Förslag på vad man kan hitta på med sin häst?

E

Ecalyptuz_

Snälla, ge mig förslag på vad jag kan hitta på med min häst, lite nya utmaningar och så! Börjar bli uttråkad på och göra samma saker hela tiden. Intresserad av dressyr, men även jobba han från marken. OBS! Jag är ganska oerfaren.

Kom med alla förslag!:)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Förslag på vad man kan hitta på med sin häst?

Du kan ju klättra, tömköra (ta hjälp av någon väldigt duktig) longera och öva kommunikation alltså att hästen ska stanna eller öka osv för väldigt små tecken från dig Läs dansa med hästar av Klaus Ferdinand Hempfling. Öva "stopp i backe". Detta bygger rumpmuskler och är VÄLDIGT jobbigt för hästen Du rider i en nedförsbacke i skritt bra fart fram. Gör halt och kontrollera att hästen har "satt sig" dvs bromsat med bakbenen och har de under sig. Gör så ett par ggr ner om backen är tillräckligt lång. Uppåt rider du samlat i valfri gångart dvs den ska jobba sig upp med bakbenen. Backen får inte vara för brant men behöver ändå en lutning. Prova dig fram du känner när det är rätt. Men tänk på att det är jättejobbigt. Dagen efter låter du hästen stå eller skrittar en runda på ca 20 -30 min. Skritta är oxå bra . Man måste inte alltid jobba. Lycka till och ha kul;)

Jag tar å puttar upp detta lite då jag oxå vill ha lite försölag på vad man kan hitta på för kul med sin häst!!

Ni kan ju altid ta och köra in era ridhäster:angel: det är bra för ryggmusklerna det. Å börja tävla körning:laugh:

Min Foderhäst är faktiskt inkörd då han är en föredetta travare vill även ta å börja köra honom lite men har ingen tillgång till nån vagn.. Funderar på att köpa en men dom kostar ändå en del...

Bruksträning är kanonkul! Vänj hästen vid prasslande presenningar, att stå still när man öppnar grindar, gå över broar, fladdrande plastband, att rygga i L-form, skritta i vatten, hoppa över bäckar, Vända på en femöring (dvs inom en liiten kvadrat) osv osv. Jag älskar att göra sånt med min häst, alla typer av miljöträningar är ju bra!

Förutom sånt kan man syssla med trickträning (lära hästen vacker hov, buga, skaka på huvudet osv), eller så testar du distansritt! Att tävla i uteritter tycker jag låter som det bästa som finns!

Tillägg: http://www.brukshast.se/

Låter riktigt roligt!!

Men hur lär man en häst saker som vacker hov, skaka på huvudet tex?

Han kan nästan buga.. :)

Vända på en femöring kan han även det då vi ibland har fått vända på smala skogstigar då man inte kunnat komma längre..

Men alla de saker om pressenningar å skritt i vattnet mm låter riktigt roligt det ska jag börja lära min häst!!

Men hur lär man en häst saker som vacker hov, skaka på huvudet tex?

Han kan nästan buga.. :)
sök på trickträning här på forumet så hittar du en del tips :)

Psst: Har sett bilder på hur de ridande poliserna lärde en av sina hästar att stå still med en hel presenning över sig... det är en utmaning ;)

Vet du om det finns någon sån träning i min närhet man kan anmäla sin häst till??

Min Foderhäst är faktiskt inkörd då han är en föredetta travare vill även ta å börja köra honom lite men har ingen tillgång till nån vagn.. Funderar på att köpa en men dom kostar ändå en del...

INGET ont om travare men de flästa är aldrig riktigt inkörda... :angel: hur många trav kuskar lägger ca 3 till 6 månader på att få hästen rikitgt säker framför vagn?

Vet du om det finns någon sån träning i min närhet man kan anmäla sin häst till??
Ingen aning. Jag tränar inte bruksträning organiserat, utan bara hemma på tomten. Hör dig för med närmaste ridskola? De kanske kan hjälpa dig att starta upp en bruksridningsgrupp?

Många saker inom bruksridningen kan man ju träna på vanliga ridturer också, som att hämta posten till häst, gå över läskiga broar, i bäckar etc. Bara man har tålamod och är lugn så brukar det mesta gå...
Rilla gick tex över ett galler ( typ sånt här: http://www.nordpost.se/Shop/artbilder/Normal/1203246.jpg ) som låg tvärs över vägen igår två gånger efter lite lugn övertalning :)

ja bruksridning har jag hålt på med ett tag... det är skoj har ingen lärd häst till det för tillfälet bara. :D men till nästa års dm blir jag nog den ända med ett halvblod ;P Och jag tror nog inte att organiserad bruksridning/körning träning finns någon stans i landet och om det finns höf gärna av er.

INGET ont om travare men de flästa är aldrig riktigt inkörda... :angel: hur många trav kuskar lägger ca 3 till 6 månader på att få hästen rikitgt säker framför vagn?
Desto bättre idé att börja köra sin ridtravare :) Man kan ju anmäla sig till en kurs för att få hjälp - det utvecklar både häst och ägare!

Tyvärr inte många kuskar!!

Ska försöka hitta en billig liten rockard/vagn så jag kan ta å börja köra honom lite..

För det tror jag att vi båda skulle gilla :)

det hade vart jätte kul att lära sig lite bruksträning samt NH träning..

Har alltid velat lära mig det...

Ska absolut försöka lära honom lite..

Å ska även försöka höra mig omkring om det kanske går att fixa fram en träning här i närheten...

Det var en duktig häst som våga gå på galler.. Min Pålle fastnade med hoven i ett liknande galler å e nu livrädd för att gå på det igen.. Ska försöka att leda honom lite lugnt å försiktigt över nästa gång vi kmr dit..

Som du säger så går det att utföra en del grejer om man bara talar lugnt med hästen!

Jo så fort jag hittar en billig vagn så ska jag ta å börja köra honom lite har kört en del förr så..

Kan ha glömt bort en del då de va nåra år sen sist :crazy: men vi får lära varandra lr skaffa en tränare helt enkelt...

Ja det hade vart jätte roligt att gå på en sån träning!!

Så man kan ju hoppas att de dyker upp nån träning i närheten!!

börja med att vänja han vid draglinorna och börja med att dra ett bild däck i en svängel med linor så att han får linorna mot benen det låter rätt mycket när man dra ett bildäck på det visset men det är bara bra för en vagn är inte heller tyst.
sedan kan det vara bra att lära dom vad backselen är.

vagnen ska ha en hög sits så att de ser framot å inte in i en häst rumpa. ;P se till att det finns svängel och använde den. ;p
vilken typ av sele hade du tänckt ha?

hihi jaså du hade kört innan... detta var ju nybörja tips... ja ta hjälp av tränare det är ALDRIG fel.

Jag vet inte vad jag tänkt ha för sele ännu de beror ju lite på vad jag hittar för vagn...

Hittar jag en billig Gigg så blir det ju en lite grövre sele än en travsele om det nu blir en Rockard.

Men visst är det trevligare att köra i en Gigg än en Rockard då man ser mer än en rumpa :P

Jo :) jag har faktiskt kört både travare å körhäst (enbett,par) och även varit med vid inkörning av häst..

Så det ska nog inte vara nåra problem att få till det där så fort jag har rätt grejor!!

låter ju bra... tävla lite i körning då med kanske? angående bruks så kan du gå in på http://juf.se/ tycker inte om deras sida (dåligt byggd å rörig) men du kan kanske hitta något intresant. http://www.skogshasten.com/ här ar du en sida till som du kanske kan hitta något intresant på.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 536
Senast: Mabuse
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Lavinia
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 149
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar