Förslag på hingst

MoQ

Trådstartare
Har ett sto-88e.Martini-Leopard-Gaspadin som jag funderar på att betäcka i år.Hon är liten,156cm,vilket inte gör mig något då jag är kort.Hon har mkt bra gångarter och hoppar väl.Mkt temperament(3xDrabant!),men med ett hjärta av guld.
Jag vill ha en inte alltför stor häst med både bra gång och hoppning,dvs en trevlig allroundhäst.+ vore med lite enklare (mindre temperament) av och till i ridningen.Gärna svenskt blod,då jag tycker vi har för mkt utländska hingstar.Dock är jag förtjust i For Feeling,men vill ha fler förslag.
Tack för hjälpen!

Sv: Förslag på hingst

Jag är en stor Nactus-fan och föreslår så klar Nactus!! Han har svenskt blod och ett utmärkt temperament som han också förärver!! Hans avkommor brukar bli allround med tyngdpunkten på dressyr. Nu betäcker han naturligt, så det kanske är långt bort för dig. Det var mitt förslag.

Kan också med det varmaste rekomendera Nactus, fick en hingstunge (han på användarbilden) förra året, underbart temperament, mkt utstrålning och bra gång fick 887 på gången vid fölbesiktningen. Nactus själv har ju 8or både på gången och i hoppning, han är ju dock 170, så det är ingen liten hingst. Har fler bilder på min kille kan dock ej lägga upp dem här men om du pm:ar din mailadress kan jag skicka.

Varför For feeling på det stoet???
Det finns så många bra hingstar som tar tillvara ditt stos fina stam, med både hopp och gångarter...

Tack för svar!
Nactus är faktiskt en hingst jag själv funderat på.Bor ca 20mil därifrån så det är ju möjligt att köra stoet dit.PM:ar dig,har inte sett så många avkommor i vår avkrok!
For Feeling är en hingst jag själv tycker om,håller dock med,vill egentligen behålla det svenska blodet.

Tänk bara på att med Nactus får fölet 3xUtrillo ;)

Corrado WL tycker jag är en intressant prestationshingst som kombinerar en importerad pappa med gammal, mycket god, svensk prestationsstam! Vet dock inte hur stora hans avkommor blir.

En liten hingst är Artist som själv gått svår internatonell hoppning och vars pappa Strauss varit med i OS i dressyr. Artist kommer också ur en gammal svensk prestationsstam (apråpå tråden om mödernets vikt ;) )!

Görel skrev:
Tänk bara på att med Nactus får fölet 3xUtrillo ;)

Corrado WL tycker jag är en intressant prestationshingst som kombinerar en importerad pappa med gammal, mycket god, svensk prestationsstam! Vet dock inte hur stora hans avkommor blir.

En liten hingst är Artist som själv gått svår internatonell hoppning och vars pappa Strauss varit med i OS i dressyr. Artist kommer också ur en gammal svensk prestationsstam (apråpå tråden om mödernets vikt ;) )!

Minns jag fel eller hade inte Corrado otroligt taskigt index för benställningen på avkommorna?

Har för mig att Corrado inte varit i avel de senaste åren,annars håller jag med,både han själv och hans stam tilltalar mig och ja,blir den större får väl repstege ingå!!!
Artist är jag mer osäker på.Har sett några avkommor med ganska hett temperament och det har ju min dam också!
Usch att det ska vara så svårt!
Tack för ideer och uppslag.
Har själv lite tanke på Lamborghini som jag såg som unghäst och tyckte om,men frågan är om det blir för hett?Någon med avkommor e.honom?

Corrado var inte i avel p g a satsning på att komma med till förra årets OS. Har för mig att shady kollat upp om/att han ska vara i avel i år.

De avkommor till Artist jag träffat har inte varit heta i temperamentet. Jag lät betäcka mitt eget sto med honom förra året, tyvärr blev det inget :(

Lambourghini är en av mina egna kandidater! Har sett honom, men inga avkommor. Jag själv tänker dock vänta med att använda honom tills de äldsta blivit ridna.

Enligt hingstkatalogen har han 114 för exteriör, kommer inte ihåg ifall jag sett någon siffra på extremiteterna. Men Ceylon, som min egen häst är efter, har typ 58 på extremiteter, och han lämnade ju en massa svårklasshästar ändå ;)

Varför inte prova någon verkligen allround... På ett så bra stammat sto borde det vara helt ok. Vi har ju sådana förädlare som Ragazzo, Acribori, Bourbon mm

Senast ändrad:

De fölungar jag sett efter Lambourghini har inte varit märkvärdiga alls. 1: mamma efter Anart -fölet blev liten fux med otroligt mkt vittpå sig...(ganesco!!!) ":fullblodssto- fölet blir skimmel, är mkt kort i rygg,ej högrest med mkt ordinära rörelser.3: mamma efter artist. fölet litet och nätt, hyfsade rörelser. :mad: MEN DÄREMOT HAR ALLA DESSA FÖL VÄLDIGT TREVLIGT TEMPERAMENT. sNÄLLA,NYFIKNA OCH LUGNA. Och det är ju mkt värt det också... :banana:

Vad jag hört så skall Corrado vara i avel i år. Så det med satsningen på OS är helt korrekt. Intressant stam på den hingsten, framför allt för mig som skulle få linjeavel på Dragon.

Jag är ju lite intresserad av honom själv, men fruktar att det kan bli lite väl mycket Jovial i fölisen :crazy:

Eller varför inte Chess 880. Har ju mkt bra hoppstam (halvbror med Feliciano) med Cortez som pappa. En fantastiskt trevlig hingst, vacker och rör sig mkt bra. Han har även lämnat gångartshästar varav en el. två på export till USA. Jag har sett en hel del av hans avkommor och alla har varit lika trevliga. Har själv haft en avkomma efter honom som tyvärr dog. Skulle inte tveka och använda honom igen.

Corrado är till salu, så risken är att han försvinner under säsongen... Annars har jag också klurat på honom...

Om jag inte minns helt fel är han väl en av de hingstar som enligt BLUP ger mest storlek på sina avkommor och trådsaparen letade väl efter nått lite mindre..

Ancan: Det är ju så att mödernet styr mest så det kan ju bero på det att de avkommor du sett inte var speciella.

Jag själv har sett väldigt fina avkommor efter Lambourghini. Rekomenderar honom starkt!

Annars är jag ett stort fan till Cortez, blir ju ofta bra hopphästar med mycket luft och hasarbete i gången.

Artist tycker jag också bra om, han ger väll dessutom ganska litet?

Hur är det med Bellini, är han kvar i avel?

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Ska ev ta föl på min systers swb nästa år, hon är mer av den ganska breda o bastanta typen och 167 i mankhöjd, är själv 163 så har...
2
Svar
29
· Visningar
3 590
Senast: cirkus
·
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 537
Senast: Unafraid
·
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 779

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025

Hästrelaterat