Förslag på hingst

Sv: Förslag på hingst

Lambourghini har jag en avkomma efter. Han är ju inte lång i ryggen och har själv ett väldigt trevligt temperament.
Mitt sto -04 fick 88887 på fölbedömningen.
Hon är en riktigt lätt elegant tjej med mycket luft i gångarterna.
Korrrekt i benen och en liten tuffing. Mycket egen vilja men lättlärd och orädd.

Lambourghini var med i femårschampionatet i dressyr i falsterbo och han har 99 i hoppning har jag för mej. För att inte tala om hans far Bellini, 10 10!

Jag gillar honom skarpt! Inte är han speciellt dyr heller

Det stämmer med stationen på Shogun. Har hört att Lancier skall stå där i år.

Alpen Corrado ger den bästa allroundhästen man kan tänka sig alla hans avkommor är hur snälla som helst och enkla att ha å göra med.

På tal om Shogun, Lanskoy mfl. är det någon som har koll på hur många de betäckte förra året?

Vad jag kunde se, så var inga av stationens hingstars betäckningssiffror med på sista listan jag såg...

mvh

Lanskoy vill jag minnas att jag kollade upp, och han hade inga. Shogun hade kanske 5, men jag kan förstås minnas helt fel.

Shogun hade 13. Vilket för mig är obeskrivligt. Inte för hingsten i sig utan för stationen.

Tycker ändå att det är synd att en så vettig hingst får så få ston :mad:

MoQ...
Du har fint dressyrblod i din häst (och jag tror inte att temperamentet kommer från Drabant - det ligger ju långt bak i stammen - men det är populärt att skylla på det) och du bör bygga vidare på det (även om Martini hade fina hoppbetyg också). Om du inte ska hoppa höga klasser så duger de flesta godkända hingstars hoppförmåga.
Jag tycker du ska försöka lätta upp din häst med en hingst med mycket fullblod i.
Bra typ och gång + hög andel fullblod är mitt tips. Gärna en hingst som är avkommebedömd om nu inte stoet har använts i avel tidigare så du vet vad hon lämnat tidigare. Sedan kan du hoppas på ett hingstföl som du kan kastrera så slipper du förhoppningsvis en häst med "mycket" temperament.

Det är sant. Brukar vara så på Ölands stationerade hingstar att det är (bönderna) som åker med sina halvblodsston till dom hingstarna som står där. Sedan spelar det nästan ingen roll vad det är för hingst. :mad: :crazy:

Läste i senaste Ridsport att Cairo kommer att vara i svensk avel!
Kan bli ett alternativ för mig,lite beroende på hur han finns tillgänglig.
Provade honom på fryst för några år sedan ,men mitt sto resorberade,så det vågar jag nog inte prova igen.
Jag vet att jag får mer Utrillo i avkomman,men jag träffade Cairos mamma när hon var ridhäst och tyckte mkt om henne.Själv har han ju tävlat både hopp och dressyr.
Någon som vet mer?

Cairos avkommor är trevliga!

De verkar vara både snygga och allsidiga....

Har bara träffat på tre avkommor - två stora rejäla valacker och ett lite mindre sto - alla med trevliga gångarter.

Hur har temperamentet varit på de Cairo avkommor ni träffat?
Min dam kan nog betecknas som ganska skarp,men ändå med gott hjärta!
Hon var med igår och hopptränade med en young rider och det fanns inte någon som trodde mig när jag sa att hon var 17år!Helfräsch,vilket är huvudargumentet för mig att betäcka henne även om hon inte har tävlat så mkt fa pga av min ryggskada,därav annan ryttare.

gonkan skrev:
Jag har ett gammalt sto som är efter Gaspadin även hon är det mycket go i och hon är inte heller så stor 159 cm,jag har själv betäckt henne 1 gång med Castor (tyvärr inte kvar i sverige) blev en avkomma som just nu är 167 cm hög , himla trevlig modell och underbart temprament och psyke vill alltid vara till lags. Sen betäckte jag med pascal och det stoet är nu som åring 142 cm så hon blir nog en bra höjd på henne med och är också bra temprament på, ska föla nu i Maj och det är även då Pascal som är pappa till detta föl . Men i år så skulle jag gärna betäcka med en annan hingst men jag vill ha en som betäcker naturligt då mitt sto är 24 år i år och inte allt för dyr då man aldrig vet vad som kan hända med en gammal häst , är det någon som har ett bra förslag på en hingst som kan stämma in på detta ;-)

Vad sägs om Lancier 987? Jag ska nog betäcka två ston med honom, ska bara åka och titta på honom i helgen. Han är ju ingen ungdom han heller så det gäller att passa på innan den siste Landgraf-sonen i Sverige försvinner... :cry:

Nu när bruksprovet har varit så kanske Hermes kunder intressera? Jag såg honom på hingsttåget och var positivt överraskad (inte så förtjust i pappan Rambo). Fin, högställd typ, verkar ha ett bra temperament, jättesvensk och hoppade väl uppsuttet (7-7?).
Se mer info på www.stallkilhult.com .

Roligt att höra om trevliga nygodkända svenska hingstar!
Kom tyvärr inte ifrån och kunde åka på bruksprov eller hingsttåget.
Har själv inte tänkt så mycket på Hermes,då jag läste referaten i Ridsport,då jag inte tycker om Rambo,men helt klart värd att kolla upp!

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Ska ev ta föl på min systers swb nästa år, hon är mer av den ganska breda o bastanta typen och 167 i mankhöjd, är själv 163 så har...
2
Svar
29
· Visningar
3 590
Senast: cirkus
·
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 537
Senast: Unafraid
·
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 779

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat