Förslag..

Sv: Förslag..

Det mesta av det som stod var bra tycker jag, tex:

Höja kvalificeringskraven för de olika klasserna och se till att det finns tillräckligt många tränare som kan hjälpa ekipagen i deras utbildning.

Gör banhoppningen svårare för att tvinga ekipagen att bli bättre på att hoppa.

Ha fler tekniska utmaningar på hinder som inte är så stora.

Däremot håller jag inte med om det sista, att fälttävlan kanske måste gå åt att bli mer dressyrtävling, jag tror det finns andra sätt att förbättra säkerheten i terrängen, tex de förslag som stod i artikeln!

Håller med dig också.
Tyckte också att ha fler klasser är en idé. Har själv funderat en hel del på detta och kommit fram till att en klass mellan lätt och * vore lämpligt. Fler lättare utbildande klasser och sedan kunna göra * och uppåt svårare = mindre skillnad mellan de internationella.

Jag fattade inte heller det sista. Då blir det ju ungefär som det författaren pratade om i början om man förbjuder sporten. Om stjärnklasserna hemma är jätteenkla blir skillnaden ännu större mellan de internationella. Och de vill vi väl inte?

(nej, nu måste jag rusa. Ska fundera lite mer och återkomma)

Som några varit inne på i tidigare trådar så tror jag inte att svårare hoppning är någon lösning.

Jag är absolut för hårdare kvalkrav minst 5 rundor i klassen under för att få gå upp ett steg

Om man rider sina förslagsvis 5 rundor i 100 cm klass så tror jag inte att en ny mellanklass behövs. Däremot borde vi ha något under 90 cm , tycker norge har ett bra system med 60 och 80 klass öppna för både häst och ponny.

Fler klasser är definitivt ett bra förslag. Jag upplever att det blev ett för stort hopp från 100 klass till *-ig när 110-klassen togs bort. Och även att 100-klasserna skiljer sig kraftigt åt från bana till bana, mer än 90-klasserna.

Istället tycker jag man ska införa både 70 och 110-klass.
Då täcker man in de som vill börja och lära sig och de som ska upp i klasserna blir så illa tvungna att genomföra ytterligare en klass innan man kommer upp på *-nivå.

Sen tycker jag att banhoppningen SKA ligga på den höjd som sägs i TR. På vissa debutant är de flesta hindren på 70-80 cm och det är alldeles för lågt och lätt. Men med tanke på att många fälttävlans hoppningar i de lätta klasserna går på undermåliga gräsbanor (läs hagar med heltaskigt underlag...) så kanske man inte direkt behöver lägga in fler svårigheter där då det löser sig självt när ekipagen inte är vana vid att banhoppningshindren ligger i upp- och nedförsbackar....:devil:

Jag vill minnas att det står i TR att bara 1/3 av hoppbanan får vara på maxhöjd

Tycker också att det var ganska bra förslag, men blir det ännu mer dressyrtävling i de lägre klasserna blir de ju inget kul. :crazy:

Tkr att det borde införas fler klasser med, tex för d ponny är det ett stort hopp mellan deb (70 cm) och lätt (90 cm) tkr att det borde finnas en 80 klass som man måste kvala i innan man går upp i den "Lätta" klassen på 90 cm.
Både b och c ponny har ju även lätt klass i 70 cm, så då kan väl i vilket fall d ponnyerna få en 80 klass.
:idea:

Alla dessa förslag är ju saker vi redan har diskuterat här på buke , låter som skribenten läser här :angel:

Det verkar ju jätte bra med fler klasser o så, men de blir ju mycket mer att bygga på terrängbanorna... t.ex. me en 80 cm bana...

Det är ju det som är problemet, men 70 klass för häst måste man ju kunna ha. Det är ju samma höjd som för deb. ponny
110 klass borde inte heller vara så svårt, iaf inte för de som arrangerar både lätt och *. Det borde väl gå att använda många av hindren därifrån och ändra lite.

Men 5 rundor i varje klass som någon sa är för mycket, iaf i Sverige. Var ska man hitta alla tävlingar?

Jag vill minnas att det står i TR att bara 1/3 av hoppbanan får vara på maxhöjd

Det är möjligt men jag menade inte att alla hindren skulle ligga på max. Om man är ute på en vanlig hopptävling så brukar ofta första hindret ligga ca 10 cm under max, 2:a hindret likaså och sen höjs svårigheten successivt till att kanske 3-4 hinder ligger på max.
Det var så jag menade.

Som det är nu så kanske 2 hinder ligger på 95 och resten mellan 70-80.

Det är ju det som är problemet, men 70 klass för häst måste man ju kunna ha. Det är ju samma höjd som för deb. ponny
110 klass borde inte heller vara så svårt, iaf inte för de som arrangerar både lätt och *. Det borde väl gå att använda många av hindren därifrån och ändra lite.

Men 5 rundor i varje klass som någon sa är för mycket, iaf i Sverige. Var ska man hitta alla tävlingar?

Fast den som skrev det menade nog att man då tvingas rida på en och samma nivå en hel säsong mer eller mindre. Kanske inte är så dumt? Som det är nu så har många VÄLDIGT bråttom upp från debutant till lätt och sen vidare till *-ig fast dom aldrig förut ridit fälttävlan.

Fast den som skrev det menade nog att man då tvingas rida på en och samma nivå en hel säsong mer eller mindre. Kanske inte är så dumt? Som det är nu så har många VÄLDIGT bråttom upp från debutant till lätt och sen vidare till *-ig fast dom aldrig förut ridit fälttävlan.

Ja och jag tror också på det. Idag är det så att man väljer ut banor där det saknas vissa typhinder bara för att klara gå vidare. Här tänks inte på konsekvenserna! :o
Möjligen att detta med tex 5 är för mycket och kanske bara ska gälla ryttaren? Kan tänka mej att 5 är mycket när man är rutinerad...

Men tanken att man ska rida 5 1* för att rida en 2** låter tom för lite enligt mej. Iallafall ska det isåfall vara på olika banor. Idag kan man ju kvala på samma bana.

Rutin kan man bara få genom att rida, olika banor. Gärna olika hästar.

Men det är bara ryttaren tycker jag som ska kvala så. Då tar det sin tid men det ska det göra om man ska få rutin.

En rutinerad ryttare kan få ta upp hästen fortare.

Det är möjligt men jag menade inte att alla hindren skulle ligga på max. Om man är ute på en vanlig hopptävling så brukar ofta första hindret ligga ca 10 cm under max, 2:a hindret likaså och sen höjs svårigheten successivt till att kanske 3-4 hinder ligger på max.
Det var så jag menade.

Jag tror mer på fler språng och mer "banhoppning" dvs fler linjer tidigare.

Jag håller med. Det är betydligt fler ryttare och hästar som hade behövt det.

Den bästa lösningen är väl att ALLA klubbar får dra sitt strå till stacken och arrangera fler tävlingar.

Annars får man väl helt enkelt låta det ta den tid det tar, varför stressa upp i klasserna. Min tränare har alltid sagt 1 år i varje klass och i 100 klass där skall man stanna länge...Kanske att man kan komma på ngt dispenssystem om ryttaren är mkt rutinerad, fast och andra sidan så skadar det väl inte att alla unga hästar får ett par tävlingar för mkt än för lite. Även om de har en superpilot.
Man behöver ju inte kvala tillsammans så det drabbar ju en inte om man som rutineradryttare rider på en häst som gjort sina rundor.

Det var så jag menade.

Fast har du haft mätstocken med dig?? för 95 cm kan se riktigt lågt ut:angel::angel:

Liknande trådar

Skola & Jobb Läser en artikel i tidningen där en man belåtet berättar hur han slutat jobba, flyttat från storstaden till en mindre stad. X hade...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
8 217
Senast: Thaliaste
·
Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 692
Senast: Jerseyite
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 894
Senast: Derivata
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 200

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat