Förslag på foderhantering, rundbal

E

Elviramax

På en ridskola vägs allt hö till alla hästar upp i ikea-kassar. Jag tycker det är tillräckligt besvärligt och slitsamt att väga upp till min egen häst (3-4 påsar/dag) och hur är det inte då om man skall väga upp 3-4 påsar till 20 hästar, plus att det inte är särskilt effektivt med tanke på vad personal kostar.

Nu vill jag ha konkreta förslag och länkar på alternativ, t ex fodervagnar, balrivare och vågar. Måste möta 2 kriterier
1) Får inte kosta skjortan - helst gratis eftersom det är en ridklubb :angel:
2) Skall kunna hanteras även av ungdomar/ideella krafter
3) Vara ergonomiskt och helst inte bôsa ner för mycket

(Kan tillägga att jag har googlat på detta och mest hittat sånt som passar till storproduktion av mjölk/kött, tror jag iaf)

Sv: Förslag på foderhantering, rundbal

Jobbade som stallhjälp och vägde dagligen upp 3-4st ikeasäckar åt 23 hästar. Tog 30-40 min om dagen när man fått in vanan och är inte så tungt som det verkar bara det finns vettigt utrymme och höet är lätt att komma åt.

Ska hästarna ha olika mycket foder kan det bli klurigt att lösa på annat sätt, men det ska bli intressant att se vad du får för förslag.

Det jag saknade i förra stallet var en ställning att hänga upp IKEApåsen på. Det var ur-jobbigt att föröka möla ner hö i en sladdrig påse som stod på golvet.

Skaffa en rullande ställning som man kan spänna upp påsen i, så att man bara kan slänga ner höet (och helst utan att kröka på ryggen). Som en sopsäcksställning typ.
Då går det nog rätt fort.

AAhhrgrh, Ik**-kassar är djävulens påfund för att straffa oss stackars yrkesverksamma inom hästnäringen.

Ik**-påsar är extremt arbetskrävande, så dessa behöver tas ur bilden fullständigt om ni ska få till en ekonomiskt hållbar lösning.

En anställd som går på avtalsenlig lön kan utan vidare kosta en arbetsgivare 3 kr per minut, det kostar alltså ofta mer att fylla 3 Ik**-påsar till en häst än vad det kostar att råka ge dubbelt så stor högiva än beräknat :eek:.

Ett stort problem i häststallar är alla tomtar till okvalificerad arbetskraft som ofta dräller omkring där, men även ungdomar kan sköta en balrivare eller upprullare om bara dom får korrekta instruktioner och någon annan som kan köra traktor ser till att maskinen är "laddad" med rundbal.

Det finns ganska billiga balrivare/upprullare (5 000-20 000 kr) som är stationära och eldrivna, med en sådan kan man ställa en vagn under rivaren och sedan riva balen direkt ner i vagnen.

Vagnen som kan förses med våg (dock kostar ofta 1 minut arbetstid mer än 1 kg hö :grin:) kan sedan dras runt i stallet vid fodring.

Detta är en avsevärt mycket billigare och smidigare lösning än att stå och väga upp i påsar.

Tänk på att vid höhantering ska ungdomarna förses med andninsskydd lägst klass Fp 2, för att skona deras unga (hittils) ofördärvade andningsvägar... på tal om ergonomi.

Senast ändrad:

En sak jag har märkt är hur olika lång tid det tar beroende på hur långt gräset är i rundbalarna. I år har jag beställt hackat hösilage av bonden.

*hoppas han kom ihåg att trycka på den knappen*

Det har ju stått i ridsport om ättider som blir längre med längre strån men jag vill prova varjefall. Mina hästar har nästintill fri tillgång ändå.

Ojoj ja du har mycket att säga om det här! Men jag vet knappt vad en balriv är och de mackapärer jag googlat fram ser inte ut att passa inomhus. Kan du förse mig med några länkar så jag fattar lite bättre? PM:a gärna!

Funkar tyvärr inte så bra hos oss.
Lektionsverksamheten är på kvällarna, hästarna är inne på nätterna, dom måste äta inne på kvällen åtminstone.
Sen när det blir blött i hagarna (för visst har vi såna!) går dom 2-3 i rasthagar och där vill man inte gärna fodra.

Klart det beror på hur verksamheten ser ut.
Där jag jobbat har vi haft hästarna på halm samt fri tillgång i hagarna på ensilage. Vi hade ca 45 hästar och ponnyer och hagarna var rejält tilltagna.

Hur är ert stall byggt?

I mitt eget har jag så även storbalar kan förvaras på rännet och sedan lucka ner. Bara att häva ner.
Samt att det som tidigare skrivits, hålla på och väga på milligrammet till så pass många hästar kostar mer än det smakar.
Man får använda huvudet. Tjock häst mindre mat, smal häst mer...ungefär.
Sedan är jag lite skeptisk till att det ska vara idiella krafter som fodrar. Bättre sådant sköts av personal. I vissa fall kan det vara en säkerhetsrisk att fodra om det finn griniga hästar, samt att en ansvarig borde finnas för överblick så att hästarna får rätt att äta.

Vi har hästarna på torv

Stallet är relativt nytt, en enda länga med 20 boxar och 3,5 m bred stallgång. Ena änden är stallet lite bredare utrymme för ensilage o packning av ikea-påsar :). Balarna förvaras utomhus o körs in med traktor o ställs på en europapall.

Förstår resonemanget/dilemmat om att ideella krafter fodrar, de har adlrig samma helhetssyn på hästarnas hull som fast personal kan ha. Men det går nog inte att ändra på i dagens läge. Alternativen är då att fasta personalen lägga portioner i förväg (i kassar), eller att man låter de ideella arbetarna väga upp efter lista (i kassar eller direkt)

På en del ridskolor fungerar det bra med att elev-grupperna turas om att väga upp påsar.
Man får se till att ha en tydlig våg och en tavla där det står hur mkt varje häst ska ha i sina påsar.
De minsta barnen får hjälp med detta av en vuxen, typ stallvärdinnan.
En del elever kan säkert gnälla, men personligen tycker jag det är bra och nyttigt för alla att mäta upp mat, kolla på mögel i balarna osv.
Den som är allergisk slipper så klart!

Privathästarna väger upp sina påsar själva.

Det går ju rätt snabbt att fodra när väl påsarna är klara, och man spiller ju inte så mycket heller.

Funderar vidare....

Om uppvägningen är ofrånkomlig.

Kanske skulle ni kunna ha en liten pallyft och dra med balen på pallen i stallgången. Det borde ju minska springandet fram och tillbaka för att fyll/hämta nya påsar?

*kl*

När jag jobbade i ett större stall hade vi rundbalen på en vagn, så att den kom upp ca 50 cm. från backen. På sidan av vagnen fanns en slags hållare där man kunde hänga påsen och på så sätt arbeta med bägge händerna. Vagnen drog man genom stallgången allt efterssom. Funkade bra.

Men det bästa vore nog att hitta en begagnad ensilagebalsupprullare från någon bonde i trakten som inte behöver den mer, är supersmidigt. Men det kanske bara är jag som hittar bra grejer hos grannarna:D

*KL*

Men måste ni ha rundbalar? Nu är de väl kanske redan inköpta och då är det svårt att ändra på, det förstår jag. Men vi har fyrkantsbalar ensilage med två balar i varje bal eller hur man ska säga (i varje plastad bal ligger två "snörade") och sen har man upp dessa två på varsin hökärra som man drar i stallgången. När helgpersonalen fodrar ger man helt enkel direktiven att de stora hästarna ska ha en hel kaka, ponnyerna en halv så får väl vi ordinarie personal korrigera på vardagarna om någon skulle behöva ha extra eller lite mindre.

Ullis

Att lyfta upp balen från marken är nog en bra grej, så man slipper stå som en fällekniv och jobba.

E-balsupprullare, är det en sån ställning man hänger balarna i?

Jo för året är redan inhandlat.

Vi köper iofs hö på rot o anlitar bönder till att ta o plasta in silaget, antar att det beror på vad dom har för maskineri.

Ett alternativ till de omtalade ikeapåsarna, är att använda en hängmatta...korta av den lite på längden bara.
Lägg ut den på marken, lägg på löshö, vik ihop och pinnarna i änden blir handtag :)

Våran bonde har kommit över en gammal våg som klarar mååånga kilo. Så vi kör upp skottkärran på vågen som fått en stor bottenplatta. Sen lastar vi i så många kilo som behövs i hagen typ 30 kg till 10 hästar. Plättlätt.
Ingen individuell fodring alltså.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Hejsan, Lite bakgrund - Jag har ägt min häst i ca 8 månader och jag har haft honom i 2 stall och 1 sommarbete sammanlagt. Och jag har...
Svar
11
· Visningar
1 980
Tjatter Halloween 1925 - Sådär Carson, nu tror jag att allt är färdigt inför festen. Hur gick det förresten, fick ni tag på en extra footman? -...
66 67 68
Svar
1 349
· Visningar
53 976
Kropp & Själ Jag verkar ju bara skriva i trådar om mat eller relationer numer, så här kommer en till om mat :o På sistone har jag börjat reagera...
Svar
9
· Visningar
5 883
Senast: kvandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama