Förslag på hingst

Sv: Förslag på hingst

Då vill jag bara tillägga att Waliants mormorsmor Joviala lämnade Flamingo 481 (svår internationell dressyr) och Eminent 585 (svår hoppning) :)

Han har en välkomponerad stam! Jag tror tyvärr att han hamnade "bakom" Warsteiner som ju godkändes samma år och också är e Weltmeyer.

Görel skrev:
Du skrev hingstar.

Feliciano har bara en fader och han var född i Holland.
Jag vet att varje häst bara har en far, jag kanske uttryckte mig oklart! Det jag menade var att hingstarna i hans stam inte var svenska ex. hans far, farfar, morfar, farmorsfar osv.

Ang. hingstar så menade jag även Corrado och Chess. - och jag vet att stolinjen är väldigt svensk!
(Förlåt trådskaparen att jag snyltat på din tråd!)

Jag har ett gammalt sto som är efter Gaspadin även hon är det mycket go i och hon är inte heller så stor 159 cm,jag har själv betäckt henne 1 gång med Castor (tyvärr inte kvar i sverige) blev en avkomma som just nu är 167 cm hög , himla trevlig modell och underbart temprament och psyke vill alltid vara till lags. Sen betäckte jag med pascal och det stoet är nu som åring 142 cm så hon blir nog en bra höjd på henne med och är också bra temprament på, ska föla nu i Maj och det är även då Pascal som är pappa till detta föl . Men i år så skulle jag gärna betäcka med en annan hingst men jag vill ha en som betäcker naturligt då mitt sto är 24 år i år och inte allt för dyr då man aldrig vet vad som kan hända med en gammal häst , är det någon som har ett bra förslag på en hingst som kan stämma in på detta ;-)

Vet en domare på 3årstest som inte alls är imponerad av Waliant. "en liten skithingst" sa han om honom.(ej i högtalaren utan till medhjälparen bredvid)

Själv vet jag ingenting om poan, men höjde lite på ögonbrynen vid yttrandet.

Om man har en utländsk far så brukar farfar också vara utländsk :smirk:

Jagvet inte hur du definierar en svensk hingst, men för mig är en svensk hingst en som är född i Sverige!

Vill också be trådskaparen om ursäkt, men jag vill gärna försöka förstå detta märkliga påhopp jag blir utsatt för!

Det tror jag att du har du alldeles rätt i! Waliant hade dock högre totalpoäng än Warsteiner. Jag har också sett fina avkommor till Warsteiner, men det är ju ändå en viss skillnad på betäckningssiffror! Därför anser jag att Waliant nedärver sig mycket bra.
Till Ina: Det är självklart att det alltid finns någon som inte gillar en viss individ, och att en inte gillar en hingst är ju heller inte intressant. Det hade dock varit intressant att veta anledningen till uttalandet.
Sedan tycker jag också att det är roligt att inte ha en "dussinavkomma". Det är roligare om aveln sprids än om alla väljer precis samma hingst. Dessutom blir aveln utarmad på så sätt.
Sedan hoppas jag verkligen att denna domare dömer hästen ifråga, och inte dess fäder. Det är ju trots allt en individ man visar upp på treårstestet, inte en härstamning.

Själv har jag sett både Waliant och Warsteiner, men blev inte särskilt impad av någon av dem :o

Har inte sett en endaste avkomma till dom, och har inga åsikter om deras förtjänster som avelshingstar!

Cillavan skrev:
Sedan tycker jag också att det är roligt att inte ha en "dussinavkomma". Det är roligare om aveln sprids än om alla väljer precis samma hingst. Dessutom blir aveln utarmad på så sätt.

:bow: :bow:

Precis min åsikt!

Görel skrev:
Vill också be trådskaparen om ursäkt, men jag vill gärna försöka förstå detta märkliga påhopp jag blir utsatt för!
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt, det var absolut inte meningen som ett personligt påhopp!

Jag föreslår faktiskt Wetano. Har en 4-åring efter honom och hon är helt underbar! Eftersom mamman har lite åsikter så ville vi ha en snäll hingst och resultatet blev verkligen lyckat... Hon är helcool i alla lägen men rätt busig :)

Nackdelen är väl att de utvecklas ganska sent, vet inte så många som fått de höga betygen i ex. 3-årstest. Däremot fick lillan riktigt fina betyg som föl.

Wetano är ju själv en dressyrhäst men han har ju mkt hoppblod i sig också. Vårat sto hoppar mycket bra och rör sig också fint. Dock är han kanske inte idealet om man vill ha en mkt "lätt" avkomma då de blir ganska maffiga. Däremot är de inte tungridna...

Då får jag grusa dina planeringar här då. Wetano kommer inte att vara i avel i år, då han skall tävla. Möjligtvis att det finns fryst, men vet att folk blev avrådda att inte köra fryst på honom förra året. Dels var han dyr och dels dåligt dräcktighet,

Livsfarligt för en hingst att tas ur avel för tävling oftast får dom problem att få ston när dom återinsätts i aveln

Tänker du på några speciella ?

Hälsningar Helen

okey, men betäcker han naturligt eller finns han bara på insimering? Vad står han någonstans?? Tack på förhand

Förra året stod han i Köpingsvik (Öland?, är en nolla på geografi :o ). Bara naturlig betäckning.

Kolla ägarens hemsida! www.segorp.se

Har några hingstar till jag undrar om någon vet något om:
-Lanskoy,Nostradamus(tilltalar mig,men tveksamt om han inte bara tävlar).
Wetano har jag tyvärr aldrig gillat,kan inte riktigt säga varför,men han tilltalar inte mig,har dock bara sett en avkomma live och hon var mkt trevlig om än sen i utvecklingen.
Warsteiner träffade jag en avkomma häromveckan som rörde sig fantastiskt(men ganska stor,trots liten mamma).
Gärna fler tips,men sidospår gör inget.Kul att läsa andras funderingar!

Nostradamus var i avel ett år och fick då 19 reggade avkommor. Det är någon här på Buke som har en! Har dock hört att han inte kommer att vara i avel den här säsongen.

Lanskoy betäckte ett år i Sverige innan han exporterades till Danmark, men har stått i Sverige förra året, tror dock inte att han fått några ston :( Skulle gärna använt honom om inte min häst haft hans morfar som pappa!

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Ska ev ta föl på min systers swb nästa år, hon är mer av den ganska breda o bastanta typen och 167 i mankhöjd, är själv 163 så har...
2
Svar
29
· Visningar
3 590
Senast: cirkus
·
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 537
Senast: Unafraid
·
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 779

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025

Hästrelaterat