så vad hade ni gjort? Försökt träna upp konditionen eller något sådant, eller helt enkelt kortat ner träningpassen så hon inte blir riktigt trött varenda dag utan kanske tränat i 10-20min bara och sen slutat?
Det är bara det att jag skulle kunna träna i 2 timmar om dagen, så 20minuters träningar gör att jag tappar motivationen till att träna och då blir det ju tråkigare... Jag har även snackat om att köpa en till hund (kollat mest på belgare som ni nog vet, men nu även kollat lite på schäfer, siberian husky (tveksam) och lite kelpie). Och då kommer jag ju träna mest med den så kan min nuvarande hund ta det mer lugnt om hon föredrar det.

För att ni inte ska tro att jag tröttar ut henne på annat sätt så får hon inga långrundor nu heller då vi skulle se om det var dem som tröttade ut henne inför träningen, men det gör de inte. Så jag har tänkt börja gå långrundor istället för att träna "ordentligt" och försöka smyga in lite träning i rundorna istället så det händer lite.

Vad är det för tester och "värden" som kollats?
Med tanke på åldern borde iaf hunden orka mer. Inte bli "helt slut" av det lilla.
Med tanke på att det är en blandras antar jag att du inte vet mycket om föräldrarnas hälsostatus. Dåligt hjärta eller andra organ som jobbar dåligt har ju ärftlig faktor på hundar som på oss folk. Är sånt kollat?

Angående motivation. Finns svårmotiverade raser och raser som bollkastning mm inte är speciellt intressant för så det beror nog på vad du har mer i din hund. Schäfern i din hund kan ha fått mycket litet genomslag.

Jag tycker att det låter som att träningen är för tråkig.
Vad belönar du med utöver bollkastning?
Hur ofta varierar ni träningen?
Hur ofta varierar du belöningarna?
Hur ofta pausar ni?

Jag har en hund som aldrig skulle fixa ett 30 minuters pass med t ex lydnadsträning. Förmodligen inte ens 15 min i sträck. Däremot kan hon gå kilometerlånga viltspår flera gånger om dagen, varje dag i veckan om jag hade velat.

Vi var på apporteringsläger i somras, och hon tog slut helt i skallen regn första dagen. Då körde vi 5-minuters intervaller, så 5 min träning - 5 min vila. Trots det orkade hon bara första 15-20 min.
Fysiken är det inget fel på, men hennes skalle orkar helt enkelt inte tänka så mycket i sträck.

Vi sprider helt enkelt ut träningstillfällena under dagen i stället, och får kanske till 45 minuters aktiv träning totalt. Ska jag träna lite längre stunder måste jag ha typ 5-6 olika belöningar för att hålla uppe motivationen.

Vad är det mer för raser än schäfer? Hur tränar du när du tränar dvs vilka belöningar använder du och hur ofta belönar du mm?

Allmän fråga, varför i hela friden har du tanke på husky? Ja nu drar jag lite hastiga slutsatser, du kanske vill satsa helhjärtat på drag men för den typen av aktiviteter du beskriver här så kommer en husky tyvärr inte ha en ärlig chans att göra dig lycklig och tvärtom.

Där jag tränar mina hundar tränar vi effektivt i cirka 2 minuter, därefter paus. Pausen kan vara alltifrån 10 sek - 5 min beroende på vad som avhandlas i pausen. Så träna 2 min - paus 10 sek - träna 2 min - paus 1 min osv. Man bör dessutom växla mellan olika typer av belöningar t ex olika godis och lek. Tänk även på att inte ge ett mål mat precis före träning, mätt hund är svårare att motivera. En bra grundkondis är aldrig fel. Har du bara gått små korta rundor , så utöka längden efterhand. Hur är det med hundens vikt? Om den är lite överviktig har den svårare för att röra sig och blir fortare trött.

Vad är det ni tränar och hur? Jag hänger inte med på om hon blir fysiskt trött av motionen, om hon blir mentalt trött av utmaningen, eller om hon helt enkelt blir less/modstulen/ointresserad?

Jag har samma problem med min blandras. Vi tränar agility och i början tyckte hon det var jättekul men när hon sedan började löpa så blev hon otroligt slö och ointresserad av egentligen det mesta men framförallt agility. Så jag tänkte att det inte var något konstigt iom löpet men det gick liksom aldrig tillbaka när hon slutat löpa. Jag försöker motivera henne nu genom att träna korta, enkla och superroliga pass på ca 15-20 min aktiv träning där jag ständigt får leka pajas och göra superroliga ljud och försöka så att hon inte kan förutse vad jag ska göra härnäst. Med supergott godis också. Och sluta INNAN hon blir less.

Men såklart är det svårt, jag vill ju träna mer än vad hon vill så det gäller att tänka sig för. Dessutom är det ganska svårt att alltid vara oförutsägbar för att vara rolig - ibland får jag liksom slut på idéer och läten, då samma saker inte är kul så länge. Hon är dessutom inte speciellt förtjust i leksaker eller godis. Ugh, min jobbiga älskade hund!

Tanken har ju slagit mig att bara ge upp, att acceptera att agility inte är vad hon vill göra. Jag är inte där ännu (vi har "glädjetränat" i ca två månader) men fortsätter det såhär länge så kommer jag nog rikta fokus på annat. Spår t.ex. som hon gillar och är väldigt duktig på. Väldigt tråkig eftersom jag personligen tycker agility är jättekul men det är ju ändå inte jag som ska hoppa hindrena... Men prova korta och superroliga pass och var inte rädd för att göra roliga läten, folk kanske kollar lite konstigt men då får de göra det :D.

Jag har samma problem med min blandras. Vi tränar agility och i början tyckte hon det var jättekul men när hon sedan började löpa så blev hon otroligt slö och ointresserad av egentligen det mesta men framförallt agility. Så jag tänkte att det inte var något konstigt iom löpet men det gick liksom aldrig tillbaka när hon slutat löpa. Jag försöker motivera henne nu genom att träna korta, enkla och superroliga pass på ca 15-20 min aktiv träning där jag ständigt får leka pajas och göra superroliga ljud och försöka så att hon inte kan förutse vad jag ska göra härnäst. Med supergott godis också. Och sluta INNAN hon blir less.

Men såklart är det svårt, jag vill ju träna mer än vad hon vill så det gäller att tänka sig för. Dessutom är det ganska svårt att alltid vara oförutsägbar för att vara rolig - ibland får jag liksom slut på idéer och läten, då samma saker inte är kul så länge. Hon är dessutom inte speciellt förtjust i leksaker eller godis. Ugh, min jobbiga älskade hund!

Tanken har ju slagit mig att bara ge upp, att acceptera att agility inte är vad hon vill göra. Jag är inte där ännu (vi har "glädjetränat" i ca två månader) men fortsätter det såhär länge så kommer jag nog rikta fokus på annat. Spår t.ex. som hon gillar och är väldigt duktig på. Väldigt tråkig eftersom jag personligen tycker agility är jättekul men det är ju ändå inte jag som ska hoppa hindrena... Men prova korta och superroliga pass och var inte rädd för att göra roliga läten, folk kanske kollar lite konstigt men då får de göra det :D.

Kan det vara så att din hund är skendräktig? Hur länge sedan var det din hund löpte?

Kan det vara så att din hund är skendräktig? Hur länge sedan var det din hund löpte?

Alltså jag trodde det från början också men då några veckor efter att hon slutat löpa så blev hon mycket piggare på promenad, spår och bus men inte på agility. Det är ca 3½ månad sen som slutade löpa och jag har inte märkt några symptom på skendräktighet.

Hur många pauser tar du?

Jag har en svårmotiverad hund. Han är 5 nu och gör hela tiden framsteg.
Det som har hjälpt är att variera belöningarna, träna upp lekintresset, ge bättre fysisk kondition (kortison är ju muskelnedbrytande så ha det o åtanke), köra korta pass (kortare än man tror!), aldrig envisas när han är ointresserad, uppmuntra all pigghet och bus och träna mycket enkla motiverande grejer så kraven och rena momentframsteg har fått ta längre tid.

Jag tror att jag gör som man "ska". Jag brukar typ göra 2-3 övningar/moment, alltså då typ sitt, ligg, tass, rulla runt osv, sen typ ha dragkamp eller lite lek. Och ha typ "större" paus där hon får ligga och ta det lugnt medan jag ändrar om typ hinder eller bytar boll, fyller på med godis eller liknande typ car 5-10 minut.
Senast som idag gick jag en 2,5 timmes runda (typ 7km) med henne och hon var till mesta dels lös utan att hon blev jättetrött utan hon gick på som vanligt. Och då var det även pinnkastning, kottekastning och typ lite hide n seek och sådant vi fick med. Så den fysiska konditionen ser jag inget fel med och inte heller att hon blir jättetrött mentalt på annat men just när det är träning som typ lydnad, agility eller freestyle så blir hon jättetrött jättesnabbt. Och det verkar inte vara fel på motivationen då hon inte vill leka heller.
Jag brukar också försöka variera mig lite i belöningen, godis när hon t.ex ligger ner och tar det lugnt, och sen kampleksak, boll i snöre när det är typ moment där hon helst ska hålla sig nära mig (alltså inte kasta iväg en boll och sen komma in för att sedan fortsätta då det blir lite rörigt enligt mig). Och sen bollkastning när det är typ att hon ska följa efter mig eller moment där man typ bytar rätt ofta, så vi kan ta oss tiden att hon ska springa och hämta. Om ni förstår vad jag menar.
Så det verkar inte vara motivationen för jag skulle då tycka att hon inte skulle tycka det var kul från början, men det gör hon. Hon älskar det i början, men sen (vad jag anser) så blir hon jättetrött.
Jag brukar försöka att inte "älta" saker heller utan funkar det inte efter 1-2 försök så testar jag något annat och går sen tillbaka. Jag försöker även att variera träningen mycket! Jag anser att jag tränar till 25% och leker till 75% i träningspassen, alltså försöker att inte ta träningen så "allvarligt" utan försöker få leken att vara det som hon kommer ihåg typ :)

Hon är i perfekt vikt, för det var någon som frågade det. Hon är enligt flertalet duktigare personer (vet att det inte gör skillnad sålänge man kan känna men men) i perfekt form, kanske behövt lite mer muskler (och det tränar vi på) men annars är hon i bra hull!

Jag tror dock fortfarande (tyvärr) att det är motivationen, för min tik är precis likadan.
Hon tycker det är jätteroligt dom första momenten, och sedan dör hon helt. Hon älskar att kampa, men när hon tar slut mentalt är hon knappt intresserad av kamptrasan. Eller av godiset.
Vi provade agility häromdagen vilket hon tyckte var jätteroligt och självbelönande. Jag hoppas att hon kommer tycka det även när vi provat fler gånger.
Apportering kan vi träna i en timme med pauser utan problem, viltspår typ dygnet runt och ren lydnadsträning kanske 10 minuter.

Du kanske inte hittat det din hund går igång på rent träningsmässigt?
Hur mycket olika godis har du provat? Köttbullar, blodpudding, lever, kycklinghjärta, morötter, köpegodis av alla de slag, korv, ost, mjukost, leverpastej osv osv?
Varierar du med fler leksaker än tre st? Kanske någon med päls, ett långt rep med en tuss i änden hon kan jaga, något som piper, mjukisdjur, andra kampleksaker, en kong osv osv?
Hur rolig är du som person? Tjoar, tjimmar, hoppar, kryper, rullar runt, brottas?
Hur tätt kommer belöningarna? Du kanske behöver öka din belöningsfrekvens?

När jag kör jaktfot med min tik måste jag t ex ha jättehög belöningsfrekvens, i början fick hon kanske 20 eller fler godisar på max 10 m jaktfot. En instruktör fick mig att få upp ögonen för att jag i regel belönar för sällan, och efter det har i princip all träning gått mycket bättre och även hennes mentala uthållighet :)

Jag har provat på lite allt möjligt med henne enligt mig. Vi har testat agility, freestyle lydnad, rallylydnad, lättare sök (hitta typ godisar, leksaker), litet spår (la godis med ca 2-5ms avstånd och hon skulle följa efter, självklart började jag med 2m och sen gick längre). Hon är likadan med allt, tycker det är kul i några minuter och sen är det inte kul mer, fast vi tagit paus efter några moment (efter varje gång på spår/söket).
Jag har inte direkt möjlighet att lägga spår med annat eller kunskapen då jag inte gjort det med något annat än godis. Men ge gärna tips på träningsgrenar/saker man kan göra som inte kräver massa dyr utrustning, något litet går ju bra men inte en hel agilitybana ;)
Hon får inte äta köttbullar (sådana man köper då de har lök i sig) och eftersom 80% av min familj är vegetarianer, så gör vi inte heller egna. Samma sak med blodpudding. Vi har däremot testat med kokt grishjärta, ungkalvslever och jag har planerat att köpa något nytt sådant äckelpäckel att testa med! Men även såklart med de vanliga hundgodiset såsom frollic, leversnittar, lammsnittar, sådana typ "korvar", de smågodisarna man får i sådana burkar osv. Så godismässigt har jag nog testat det mesta, även sådana skitdyra från typ acana/orijen (?) som är varmrökta ? eller något sådant. Och samma sak med allt det, roligt i början och sen blir hon jättetrött.
Jag har även testat med sådana ringar med bollar i men de går sönder efter någon träning så jag tycker inte sådana är värda att köpas längre. Sen har jag inte hunnit införskaffa så mycket sådant då det inte finns sånt i djuraffärerna i närheten och min pappa måste då köra mig. Men jag tänkte åka till Teba i Höör (stor djuraffär med allt) och köpa lite sådant när jag får pengar. Och hon får inte ha pipleksaker... Men jag har tänkt köpa lite sådant som du nämner annars!
Jag försöker vara rättså rolig och jag har försökt vara "rolig" på olika sätt, typ hoppa runder, rulla runder, gömma mig, och typ göra som jag gör vid lek med henne fast i träningen.... Funkar de första minuterna men sen samma sak, hon blir trött.
Belöningarna kommer när hon är "klar" typ. Alltså säger jag sitt, så får hon den då. Men är det något "större" så får hon ju belöning fler gånger. Typ om hon ska hoppa en bana så brukar hon få godis när det är lämpligt (typ större mellanrum mellan 2 hinder så hon hinner sakta ner lite, få godisen och sen fortsätta då hon annars sätter i halsen). Och vi hoppar aldrig jättelånga banor utan de är på ca 4 hinder, en tunnel och ibland slalom.
Agility, där jag springer med henne och typ bara pekar på hinderna hon ska hoppa är det hon "orkar" längst. Det går sakta i slutet (och då menar jag väldigt sakta trav) men hon gör det iallafall och försöker inte lägga sig ner typ hela tiden och sova.

Jag tänker först och främst att hon inte tycker det är kul. Samtidigt undrar jag över t.ex. höfter och rygg? Att få vandra på i eget tempo, lös, klarar en hund ofta väldigt bra, men blir det många hopp/ligg, skarpa svängar, tempoväxlingar kan t.ex. en ond rygg göra sig påmind.

Är hon röntgad?

Nej. Det behöver inte märkas alls, egentligen. Tyvärr. Det är det som gör det så sjukt svårt. Vi hittade ju en helt tokig rygg på min då vi röntgade. Ordentlig spondylos. Hoppar och springer som vanligt, jag får trycka och känna hur som helst. Det enda symtomet var ett visst beteende mot främlingar (hon är ganska spänd kring ovant folk).

Hon är inte röntgad men borde hon inte säga ifrån då om man t.ex klämmer?

Nej det behöver hon absolut inte göra eftersom det kanske inte är den typen av smärta.

Har du aldrig fått ont i en led tex knä, höft elle ja ryggraden för den delen, men när du eller läkarn klämma och känner går det inte att hitta en speciell punkt som gör ont men du har liksom ont heltiden ändå? Att provocera fram smärtstötar kan var näst intill omöjligt men ändå finns smärtan där likt en irriterande fluga i allt vardagligt arbete.

Tror att smärtan från dåliga leder hos djur kan vara ungefär densamma.

Jag hade nog faktiskt bett om att få henne grundligt kollad. Jag hade aldrig förlåtit mig själv om jag försökt "motivera" en hund som egentligen har ont. Med tanke på att ts hund är en blandning av raser som kan ha rätt mycket höftproblem hade jag nog varit lite orolig.

Sen säger jag det igen:
Man ska också vara återhållsam med kastlekar. De flesta hundar tycker att det är roligt att springa efter en pinne eller en boll som far iväg genom luften, men leken innebär rivstarter och tvära inbromsningar som sliter på leder och ligament.
http://www.skk.se/kopahund/din-valp-och-unghund/motion/

Jag uppfattade det som att hunden inte visar att den är trött vid fysisk motion utan enbart vid mental träning? Det tycker jag talar emot att den skulle ha ont. Dvs även om man gör fynd på röntgen så är jag tveksam till att det skulle vara det som gör hunden omotiverad vid lydnadsträning. Men OM man nu vill kolla upp hunden fysiskt så hade jag nästan hellre lagt pengarna på att åka till en hundfysioterapeut, t ex Camillas hundrehab som ligger ett stenkast från Teba i Höör. Hon tar 750 kr för 1,5 timmes behandling (första besöket, behövs det fler är det billigare).

Att hunden inte vill jobba kan bero på flera saker (bl a matte är för tråkig, matte är för rolig/curlar, övningen är för svår, uthålligheten hos hunden är dålig samt naturligtvis att hunden i sig inte har någon vidare motor). Jag har haft en egen schäferblandras som helst av allt låg på soffan och käkade praliner ;). Men med rätt träning så lyckades vi åtminstone klara ett helt lydnadsprogram utan att käka en massa godis.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 626
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 955
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 191
Senast: Maniac123
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
999
Senast: Nova123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama