Förslag på foderhantering, rundbal

Sv: Förslag på foderhantering, rundbal

Fyller också oftast Ikea-påsar, eller höpåsar från Börjes vintertid. Skitdrygt när man fick stå och slita i balen för att få loss någonting.

Nu lägger vi balen på den runda sidan, sliter lite, knuffar den framåt och det lossnar ett tjockt lager av balen på en gång.

Perfekt och det går kanonsnabbt att fylla påsarna.. :)

Nu har jag visserligen bara 4 hästar och inte ett 20-tal hästar att fodra, men jag sparade inte mycket tid på att rulla ut balen så iaf

På den ridskola jag jobbade på vägde vi i ikea kassar.
Jag tyckte inte att det var varken besvärligt eller jobbigt.
Vi hade drygt 20 hästar att väga till, tre påsar/häst.
När man väl har kommit in i det tar det inte lång tid, vi hade en lista på hur mycket var och en skulle ha och nummer på påsarna så att det blev rätt påse till rätt häst. (Boxarna var också numrerade)

Efter ett tag får man "kilona i händerna" och behöver bara väga en gång per påse man lärde sig ju också ganska snabbt vilket nummer som skulle ha vad och blev det ändringar var ansvarig tvungen att säga till för personalen tittade inte på listan annars.

Innan körde vi på skottkärra med följd att hästarna ofta fick för lite hö/ensilage, särskilt på helgerna när det var helgtjänsten som hade stallet.

Jag tror att de hade tagit för lång tid för en ridskola att tjäna in de pengarna en maskin skulle kosta för att ridskolan skulle ha råd och på bara 20 hästar så är det knappt ekonomiskt försvarbart.

Fyller också oftast Ikea-påsar, eller höpåsar från Börjes vintertid. Skitdrygt när man fick stå och slita i balen för att få loss någonting.

Nu lägger vi balen på den runda sidan, sliter lite, knuffar den framåt och det lossnar ett tjockt lager av balen på en gång.

Perfekt och det går kanonsnabbt att fylla påsarna.. :)

Nu har jag visserligen bara 4 hästar och inte ett 20-tal hästar att fodra, men jag sparade inte mycket tid på att rulla ut balen så iaf

Ja givetvis gör man så, hur gör man annars? står och sliter på fel håll:confused:
Inget elakt mot dej alls utan jag bara undrar.

Gå helt enkelt in på maskinmarknaden.se, så söker du på balrivare/upprullare för stationär drift.

Det finns ju självklart fabriksnya att köpa också... men då talar vi för det mesta 30 000 + moms och uppåt.

Du kan dock titta på trejon.se på deras stationära rivare/upprullare från rollpac, det är en modell som vi har kört på ridskola för 35-40 hästar vilket har funkat ganska bra. Den köptes begagnad för en 5000-lapp.

Balar som är hackade innan pressningen är ett h-ete på ren svenska eftersom det för det mesta är stört omöjligt att hantera sånt silage/hö med gaffel när det väl är löst... och det är krångligt att få bra grepp med balgrip på en sådan bal efter att den är öppnad - vilket faktiskt behövs då och då när man öppnar en bal som visar sig vara dålig, och då vill man ju knappast stå och riva i det för hand när bal-h-etet ska ut på stora komposthögen.

Som sagt var så om hanteringen till stor del sköts av avlönad arbetskraft så är det fullständigt vansinne att stå och riva i balarna för hand och packa i påsar, tid är hiskliga pengar när man räknar på vad avlönad arbetskraft ska hinna med. En anställd som jobbar 45 min per dag med att fylla påsar kostar i storleksordningen 30 000 per år - kan tiden för höhanteringen minskas med hälften så ger detta 10 000 lappar i slutändan varje år.

Något som är värt att överväga är att försöka få tag i silage på 4-kantsbalar. 300-kilos 4-kantsbal kan du ju ta i balgripen och lyfta på hela balen på lämplig vagn och dessa balar är lätta att plocka ifrån.

Vi köper in silage till ridskolan på 4-kantsbal i storleksordningen 50 mil bort... men det är ändå lönsamt då detta foder är lätthanterat och har högt näringsvärde så att hästarna inte behöver något kraftfoder.

Att köpa foder av låg kvalitet från närområdet och kompensera bristerna med en massa svindyrt kraftfoder är ofta inte en särskilt bra affär i slutändan, i synnerhet inte som priset måste sättas efter hela hanteringen - inte bara till gårdsplan utan hela vägen till hästmulen.

OK, spara pengar är man alltid intresserad av!

Förstår poängen med balriven, men sen då? Är det smidigast att riva ner i en sån där fodervagn, och hur ser det ut när en sån är försedd med våg? Konstig fråga kanske men jag kan inte riktigt se det framför mig.

Vagnen är lämpligen försedd med 4 hjul, är sådär en 2 meter lång och 1-1,5 meter bred. Stalldörrar ska ju vara åtminstone 1,50 så vagnen bör vara smalare än så... det får inte vara några höga kanter på vagnen för då kommer man inte åt fodret - det ska vara en flakvagn, gärna med bara några decimeters höjd på lämmarna.

Det enklaste vågalternativet är helt enkelt att man svetsar fast en stor platta på ena kortsidan av vagnen, på plattan sätter man fast en vågplatta som är i vart fall 0,5x0,5 meter. Då får man plats med en låda med ett bilbatteri i för driften av vågen undertill.

Fördelen med vågplatta är att man slipper stå och packa i nån påse eller korg som ändå ska tömmas nästa sekund. Med en platta kan man ta bara en rejäl "klutt" med högaffel (3 spetsar rekommenderas) och lägga på plattan rakt av, så "skyfflar" man bara ner det från plattan rätt in till hästen sen.

Man kan dock svetsa fast en ställning som man kan hänga en fjädervåg i, nackdelen med detta är att man då behöver nån korg eller motsvarande när man väger - vilket är kontraproduktivt då man förlorar tid på att packa korgen.

Det finns även vagnar där hela vagnen är en stor våg, bara att räkna ner... men dessa vagnar brukar ha en ganska otrevlig prislapp på sig.

Och javisst ska det rivas direkt ner i vagnen, annars tillkommer ju ett extra arbetsmoment när vagnen ska fyllas...

OK, då förstår jag lite bättre. Vågplatta var ett nytt begrepp också!

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Hejsan, Lite bakgrund - Jag har ägt min häst i ca 8 månader och jag har haft honom i 2 stall och 1 sommarbete sammanlagt. Och jag har...
Svar
11
· Visningar
1 980
Tjatter Halloween 1925 - Sådär Carson, nu tror jag att allt är färdigt inför festen. Hur gick det förresten, fick ni tag på en extra footman? -...
66 67 68
Svar
1 349
· Visningar
53 976
Kropp & Själ Jag verkar ju bara skriva i trådar om mat eller relationer numer, så här kommer en till om mat :o På sistone har jag börjat reagera...
Svar
9
· Visningar
5 883
Senast: kvandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama